utk 001 podstawowe pojecia, szkoła-informatyka-cosinus, cosinus, Urządzenia techniki Komputerowej, PDF, ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zespół Szkół Łączności w Gdańsku ________________________________________________ I. ARCHITEKTURA KOMPUTERA 1. ARCHITEKTURA KOMPUTERA WG VON NEUMANNA Idea komputera von Neumanna John von Neumann (ur. 28 grudnia 1903 w Budapeszcie, zm. 8 lutego 1957 w Waszyngtonie), inŜynier chemik, fizyk, matematyk i informatyk. Wniósł znaczący wkład do wielu dziedzin matematyki, szczególnie teorii gier i uporządkował formalizm matematyczny mechaniki kwantowej. Uczestniczył w projekcie Manhattan. Przyczynił się do rozwoju numerycznych prognoz pogody. Architektura komputera wg Neumanna polega na ścisłym podziale komputera na trzy podstawowe części: · procesor (w ramach którego wydzielona bywa część sterująca oraz część arytmetyczno-logiczna) · pamięć komputera (zawierająca dane i sam program) · urządzenia wejścia/wyjścia Obecny sposób przedstawiania modelu architektury komputera wg Neumanna. Oznaczenia bloków: CPU – centralna jednostka przetwarzająca, RAM – pamięć do zapisu i odczytu BIOS – podstawowy system obsługi we/wy, I/O – układy wejścia wyjścia AB – magistrala adresowa, MEM – pamięć PAO – pamięć operacyjna, ROM – pamięć tylko do odczytu DB – magistrala danych, CB – magistrala sterująca ____________________________________________________________ Urządzenia techniki komputerowej 1 Zespół Szkół Łączności w Gdańsku ________________________________________________ Dawny sposób przedstawiania modelu architektury komputera wg Neumanna. Oznaczenia bloków: Memory – pamięć do zapisu i odczytu Control Unit – jednostka sterująca PROCESORA, Arithmetic Logic Unit – jednostka wykonująca podstawowe działania arytmetyczne i logiczne PROCESORA Input – urządzenia wejścia Output – urządzenia wyjścia ZałoŜenia John’a von Neumann’a: System komputerowy zbudowany w oparciu o tą architekturę powinien: · mieć skończoną i funkcjonalnie pełną listę rozkazów · mieć moŜliwość wprowadzenia programu do systemu komputerowego poprzez urządzenia zewnętrzne i jego przechowywanie w pamięci w sposób identyczny jak danych · dane i instrukcje w takim systemie powinny być jednakowo dostępne dla procesora · informacja jest tam przetwarzana dzięki sekwencyjnemu odczytywaniu instrukcji z pamięci komputera i wykonywaniu tych instrukcji w procesorze. Podane warunki pozwalają przełączać system komputerowy z wykonania jednego zadania (programu) na inne bez fizycznej ingerencji w strukturę systemu, a tym samym gwarantują jego uniwersalność. System komputerowy von Neumanna nie posiada oddzielnych pamięci do przechowywania danych i instrukcji. Instrukcje jak i dane są zakodowane w postaci liczb. ____________________________________________________________ Urządzenia techniki komputerowej 2 Zespół Szkół Łączności w Gdańsku ________________________________________________ Bez analizy programu trudno jest określić czy dany obszar pamięci zawiera dane czy instrukcje. Wykonywany program moŜe się sam modyfikować traktując obszar instrukcji jako dane, a po przetworzeniu tych instrukcji - danych - zacząć je wykonywać. 