ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o radzie ministrow, 1 rok UJ
[ Pobierz całość w formacie PDF ] USTAWA z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Rada Ministrów (Rząd) działa kolegialnie. Art. 2. 1. Rada Ministrów, wykonując ustanowione dla niej w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i ustawach zadania i kompetencje, rozpatruje sprawy i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach. 2. Rada Ministrów moŜe równieŜ rozstrzygać poszczególne sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (drogą obiegową). 3. Organizację i tryb swojej pracy Rada Ministrów określa w regulaminie. Art. 3. Przepisy ustawy dotyczące ministrów stosuje się równieŜ do osób, o których mowa w art. 147 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Rozdział 2 Członkowie Rady Ministrów Art. 4. (skreślony). Art. 5. W celu wykonania zadań i kompetencji określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i ustawach, Prezes Rady Ministrów moŜe w szczególności: 1) wyznaczyć ministrowi zakres spraw, w których minister ten działa z upowaŜnienia Prezesa Rady Ministrów, 2) Ŝądać informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych lub dotyczących poszczególnej sprawy albo rodzaju spraw od ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody oraz od pracowników urzędów organów administracji rządowej po zawiadomieniu właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody, 3) zarządzić przeprowadzenie korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk członków Rady Ministrów, 4) zwoływać, brać udział i przewodniczyć posiedzeniom organów pomocniczych Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, bez względu na ich skład i zakres działania, 5) zwoływać posiedzenia, z udziałem właściwych ministrów, kierowników urzędów centralnych lub wojewodów i im przewodniczyć, 6) przekazać, z urzędu lub na wniosek właściwego organu albo na wniosek strony, sprawę naleŜącą do właściwości więcej niŜ jednego ministra lub kierownika centralnego urzędu do załatwienia wskazanemu przez siebie ministrowi, zawiadamiając o tym wszystkie inne właściwe organy oraz strony, 7) rozstrzygać o zakresie działania ministrów w razie sporu kompetencyjnego między ministrami. Art. 6. 1. W razie nieobecności Prezesa Rady Ministrów lub w innym wypadku czasowej niemoŜności wykonywania przez niego obowiązków w Radzie Ministrów, pracami Rady Ministrów kieruje wiceprezes Rady Ministrów wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów lub jeden z ministrów, jeŜeli wiceprezes Rady Ministrów nie został powołany. 2. Wiceprezes Rady Ministrów wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, zadania i kompetencje w zakresie powierzonym przez Prezesa Rady Ministrów. 3. (skreślony). Art. 7. 1. Członek Rady Ministrów uczestniczy, na zasadach określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w ustalaniu polityki państwa, ponosząc za treść i za realizację działań Rządu odpowiedzialność w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. 2. Członek Rady Ministrów jest obowiązany do inicjowania i opracowywania, w zakresie swojego działania, polityki Rządu, przedkładania inicjatyw i odpowiednich projektów aktów normatywnych na posiedzenia Rady Ministrów. 3. Członek Rady Ministrów realizuje politykę ustaloną przez Radę Ministrów. 4. Członek Rady Ministrów, realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrów, w szczególności: 1) współdziała z innymi członkami Rady Ministrów, 2) nadzoruje działalność terenowych organów administracji rządowej, 3) współdziała z samorządem terytorialnym, organizacjami społecznymi i przedstawicielstwami środowisk zawodowych i twórczych, 4) występuje do Prezesa Rady Ministrów o powołanie zespołów międzyresortowych do wykonywania zadań wykraczających poza zakres jego działania, 5) po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministrów powołuje rady i zespoły, jako organy pomocnicze w sprawach naleŜących do zakresu jego działania. Art. 8. Członek Rady Ministrów reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Radę Ministrów. Art. 9. 