Utwo ry ko mik so we w oce nie dzie ci, 2 PRZEDSZKOLE, Wychowanie w przedszkolu, wychowanie przedszkolne
[ Pobierz całość w formacie PDF ] PEDAGOGIKA l PSYCHOLOGIA l ORGANIZACJA Literatura w obrazkach Utwo ry ko mik so we w oce nie dzie ci sze ścio let nich n Jolanta Olkusz że zjawisko społeczne, jest integral- ną częścią współczesnej kultury masowej. Za jego ojczyznę powszechnie uznaje się Stany Zjednoczone, gdzie 26 lipca 1896 ro- ku na łamach czasopisma „New York World” pojawił się pierwszy komiksowy bo- hater – Yellow Kid (Żółty bobas) autorstwa Richarda Outcaulta 1 . Ten typ publikacji rozrywkowej przeznaczony był początkowo tylko dla dorosłych, ale już w latach trzy- dziestych XX wieku ekspansywny gatunek przeniknął do beletrystyki adresowanej do dziecięcego odbiorcy, stając się wkrótce jego ulubioną lekturą. We współczesnej „komiksologii” funk- cjonuje wiele definicji określających cechy dystynktywne komiksu 2 . Ich twórcy zgodnie wywodzą go z historyjek obrazkowych. Zwracają uwagę na związki tego specyficz- nego gatunku z pogranicza literatury i pla- styki z filmem animowanym, utożsamiając poszczególne „klatki” komiksu (rysunek i tekst) z kadrem filmowym. Badacze pod- kreślają ścisłe powiązanie tekstu słownego i tekstu ikonicznego wzajemnie uzupełnia- jących się i istniejących tu na równych pra- wach. Komiksowe obrazki są bardzo czytel- ne i pozbawione perspektywy. Operują naj- częściej jedynie planem pierwszym, sugeru- jąc to, co dla odbioru wzrokowego jest naj- ważniejsze, ukazując tylko pewien wycinek rzeczywistości, jej uproszczenie i ujedno- znacznienie. Na jednej stronie umieszczo- nych jest 6–8 obrazków, stanowiących pre- zentację jednej sytuacji lub zdarzenia. Warstwę plastyczną w komiksie rozwija i dopowiada tekst słowny, który jest tu oszczędny (aby nie spowalniać odbioru dy- namiki obrazu) i najczęściej wpisany w tzw. „dymki” z monologiem, dialogiem lub ko- mentarzem do rysunku. Drugim typem znaków językowych, uzu- pełniających prezentowane przez obraz in- formacje, są onomatopeje. Mogą one przy- brać dwojaką postać, zależną od większej bądź mniejszej autonomizacji słowa. W przy- padku pierwszym onomatopeje mają cha- rakter znaków zrozumiałych niezależnie od kontekstu werbalnego czy ikonicznego, np. trzask, gwizdanie, chrupanie, łopot itp. Znacznie jednak powszechniejsze jest wyko- rzystywanie tych onomatopei, których sfera konotacyjna ujawnia się dopiero w kontek- ście, np. hop, hop ; bęc ; brr ; chlup ; hyc ; szu, szu ; pif-paf !; bum ; ojej . Charakteryzują one 1 K. Kuliczkowska, W świecie prozy dla dzieci , Warszawa 1983, s. 123. 2 Zob. m. in.: J. Dunin, Prolegomena do „komiksologii” , „Literatura Ludowa” 1972, nr 6; K. Kuliczkowska, op. cit.; A. Mikuštaková, Ospecyfice gatunkowej komiksu , „Guliwer” 1996, nr 4; R. K. Przybylski, Świat ko- miksu , „Sztuka” 1978, nr 2; Słownik literatury popularnej , pod red. T. Żabskiego, Wrocław 1997; J. Szyłak, Ko- miks w kulturze ikonicznej XX wieku , Gdańsk 1999; J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i języko- wa , Gdańsk 2000; K. T. Toeplitz, Sztuka komiksu , Warszawa 1985. 