uszcelki pod glowice info, auta
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Uszkodzenia silnika: Czy przyczyną uszkodzenia jest uszczelka podgłowicowa? Rzeczywiste przyczyny i środki zaradcze DOBRA PRAKTYKA Rozpoznanie i zapobieganie typowym uszkodzeniom uszczelek podgłowicowych Czy przyczyną uszkodzenia jest uszczelka podgłowicowa? Komponenty hightech poddawane surowej kontroli Uszczelka głowicy silnika jest kompleksową, pre- zentującą wysoki poziom techniczny częścią składową silnika. Z tego powodu już w trakcie jej projektowania w firmie ElringKlinger i u produ- centów silników przeprowadzane są intensywne testy na stanowiskach badawczych. Ponadto najsurowsze kontrole i testy gwarantują najwyż- szystandard jakości w trakcie procesu produkcyj- nego. Tym samym zapewnia się, spełnienie przez uszczelkę wszelkich koniecznych założeń technicznych i konstrukcyjnych dla 100 procento- wego perfekcyjnego uszczelnienia silnika. Awaria silnika – czy winę za to ponosi uszczelka głowicy silnika? Wrazie awarii silnika – np. z powodu przegrzania lub nieszczelności olej-woda po montażu głowicy cylindrów – przyczyny szuka się często w usz- czelce podgłowicowej. Z punktu widzenia specja- listów warsztatowych jest to z gruntu niezro- zumiałe, gdyż montaż przeprowadza się z reguły starannie według instrukcji naprawczych. Ukryte rzeczywiste przyczyny Analizując przypadki z praktyki wielu lat, widać wyraźnie: prawdziwe przyczyny uszkodzeń silnika są często zupełnie inne. Uszczelka głowicy jest najczęściej ostatnim ogniwem w łańcuchu, w którym uszkodzenia wychodzą na jaw – gdy nie może już ono wypełnić w 100 procentach swojego właściwego zadania, a mianowicie usz- czelnienia. W ten sposób uszczelka głowicy zgłaszana jest w rezultacie do producenta jako reklamacja. Wyróżnia się następujące typy uszczelek podgło- wicowych: wielowarstwowe uszczelki metalowe Metaloflex ® , uszczelki metal-materiał miękki oraz metal-elastomer. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w broszurze „Uszczelki podgłowicowe“, którą chętnie wysyłamy. Treść: „Rozpoznanie i zapobieganie typowym uszkodzeniom uszczelek głowicy“ Opis uszkodzenia i przyczyny „uchodzenia gazu“ strona 4-8 Opis uszkodzenia i przyczyny „przegrzania“ strona 9-10 Opis uszkodzenia i przyczyny „przecieków oleju i cieczy chłodzącej“ strona 11-13 Opis uszkodzenia i przyczyny „nieregularnego przebiegu spalania“ strona 14-15 Opis uszkodzenia i przyczyny „oddziaływań mechanicznych“ strona 16 Fachowy montaż uszczelki głowicy silnika w siedmiu krokach strona 17 2 J akie ewentualne nieszczelności/ wycieki mogą występować w uszczelkach podgłowicowych? Lekkiego pocenia się na krawędzi uszczelnienia cieczą chłodzącą lub olejem (bez kropli) lub zasychającego środka chłodniczego nie należy traktować jako nieszczelności. Przecieki cie- czy chłodzącej względnie oleju mogą powstawać w dłuższym przedziale czasowym. Na początku są one często niezauważalne, lecz dostrzega się je dopiero wówczas, gdy na przykład w nadmiernie krótkim czasie trzeba uzupełnić ciecz chłodzącą i olej silnikowy. Rozpatrując nieszczelności jak również wycieki w obszarze uszczelnienia głowicy, mamy zazwyczaj na myśli następujące media: • Gazy spalinowe • Woda (ciecz chłodząca) • Olej silnikowy Rodzaje nieszczelności dotyczące gazów spalino- wych • Od komory spalania poprzez przewężenie do sąsiedniej komory spalania • Od komory spalania do obiegu chłodzenia Sygnały ostrzegawcze