Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
vademecu

vademecu, Kopalnia [ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->KOMPANIA WĘGLOWA S.A.Oddział KWK „Sośnica - Makoszowy”ZAGADNIENIA BHPDLA PRACOWNIKÓWNOWOPRZYJĘTYCH1.Struktura organizacyjna Kompania Węglowa S.A. Oddział KWK „Sośnica-Makoszowy”Dyrektor Techniczny Kierownik Ruchu Zakładu GórniczegoDyrektor ds. PracyGłówny Inżynier Górniczy, I Z-ca KRZGKierownicy DziałówKierownicy Robót GórniczychNadsztygarzySztygarzy OddziałowiDozór średni i niższy2. Zasady obowiązujące podczas zjazdu załogi na dół:Pracownik zjeżdżający pod ziemię kopalni powinien posiadać przy sobie identyfikator(okazywać go na żądanie osób kierownictwa i dozoru ruchu lub innych osób uprawnionych doprzeprowadzania kontroli), lampę górniczą, aparat izolujący drogi oddechowe, środki ochronyindywidualnej (maski przeciwpyłowe, stopery). Należy pamiętać o odbiciu karty identyfikacyjnejw czytniku RCP. Jeśli nie zostanie odbita o tym fakcie należy poinformować osobę dozoru ruchuwłaściwego oddziału oraz pracownika obsługi systemu RCP.3. Zasady obowiązujące załogę podczas jazdy pociągiem osobowym:Zasady obowiązujące załogę podczas jazdy pociągiem osobowym reguluje regulamin, którymówi min. o zakazie: spania, gry w karty, zdejmowania hełmów, trzymania nóg na sąsiednichsiedzeniach. Załoga po zjeździe na dół udaje się na dworzec osobowy znajdujący się w rejonieszybu. Na dworcu osobowym na załogę czeka pociąg osobowy składający się z lokomotywyi wagonów. Przy dojściu na dworzec osobowy, podczas wsiadania i wysiadania z wagonu pociąguosobowego należy zachować ostrożność i rozwagę. Podczas jazdy obowiązuje zakaz otwieraniadrzwi, wychylania się i wyskakiwania z pociągu osobowego. Kierownik pociągu osobowego (osobadozoru) daje sygnał do odjazdu pociągu osobowego oraz do wysiadania na dworcu osobowym.Dysponent pracownik oddziału przewozu organizuje prawidłowy przebieg transportu kołowego nadanym poziomie. Największym zagrożeniem w oddziale przewozowym jest trakcja elektryczna.4.Zasady obowiązujące załogę podczas jazdy ludzi szybami:Zasady jazdy ludzi szybami określa Regulamin prowadzenia jazdy ludzi wyciągamiszybowymi w KWK ,,Sośnica-Makoszowy”. Załoga oczekująca na jazdę ludzi na nadszybiu lubpodszybiu oraz w czasie prowadzenia jazdy ludzi musi:- stawić się do zjazdu na nadszybiu o wyznaczonej godzinie rozpoczęcia zjazdu,- przyjść na wyjazd nie wcześniej niż 10 min. przed rozpoczęciem wyjazdu,- oczekiwać na jazdę ludzi w miejscach do tego wyznaczonych ,- zachować ostrożność, nie zbliżać się do szybu bez polecenia sygnalisty lub osoby dozoru naodległość mniejszą niż 6m,- przestrzegać ustalonego porządku przy zjeździe i wyjeździe oraz wykonywać poleceniaosób dozoru sprawujących nadzór przy jeździe ludzi i polecenia sygnalistów obsługującychwyciąg szybowy,- nie zabierać ze sobą do klatki długich, ciężkich i ostrych przedmiotów,- dokładnie zamknąć torby narzędziowe,- wchodzić do klatki na polecenie sygnalisty, ustawiając się w piętrze twarzą do drzwi,wychodzić po otwarciu przez sygnalistę wrót szybowych i drzwi na piętrze klatki,- po wyjściu z klatki oddalić się niezwłocznie od szybu, aby umożliwiać następnympracownikom swobodne opuszczenie rejonu szybu,- posiadać dyskietkę kontrolną, aparat ucieczkowo-izolujący , zaświeconą lampę górnicząoraz posiadać na sobie ubranie dopuszczone do używania na dole kopalni,- podczas jazdy klatką zachowywać się spokojnie,- w razie awaryjnego postoju klatki w szybie zachować spokój i nie podejmować samowolnieżadnych prób wychodzenia z klatki,- w razie przeprowadzenia ewakuacji ludzi z klatki stojącej w szybie bezwzględnie stosowaćsię do polecenia dozoru szybowego kierującego ewakuacją- okazać dyskietkę kontrolną na żądanie osoby dozoru,- poddać się kontroli na okoliczność posiadania tytoniu i środków do wzniecania ognia i nazawartość alkoholu w wydychanym powietrzu,- w razie dostrzeżenia bezpośredniego niebezpieczeństwa zatrzymać ruch wyciąguszybowego poprzez pociągnięcie dźwigni nadajnika sygnału alarmowego oraz zawiadomićo tym osobę dozoru sprawującą nadzór nad jazdą ludzi (dźwignia nadajnika sygnałualarmowego oznaczona jest kolorem czerwonym).Zabrania się:- zjazdu na dół ludziom chorym, nietrzeźwym, będącym pod działaniem środkówodurzających (lub będących w innej niedyspozycji