1. Członek Rady Ministrów, upowaŜniony przez Radę Ministrów, reprezentuje Rząd przed Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach rozpatrywanych z inicjatywy Rady Ministrów. W takim wypadku minister składa, po porozumieniu się z Prezesem Rady Ministrów, wszelkie oświadczenia w imieniu Rządu. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do reprezentowania Rządu w innych sprawach rozpatrywanych przez Sejm. W takim wypadku upowaŜnienia do reprezentowania Rządu moŜe, w uzasadnionych wypadkach, udzielić ministrowi Prezes Rady Ministrów. 3. Prezes Rady Ministrów moŜe, na wniosek ministra: 1) udzielić upowaŜnienia do reprezentowania Rządu przed Sejmem sekretarzowi stanu lub podsekretarzowi stanu w danym ministerstwie, pełnomocnikowi Rządu lub kierownikowi urzędu centralnego, 2) udzielić upowaŜnienia do reprezentowania Rządu w Sejmie, poza posiedzeniem plenarnym, innej osobie czynnej w danym dziale administracji rządowej. 4. Zasady określone w ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do wszystkich innych sytuacji wymagających upowaŜnienia do reprezentowania Rządu przed innymi organami państwowymi, w szczególności przed Senatem Rzeczypospolitej Polskiej i Trybunałem Konstytucyjnym. 5. Zasady i tryb udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie regulują odrębne przepisy. Art. 10. 1. Rada Ministrów moŜe ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw, których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe. 2. Pełnomocnikiem Rządu moŜe być sekretarz stanu lub podsekretarz stanu, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach, w zakresie zadań o zasięgu regionalnym - wojewoda. 3. Pełnomocnika Rządu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów. 4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zakres udzielonych pełnomocnikowi upowaŜnień, sposób sprawowania nadzoru nad jego działalnością oraz sposób zapewnienia pełnomocnikowi obsługi merytorycznej, organizacyjno-prawnej, technicznej i kancelaryjno- biurowej. 5. W celu sfinansowania działalności ustanowionego pełnomocnika Rządu, Prezes Rady Ministrów moŜe, w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budŜetowych między częściami budŜetu państwa, z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych, wynikającego z ustawy budŜetowej. Rozdział 3 Organy wewn ę trzne Rady Ministrów Art. 11. (skreślony). Art. 12. 1. Prezes Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady Ministrów, moŜe, w drodze zarządzenia, tworzyć organy pomocnicze Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, a w szczególności: 1) stały komitet lub komitety Rady Ministrów w celu inicjowania, przygotowania i uzgadniania rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w sprawach naleŜących do zadań i kompetencji tych organów, 2) komitety do rozpatrywania określonych kategorii spraw lub określonej sprawy, 3) rady i zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach naleŜących do zadań i kompetencji Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów. 2. Prezes Rady Ministrów, tworząc organy pomocnicze, o których mowa w ust. 1, określi ich nazwę, skład, zakres działania oraz tryb postępowania. Art. 12a. Rada Ministrów moŜe, w drodze rozporządzenia, tworzyć komisje do opracowania projektów kodyfikacji określonych dziedzin prawa, uwzględniając dorobek nauki i doświadczenia praktyki. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania komisji oraz jej skład i tryb postępowania. Art. 13. 1. Rada Ministrów w uzgodnieniu z zainteresowaną instytucją lub środowiskiem społecznym moŜe powoływać, w drodze rozporządzenia, komisje wspólne, składające się z przedstawicieli Rządu oraz tej instytucji lub środowiska. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania komisji wspólnej oraz jej skład i tryb postępowania. 2. Celem komisji, o których mowa w ust. 1, jest wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawach waŜnych dla polityki Rządu oraz interesów reprezentowanej w komisji instytucji lub środowiska. Art. 14. 1. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rada Legislacyjna. 2. Prezes Rady Ministrów powołuje członków Rady Legislacyjnej. 3. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zadania oraz szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania Rady Legislacyjnej. 4. Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii Rady Legislacyjnej ustala, w drodze rozporządzenia: 1) zasady techniki prawodawczej, 2) zasady rejestrowania normatywnych aktów prawnych wydawanych przez organy administracji rządowej oraz zasady ogłaszania tych aktów, chyba Ŝe zostały one uregulowane w przepisach odrębnych. 5. Prezes Rady Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, określi w szczególności elementy metodyki przygotowania i sposób redagowania projektów ustaw i rozporządzeń oraz innych normatywnych aktów prawnych, a takŜe warunki, jakim powinny odpowiadać uzasadnienia projektów normatywnych aktów prawnych, jak równieŜ reguły przeprowadzania zmian w systemie prawa. Stosowanie zasad techniki prawodawczej powinno zapewnić w szczególności spójność i kompletność systemu prawa oraz przejrzystość tekstów normatywnych aktów prawnych, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświadczeń praktyki. 6. Prezes Rady Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, określi normatywne akty prawne podlegające rejestracji, organ prowadzący rejestr oraz sposób jego prowadzenia, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświadczeń praktyki. Art. 14a. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rządowe Centrum Legislacji jako państwowa jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrów. Art. 14b. Rządowe Centrum Legislacji, zwane dalej "Centrum", zapewnia koordynację działalności legislacyjnej Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i innych organów administracji rządowej. Art. 14c. Centrum zapewnia obsługę prawną Rady Ministrów, a w szczególności: opracowuje stanowiska prawno-legislacyjne do rządowych projektów aktów prawnych, 2) koordynuje przebieg uzgodnień rządowych projektów aktów prawnych, w tym sporządzania ocen skutków społeczno-gospodarczych projektowanych regulacji, 1) 3) opracowuje pod względem legislacyjnym rządowe projekty aktów prawnych skierowane do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, w tym poprzez ich ocenę pod względem prawnym i redakcyjnym przez Komisję Prawniczą prowadzoną przez Centrum, 4) opracowuje rządowe projekty aktów prawnych w zakresie ustalonym przez Prezesa Rady Ministrów, 5) redaguje Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", 6) współdziała z Komitetem Integracji Europejskiej w sprawie harmonizacji prawa polskiego z wymogami prawa Wspólnot Europejskich, 7) współdziała z Radą Legislacyjną w zakresie opiniowania rządowych projektów aktów normatywnych pod względem ich zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej oraz spójności z systemem prawa, 8) kontroluje wydawanie przez organy administracji rządowej przepisów wykonawczych do ustaw, 9) wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach lub wskazane przez Prezesa Rady Ministrów. Art. 14d. Centrum współdziała z jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 389) oraz innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi działalność związaną z zadaniami Centrum. Art. 14e. 1. Centrum kieruje Prezes Centrum przy pomocy wiceprezesów Centrum oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Centrum. 2. Prezesa Centrum powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów. 3. Prezes Centrum wykonuje czynności ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Centrum oraz inne czynności przewidziane w obowiązujących ustawach dla kierownika urzędu. 4. Wiceprezesów Centrum powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek Prezesa Centrum. Art. 14f. 1. Do Prezesa, wiceprezesów, dyrektorów i wicedyrektorów komórek organizacyjnych Centrum oraz zatrudnionych w nim legislatorów i pozostałych pracowników Centrum, zwanych dalej "pracownikami Centrum", ma zastosowanie przepis art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące funkcjonowanie gospodarki i administracji publicznej (Dz. U. Nr 106, poz. 497 i Nr 156, poz. 775). 2. (skreślony). Art. 14g. 1. Wymagania kwalifikacyjne dotyczące legislatorów określają odrębne przepisy. 2. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zasady wynagradzania oraz wymagania kwalifikacyjne pracowników Centrum, z uwzględnieniem ust. 1. Art. 14h. 1. Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych dla jednostek budŜetowych. 