Upośledzenie umysłowe, Materiały ze studiów, Pedagogika specjalna, Niepełnosprawność umysłowa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 1.4. UpoĻledzenie umysþowe Poziom inteligencji pozostaje pod kontrolĢ wielu czynnikw genetycznych i nabytych, a takŇe Ļrodowiskowych. Do jego pomiaru sþuŇĢ testy zdolnoĻci okreĻlajĢce wiek umysþowy danej osoby. Iloraz wieku umysþowego i wieku metrykalnego pomnoŇony przez 100 wyznacza iloraz inteligencji, ktry jest miarĢ inteligencji. Kryterium upoĻledzenia umysþowego stanowi poziom poniŇej dwch odchyleı standardowych od przeciħtnej. OsiĢgniħty iloraz inteligencji wyznacza poziom upoĻledzenia umysþowego: • IQ w granicach 50-69 okreĻla upoĻledzenie w stopniu lekkim, • IQ od 35 do 49 to upoĻledzenie umiarkowane, • IQ w zakresie od 20 do 34 to upoĻledzenie znaczne, • IQ poniŇej 20 wyznacza upoĻledzenie gþħbokie. Warto zaznaczyę, Ňe upoĻledzenie umysþowe nie jest odrħbnĢ jednostkĢ nozologicznĢ (chorobowĢ), poniewaŇ nie jest wywoþywane zawsze przez tħ samĢ przyczynħ i nie zawsze przebiega w podobny sposb, czego wymaga definicja jednostki nozologicznej. Stanowi jedynie objaw, wynik dziaþania wielu rŇnorodnych czynnikw biologicznych, psychologicznych i spoþecznych. Jest ostatecznym skutkiem procesw patologicznych prowadzĢcych do znacznego obniŇenia sprawnoĻci intelektualnej i zdolnoĻci przystosowawczych. ZasadniczĢ rolħ w powstawaniu upoĻledzenia umysþowego odgrywajĢ czynniki genetyczne, w tym anomalie chromosomalne, zaburzenia zaleŇne od jednego genu i zaburzenia wieloczynnikowe. StanowiĢ one 34% wszystkich czynnikw odpowiedzialnych za gþħbsze upoĻledzenie. Przyczyn upoĻledzenia moŇna takŇe upatrywaę w chorobach i infekcjach matki oraz naduŇywaniu alkoholu i nieprawidþowym odŇywianiu siħ w okresie ciĢŇy. W okresie okoþoporodowym niebezpieczeıstwo stanowi niedotlenienie i niedokrwienie oĻrodkowego ukþadu nerwowego pþodu i noworodka, a takŇe urazy mechaniczne gþowy (Komender, 2002). UpoĻledzenie umysþowe jest to nieosiĢgniħcie wþaĻciwego dla danego wieku poziomu sprawnoĻci intelektualnej. UpoĻledzenie umysþowe wyraŇa siħ przede wszystkim w zmniejszeniu umiejħtnoĻci, ktre ujawniajĢ siħ w okresie rozwojowym i decydujĢ o oglnym poziomie inteligencji, czyli zdolnoĻci poznawczych (spostrzegania, rozumowania, zapamiħtywania, uczenia siħ), spoþecznych, rozwoju mowy, sprawnoĻci motorycznej oraz radzenia sobie w nowych sytuacjach. UpoĻledzenie umysþowe moŇe Wszystkie prawa zastrzeŇone. Kopiowanie, modyfikacja, wprowadzanie do obrotu, publikacja, dystrybucja w celach komercyjnych caþoĻci lub czħĻci bez uprzedniej zgody autorki - sĢ zabronione wystħpowaę samodzielnie lub z innymi zaburzeniami psychicznymi lub fizycznymi (Komender, 2005). Profil poszczeglnych funkcji i umiejħtnoĻci moŇe byę nierwnomiernie uksztaþtowany, niektre aspekty mogĢ byę znacznie osþabione, a jednoczeĻnie pewne zdolnoĻci mogĢ byę zachowane na dobrym lub