psychofizycznej),- przebywania podczas prowadzenia wydobycia i robót w szybie, przy urządzeniachprzyszybowych na nadszybiu i podszybiu osób nieupoważnionych oraz utrudnianiasygnaliście obsługi wyciągu szybowego,- zbliżania komukolwiek do szybu, gdy na wrotach szybowych lub przed nimi zawieszonajest tablica „Uwaga – roboty szybowe”,- wchodzenia do przedziału drabinowego podczas ruchu wyciągu szybowego i bez zgodyosoby dozoru szybowego.5. Szyby, urządzenia zjazdowe:Ruch Makoszowy1 szyb wydobywczy (skip): szyb IV2 szyby pomocnicze:szyb I, szyb III,2 szyby wentylacyjne:szyb Północny, szyb PołudniowyObecnie KWK „Sośnica Makoszowy” Ruch Makoszowy prowadzi eksploatację na dwóchpoziomach wydobywczych: na poziomie 660m i na poziomie 850m. Szyb I jest głównym szybemzjazdowym na poz. 850m, a szyb III jest głównym szybem zjazdowym na poz. 660m.Ruch Sośnica2 szyby wydobywczo-zjazdowe: szyb III i szyb IV3 szyby pomocnicze: szyb VI, szyb ,,Bojków”, szybik III,1 szyb wentylacyjny: szyb V,Obecnie KWK „Sośnica Makoszowy” Ruch Sośnica prowadzi eksploatację na trzechpoziomach wydobywczych: na poziomie 550m, 750m. i na poziomie 950m. Szyb IV jest głównymszybem wydobywczym oraz zjazdowym na poz. 750m. na polu Zachód, Szyb VI jest głównymszybem zjazdowym na poz. 750m. i 950m. na polu Bojków a szyby III i ,,Bojków” są głównymiszybami zjazdowymi na poz. 550m..6. Zabezpieczenie miejsca pracy w wyrobisku z trakcją elektryczną:Załogę obowiązuje „Instrukcja dotycząca przygotowania i zabezpieczenia miejsca pracyw wyrobiskach z trakcją elektryczną”. Przed przystąpieniem do pracy w wyrobiskach z trakcjąelektryczną należy: każdorazowo uzyskać zgodę dysponenta na prowadzenie w/w robót. Pouzyskaniu zezwolenia od dysponenta przewozu należy wyłączyć przewód jezdny spod napięcia nałączniku sekcyjnym ŁS wskazanym przez osobę dozoru nadzorująca roboty przez przełożenierączki łącznika w pozycję wyłączony, wyjąć i zachować przy sobie rączkę łącznika sekcyjnego. Nałączniku sekcyjnym zawiesić tabliczkę z napisem ,,nie załączać” z wpisanymi danymi: data,zmiana, godzina wyłączenia oraz nazwisko i podpis przodowego wyłączającego łącznik. Uszynićprzewód jezdny przy pomocy uszyniaczy trakcyjnych z obu stron prowadzonych prac w sposóbnastępujący: przymocować jeden koniec uszyniacza do szyny za pomocą uchwytu zwracającuwagę, aby miejsce przymocowania było wyczyszczone, zawiesić przeciwległy przewóduszyniacza na przewodzie jezdnym pamiętając, przed zawieszeniem próbnie dotknąć końcówkęuszyniacza do przewodu jezdnego. Miejsce wykonywania robót powinno być sygnalizowane z obukierunków ruchu znakami „Jazda zabroniona” umieszczonymi w odległości co najmniej 20 m odmiejsca wykonywania robót. Jako znak „Jazda zabroniona” należy stosować światło czerwonenadawane z lampy RC-12-M. Jeżeli znak „Jazda zabroniona” nie jest widoczny z odległości drogihamowania należy w odległości 80m przed tym znakiem umieścić znak ograniczający prędkość do0,5m/s. Wykonać należy z obu stron tymczasowe zapory torowe zabezpieczające miejsce pracyprzed przypadkowym najechaniem przez środki transportu. Skontrolować stan obudowy w miejscupracy, w razie stwierdzenia zagrożenia powiadomić osobę dozoru, która podejmuje odpowiedniedziałania w celu natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości. Po zakończeniu pracy należy:uporządkować miejsce wykonywanej pracy zapewniając prowadzenie ruchu przewozowegozgodnie z obowiązującymi przepisami, zdemontować sygnalizację ostrzegawczą i zabezpieczenia,zdemontować uszyniacze (najpierw z przewodu jezdnego, następnie z główki szyny), załączyćtrzykrotnie na krótko przewód jezdny pod napięcie na łączniku sekcyjnym, a następnie załączyć gona ostatecznie. O załączeniu przewodu jezdnego pod napięcie i udrożnieniu przekopu przodowyzobowiązany jest niezwłocznie powiadomić dysponenta przewozu oraz osobę dozoru nadzorującąpracę.7. Zasady obowiązujące załogę w łaźniach pracowniczych:Pracownicy przebywający na terenie łaźni pracowniczych są obowiązani są doprzestrzegania zakazu palenia papierosów oraz obowiązku poruszania się w klapkach łazienkowychpod prysznicem.8.Znajomość i wyprowadzanie drogami ucieczkowymi z rejonów:W podziemnych wyrobiskach górniczych wyznaczone są drogi ucieczkowe, które sąodpowiednio oznakowane. Aktualne schematy dróg ucieczkowych z oddziałów górniczychumieszcza się w miejscach, w