Utrata dziecka w okresie okołoporodowym, medycyna, zrzuta na studia
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Celem artykułu jest omówienie psy- chologicznych konsekwencji straty dziecka w okresie okołoporodowym ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji śmierci dziecka przed poro- dem. Autorka omawia badania doty- czące konsekwencji praktyk szpital- nych dla dalszego funkcjonowania zarówno matki, jak i całej rodziny. Znaczna część matek doświadcza depresji, zespołu stresu pourazowe- go, podwyższonego poziomu lęku. Badania i praktyka kliniczna wska- zują, że zachowanie się personelu medycznego w momencie hospitali- zacji kobiety i porodu martwego dziecka jest istotnie związane z jej późniejszym funkcjonowaniem. Takie zachowania, jak: wspierające podejście personelu, umożliwienie rodzicom ekspresji emocji związ- anych ze stratą, sposób przekazania informacji o śmierci dziecka, umoż- liwienie rodzicom pożegnania ze zmarłym dzieckiem, możliwość za- decydowania o czasie spędzonym z dzieckiem, wiążą się z mniejszym natężeniem objawów depresji i lęku u rodziców. Przegląd badań ilustro- wany jest studium przypadku, które pokazuje znaczenie zachowania per- sonelu medycznego dla radzenia so- bie kobiety z sytuacją straty dziecka. Wnioski: Wyniki badań wskazują, że takie zachowania lekarzy, jak wiedza o procesach żałoby, goto- wość do towarzyszenia kobiecie w pierwszym etapie żałoby, którym najczęściej jest stan szoku, przeka- zanie informacji o śmierci dziecka w sposób zrozumiały i empatyczny – upewnienie się, czy rodzice rozumie- ją to, co mówi do nich lekarz, zadba- nie o emocjonalne potrzeby pa- cjentki w trakcie przekazywania informacji o śmierci dziecka, wyka- zywanie zrozumienia i współczucia zamiast dawania rad, pocieszania lub tłumienia ekspresji emocjonal- nej u rodziców, pozostawienie rodzi- com możliwości zadecydowania o kontakcie ze zmarłym dzieckiem, możliwość późniejszego kontaktu pacjentki z lekarzem prowadzącym w poradni przyszpitalnej, mogą pomóc rodzicom w radzeniu sobie z traumą utraty dziecka. Zakład Psychologii i Psychopatologii Rozwoju, Instytut Psychologii, Uniwersytet Gdański; kierownik Zakładu: prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz Utrata dziecka w okresie okołoporodowym – dobre praktyki szpitalne w opiece nad matką Stillbirth – the review of literature concerning good hospital standards in the care of a mother Magdalena Chrzan-Dętkoś Wstêp Utrata dziecka w okresie okołopo- rodowym jest jedną z najboleśniej- szych strat i przeżyć, które może dotknąć człowieka [1]. Szczególnie trudną psychologicznie sytuacją jest śmierć dziecka przed jego narodzina- mi. Według badań prowadzonych na populacji amerykańskiej zdarza się to raz na 156 porodów, w Australii i Anglii odsetek ten jest wyższy i wynosi 1 na 200 porodów [2]. Śmierć dziecka w okresie okołoporo- dowym może mieć długotrwałe kon- sekwencje zarówno dla matki, jak i całej rodziny. Po traumie związanej z narodzinami martwego dziecka, u 1/5 kobiet diagnozuje się chroniczną depresję [3–5], 1/5 doświadcza obja- wów stresu pourazowego w kolejnej ciąży [5, 6]. Badania wskazują, że wydarzenia i jakość opieki nad matką po stracie mogą istotnie wpłynąć na proces przeżywania żałoby i jej stan psychiczny nawet w kilka lat po poro- dzie [7, 8]. Celem pracy było omówienie związku praktyk szpitalnych dotyczą- cych opieki nad osieroconymi rodzi- cami z późniejszym funkcjonowa- niem psychologicznym rodziny. W ciągu ostatnich lat diametralnie zmieniły się standardy w opiece nad osieroconymi rodzicami. Odchodzi się od traktowania utraty dziecka jako wydarzenia, które nie jest pełnopraw- ną stratą. Jeszcze kilka lat temu dziec- ko od razu po porodzie było zabierane rodzicom, nie mieli oni możliwości zobaczenia go czy pożegnania się z nim [5, 8]. Personel medyczny tłu- maczył