2. Prezes Centrum dysponuje środkami budŜetu państwa przeznaczonymi na finansowanie Centrum. Art. 14i. 1. Prezes Rady Ministrów, w drodze zarządzenia, nadaje Centrum statut, w którym określa jego organizację wewnętrzną. 2. Prezes Centrum nadaje Centrum regulamin organizacyjny, który określa zakres zadań i tryb pracy jego komórek organizacyjnych. 3. Prezes Centrum moŜe tworzyć i znosić stałe lub doraźne komisje oraz rady i zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach naleŜących do zakresu działania Centrum, określając ich nazwę, cel utworzenia, zakres zadań, skład i tryb pracy. Art. 14j. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rządowe Centrum Studiów Strategicznych jako państwowa jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrów. Art. 14k. 1. Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, zwane dalej "RCSS", prowadzi prace słuŜące Prezesowi Rady Ministrów, w tym związane z pracami Rady Ministrów, do programowania strategicznego oraz prognozowania rozwoju gospodarczego i społecznego. 2. Do zadań RCSS naleŜy w szczególności: 1) przygotowywanie prognoz oraz długookresowych strategicznych programów rozwoju gospodarczego i społecznego, 2) przygotowywanie koncepcji i programów polityki zagospodarowania przestrzennego kraju oraz długofalowych strategii rozwoju regionalnego kraju, 3) opracowywanie ocen międzynarodowych uwarunkowań sytuacji kraju oraz długofalowych koncepcji polityki zagranicznej, 4) opracowywanie ocen funkcjonalności struktur państwa i sprawności ich działania, 5) analizowanie zgodności przebiegu realizacji programów krótkookresowych i średniookresowych ze strategicznymi programami długookresowymi oraz opracowywanie informacji o stwierdzonych niezgodnościach, 6) analizowanie zgodności przebiegu realizacji programów wojewódzkich z narodową strategią rozwoju regionalnego i długofalową strategią rozwoju regionalnego kraju oraz opracowywanie informacji o stwierdzonych niezgodnościach, 7) sporządzanie ocen skutków społeczno-gospodarczych projektowanych regulacji, 8) przygotowywanie innych analiz, prognoz, koncepcji, programów i ocen, zleconych przez Prezesa Rady Ministrów. Art. 14l. RCSS współdziała z jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy o Komitecie Badań Naukowych oraz innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi działalność związaną z zadaniami RCSS. Art. 14m. 1. RCSS kieruje Prezes przy pomocy wiceprezesów oraz dyrektorów komórek organizacyjnych RCSS. 2. Prezesa RCSS powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów. 3. Wiceprezesów RCSS powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa RCSS. Art. 14n. 1. RCSS prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych dla jednostek budŜetowych. 2. Prezes RCSS dysponuje środkami budŜetu państwa przeznaczonymi na finansowanie RCSS. Art. 14o. 1. Prezes Rady Ministrów, w drodze zarządzenia, nadaje RCSS statut, który określa jego organizację wewnętrzną. 2. Prezes RCSS nadaje RCSS regulamin organizacyjny, który określa zakres zadań i tryb pracy jego komórek organizacyjnych. 3. Prezes RCSS moŜe tworzyć i znosić stałe lub doraźne komisje oraz rady i zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach naleŜących do zakresu działania RCSS, określając ich nazwę, cel utworzenia, zakres zadań, skład i tryb pracy. Art. 15. 1. W celu sfinansowania działalności organów pomocniczych, komisji i komisji wspólnych, o których mowa w art. 12, 12a i 13, Prezes Rady Ministrów moŜe, w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budŜetowych między częściami budŜetu państwa, z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych, wynikającego z ustawy budŜetowej. 2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób finansowania i obsługi organów pomocniczych, komisji i komisji wspólnych, o których mowa w art. 12, 12a i 13. Art. 16. (skreślony). Rozdział 4 Posiedzenia Rady Ministrów Art. 17. Prezes Rady Ministrów zwołuje posiedzenia Rady Ministrów, ustala ich porządek i im przewodniczy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)ustawa o kosmetykach, Kosmetyka, Chemia kosmetyczna, PREPARATY KOSMETYCZNEustawa o finansach publicznych - 07, Ustawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrolas.keep.pl
|