10/2007 5 K omiks jako forma artystyczna, a tak- 5 działania bohaterów, oddają nastrój panują- cy w danej chwili w synkretycznym utworze, ajednocześnie pełnią funkcję dopowiedze- nia, potwierdzenia fabuły, zilustrowanej na obrazku i opowiedzianej bardzo oszczęd- nym językiem naturalnym. Ważnym elementem utworu komiksowe- go jest żywa i dynamiczna akcja, obfitująca wucieczki, pościgi, dramatyczne i humory- styczne momenty. –nazasadzie kontrastu – w komiksie funkcjo- nują postacie reprezentujące świat antywarto- ści, np.: zło, tchórzostwo, nieodpowiedzial- ność, nieuczciwość, niewierność. Zdaniem znawców komiksu – obok funk- cji wychowawczej – spełnia on wobec od- biorcy także funkcję dydaktyczną (posiada walory kształcące, szczególnie w zakresie aktywizowania procesów umysłowych) i lu- dyczną (dostarcza rozrywki, humoru, po- zwala się zrelaksować, odprężyć, a więc uzy- skać efekt podobny jak przy zabawie). Wskazane cechy utworów komiksowych i realizowane przez nie funkcje pozwalają wnioskować zarówno o przystępności tego gatunku, jak i jego pozytywnym oddziaływa- niu na rozwój osobowości dzieci w starszym wieku przedszkolnym. Wjaki sposób postrzegają komiks dzieci sześcioletnie, jakie funkcje, wartości i cechy charakterystyczne w nim zauważają, czy jest on popularny wśród najmłodszych odbior- ców? To pytania stanowiące problem badań sondażowych, przeprowadzonych na terenie Opola i województwa opolskiego 4 . Grażyna Lewandowicz tak charakteryzu- je powszechną opinię o omawianym gatun- ku: Odsądzano komiks od czci i wiary, uwa- żając go za narzędzie skutecznego ogłupiania, zwłaszcza młodych odbiorców, a więc tych, których kontakt z tym gatunkiem mógł zaha- mować ich dalszy rozwój czytelniczy i kultu- ralny. […] argumentem przeciw komiksowi stał się zarzut, że oducza on dzieci i młodzież czytania, skazuje ich na bierne chłonięcie ob- razków z licznymi onomatopejami typu: pif- -paf!, bum!, ojej! itp. Ta postawa niechęci wobec komiksu, przenoszona w prosty sposób na czytelników, utrzymuje się właściwie do dziś. Świadczą o tym opinie krytyków, re- Wopinii badaczy gatunku Komiks jako produkt kultury masowej odzwierciedla typowo ludzkie marzenia i ukryte tęsknoty. Stąd jego kolejnym kom- ponentem identyfikującym jest sposób kre- acji bohatera, którego imię własne podane jest już w tytule utworu. Bohater musi być postacią bardzo wyrazistą, wyróżniającą się spośród innych bohaterów komiksowych. Tę odmienność, a zarazem możliwość natych- miastowej identyfikacji bohatera, sygnalizu- je się przez jego wygląd zewnętrzny, charak- terystyczny kostium, jaki nosi. Na jego ocenę jako indywidualności, odbiór przez czytelnika w kategoriach postaci niezwykłej, wpływają także przeżywane, często wręcz niewiarygodne przygody. „Literatura w obrazkach” przekazuje w sposób uproszczony pewien system warto- ści. Badacze tego gatunku jego przekaz aksjo- logiczny porównują do świata wartości obec- nego w mitach i baśniach 3 . Komiks propaguje bowiem typowe dla nich przesłania moralne: zło musi być ukarane, dobro nagrodzone, akrzywda naprawiona. Jego bohaterowie są nosicielami różnych wartości etycznych, ta- kich np. jak: odwaga, dobroć, dzielność, spra- wiedliwość, uczciwość, wierność, odpowie- dzialność, bezinteresowność itp. Obok nich 3 Zob. m.in.: P. Kwiatkowski, Filozofia z dymkiem , „Nowa Wieś” 1976, nr 51/52; A. M. Krajewska, G. Lewan- dowicz, Czytelnictwo komiksów w bibliotekach publicznych dla dzieci , Warszawa 1997; B. Żurakowski, Jakim przekazem wartości jest komiks , „Zeszyt Naukowy »Guliwera«”, Warszawa 1995; A. Wańczyk, Rola komiksu wstymulacji rozwoju dziecka w wychowaniu przedszkolnym , w: Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka , pod red. J. Kuźmy i J. Morbitzera, Kraków 2005; K. Kuliczkowska, op. cit. 4 Są to badania własne oraz badania przeprowadzone pod moim kierunkiem przez nauczycielki Publicznego Przedszkola nr 5 w Opolu i studentki zaocznych studiów IV roku wychowania przedszkolnego z terapią pe- dagogiczną Uniwersytetu Opolskiego. Objęto nimi 186 dzieci sześcioletnich. 