te zachowania dobrem rodzi- ców, żywiąc nadzieję, że niemożność zobaczenia noworodka, pożegnania się z nim uchroni rodziców przed przeżywaniem żałoby i cierpienia. Z punktu widzenia psychologicznego możliwość przeżycia żałoby jest jed- nak koniecznym elementem dla pro- cesu psychicznego zdrowienia. Według definicji Zeanaha [za 9] żało- ba jest naturalnym procesem urucha- mianym przez stratę. Ta skompliko- wana, psychologiczna sekwencja obejmuje wszystkie bolesne emocje powiązane z utratą, włączając w to smutek, złość, poczucie winy, wstyd, lęk i opłakiwanie oraz towarzyszące temu behawioralne reakcje: utrata apetytu, reakcje szukania, płacz, poznawcze, obrony przed zaakcepto- waniem śmierci kochanej osoby. Warto podkreślić, że więź matki z dzieckiem tworzy się przed poro- dem. W trzecim trymestrze ciąży obraz dziecka u matki jest już na tyle wykształcony i stabilny, że przewidu- je funkcjonowanie emocjonalno-spo- łeczne dziecka pod koniec pierwszego roku życia [9, 10]. Dane te sugerują, że mimo braku możliwości fizyczne- go kontaktu, dla części rodziców, dziecko nie funkcjonuje już jako „płód”, nieznany noworodek, ale jest określoną córką, synem, mającym swoje miejsce w rodzinie. Dla prakty- ki klinicznej lekarzy ginekologów- -położników, pielęgniarek, położnych, ale również psychologów ważne jest zrozumienie, że personel medyczny i rodzice mogą inaczej postrzegać i rozumieć utratę dziecka przed poro- Słowa kluczowe: śmierć dziecka w okresie okołoporodowym, zdro- wie psychiczne, relacja matka – dziecko, relacja matka – płód. GINEKOLOGIA PRAKTYCZNA 27 The article aims to describe the psychological situation of woman who experienced stillbirth. Author presents the results of researches concerning the medical staff behavior and it’s relation to moth- er and family wellbeing. The researches show that stillbirth causes depression, posttraumatic stress disorder, the elevated level of fear. The aim of this paper was to focus on the possibilities of the caregivers’ support during moth- er’s hospitalization. The clinical role of the emotional support given to the bereaved parents by the medical staff has yet to be defined. Findings presented in the article show that caregivers should sup- port parents especially in moments of chaos and shock of the first diagnosis of child’s death. The parents needed assistance in both facing and separating from the baby. Support and understanding of the process of bereavement and grief: creating the possibility of expressing the difficult emotions, explanation of the stillbirth, orga- nization of the hospital care: the possibility to see the same doctor again – these factor seem to be crucial in the hospital care of a mother. Findings indicate that the hospital is under an obligation to be aware of emotional needs of parents and organize the care in a way to support them. The review of literature is completed by the case study which shows how the medical staff behavior can help the bereaved mother. dem. Badanie Kirkley-Best, Kellnera, Ladue z 1985 r. [11] pokazało, że ponad połowa z siedemdziesięciu zba- danych ginekologów i lekarzy rezy- dentów na oddziałach ginekologicz- nych (średni wiek w badanej próbie wynosił 40,5 roku) nie traktowała wewnątrzmacicznej straty dziecka jako wydarzenia związanego z doś- wiadczaniem żałoby i straty. Aż 80% szwedzkich lekarzy nie wierzyło, by ojcowie mogli przeżywać takie uczu- cia. Badani lekarze ginekolodzy postrzegali wewnątrzmaciczny zgon dziecka bardziej w kategoriach po- ważnej sytuacji medycznej. Na 594 badanych szwedzkich ginekologów większość dopowiedziała, że po stwierdzeniu śmierci dziecka, natych- miast przekazuje informacje o zgonie dziecka matce, bez dopytania się, czy jest sama, czy będzie ktoś ją mógł z poradni lub szpitala odebrać. Badania pokazują, że długotermi- nowy stan emocjonalny u