USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, 3. Ustawy
[ Pobierz całość w formacie PDF ] - 1 - Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83 USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Rozdzial 1 Przedmiot prawa autorskiego Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest kazdy przejaw dzialalnosci twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezaleznie od wartosci, przeznaczenia i sposobu wyrazenia (utwór). 2. W szczególnosci przedmiotem prawa autorskiego sa utwory: 1) wyrazone slowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), 2) plastyczne, 3) fotograficzne, 4) lutnicze, 5) wzornictwa przemyslowego, 6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne, 7) muzyczne i slowno-muzyczne, 8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, 9) audiowizualne (w tym wizualne i audialne). 3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociazby mial postac nie ukonczona. 4. Ochrona przysluguje twórcy niezaleznie od spelnienia jakichkolwiek formalnosci. Art. 2. 1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególnosci tlumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego. 2. Rozporzadzanie i korzystanie z opracowania zalezy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zalezne), chyba ze autorskie prawa majatkowe do utworu pierwotnego wygasly. 3. Twórca utworu pierwotnego moze cofnac zezwolenie, jezeli w ciagu pieciu lat od jego udzielenia opracowanie nie zostalo rozpowszechnione. Wyplacone twórcy wynagrodzenie nie podlega zwrotowi. 4. Za opracowanie nie uwaza sie utworu, który powstal w wyniku inspiracji cudzym utworem. 5. Na egzemplarzach opracowania nalezy wymienic twórce i tytul utworu pierwotnego. - 2 - Art. 3. Zbiory, antologie, wybory, bazy danych sa przedmiotem prawa autorskiego, nawet jezeli zawieraja nie chronione materialy, o ile przyjety w nich dobór, uklad lub zestawienie ma twórczy charakter, bez uszczerbku dla praw do wykorzystanych utworów. Art. 4. Nie stanowia przedmiotu prawa autorskiego: 1) akty normatywne lub ich urzedowe projekty, 2) urzedowe dokumenty, materialy, znaki i symbole, 3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne, 4) proste informacje prasowe. Art. 5. Przepisy ustawy stosuje sie do utworów: 1) których twórca lub wspóltwórca jest obywatelem polskim lub 2) które zostaly opublikowane po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo równoczesnie na tym terytorium i za granica, lub 3) które zostaly opublikowane po raz pierwszy w jezyku polskim, lub 4) których ochrona wynika z umów miedzynarodowych. Art. 6. W rozumieniu ustawy: 1) utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy zostal zwielokrotniony i którego egzemplarze zostaly udostepnione publicznie, 2) opublikowaniem równoczesnym utworu jest opublikowanie utworu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granica w okresie trzydziestu dni od jego pierwszej publikacji, 3) utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy zostal udostepniony publicznie. Art. 7. Jezeli umowy miedzynarodowe, których Rzeczpospolita Polska jest strona, przewiduja dalej idaca ochrone, niz to wynika z ustawy, do nie opublikowanych utworów obywateli polskich albo do utworów opublikowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub równoczesnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo opublikowanych po raz pierwszy w jezyku polskim - stosuje sie postanowienia tych umów. Rozdzial 2 Podmiot prawa autorskiego Art. 8. 1. Prawo autorskie przysluguje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. 2. Domniemywa sie, ze twórca jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomosci w jakikolwiek inny sposób w zwiazku z rozpowszechnianiem utworu. - 3 - 3. Dopóki twórca nie ujawnil swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastepuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - wlasciwa organizacja zbiorowego zarzadzania prawami autorskimi. Art. 9. 