vademecum wedrowny,
[ Pobierz całość w formacie PDF ] VADEMECUM ORGANIZATORA OBOZU WĘDROWNEGO Chcesz wiedzieć, dlaczego obóz wędrowny to ciekawa i rozwijająca forma? Chcesz dowiedzieć się jak go zorganizować? Poczytaj… SPIS TREŚCI I. Dlaczego obóz wędrowny? ........................................... 3 ZALETY OBOZU WĘDROWNEGO .................................... 3 II. Porady dla gawiedzi ..................................................... 4 PLANOWANIE.................................................................... 4 FORMALNOŚCI ................................................................. 5 ŁYK PRZEPISÓW: ............................................................. 5 KILKA NAJWAŻNIEJSZYCH RAD:..................................... 6 III. Ekwipunek.................................................................. 10 IV. Zasady poruszania się po drogach.......................... 11 V. Jak ułożyć trasę obozu wędrownego? ..................... 12 VI. Proponowane trasy obozów wędrownych o ........... 14 różnej skali trudności..................................................... 14 Obóz wędrowny po Górach Świętokrzyskich .................... 14 Obóz wędrowny – Suwalszczyzna I.................................. 14 Obóz wędrowny – Beskid Śląski i Żywiecki ...................... 15 Obóz wędrowny - Beskid Niski ......................................... 15 Obóz wędrowny – Bieszczady I ........................................ 15 Obóz wędrowny – Bieszczady II ....................................... 16 Obóz rowerowy- Warmia i Mazury .................................... 16 Obóz wędrowny (z bazą stałą) - Kujawy ........................... 17 Obóz wędrowny – Suwalszczyzna II................................. 17 Obóz wędrowny - Sudety.................................................. 18 VADEMECUM ORGANIZATORA OBOZU WĘDROWNEGO STWORZONE PRZEZ: phm. Katarzynę Pawkowską HR – drużynowa 353 Warszawskiej Drużyny Wędrowniczej „Orla Perć” o specjalności turystycznej, Komendant Szczepu 353 WDHiGZ „Grań” im. Wandy Rutkiewicz, członek Inspektoratu Drużyn Turystycznych GK ZHP, komendantka 7 obozów wędrownych, kadra 4 obozów wędrownych. Uprawnienia turystyczne: Organizator Turystyki, Przodownik Turystyki Pieszej, Instruktor Ochrony Przyrody, Instruktor Krajoznawstwa Regionu. Współpraca: pwd. Martyna Widawska, sam. Aleksandra Sztajerwald Konsultacja: - phm. Marek Woźniczka - hm. Krzysztof Manista Inspektorat Drużyn Turystycznych GK ZHP 2 I. Dlaczego obóz wędrowny? PODSTAWA TO POZYTYWNE NASTAWIENIE I OTWARCIE NA NOWOŚCI! Obóz stały to najbardziej znana i lubiana forma letniego wypoczynku. Dzieje się tak, dlatego, że my – kadra będąc szeregowymi, zastępowymi, a potem przybocznymi i wyżej wyjeżdżaliśmy zwykle na obóz stały. Wiemy jak się go organizuje, jak działa podobóz, jak skonstruować program. Powtarzamy, więc co roku dobrze nam znany schemat. A może zaplanować tym razem, coś innego? Może OBÓZ WĘDROWNY ? Zdaję sobie sprawę, że wielu drużynowych nie brało udziału w takiej formie pracy, nie miało gdzie nabyć doświadczenia i nie wie, od czego zacząć organizację. Są też tacy, którzy brali udział w obozie wędrownym jako uczestnicy, i też do końca nie wiedzą jak można zorganizować taką formę. Tym brakom i wątpliwościom postaram się zaradzić w tym Vademecum. Ale na początek kilka zachęcających argumentów przemawiających na korzyść obozów wędrownych. ZALETY OBOZU WĘDROWNEGO Jakie mamy wymierne korzyści z obozu wędrownego? • Podczas wędrówki jest dużo czasu na rozmowy - wtedy można najlepiej poznać siebie nawzajem (na obozie stałym z napiętym programem zazwyczaj nie ma czasu na długie rozmowy z każdym harcerzem indywidualnie). • Jest doskonałą okazją do poznania swoich możliwości, poprawienia kondycji i pokonywania własnych