których dokonywany jest podział pracy. Pracowników zatrudnionychw oddziałach górniczych zapoznaje się, co najmniej raz na pół roku, z drogami ucieczkowymi.9. Naruszanie przepisów lub zasad BHP:Pracownikom kopalni zatrudnionym pod ziemią zabrania się:- zjazdu na dół po spożyciu alkoholu i spożywania alkoholu w pracy;- zjazdu na dół bez identyfikatora i sprzętu ochrony osobistej,- wsiadania do klatki szybowej i wysiadania bez zezwolenia sygnalisty,- posiadania lub palenia tytoniu oraz posiadania środków do wzniecania ognia,- wskakiwania, wyskakiwania i wychylania się z pociągu osobowego,- chodzenia drogami przewozowymi w czasie ruchu pociągów,- przechodzenia pomiędzy wozami i obok wozów w miejscach niedozwolonych- chodzenia i przebywania i przebywania na drogach transportu w czasie ruchu,- jazdy na przenośnikach zgrzebłowych i taśmowych nie dopuszczonych do jazdy ludzi,- wchodzenia do ślepych wyrobisk zagrodzonych tamami lub przy nieczynnej wentylacji,- wchodzenia i przebywania pod niezabezpieczonymi ociosami i stropem,- obsługiwania maszyn i urządzeń bez odpowiednich upoważnień,- spinania i rozpinania taboru przewozowego w ruchu,------czyszczenia napędów i stacji zwrotnych przenośników taśmowych w ruchu,wykonywania prac pod nie wyłączoną spod napięcia trakcją elektryczną,wykonywania robót strzałowych bez obstawy,zatrzymywania pracy wentylatorów lutniowych przewietrzających ślepe wyrobiska,wcześniejszego samowolnego opuszczania miejsca pracy,posiadania na dole odtwarzaczy mp3, telefonów komórkowych itp.,Zgodnie z Ustawą Kodeks Pracy za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonejorganizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisówprzeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy orazusprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:1)karę upomnienia,2)karę nagany.Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lubprzepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy wstanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również stosowaćkarę pieniężną.Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionejnieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie karypieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi dowypłaty, po dokonaniu potrąceń.Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bezpieczeństwa i higienypracy.10. Zasady wykonywania transportu ręcznego indywidualnego i zbiorowego:Ręczne prace transportowerozumie się przez to każdy rodzaj transportowania lubpodtrzymywania przedmiotów, ładunków lub materiałów przez jednego lub więcej pracowników,w tym przemieszczanie ich poprzez: unoszenie, podnoszenie, układanie, pchanie, ciągnięcie,przenoszenie, przesuwanie, przetaczanie lub przewożenie.Praca dorywczarozumie się przez to ręczne przemieszczanie przedmiotów, ładunków lubmateriałów nie częściej niż 4 razy na godzinę, jeżeli łączny czas wykonywania tych prac nieprzekracza 4 godzin na dobę.Organizując ręczne prace transportowe należy zapewnić uwzględnienie wymagań ergonomiia w szczególności:1) przemieszczane przedmioty należy przenosić jak najbliżej ciała,2) sposoby ręcznego przemieszczania przedmiotów powinny eliminować ryzyko urazów,a w szczególności urazów kręgosłupa. Sposoby te powinny w szczególności wykluczaćprzemieszczanie przedmiotów, jeżeli:a) czynności te mogą być wykonywane tylko za pomocą skrętu tułowia,b) istnieje możliwość wystąpienia nagłych ruchów przemieszczanego przedmiotu,c) ciało pracownika znajduje się w niestabilnej pozycji,d) pochylenie tułowia pracownika przekracza 45°.Przemieszczanie przedmiotów przez jednego pracownika:Masa przedmiotówprzenoszonych przez jednego pracownika nie może przekraczać: 30kg - przy pracy stałej, 50kg -przy pracy dorywczej. Niedopuszczalne jest ręczne przenoszenie przedmiotów o masieprzekraczającej 30kg na wysokość powyżej 4m lub na odległość przekraczającą 25m.Zespołowe przenoszenie przedmiotów:Przenoszenie przedmiotów, których długośćprzekracza 4m i masa 30kg, powinno odbywać się zespołowo, pod warunkiem aby na jednegopracownika przypadała masa nie przekraczająca: 25kg - przy pracy stałej, 42kg - przy pracydorywczej. Niedopuszczalne jest zespołowe przemieszczanie przedmiotów o masie przekraczającej500 kg.Przy zespołowym przenoszeniu przedmiotów należy zapewnić: [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org