należy traktować poważnie Jeśli stwierdzone zostaną nieregularności w pracy silnika, jak np. nieprawidłowe zachowanie w trakcie zimnego rozruchu, silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach podczas zimnego roz- ruchu, strata mocy, temperatura cieczy chłodzącej w czerwonym obszarze, olej w cieczy chłodzącej itd., to należy niezwłocznie podjąć odpowiednie działania, jak na przykład wyłączyć silnik i za- sięgnąć rady specjalisty, w celu znalezienia przy- czyny. W tym stadium istnieje jeszcze możliwość zapobieżenia większym uszkodzeniom silnika i tym samym oszczędzenia klientowi ewentualnych wysokich kosztów jego naprawy. Nieszczelności te prowadzą zazwyczaj do znacz- nych uszkodzeń i w rezultacie do zniszczenia uszczelki. W zależności od obciążenia silnika może to nastąpić gwałtownie jak również dopiero po pewnym czasie. Rodzaje nieszczelności dotyczące cieczy chłodzą- cej • Od wewnątrz na zewnątrz • Do obiegu oleju • Do komory spalania Rodzaje nieszczelności dotyczące oleju • Od wewnątrz na zewnątrz • Do obiegu cieczy chłodzącej Ważne: Najpierw znaleźć przyczynę a dopiero potem doko- nać naprawy. W przeciwnym razie mogą wystąpić ponowne uszkodzenia po naprawie. Niniejsza broszura powinna służyć Państwu niczym narzędzie Dzięki temu możecie Państwo wykryć ukryte rzeczy- wiste przyczyny uszkodzenia silnika i w sposób idealny usunąć uszkodzenia podejmując odpowied- nie środki zaradcze, zanim nie jest za późno. 3 Opis uszkodzenia i przyczyny „uchodzenia gazu“ C zarne zabarwienie jest znaczącym znakiem starych śrub. Niewyplanowane (wypaczone), zbyt chropowate powierzchnie części konstrukcyj- nych przyczyniają się również do tego, że nie występuje wystarczające naprężenie uszczelki. Także nadzwyczaj wysokie obciążenia silnika w trakcie jazdy mogą prowadzić do termicznego przeciążenia uszczelki komory spalania i w na- stępstwie do jej zniszczenia. Wydmuchiwanie gazów spalinowych na opaskach komory spalania uszczelki podgłowicowej jest jeną z najczęściej występujących przyczyn, która wymusza demontaż głowicy cylindrów. Przykład: Praca silnika pod pełnym obciążeniem bezpo- średnio po jego zimnym rozruchu powoduje ekstremalne ruchy przesuwne między skrzynią korbową (żeliwo szare) i głowicą silnika (alu- minium), ekstremalnie obciążające uszczelkę. Oprócz tego siły naprężenia wstępnego śrub gło- wicy są w tych warunkach niższe, co powoduje zwiększone dynamiczne ruchy głowicy cylindrów wobec skrzyni korbowej. Znaczącą poszlaką są widoczne czarne zabarwie- nia na metalowych opaskach względnie w gra- niczącym z nimi obszarze materiału miękkiego uszczelki. W wyniku wysokich temperatur gazów spalinowych materiał miękki jest w tych miej- scach przeciążony termicznie i może się nawet wypalić. Gazy te znajdują często drogę ujścia do obiegu chłodzenia. Można to rozpoznać przez unoszące się w górę pęcherzyki gazu w chłodnicy względnie przez przegrzanie obiegu chłodzenia (ciśnienie w obiegu chłodzenia wzrasta i ciecz chłodząca uchodzi przez zawór nadciśnieniowy – powodując utratę cieczy chłodzącej). W najgor- szym przypadku następuje całkowite zniszczenie opaski cylindra. W przeciwieństwie do tego równomierne zabarwienie opaski komory spala- nia należy traktować jako normalne i zależy ono od materiału stali i zastosowanej powłoki powierzchniowej. Często się zdarza szczególnie w silnikach samo- chodów ciężarowych, że w wyniku niewiedzy nie jest dotrzymany zadany wymiar