1. Wspóltwórcom przysluguje prawo autorskie wspólnie. Domniemywa sie, ze wielkosci udzialów sa równe. Kazdy ze wspóltwórców moze zadac okreslenia wielkosci udzialów przez sad, na podstawie wkladów pracy twórczej. 2. Kazdy ze wspóltwórców moze wykonywac prawo autorskie do swojej czesci utworu majacej samodzielne znaczenie, bez uszczerbku dla praw pozostalych wspóltwórców. 3. Do wykonywania prawa autorskiego do calosci utworu potrzebna jest zgoda wszystkich wspóltwórców. W przypadku braku takiej zgody kazdy ze wspóltwórców moze zadac rozstrzygniecia przez sad, który orzeka uwzgledniajac interesy wszystkich wspóltwórców. 4. Kazdy ze wspóltwórców moze dochodzic roszczen z tytulu naruszenia prawa autorskiego do calosci utworu. Uzyskane swiadczenie przypada wszystkim wspóltwórcom, stosownie do wielkosci ich udzialów. 5. Do autorskich praw majatkowych przyslugujacych wspóltwórcom stosuje sie odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o wspólwlasnosci w czesciach ulamkowych. Art. 10. Jezeli twórcy polaczyli swoje odrebne utwory w celu wspólnego rozpowszechniania, kazdy z nich moze zadac od pozostalych twórców udzielenia zezwolenia na rozpowszechnianie tak powstalej calosci, chyba ze istnieje sluszna podstawa odmowy, a umowa nie stanowi inaczej. Przepisy art. 9 ust. 2-4 stosuje sie odpowiednio. Art. 11. Autorskie prawa majatkowe do utworu zbiorowego, w szczególnosci do encyklopedii lub publikacji periodycznej, przysluguja producentowi lub wydawcy, a do poszczególnych czesci majacych samodzielne znaczenie - ich twórcom. Domniemywa sie, ze producentowi lub wydawcy przysluguje prawo do tytulu. Art. 12. 1. Jezeli ustawa lub umowa o prace nie stanowia inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzyl utwór w wyniku wykonywania obowiazków ze stosunku pracy, nabywa z chwila przyjecia utworu autorskie prawa majatkowe w granicach wynikajacych z celu umowy o prace i zgodnego zamiaru stron. 2. Jezeli pracodawca, w okresie dwóch lat od daty przyjecia utworu, nie przystapi do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o prace do rozpowszechnienia, twórca moze wyznaczyc pracodawcy na pismie odpowiedni termin na rozpowszechnienie utworu z tym skutkiem, ze po jego bezskutecznym uplywie prawa uzyskane przez pracodawce wraz z wlasnoscia przedmiotu, na którym utwór utrwalono, powracaja do twórcy, chyba ze umowa stanowi inaczej. Strony moga okreslic inny termin na przystapienie do rozpowszechniania utworu. 3. Jezeli umowa o prace nie stanowi inaczej, z chwila przyjecia utworu pracodawca - 4 - nabywa wlasnosc przedmiotu, na którym utwór utrwalono. Art. 13. Jezeli pracodawca nie zawiadomi twórcy w terminie szesciu miesiecy od dostarczenia utworu o jego przyjeciu, nie przyjeciu lub uzaleznieniu przyjecia od dokonania okreslonych zmian w wyznaczonym w tym celu odpowiednim terminie, uwaza sie, ze utwór zostal przyjety bez zastrzezen. Strony moga okreslic inny termin. Art. 14. 1. Jezeli w umowie o prace nie postanowiono inaczej, instytucji naukowej przysluguje pierwszenstwo opublikowania utworu naukowego pracownika, który stworzyl ten utwór w wyniku wykonywania obowiazków ze stosunku pracy. Twórcy przysluguje prawo do wynagrodzenia. Pierwszenstwo opublikowania wygasa, jezeli w ciagu szesciu miesiecy od dostarczenia utworu nie zawarto z twórca umowy o wydanie utworu albo jezeli w okresie dwóch lat od daty jego przyjecia utwór nie zostal opublikowany. 