słabości. • Obóz wędrowny jest „nowy”. Dla drużyn, które jadą pierwszy raz to ciekawa, odmienna forma pracy, do której muszą się przyzwyczaić. Dla „starych turystów” każdy następny obóz też jest nowy z powodu zmiany terenu, miejsc noclegowych, kultury, klimatu, obrzędowości. • Uczestnicy obozu, którzy wspólnie znoszą trudy wędrówki, doskonale zgrywają się ze sobą. • Można zwiedzić dużo ciekawych miejsc – budowanie wrażliwości na piękno otaczającego nas świata i świadomości dorobku (kulturalnego, historycznego itd.) naszego kraju. • To, co odkryjemy na obozie wędrownym i miejsca, w które czasem przypadkowo dojdziemy w meandrach szlaku – są to zakątki, do których zazwyczaj nie dotrzemy poruszając się samochodem czy PKS-em, a naprawdę warto poznać tajemnice regionów (często są to bardzo magiczne miejsca) • Obcując przez całe dnie z górami, lasami, czy jeziorami wytwarza się samoistna harmonia pomiędzy człowiekiem, a przyrodą. • Można zdobyć mnóstwo odznak oraz sprawności turystycznych. Szczególny pozytywny aspekt ta forma przybiera w drużynach wędrowniczych: • Wyrobienie wśród wędrowników odpowiedzialności za siebie i zespół. • Budowanie zaradności i samodzielności u wędrowników • Możliwość sprawdzenia się w działaniu na nowych polach służby • Budowanie samorządności w drużynie • Działanie na granicy wyczynu Powyższe punkty to tylko „kropla w morzu" wszystkich zalet, które ma obóz wędrowny. O reszcie przekonacie się sami, kiedy zorganizujecie tą formę pracy. Mam nadzieję, że ten wstęp wywołał choćby najmniejszą iskierkę zainteresowania w Waszym oku i pomysł: A może spróbować wyjechać z drużyną w przyszłym roku na obóz wędrowny? To, co znajdziecie poniżej będą to praktyczne rady jak się przygotować do zorganizowania obozu wędrownego, przeprowadzić go osiągając pełną satysfakcję i podsumować wyciągając wnioski ile korzyści przyniósł nam i naszym harcerzom. Inspektorat Drużyn Turystycznych GK ZHP 3 II. Porady dla gawiedzi PLANOWANIE Planowanie obozu wędrownego rozpoczynamy już we wrześniu, kiedy wspólnie z Radą Drużyny lub Wędrowniczym Kręgiem Rady podejmujemy decyzję, że w przyszłe wakacje wyruszamy na wędrowną formę wypoczynku. Musimy się, więc do niego przygotować i pisząc roczny plan pracy drużyny nie możemy zapomnieć o: • Zorganizowaniu kilku akcji zarobkowych , podczas których członkowie drużyny zarobią sobie, a potem wspólnie kupicie (negocjując zniżkę w jakimś dobrym sklepie) buty trekkingowe, wygodny plecak, lekki śpiwór, stuptuty, namioty, kuchenki, karimaty. Tylko pamiętajmy: NIE OD RAZU KRAKÓW ZBUDOWANO! Taki sprzęt się kompletuje przez kilka lat, więc pierwszy w Waszym środowisku obóz może być okraszony odciskami od „niefachowych” butów, bólem pleców od ciężkiego i niewygodnego plecaka, ale co roku będzie lepiej, drużyna będzie rosła w siły i chęci, a wtedy odpowiedni sprzęt też będzie przybywał • Przeprowadzeniu kilku zbiórek o tematyce turystycznej , m. in.: wyposażenie, sprzętoznawstwo (buty, kurtki, rodzaje membran, plecaki i rodzaje stelaży, śpiwory itp.), krajoznawstwo – przedstawienie najważniejszych atrakcji turystycznych (zabytki, parki itp.) regionu, w który jedziecie, zapoznanie z regulaminami odznak PTTK, nauka wypełniania książeczek odznak, bezpieczeństwo podczas wędrówki, racjonalne wędrowanie itp. • Wyjazd na kilka rajdów śródrocznych w tym: rajd z przejściem nocnym, rajd górski (np. w długi weekend majowy), rajd wielodniowy pod namiotami. To wszystko po to, żeby poćwiczyć kondycję fizyczną, poznać możliwości harcerzy i na ich podstawie ułożyć potem trasę obozu oraz żeby zasmakować wędrówki w różnym terenie, warunkach, z różnym obciążeniem plecaka • Zorganizować zbiórkę z rodzicami, aby poinformować ich o naszych planach, koncepcji obozu, wytłumaczyć, dlaczego taki