6 Wychowanie w Przedszkolu cenzentów, a także np. bibliotekarzy pracują- cych z dziećmi. Komiks był i jest dość niechęt- nie gromadzony w bibliotekach, nie włączany wcałość zbiorów, umieszczany na najwyższej lub najniższej, ale zawsze niedostępnej półce pod czujnym okiem bibliotekarza 5 . izachowania bohaterów ; niecierpliwią się, co będzie działo się dalej ; uważnie śledzą przygo- dy bohaterów ; cieszą się lub martwią ich prze- życiami . Są to więc reakcje pozytywne, wskazujące na korzystny wpływ komiksu na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wzbogacające o nim wiedzę dorosłych. Tę opinię potwierdzają same dzieci, z któ- rymi na terenie przedszkola prowadzono in- dywidualne rozmowy według przygotowane- go schematu. Analiza wypowiedzi dzieci na temat „Czy lubisz komiks? Dlaczego?” ukazuje, że w badanej grupie 12,3% zdecy- dowanie nie lubi komiksu, uzasadniając to między innymi tak: wolę bajki na DVD ; lubię inne książeczki ; wolę inne bajki , takie w gru- bych (lub innych) książkach . 8,4% sześciolat- ków określiło swój stosunek do komiksu ja- ko nie za bardzo , w uzasadnieniu podając Wopinii nauczycieli i dzieci Komiks nie cieszy się również popularno- ścią wśród nauczycielek przedszkoli 6 , które przyznają jednak, że dzieci po ten gatunek sięgają chętnie. Ich zdaniem, swoje zainte- resowanie dzieci manifestują podczas oglą- dania radosnym śmiechem, naśladowaniem komiksowych bohaterów i ich przygód, opo- wiadaniem sobie nawzajem treści komik- sów, wymyślaniem własnych dialogów i nar- racji w sytuacji, gdy nie potrafią ich samodzielnie odczytać, komentują ilustracje 5 G. Lewandowicz, Dziecięcy odbiorca komiksu , w: Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji , pod red. K. Heskiej-Kwaśniewicz i J. Sochy, Katowice 1996, s. 156. 6 Potwierdzają to rozmowy z nauczycielkami oraz studentkami wychowania przedszkolnego, a także badania przeprowadzone na terenie Kędzierzyna-Koźla przez Katarzynę Szczęsną w ramach pisanej pod moim kie- runkiem pracy magisterskiej ( Utwory komiksowe w obszarach edukacyjnych przedszkola , Opole 2005). 10/2007 7 np.: wolę bajki ; lubię normalne książeczki . Trochę lubię – to odpowiedź 7,1% dzieci, zaś 72,2% wyraziło swoją akceptację dla ko- miksu. Warto zwrócić uwagę, że 3,1% z tych dzieci dodawało – tak, ale bajki też lubię . Zwypowiedzi przedszkolaków wynika, że komiks to gatunek, który przede wszystkim sprawia małemu odbiorcy przyjemność. W 85% uzasadnień pojawiają się bowiem epitety – fajne , ciekawe , superowe . Nie ulega wątpliwości, że dzieci wymieniają zatem te wartości, na które uwagę zwracają również obrońcy komiksu jako lektury zawierającej elementy zabawy, mitu i baśni 7 . Ta intuicyj- na ocena zgodna jest ze zdaniem Bogusława Żurakowskiego, wyjaśniającego ludyczny charakter kontaktu z utworem komiksowym w oparciu o teorię Johana Huizingi. Kontakt ten ma charakter zabawy, a więc swobodne- go działania, zmierzającego do odprężenia, bowiem akt komunikacji odbywa się […] w taki sposób, że dziecko sięga po „książkę zobrazkami” i czyta ją w sposób niewymuszo- ny, spontaniczny, dla samej przyjemności 8 . Równorzędnym argumentem, uzasadnia- jącym dlaczego dzieci lubią komiks, jest kate- goria humoru. Ich zdaniem, komiksy są śmieszne ; bardzo śmieszne ; śmieszne, ale cza- sem to i straszne . Takie opinie wynikają z eks- presyjnego prezentowania fabuły, bohaterów, co na pewno jest czynnikiem przyciągającym do tego gatunku, zaspokajającego u dzieci po- trzebę dobrej zabawy i śmiechu. Nie mniej ważna jest w ocenie dzieci wartość ikoniczna komiksu – jego rysunek ikolorystyka. 