Vademecum polityki regionalne i spójności, Fundusze Unijne
[ Pobierz całość w formacie PDF ] PARLAMENT EUROPEJSKI DYREKCJA GENERALNA – POLITYKI WEWNĘTRZNE KOMISJA ROZWOJU REGIONALNEGO Sekretariat Bruksela, 21 września 2004 r. VADEMECUM POLITYKI REGIONALNEJ I SPÓJNOŚCI UE DV\542120PL.doc PE 347.143 PL PL SPIS TREŚCI 1. FUNDUSZE STRUKTURALNE I FUNDUSZ SPÓJNOSCI: POLITYKA SOLIDARNOŚCI ......................................................................................................................... 3 2. TERMINOLOGIA ................................................................................................................ 5 3. PODSTAWY TRAKTATÓW I REGULAMIN PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO .. ............................................................................................................................................... 11 4. Tło historyczne .................................................................................................................... 15 5. Pomoc strukturalna w latach 2000-2006 ........................................................................... 17 5.1. Fundusze Strukturalne .................................................................................................. 17 5.2. Fundusz Spójności ......................................................................................................... 19 6. POMOC STRUKTURALNA W PRZYSZŁOŚCI, LATA 2007-2013 ........................... 19 6.1. Perspektywy Finansowe 2007 – 2013 ........................................................................... 19 6.2. Trzeci raport na temat spójności: nowe partnerstwo na rzecz spójności ................. 20 6.3. System wdrożeniowy ..................................................................................................... 23 6.4. Zarządzanie finansami i kontrola finansowa .............................................................. 25 6.5. Nowe projekty legislacyjne ........................................................................................... 25 6.6. Proponowany harmonogram działań .......................................................................... 26 7. INSTYTUCJONALNA ROLA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I KOMITETU REGIONÓW ............................................................................................................................... 27 7.1. Legislacyjne i nielegislacyjne uprawnienia Parlamentu Europejskiego .................. 27 7.1.1. Uprawnienia legislacyjne .......................................................................................... 27 7.1.2. Uprawnienia nielegislacyjne ..................................................................................... 28 7.2. Instytucjonalna rola Komitetu Regionów ................................................................... 28 7.2.1. Opinie wydawane na wniosek innych instytucji....................................................... 28 7.2.2. Wydawanie opinii z własnej inicjatywy ................................................................... 29 ZAŁĄCZNIK 1 – PRZYDATNE KONTAKTY W PARLAMENCIE EUROPEJSKIM I MIĘDZYINSTYTUCJONALNE .......................................................................................... 30 ZAŁĄCZNIK 2 – LISTA PROJEKTÓW PROWADZONYCH W PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH ............................................................................................................. 31 ZAŁĄCZNIK 3 – ŹRÓDŁA INFORMACJI ....................................................................... 