sprzęt i dlaczego taki drogi ☺ . Może uda się ich również włączyć do naszego planu i pomogą nam w załatwieniu dziesiątek drobnych i wielkich rzeczy. Jeśli zrealizowaliśmy wszystkie te punkty w pracy śródrocznej, to w kwietniu zabieramy się za pisanie planu pracy naszego obozu, który oprócz standardowych treści, które piszemy na obóz stały powinien zawierać: trasy dzienne, noclegi, ilość planowanych do zdobycia dziennie punktów do różnych odznak. W realizacji systemu metodycznego obok stopni, sprawności będziemy mieli także odznaki turystyczno - krajoznawcze. Na obozie wędrownym nie zapominamy o OBRZĘDOWOŚCI . Co prawda nie będziemy nosić ze sobą strojów obrzędowych, ani ciężkich totemów, ale praca z obrzędowością jest bardzo ważna. Elementy współzawodnictwa obrzędowego czasem są dobrym argumentem, żeby zachęcić znudzonego harcerza do wędrówki. Poza tym nadaje nam ona klimat podczas wieczornych zajęć. Poniżej podaję przykład bardzo prostej obrzędowości wprowadzonej na obozie górskim dla harcerzy w wieku: 12-15 lat. „Nasza obrzędowość bazować będzie na wymyślonych przez zastępy nazwach, piosenkach i innych elementach obrzędowości przydatnych na obozie i związanych tematycznie z poszukiwaniem przygód. Każdy dzień będzie niósł ze sobą nową przygodę i niespodzianki oraz zadania, które harcerze będą musieli rozwiązać. Codziennie wieczorem zastępy wraz z kadrą będą podsumowywały to, czy bez problemu pokonali dzisiejszą wędrówkę (czy nie marudzili), czy „odkryli” nowe rzeczy po drodze (np. nieznany dotąd gatunek drzewa), czy w mijanej wsi udało im się komuś pomóc lub zrobić coś pożytecznego, itp.). Po takim podsumowaniu będą awansować (lub nie...) na wyższy stopień wtajemniczenia Poszukiwacza Przygód. Zastęp, któremu uda się „zgłębić” najwięcej tajemnic – wygra we współzawodnictwie. Oprócz tego po drodze będzie się pojawiał Duch Regionu, który opowie nam legendy związane z danym miejscem. Będą także kominki, na których opowiemy gawędy obrzędowe, przedstawimy scenki itp.” Kolejną bardzo ważną rzeczą, którą musimy zawrzeć w naszym planie jest PROGRAM . Często zdarza się tak, że po całodniowej wędrówce, jedzeniu i toalecie wieczornej dajemy harcerzom po prostu czas wolny, żeby odpoczęli. Ale odpoczynek i regeneracja sił nastąpi w nocy, a wieczorem powinniśmy poświęcić 2 godziny na ciekawy kominek, śpiewanie, przedstawienie przez zastępy wyników swoich obserwacji przyrodniczych, legend terenu itp. Pamiętajmy, że jesteśmy przede wszystkim harcerzami, a nie tylko turystami i pracujmy na obozie wędrownym zgodnie z właściwą dla grupy wiekowej metodyką! A harcerze na pewno po obozie będą dłużej pamiętali ciekawe zajęcia nawet, jeśli byli zmęczeni, niż czas wolny. Ważnym elementem programu jest także zwiedzanie atrakcji turystycznych takich jak: zabytkowe obiekty, muzea, ścieżki przyrodnicze, pomniki, miejsca historyczne. Nie zapomnij uwzględnić tego w planie pracy, a następnie w realizacji!! Inspektorat Drużyn Turystycznych GK ZHP 4 FORMALNOŚCI Nie będę tu opisywała całego procesu rejestracji obozu, gdyż każdy komendant musi zapoznać się z Instrukcją Organizacyjną Harcerskiej Akcji Letniej i Zimowej i Instrukcją Finansową przed zorganizowaniem formy, a tam jest wszystko napisane. Poza tym przepisy dotyczące HALiZ na tyle często ulegają zmianie, że jeśli regularnie nie pełnisz funkcji komendanta na placówkach HALiZ, to najlepiej dowiedz się w Hufcu na temat obowiązujących przepisów. Potrzebne dokumenty znajdziesz na stronie: www.haliz.zhp.org.pl Przytoczę tylko najważniejsze kwestie: • Komendantem obozu wędrownego może być minimum podharcmistrz posiadający uprawnienia Kierownika Placówek Wypoczynku • Obóz wędrowny wg Instrukcji może trwać 6-21 dni • W przypadku obozów wędrownych należy uwzględnić w programie (planie pracy) przebieg trasy (z podaną odległością pomiędzy miejscami noclegowymi - § 6 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia MEN z dnia 21 stycznia 1997r.) oraz dołączyć potwierdzenie noclegów dla obozów bez własnego sprzętu biwakowego. Warto, żeby zaplanowana przez nas trasa była sprawdzona i podpisana przez Przewodnika na dany region. W niektórych hufcach uzyskanie takiej opinii jest wymogiem zatwierdzenia obozu. ŁYK PRZEPISÓW: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. (Zanim powołasz się na to rozporządzenie-sprawdź, czy w momencie organizowania przez Ciebie formy, ono jeszcze działa, czy nie zostało wydane jakieś nowsze, ze zmianami) 1. Wypoczynek może być organizowany w formach wypoczynku wyjazdowego (np. kolonie, obozy, zimowiska) i formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście), zwanych dalej "placówkami wypoczynku". 2. Liczba uczestników wypoczynku pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 20 osób, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, jeżeli przepisy w sprawie ogólnych warunków bezpieczeństwa i higieny nie stanowią inaczej. 3. W przypadku dzieci do 10 roku życia liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 15 osób. 4. Liczba uczestników wypoczynku pozostających pod opieką jednego wychowawcy ulega zmniejszeniu, jeżeli uczestnikami są dzieci i młodzież niepełnosprawna wymagająca stałej opieki lub pomocy. Zmniejszenie liczby uczestników następuje w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. § 11. 1. Placówką wypoczynku kieruje nauczyciel, czynny instruktor harcerski od stopnia podharcmistrza włącznie lub inna osoba, posiadająca, co najmniej trzyletni staż pracy opiekuńczo-wychowawczej lub dydaktyczno- wychowawczej, spełniająca warunki określone w § 12 ust. 2. Przepis § 12 ust. 3 stosuje się odpowiednio. 2. Nauczyciel, czynny instruktor harcerski lub inna osoba, o których mowa w ust. 1, muszą posiadać zaświadczenie o ukończeniu kursu dla kierowników placówek wypoczynku obejmującego program stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia. 3. Obowiązek posiadania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy osób zajmujących stanowiska kierownicze w publicznych szkołach i placówkach. 4. Do obowiązków kierownika placówki wypoczynku należy w szczególności: 1) kierowanie placówką wypoczynku zgodnie z obowiązującymi przepisami, 2) opracowywanie planu pracy oraz rozkładu dnia placówki wypoczynku i kontrola ich realizacji, 3) ustalenie i przydzielenie szczegółowego zakresu czynności poszczególnym pracownikom, 4) kontrola wykonywania obowiązków przez pracowników, 5) zapewnienie uczestnikom placówki wypoczynku właściwej opieki i warunków bezpieczeństwa od momentu przejęcia ich od rodziców (prawnych opiekunów) do czasu ponownego przekazania rodzicom (prawnym opiekunom), Inspektorat Drużyn Turystycznych GK ZHP 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startvademecum gimnazjalisty - fizyka i astronomia [2009], Gimnazjum, Fizyka w GimnazjumVademecum maturzysty - Geografia, Geografiavademecum, Technik górnictwa podziemnego, Górnictwovademecum gimnazjalisty - język polski, nauka, gimnazjumvademecum 2012 08 03, Prawo medyczne, Medycznevademecum skauta(1), Gitara-Nauka -(haslo-gitara), tabyvademecum gimnazjalisty - matematyka - OPERON - fragment, nauka; szkoła; edukacja; kształcenie, Matematykavademecum matura 2010 CHEMIA budowa materii, Matura z chemiiuptodate3 phishing transcript, Languages, English, Learning, bbc, BBC Radio Learning, words in the news, keep ypur english up to dateuptodate2 wysiwyg plan 070323, Languages, English, Learning, bbc, BBC Radio Learning, words in the news, keep ypur english up to date
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmarja35.pev.pl
|