75% badanych sygnalizuje to stwierdzeniem: jest w nim dużo obrazków ; są kolorowe obrazki ; mają dużo obrazków isą kolorowe . Dzieci w tym wieku lubią oglądać obrazki, bogato i barwnie ilustro- wane książki, które rozwijają ich dyspozycje psychiczne (spostrzeganie, wyobraźnię) iwrażliwość estetyczną, wzbogacają ich świat wewnętrzny. W odbiorze komiksu przez przedszkolaka na kolejnym miejscu znajduje się treść i boha- ter, jego osobowość i przygody. Dzieci tak m.in. uzasadniały swoje zainteresowanie: bo- haterzy wpadają w tarapaty ; są przygodowe rze- czy, pułapki ; są różne potwory i dużo się dzieje ; zawsze się coś w nich dzieje . Zdaniem Krysty- ny Kuliczkowskiej, w utworze komiksowym istotnym elementem jest przede wszystkim bohater, który winien być „kimś”, działać wsposób konsekwentny, zgodnie ze stworzo- nym przez autora i grafika rysunkiem psycholo- gicznym. […] Sugestywna, zdolna zaimpono- wać czytelnikom postać bohatera, bogactwo pomysłów […], humor to nieodłączne cechy dobrego komiksu. […] czynnikiem zespalają- cym wszystkie te elementy jest przygoda; jest to czynnik przyciągający, pozwalający wejść w in- ne sprawy komiksowego świata 9 . Czego można nauczyć się zkomiksów? Opinię dzieci o wartościach, jakie kryją wsobie komiksy, uzyskano na podstawie py- tania Czego można nauczyć się z komiksów? Zgłaszane przez dzieci walory można ująć w dwie grupy. Są to wartości wychowawcze (75,4% wskazań) i poznawcze (24,6% wska- zań). Dzieci chętnie ujawniały swoje myśli iuczucia na ten temat. Z ich wypowiedzi wy- nika, że kontakt z utworami komiksowymi może być jednym z naturalnych sposobów wprowadzania w świat wartości uniwersal- nych, kształtowania umiejętności związanych znimi w sposób dla dzieci interesujący i za- bawny. Sześciolatki wskazywały na wartości natury osobistej i społecznej. Mówiły bowiem o dobroci, grzeczności, mądrości, odwadze, przyjaźni, opiekuńczości, zgodności, koncen- trowały się na postępowaniu zgodnym z nor- mami i regułami, które starają się im wpoić dorośli. Oto przykłady ich wypowiedzi, świad- czące o dostrzeganiu przez dzieci różnych wartości, zastanawianiu się nad nimi i potrze- 7 Zob. m.in.: K. Kuliczkowska, op. cit.; B. Żurakowski, op. cit. 8 B. Żurakowski, op. cit., s. 9. 9 K. Kuliczkowska, op. cit., s. 131–132. 8 Wychowanie w Przedszkolu bie ich stosowania w kontaktach z innymi: jak posługiwać się dobrocią ; że przyjaciele pomo- gą, jak trzeba ; że dobrzy przyjaciele nas uratują ; omądrości i odwadze ; ogrzeczności, że trzeba być grzecznym ; jak postępować , co jest dobre, czego dzieciom nie wolno robić ; że trzeba być dobrym, to wszystko się uda ; jak być dobrym kolegą ; że trzeba być dobrym i pomagać słab- szym, jak mają kłopoty ; żeby być odważnym ; że trzeba być dobrym , udzielać pomocy innym ; że trzeba żyć w zgodzie . Interesujące wydaje się także zwrócenie przez dzieci uwagi na skutki negatywne za- chowań komiksowych bohaterów lub pre- zentowanej akcji. 3% badanych sześciolat- ków stwierdziło bowiem, że komiksy czasem uczą, jak się kłócić i bić. I zabijać też . Ale ja takich nie lubię ; uczą, czego nie można robić, bo to można się wtedy zabić . Pokazując niewłaściwe postępowanie bądź zdarzenia, utwory te mogą stanowić przestrogę dla dziecka, które w tym wieku już zna, przyjmuje i rozwija pewne zasady etyczne. Na aspekt wartości etycznych jako czynnika wpływającego na popularność ga- tunku zwraca szczególną uwagę Żurakow- ski, argumentując następująco: Czytelnik, który traktuje komiksową formę kultury ma- sowej jako przekaz aksjologiczny, odkrywa odniesienia do świata wartości. Komiksowi bohaterowie są nosicielami wartości etycz- nych […]. Wydarzeniom przedstawionym wkomiksach towarzyszy zagrażanie głównej wartości, jaką jest