32 PE 347.143 2/40 DV\542120PL.doc PL 1. FUNDUSZE STRUKTURALNE I FUNDUSZ SPÓJNOSCI: POLITYKA SOLIDARNOŚCI 1 Założenia Polityka regionalna realizuje w praktyce zasadę solidarności pomiędzy europejskimi narodami, zapisaną w preambule do Traktatu o Unii Europejskiej. Przyczynia się ona do osiągnięcia jednego z podstawowych celów określonych Traktatem – wzmocnienia gospodarczej i społecznej spójności UE poprzez zmniejszenie różnic w rozwoju pomiędzy swoimi regionami. Wpływa ona znacząco na konkurencyjność regionów oraz na warunki życia ich mieszkańców, głównie poprzez współfinansowanie wieloletnich programów rozwoju. Polityka ta musi umożliwiać wszystkim regionom Unii pełne wykorzystanie możliwości, które daje wspólny rynek oraz przyczyniać się do sukcesu Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW). Realizacja Programy są wspierane finansowo przez cztery Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) udzielający wsparcia na infrastruktury i inwestycje oraz tworzenie miejsc pracy i MŚP, Europejski Fundusz Społeczny (EFS) wspierający szkolenia, integrację społeczną i zatrudnienie, Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EAGGF – Sekcja Orientacji) wspiera rozwój obszarów wiejskich i gospodarstwa, Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa (FIFG) wspiera zmiany dostosowawcze w sektorze rybołówstwa. Fundusz Spójności finansuje projekty ochrony środowiska oraz infrastruktury transportowej w najsłabiej rozwiniętych Państwach Członkowskich. Fundusze Strukturalne i Fundusz Spójności przyznają dotacje; Europejski Bank Inwestycyjny udziela pożyczek. Fundusz Spójności udziela bezpośredniego wsparcia finansowego wielkim projektom infrastrukturalnym związanym z ochroną środowiska i infrastrukturą transportową. Fundusze Strukturalne finansują programy zawierające działania prorozwojowe. Programy rozwoju są tworzone przez Państwa Członkowskie we współpracy z regionalnymi i lokalnymi władzami oraz właściwymi partnerami społecznymi i gospodarczymi. Priorytety Fundusze Strukturalne koncentrują się na trzech priorytetowych celach: dostosowanie regionów słabiej rozwiniętych ( Cel 1 ), 1 Informacje oparte na wiadomościach ze strony internetowej Inforegio, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej. DV\542120PL.doc 3/40 PE 347.143 PL społeczno-gospodarcza restrukturyzacja regionów przemysłowych, miejskich lub wiejskich, jak i regionów zależnych od rybołówstwa ( Cel 2 ) oraz rozwój szkolenia zawodowego i zatrudnienia ( Cel 3 ), (programy regionalne Celu 1 również zawierają tego typu działania). Pomoc jest też zapewniona w ramach czterech Inicjatyw Wspólnoty , które udzielają wsparcia: transgranicznej, międzynarodowej i międzyregionalnej współpracy na obszarze UE (INTERREG III); odnowie i przeciwdziałaniu zjawiskom kryzysowym w centrach miejskich (URBAN II); wyrównywaniu szans na rynku pracy (EQUAL) oraz rozwoju obszarów wiejskich (LEADER +). Działania Innowacyjne udzielają natomiast wsparcia regionalnym programom pilotażowym. Finanse Fundusze Strukturalne pochłaniają około jednej trzeciej budżetu UE. Ich przydział na okres 2000-2006 wynosi 195 mld euro dla UE 15, plus 15 mld euro dla nowych Państw Członkowskich pomiędzy 2004 a 2006 r. Fundusz Spójności dysponuje 25,6 mld euro dla UE 25. Europejskie wsparcie finansowe jest dopełnieniem wsparcia Państw Członkowskich. Wspólnotowy udział finansowy może wynieść od 25% do 85% całkowitego kosztu projektu. Największe wsparcie przeznaczane jest na te regiony, w których sektor publiczny nie jest w stanie samodzielnie udźwignąć finansowego obciążenia wynikającego z wydatków na rozwój. Wsparcie dla sektora publicznego jest uzupełniane finansowaniem przez sektor prywatny. Definicja programu Programy są opracowywane przez Komisję Europejską oraz krajowe i regionalne władze, na podstawie wytycznych Komisji i priorytetów Państw Członkowskich. Państwa Członkowskie wybierają konkretne projekty i są odpowiedzialne za ich realizację. Europejskie wsparcie finansowe uzupełnia krajową pomoc dla regionów i ich mieszkańców, głównie poprzez współfinansowanie wieloletnich programów rozwoju. Przyszłość Na okres 2007-2013 Komisja zaproponowała zgrupowanie swoich priorytetów w ramach trzech głównych zadań. Proponowany całkowity budżet wyniesie w przybliżeniu 336 mld euro . Zbieżność: jej celem jest pobudzenie wzrostu i zwiększenie zatrudnienia w słabiej rozwiniętych regionach (dotyczy to głównie