2. PORÓWNANIE KOMPUTERA DO MÓZGU BIOLOGICZNEGO Komputer jako przybliŜony model mózgu Komputer jest modelem mózgu w tym sensie, Ŝe równieŜ wykonuje obliczenia Model von Neumanna: · Procesor centralny (CPU) – „myślenie” · Pamięć– „zapamiętywanie” Działanie komputera jest sekwencyjne (czyli nie „równoległe”): · Pobierz z pamięci instrukcję · Pobierz z pamięci dane do wykonania instrukcji · Wykonaj instrukcję · Zapisz uzyskane dane w pamięci Wady modelu von Neumanna · Brak odporności na uszkodzenie elementów · Sekwencyjne działanie · Brak adaptacji Naukowcy pracują nad bardziej zaawansowanymi modelami mózgu – sztucznymi sieciami neuronowymi. Sieci neuronowe to modele obliczeniowe, których funkcjonalność i struktura wzorowana jest na mózgu. Charakteryzuje je: · Rozproszone i równoległe przetwarzanie informacji · Odporność na uszkodzenia części elementów · MoŜliwość uczenia · Mózg składa się z komórek nerwowych – neuronów. · Z ciała komórki neuronu odchodzą dendryty, które razem z ciałem komórki zbierają informację przychodzącą · JeŜeli sumaryczne pobudzenie komórki przekroczy próg aktywacji, komórka generuje impuls wysyłany aksonem do sąsiadów Komórka nerwowa Typowe neurony: A. Komórka piramidalna korowa B. Komórka móŜdŜka C. Gwiaździsta komórka kory mózgowej ____________________________________________________________ Urządzenia techniki komputerowej 3 Zespół Szkół Łączności w Gdańsku ________________________________________________ Typowe neurony Połączenia w układzie nerwowym ____________________________________________________________ Urządzenia techniki komputerowej 4 Zespół Szkół Łączności w Gdańsku ________________________________________________ Synapsa Połączenie między neuronami nazywamy synapsą. Kiedy sygnał dochodzi do synapsy, wysyłana jest substancja chemiczna (neurotransmiter), która aktywuje komórkę postsynaptyczną. Komórka presynaptyczna moŜe zwiększać lub zmniejszać aktywność komórki postsynaptycznej. Waga synapsy moŜe się zmieniać podczas przetwarzania informacji. Szybkość przetwarzania informacji Neurony działają w skali milisekund,c zyli w przybliŜeniu wykonują ok. 1000 operacji na sekundę. Procesory w komputerach są około milion razy szybsze. W mózgu naraz działa 10 11 neuronów – przetwarzanie równoległe. Sztuczna sieć neuronowa PowyŜsze inspiracje biologiczne były inspiracją do stworzenia sztucznych sieci neuronowych – uproszczonych modeli mózgu przetwarzających informację w sposób rozproszony i równoległy. Realizuje się je albo programowo albo sprzętowo (układy scalone o duŜej skali integracji) Kiedy chcemy rozwiązać dany problem przy pomocy sieci neuronowej napotykamy dwa główne problemy: · jak zaprojektować sieć (znaleźć graf skierowany reprezentujący sieć) · jak nauczyć sieć (dobrać wagi by sieć wykonywała Ŝądane zadanie) Nie wiemy jak natura rozwiązuje te problemy (ewolucja), nie mamy teŜ ogólnej metody konstrukcji sztucznych sieci neuronowych. Sieci neuronowe jednokierunkowe Sieci neuronowe jednokierunkowe (feedforward neural networks) są budowane warstwowo. Składają się z warstwy wejściowej, która odpowiada neuronom sensorycznym , i wyjściowej, która odpowiada neuronom motorycznym . Często takŜe z kilku tzw. warstw ukrytych, które odpowiadają interneuronom układu nerwowego. ____________________________________________________________ Urządzenia techniki komputerowej 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startusing-accounting-information, accountingustawa o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych 28.11.2002, ADR - przewóz drogowy materiałów niebezpiecznych, zapisy prawnev12 evaluation, Solid Edge, Solid Edge (materiały do nauki)Urz Zew Cw1, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw2, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw10, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw3, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw09, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw5, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !using-accounting-information-exercises-i, accounting
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plswpc.opx.pl
|