rodziców po stracie, tempo i możliwość zdrowienia wydają się istotnie związane z zacho- waniem personelu medycznego. Jeśli dla części badanych lekarzy sytuacja utraty dziecka jest przede wszystkim poważnym kryzysem i zagrożeniem medycznym, możemy spróbować odpowiedzieć na pytanie, czym jest ona dla kobiety? Celem artykułu jest przybliżenie odpowiedzi na to pyta- nie. Sytuacja utraty dziecka, oczekiwa- nie na poród w szpitalu, narodziny martwego dziecka to sytuacje silnie urazowe, traumatyczne. W medycynie trauma oznacza uszkodzenie tkanek. Według Garland [12] w psychologii – od czasów Zygmunta Freuda – „ter- min ten używany jest w sensie meta- forycznym, by wskazać, że umysł człowieka również może zostać uszkodzony, zraniony wydarzeniami”. Wewnątrzmaciczna śmierć dziecka jest wydarzeniem, które ma w sobie taki właśnie urazowy potencjał. W sytuacji doświadczania traumy dochodzi do dezorganizacji zachowa- nia: załamaniu ulegają wypracowane sposoby radzenia sobie z życiem, wia- ra w przewidywalność świata, dotych- czasowa struktura psychiczna oraz ist- niejąca organizacja obronna [12]. Bardzo bolesna jest również utrata wiary w podstawową dobroć świata i zaufanie do niego – ktoś bowiem pozwolił, by wydarzyło się coś tak strasznego, jak śmierć noworodka. Psychiczne konsekwencje wydarzenia traumatycznego nie są ani błahe, ani łatwo przemijające. W związku z tym ogromne znaczenie w takich sytua- cjach ma jakaś forma pomocy: zarów- no wiedza o sytuacji emocjonalnej osieroconych rodziców wśród perso- nelu medycznego, jak i możliwość konsultacji lub dłuższej pomocy psy- chologicznej. Badania szwedzkiego zespołu [3] pokazują mniejszy odse- tek psychospołecznych komplikacji u matek po stracie, które otrzymały wsparcie od personelu medycznego, w porównaniu z grupą kobiet, których nie objęto taką opieką. Ważne jest podkreślenie, że wsparcie oznacza rozumienie procesów żałoby oraz umożliwienie rodzicom ekspresji doświadczanych uczuć. Z perspekty- wy pracy psychologa na oddziale ginekologiczno-położniczym autorka może stwierdzić, że psycholog czę- ściej wzywany jest do kobiet, które płaczą, przeżywają doświadczaną przez siebie stratę, niż do kobiet, któ- re radzą sobie z sytuacją przez zaprze- czanie jej. Oczywiście rodzice ci rów- nież potrzebowali psychologicznego wsparcia, jednak ich sposób radzenia sobie: pozwolenie na opłakanie straty, był bardziej korzystny niż osób, które próbowały poradzić sobie z sytuacją przez zaprzeczenie. Jak podkreśla Garland [12], powrót do równowagi po wydarzeniu traumatycznym jest zdolnością do życia z tym, co się sta- ło, a nie zdolnością do przejścia nad tym do porządku dziennego. Zarówno badania, jak i obserwacje kliniczne próbują określić, jaki rodzaj wsparcia jest najbardziej korzystny i terapeutyczny dla przeżywających stratę rodziców. Badanie Saflund, Sjögren i Wredling [13] miało na celu retrospektywne zidentyfikowanie przez rodziców zachowań, które w momencie straty dziecka było dla nich wpierające i pomagające w adap- tacji do nowej sytuacji. Uczestniczyli w nim rodzice 31 dzieci, których dzie- ci zmarły 4–6 lat temu. Metodą bada- nia był prowadzony dwukrotnie wywiad. W ocenie rodziców takie zachowania, jak: udzielenie wsparcia w momencie doświadczania chaosu i szoku po śmierci dziecka, wsparcie i pomoc w spotkaniu z dzieckiem i żegnaniu się z nim, wsparcie w żało- bie, wytłumaczenie śmierci dziecka i wykazywanie zrozumienia dla żało- by rodziców, były dla nich zachowa- niami i wydarzeniami, które z ich perspektywy były terapeutyczne i po- mocne. Badania szwedzkiego zespołu podkreślają obowiązek szpitala w zadbaniu o potrzeby psychologicz- ne rodziców i możliwość zaoferowa- Key words: stillbirth, mental health, mother-child relations, maternal-fetal relations. 