nowych Państw Członkowskich), które będą wciąż korzystały ze wsparcia Funduszu Spójności. Konkurencyjność: ma na celu antycypowanie zmian w pozostałych państwach UE. Obejmie ona komponent regionalny, do którego każde Państwo Członkowskie wybierze obszary korzystające z pomocy, jak i komponent krajowy, oparty o Europejską Strategię Zatrudnienia. Współpraca: czerpanie z doświadczeń inicjatywy INTERREG, aby wspierać harmonijny rozwój na całym obszarze UE. PE 347.143 4/40 DV\542120PL.doc PL Rola Parlamentu Europejskiego Parlament korzystał ze swoich nowych uprawnień w opisywanym obszarze: Jednolity Akt Europejski wprowadził współpracę z Radą w zakresie wdrażania decyzji regulujących zasady funkcjonowania Funduszy Strukturalnych; Traktat z Maastricht wprowadził procedurę zgody w zakresie decyzji dotyczących ogólnych uregulowań; Traktat z Amsterdamu wprowadził procedurę współdecyzji z Radą w odniesieniu do działań wdrażających; Traktat z Nicei stanowi, że od dnia 1 stycznia 2007 r. Rada, w stosunku do decyzji dotyczących ogólnych uregulowań, będzie działała w oparciu o większość kwalifikowaną. Kodeks postępowania przyjęty wraz z Komisją w 1993 r. i poszerzony w 1999 r. nakłada obowiązek regularnego informowania Parlamentu Europejskiego o działaniach prowadzonych w ramach Funduszy. W ramach reformy z 1999 r. Parlament uzyskał też utrzymanie statusu programu URBAN jako jednej z Inicjatyw Wspólnoty. 2. TERMINOLOGIA Polityka regionalna UE: Podstawa prawna: Art. 2 i 3 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Polityka regionalna UE opiera się na solidarności : powstała, aby udzielać wsparcia na poziomie Wspólnoty najbardziej zacofanym regionom i pomagać im przezwyciężać niekorzystne uwarunkowania. Polityka regionalna ma też wymiar konkretny – przynosi rzeczywiste korzyści obywatom Europy, którzy bezpośrednio korzystają z jej wsparcia w formie pomocy w znalezieniu pracy i przystosowaniu do zmian na rynku pracy, zwłaszcza poprzez szkolenia. Polityka spójności: Podstawa prawna: Tytuł XVII art. 158-162 TWE 2 . Koryguje dysproporcje w rozwoju odwołując się do czynników gospodarczych i społecznych. Udziela biednym regionom wsparcia niezbędnego do przyspieszenia tempa rozwoju i poprawy standardu życia, włączając w to podstawowe udogodnienia, wiedzę, technologiczne umiejętności, środowisko sprzyjające wewnętrznym inwestycjom, itd. Poza udzielaniem wsparcia słabiej rozwiniętym regionom polityka spójności równoważy też niski poziom rozwoju w UE i zapewnia optymalizację jej potencjału. Spójność gospodarcza i społeczna: Rola Parlamentu Europejskiego: Parlament uznaje spójność gospodarczą i społeczną za jedną z podstaw integracji europejskiej. Zawsze 2 Jednolity Akt Europejski w postaci Tytułu V TWE przewiduje reformę struktury i zasad operacyjnych Funduszy Strukturalnych na wniosek Komisji, przyjętych jednomyślnie przez Radę po uprzedniej konsultacji z Parlamentem. Działania wdrażające wynikające z reformy są podejmowane, na wniosek Komisji, większością kwalifikowaną w Radzie. Traktat z Amsterdamu uczynił z działań wdrażających przedmiot procedury współdecyzji. Co trzy lata Komisja jest zobowiązana zdawać Radzie i Parlamentowi sprawozdanie na temat rozwoju sytuacji. DV\542120PL.doc 5/40 PE 347.143 PL
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startvademecum gimnazjalisty - fizyka i astronomia [2009], Gimnazjum, Fizyka w GimnazjumVademecum maturzysty - Geografia, Geografiavademecum, Technik górnictwa podziemnego, Górnictwovademecum gimnazjalisty - język polski, nauka, gimnazjumvademecum 2012 08 03, Prawo medyczne, Medycznevademecum skauta(1), Gitara-Nauka -(haslo-gitara), tabyvademecum gimnazjalisty - matematyka - OPERON - fragment, nauka; szkoła; edukacja; kształcenie, Matematykavademecum matura 2010 CHEMIA budowa materii, Matura z chemiiunpleasant scenes might arise, Fanfiction, Pride and prejudice, tekstowoupc instrukcja instalacji i konfiguracji wifi, ISP, UPC
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmarja35.pev.pl
|