2. Instytucja naukowa moze, bez odrebnego wynagrodzenia, korzystac z materialu naukowego zawartego w utworze, o którym mowa w ust. 1, oraz udostepniac ten material osobom trzecim, jezeli to wynika z uzgodnionego przeznaczenia utworu lub zostalo postanowione w umowie. Art. 15. Domniemywa sie, ze producentem lub wydawca jest osoba, której nazwisko lub nazwe uwidoczniono w tym charakterze na przedmiotach, na których utwór utrwalono, albo podano do publicznej wiadomosci w jakikolwiek sposób w zwiazku z rozpowszechnianiem utworu. Rozdzial 3 Tresc prawa autorskiego Oddzial 1 Autorskie prawa osobiste Art. 16. Jezeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronia nieograniczona w czasie i nie podlegajaca zrzeczeniu sie lub zbyciu wiez twórcy z utworem, a w szczególnosci prawo do: 1) autorstwa utworu, 2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostepniania go anonimowo, 3) nienaruszalnosci tresci i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania, 4) decydowania o pierwszym udostepnieniu utworu publicznosci, 5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Oddzial 2 Autorskie prawa majatkowe Art. 17. - 5 - Jezeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysluguje wylaczne prawo do korzystania z utworu i rozporzadzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. Art. 18. 1. Autorskie prawa majatkowe nie podlegaja egzekucji, dopóki sluza twórcy. Nie dotyczy to wymagalnych wierzytelnosci. 2. Po smierci twórcy, spadkobiercy moga sprzeciwic sie egzekucji z prawa autorskiego do utworu nie opublikowanego, chyba ze sprzeciw bylby niezgodny z ujawniona wola twórcy co do rozpowszechniania utworu. 3. Prawo do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2, art. 30 ust. 2 oraz w art. 70 ust. 3, nie podlega zrzeczeniu sie, zbyciu ani egzekucji. Nie dotyczy to wymagalnych wierzytelnosci. Art. 19. 1. Twórcy i jego spadkobiercom przysluguje prawo do wynagrodzenia w wysokosci 5% ceny dokonanych zawodowo odsprzedazy oryginalnych egzemplarzy utworu plastycznego oraz rekopisów utworów literackich i muzycznych. Do zaplaty tego wynagrodzenia jest obowiazany sprzedawca, a gdy dziala na rzecz osoby trzeciej, odpowiada z nia solidarnie. 2. Sprzedawca jest obowiazany do ujawnienia osoby trzeciej, o której mowa w ust. 1. Z obowiazku tego moze sie zwolnic placac nalezne wynagrodzenie. 3. Zrzeczenie sie wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, jest niewazne, chyba ze dotyczy wymagalnej wierzytelnosci. Art. 20. 1. Producenci i importerzy magnetofonów, magnetowidów i innych podobnych urzadzen, czystych nosników sluzacych do utrwalania przy uzyciu tych urzadzen utworów w zakresie wlasnego uzytku osobistego oraz urzadzen reprograficznych sa obowiazani do oplat na rzecz twórców, artystów wykonawców oraz producentów fonogramów i wideogramów, w wysokosci nie wyzszej niz 3% kwoty naleznej z tytulu sprzedazy tych urzadzen i nosników. 2. Z kwoty uzyskanej z tytulu oplat, o których mowa w ust. 1, przypada: 1) 50% - twórcom, 2) 25% - artystom wykonawcom, 3) 25% - producentom fonogramów i wideogramów, z tym, ze w przypadku urzadzen reprograficznych kwota ta przypada w 100% twórcom. 3. Minister Kultury i Sztuki po zasiegnieciu opinii wlasciwych organizacji zbiorowego zarzadzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, stowarzyszen twórców, artystów wykonawców oraz organizacji producentów lub importerów urzadzen i czystych nosników wymienionych w ust. 1 okresla, w drodze rozporzadzenia, wysokosc oplat, o których mowa w ust. 1, szczególowe zasady ich pobierania i odprowadzania oraz wskazuje organizacje zbiorowego zarzadzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi wlasciwa do ich pobierania. Art. 21.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiałyustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAustawa o wolontariacie, służba wolontaryjna
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaptekaviola.keep.pl
|