nawet bardzo dobrym poziomie. Poziom upoĻledzenia moŇe zmieniaę siħ w niewielkich granicach pod wpþywem ęwiczeı i rehabilitacji (Wcirka, 2002). Typowe objawy upoĻledzenia umysþowego to osþabienie zdolnoĻci rozumowania, liczenia, abstrahowania, pojmowania nowych sytuacji, planowania dziaþaı, uwagi, pamiħci i uczenia siħ, opanowania jħzyka i komunikacji, rŇnych aspektw orientacji oraz zmiany w zakresie motywacji, ograniczenia sprawnoĻci ruchowej, zmiany impulsywnoĻci, ograniczenia aktywnoĻci intencjonalnej oraz rŇne zmiany uczuciowoĻci. CzħstoĻę wystħpowania upoĻledzenia umysþowego okreĻlanego za pomocĢ ilorazu inteligencji ksztaþtuje siħ w granicach 3% populacji. PoglĢd sugerujĢcy okreĻlanie upoĻledzenia umysþowego wyþĢcznie miarĢ ilorazu inteligencji zostaþ poddany ostrej krytyce. WspþczeĻnie w celu ustalenia poziomu upoĻledzenia umysþowego nacisk kþadzie siħ rwnieŇ na spoþeczne funkcjonowanie oraz zdolnoĻci adaptacyjne jednostki. Wspþczynnik wystħpowania upoĻledzenia umysþowego zgodny z powyŇszĢ koncepcjĢ spada do 1% (McLaren i Bryston, 1987, za: Kendall, 2004). NaleŇy pamiħtaę, Ňe wskaŅnikiem dynamiki niedorozwoju umysþowego sĢ zmiany w zakresie ilorazu inteligencji i przystosowania spoþecznego, jednakŇe efekty rozwojowe osb upoĻledzonych umysþowo podlegajĢ indywidualnemu zrŇnicowaniu. Wpþyw na funkcjonowanie osb o inteligencji poniŇej normy majĢ: stan zdrowia, obciĢŇenia dziedziczne, rŇnice indywidualne, wpþywy Ļrodowiska i proces rewalidacji. RŇnice wĻrd osb o takim samym stopniu upoĻledzenia dotyczyę mogĢ rŇnych sfer, np.: percepcji sþuchowej i wzrokowej, pamiħci, uwagi, rozwoju mowy, koordynacji ruchowej, dojrzaþoĻci spoþecznej oraz wad rozwojowych i zaburzeı wspþwystħpujĢcych (KoĻcielak, 1984). Wszystkie prawa zastrzeŇone. Kopiowanie, modyfikacja, wprowadzanie do obrotu, publikacja, dystrybucja w celach komercyjnych caþoĻci lub czħĻci bez uprzedniej zgody autorki - sĢ zabronione
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych 28.11.2002, ADR - przewóz drogowy materiałów niebezpiecznych, zapisy prawnev12 evaluation, Solid Edge, Solid Edge (materiały do nauki)urazy krwiak nadtwardówkowy, moje, pielęgniarstwo, Pielęg - materiałyna studia mgr, mgrutk 003 zasady bezpiecznej pracy utk, szkoła-informatyka-cosinus, cosinus, Urządzenia techniki Komputerowej, PDF, materialy na wykładyuprawnienia, uprawnienia geodezyjne - materiałyustawa, Hotelarstwo materiały, Hotelarstwouz p neut, Polibuda, V semetsr, ELEN, energetyka, energetyka, elektroenergetyka, elektroenergetyka, inne materiałyvat, prawo, Materiały, Prawo finansoweutk cw 3 2 lacze szeregowe teoria, szkoła-informatyka-cosinus, cosinus, Urządzenia techniki Komputerowej, PDF, materialy na wykładyutk 016 monitory karty gr, szkoła-informatyka-cosinus, cosinus, Urządzenia techniki Komputerowej, PDF, materialy na wykłady
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pljaciekrece.xlx.pl
|