życie ludzkie […]. Bohate- rowie walczą ze złem, a siłą napędową walki jest chęć ratowania jednostek ludzkich, ca- łych społeczeństw, a nawet ludzkości 10 . Kuliczkowska pisze, że komiks jest tym gatunkiem, który może wmałych obrazkach ukazać bogaty świat, przekazać sporą porcję wiedzy o świecie 11 . Według Gertrudy Skot- nickiej, może on znakomicie spełniać funk- cję pomostu prowadzącego od czytania języ- kiem plastyki – do czytania werbalnego 12 . Badane sześciolatki najczęściej wśród warto- ści poznawczych wymieniają dostarczanie wiedzy z różnych dziedzin (np.: można na- uczyć się różnych ciekawych rzeczy ; jak miesz- ka król ; poznawać kolory i kształty ; można nauczyć się tańczyć, bo są obrazki, gdzie moż- na zobaczyć, jak się tańczy ; różnych wiado- mości ; ożyciu w innych krajach ; jak opieko- wać się zwierzętami ; że są śmieszne i różne sztuczki, jak się gra w piłkę ; gdzie mieszkają Indianie i co oni robią tam, gdzie żyją ; olu- dziach i zwierzętach i o wszystkim ). Sygnali- zują tym samym, że sztuka komiksowa może być pomocna w budowaniu dziecięcego ob- razu świata, gromadzeniu i porządkowaniu wiedzy o nim. Umiejętność czytania i logicz- nego myślenia wymieniane są przez dzieci na drugim i trzecim miejscu ( można nauczyć się czytać, są tam duże litery ; czytania ; abeca- dła ; uczą mnie różnych literek ; czytać i trochę pisać ; poznawać literki ; że można rozwiązy- wać zagadki ; robić różne zadania ; uczą mnie myśleć ), anakolejnych (już jako pojedyncze wypowiedzi) rozwijanie umiejętności porów- nywania, uczenie obserwacji. Jakie komiksy znają dzieci? Opopularności czytelniczej komiksu wśród najstarszych przedszkolaków świadczy fakt, że wykazały się one znajomością bardzo wielu tytułów komiksów i magazynów komik- sowych, których bohaterami są postacie ze znanych im filmów, seriali lub książek. Naj- częściej wymieniano następujące: Kaczor Do- nald , Przygody Koziołka Matołka , W.I.T.C.H. , Awantury i wybryki małej małpki Fiki-Miki , Power Ranwers , Myszka Miki , Scooby-Doo! , Kubuś Puchatek , Kucyki Pony , Wróżki , Barbie , Hugo , Asterix , Batman , Muminki , Tom & Jer- ry , Tytus, Romek i A’Tomek , Spiderman , Od- lotowe agentki , Smerfy , Kajko i Kokosz , Gar- field . Nieco inaczej kształtuje się wybór przez dzieci ulubionego komiksu. Tu niezaprzeczal- nie najbardziej lubianymi okazały się Czaro- 10 B. Żurakowski, op. cit., s. 10. 11 K. Kuliczkowska, op. cit., s. 132. 12 G. Skotnicka, Butenko pinxit – znak jakości , „Guliwer” 1999, nr 4, s. 23. 10/2007 9
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
StartUrlopy macierzyńskie i wychowawcze(1), Rachunkowość finansowa, Rachunkowosc finansowa, Rachunkowość, Rachunkowość zbiór zagadnieńuzasadnienie kar cielesnych w srednioweieczu, PEDAGOGIKA, Rok I, Hostoria myśli pedagogicznej i historia wychowania (egzamin, notaktki, kolokwia)ustawa o wychowaniu w trzezwosci z dnia 26 paz 1982,ustawa o samorzadzie zalogi przedsiebiorstwa panstwowego, akty prawne i orzecznictwo 2010-2011 [całkowicie darmowo na isap.sejm.gov.pl lub curia.europa.eu]ustawa o przedsiebiorstwach panstwowych, akty prawne i orzecznictwo 2010-2011 [całkowicie darmowo na isap.sejm.gov.pl lub curia.europa.eu]ustawa o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej poczta polska, Dokumentyustawa o lagodzeniu skutkow kryzysu ekonomicznego dla pracownikow i przedsiebiorcow, Ustawyustawa o rachunkowosci, STUDIA, III Semestr, Finanse Przedsiębiorstwuniwersytet-donalda-trumpa.-przedsiebiorczosc- scan, ebookiupośledzenie i Zespół Downa, Szkoła, pedagogika specjalna
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plswpc.opx.pl
|