występu kołnierza tulei lub wymiar ten został nieprawidłowo nasta- wiony w wyniku błędów montażowych, gniazdo tulei w bloku silnika nie zostało poddane dokład- nej obróbce lub tuleja została niewystarczająco wciśnięta. Wskutek tego tuleje cylindrowe osiada- ją i tracony jest tym samym konieczny docisk uszczelniający. Otwiera się droga wylotu gazów spalinowych w tylnych obszarach uszczelki, gdzie gazy niszczą wówczas elastomerowe elementy uszczelniające względnie materiał miękki uszczel- ki na przelotach cieczy chłodzącej i oleju. N ajczęstsze przyczyny Wwielu wypadkach przyczyną uszkodzenia jest niewystarczające sprasowanie uszczelki w tym bardzo silnie obciążonym termicznie ob- szarze, na przykład w wyniku niedotrzymania zadanej wartości dokręcania śrub głowicy, wytycznych montażowych lub zastosowania 4 1. Uszkodzenie uszczelki głowicy silnika samochodów użytkowych wwyniku uchodzenia gazów spali- nowych Opis uszkodzenia: Między cylindrami drugim i trzecim (obszar wyde- chowy) występuje silny wydmuch gazów. Materiał miękki uszczelki jest uszkodzony w obszarze prze- lotów cieczy chłodzącej. Opis uszkodzenia: Na przelocie popychacza oderwał się od warstwy nośnej uszczelki elastomerowy element uszczel- niający. To samo na przelocie cieczy chłodzą- cej (mała strzałka). Wskutek tego znaczna strata cieczy chłodzącej. Przyczyna: Wskutek niedotrzymania zalecanej przez produ- centa metody dokręcania śrub, uszczelka głowicy nie była wystarczająco napięta. W następstwie doszło do przedostawania się gazów do cieczy chłodzącej. Rezultatem było wyższe ciśnienie cieczy chłodzącej i strata cieczy chłodzącej oraz zniszczenie uszczelki podgłowicowej. Przyczyna: Niewyplanowana powierzchnia głowicy silnika spowodowała uchodzenie gazu (duże strzałki). Elastomerowe elementy uszczelniające zostały wyciśnięte z płyty nośnej uszczelki na skutek silnego ciśnienia gazu. Proces zniszczenia został przyspieszony przez długotrwałą pracę silnika pod pełnym obciążeniem. Dalsze możliwe przyczyny: • Tuleja cylindrowa osiadła • Części konstrukcyjne odkształciły się • Zbyt duża chropowatość powierzchni części konstrukcyjnych silnika: skrzyni korbowej i głowicy cylindrów • Nieprawidłowo ustawiony początek wtrysku paliwa, wskutek tego następuje zbyt wysokie ciśnienie zapłonu Dalsze możliwe przyczyny: • Zbyt małe siły napinające śrub głowicy • Nieprawidłowo określony występ kołnierza tulei cylindrowej Środki zaradcze: • Przed montażem sprawdzić planowanie po- wierzchni uszczelniających części konstrukcyj- nych, w razie potrzeby powierzchnie poddać dodatkowej obróbce Środki zaradcze: • Ze względu na jakość i bezpieczeństwo stoso- waćkoniecznie nowe śruby głowicy cylindrów • Śruby głowicy dokręcać zadanym momentem dokręcającym zgodnie z zaleceniami producenta 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startusowanie wirusa podszywajacego sie pod proces winlogin.exe, Programy-Komputer, Info-naukauzytk info 12 13, INIB, BUOSupowaznienie do zlozenia VAT24 i odebrania VAT25, Rejestracja auta sprowadzonegouncomp.c, source codes,dokumentyustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, E-Book's, Dokumentyustawienie TPS, Auto rónościustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi1, Prawo, Ustawyuv5r, Ham- CB Radio, Baofengunesco rosja, Różnościurzadzamy kuchnie praktyczne pomysly, DO SEGREGACJI, urządzanie i dekorowanie
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plangela90.opx.pl
|