28 GINEKOLOGIA PRAKTYCZNA nia kontynuacji opieki medycznej przez te same osoby. Autorzy podkre- ślają również znaczenie udzielania informacji o sytuacji rodziców i dziec- ka w odpowiedni sposób i w odpo- wiednim momencie. Najważniejszym momentem związanym z najwięk- szym stresem i stanem szoku – według badanych rodziców – jest informacja o śmierci dziecka. Jest to moment, w którym rodzice potrzebują wsparcia oraz informacji o tym, co ich czeka. Gdy informacji jest jednak zbyt dużo lub są one przekazywane w spo- sób oceniony jako niewrażliwy, jest to czynnikiem dodatkowo jatrogennym. Wyniki pokazały również, że z per- spektywy rodziców ważne jest poin- formowanie bliskich o procesie żało- by i o tym, co ułatwia jej przeżywanie. W niektórych szpitalach wiele kon- trowersji budzi sytuacja możliwości kontaktu rodziców ze zmarłym dziec- kiem. Badania szwedzkiego zespołu [3] pokazują mniejszy odsetek psy- chospołecznych komplikacji u matek po stracie, które otrzymawszy wspar- cie od personelu medycznego, zdecy- dowały się pożegnać ze zmarłym dzieckiem, w porównaniu z grupą kobiet, które nie otrzymały takiego wsparcia. Zajmujący się tą tematyką badacze udowadniają również, że nie- możność spędzenia z dzieckiem cza- su, który rodzice uznają za wystarcza- jąco długi, może być dla rodziców dodatkowo obciążająca [13]. Saflund, Sjögren i Wredling [13] przytaczają w artykule wypowiedzi badanych rodziców, którzy podkreślają znacze- nie możliwości kontrolowania spę- dzonego z nim czasu: „Byliśmy z nim razem przez 7 godzin (matka). Ubrali- śmy go, myślałem, że później żałowa- libyśmy, gdybyśmy tego nie zrobili. To nie było łatwe, ale potem czuliśmy się lepiej (ojciec). Personel powie- dział nam, by zawołać kogoś z nich, gdy będziemy już gotowi pożegnać się z dzieckiem. Powiedziałam, że najprawdopodobniej nigdy nie będziemy w stanie tego zrobić… Po siedmiu godzinach jednak stwierdzili- śmy, że być może nadszedł ten czas (matka)”. Wyniki badania zespołu Saflund, Sjorgen i Wredling [13] zostały potwierdzone przez zespół Surkan [14] w 2008 r.: zbadano grupę 314 kobiet trzy lata od momentu śmierci dziecka. Replikacja tych wyników jest istotna, gdyż w badaniu zespołu Saflund [13] uczestniczyli rodzice 31 dzieci. Okazało się, że 32% kobiet, które nie były ze zmarłym dzieckiem tak długo, jak tego chciały, wykazy- wały symptomy depresji w porówna- niu z 10% kobiet, które same mogły zadecydować o czasie trwania kontak- tu z dzieckiem [14]. Warto jednak podkreślić, że wyniki dotyczące moż- liwości kontaktu z dzieckiem nie są jednoznaczne. Badanie zespołu Hughes [5] prowadzone na populacji kobiet brytyjskich ( n = 65), które zarówno widziały, jak i nie widziały martwe dziecko, wskazują na odmien- ne wyniki. Kobiety, które widziały i mogły trzymać dziecko ( n = 34), doświadczyły więcej lęku i niepokoju w kolejnej ciąży. Wśród kobiet, które nie widziały dziecka ( n = 17), obja- wów depresji doświadczało 18% kobiet, stresu pourazowego 6% – w porównaniu z 21% kobiet doświad- czających depresji i 14% objawów zespołu stresu pourazowego ( post- traumatic stress disorder – PTSD) w grupie kobiet, które widziały mar- twe dziecko ( n = 14). U kobiet, które widziały i dotykały dziecka, odsetek depresji i lęku był najwyższy – wyno- sił odpowiednio 39 i 30%. Mała licz- ba badanych osób utrudnia jednak wyciągnięcie ogólnych wniosków. Warto podkreślić, że badania te pro- wadzone były w Anglii, gdzie kontakt ze zmarłym dzieckiem jest procedurą w opiece nad matką. Autorzy w inter- pretacji wyników piszą o tym, że potraktowanie kontaktu ze martwym dzieckiem jako kolejnego kroku pro- cedury służy bardziej potrzebom per- sonelu medycznego niż pacjentce. Wyniki badań wskazują, że kluczowe jest indywidualne podejście do rodzi- ców, stworzenie im możliwości do podjęcia indywidualnej decyzji doty- czącej kontaktu z dzieckiem, ale nie- narzucanie jej. Badania Hughes suge- rują jednak, że większość zbadanych przez niego kobiet była w trakcie porodu w stanie szoku, podejmowała decyzję nie na podstawie własnych potrzeb, odczuć, ale pod wpływem sugestii lekarzy. Wyniki przytoczonych badań ilu- struje sytuacja kliniczna. Została ona dobrana, by pokazać, jak poszczegól- ne czynniki: zarówno rodzinne, jak i związane z opieką szpitalną wpływa- ją na sytuację pacjentki. Dane pacjent- ki zostały zmienione, by zapobiec jej identyfikacji. który nie stwierdził niczego niepokoją- cego. Dwa dni po wizycie panią A. za- niepokoił brak ruchów dziecka. Zgło- siła się na KTG do pobliskiego szpitala, gdzie lekarz stwierdził wew- nątrzmaciczny zgon dziecka. Pacjent- ka urodziła syna po czterech dniach wywoływania porodu. Pani A. długo nie chciała zgodzić się na poród fizjo- logiczny, ale lekarz prowadzący ciążę, do którego pani A. miała bardzo duże zaufanie i który pracował również w szpitalu, wytłumaczył jej zasadność tego typu porodu. Pacjentka, gdy przygotowywała się psychicznie do porodu, początkowo nie chciała zoba- czyć dziecka. Rozmawiała na ten temat z położną, która podczas roz- mowy z płaczącą pacjentką sama się wzruszyła – co było dla pani A. szcze- gólnie ważne – i powiedziała pani A., że matki, z którymi się spotkała w swojej pracy, a które nie widziały dziecka, mówiły, że potem bardzo tego żałują. Pani A. podczas porodu zdecydowała się zobaczyć dziecko. Przytuliła synka, razem z mężem spę- dzili z nim trochę czasu. Uderzyło ją podobieństwo syna do męża”. Warto podkreślić, że przywołując ten właśnie moment, pani A. się uśmiechnęła. Gdy zostało to skomen- towane, pani A. powiedziała, że ulgą było dla niej, że wszystko było w porządku z dzieckiem, że nie miało żadnej choroby czy wady, że być może był to przypadek, a nie sytuacja wynikająca z tego, że to ona mogła podczas ciąży zrobić coś takiego, co zaszkodziło dziecku. W opisanej sytuacji ważnymi czyn- nikami – z punktu widzenia pacjentki – była możliwość wspólnego z mężem zobaczenia dziecka oraz poczucie bar- dzo dużego wsparcia, które otrzymała od personelu. Pani A. mówiła z wdzięcznością i wzruszeniem o pro- wadzącym poród lekarzu, który chwy- cił ją za rękę i powiedział, że wszyscy towarzyszą jej w bólu, prowadzącym lekarzu, który wysłał jej wspierające- go sms-a, położnych, które dzieliły się z nią własnymi uczuciami. Z perspek- tywy psychologicznej personel od- działu ginekologicznego był w stanie towarzyszyć pacjentce w przygotowa- niu jej do porodu, w trakcie porodu i późniejszej opiece. Nie jest to jednak oczywiste: kontakt z osobą przeżywa- jącą traumę jest traumatyzujący dla osób, które jej towarzyszą i konfrontu- ją się z przeżywanymi przez nią uczu- ciami. Czynnikami, które z punktu widzenia pacjentki mogły być czynni- kami negatywnie wpływającymi na Pani A. „Śmierć dziecka stwierdzono, gdy pani A. była w 38. tygodniu ciąży. Kilka dni wcześniej była u lekarza, GINEKOLOGIA PRAKTYCZNA 29 stan emocjonalny i zdrowienie pani A., był brak wiedzy o procesie żałoby wśród bliskich pacjentki. Bliscy pani A. sugerowali jej, by nie myślała o dziecku, wyjechała, dążyli do zmia- ny tematu, gdy zaczynała mówić o swoich przeżyciach. By uchronić panią A., nie zgodzili się na jej udział w pogrzebie dziecka. Pani A. w kon- sultacji, która miała miejsce miesiąc później, podkreśliła: Ja też bym chcia- ła nie myśleć, ale jak ja mam nie myśleć, skoro bolą mnie piersi, skoro wróciła mi laktacja, skoro jeszcze jestem w połogu”. Pani A. podczas konsultacji mówiła również o tym, czego potrzebuje – z jednej strony chciała nie musieć płakać, ale z drugiej czuła, że nie ma takiej możliwości. Proces zdrowienia jest bowiem stopniową redukcją bolesnych sympto- mów depresji i tego jak jednostki radzą sobie z życiem po stracie. Oczekiwany czas zdrowienia to ok. 6–12 miesięcy [15]. Badania dotyczące urodzin mar- twego dziecka wskazują, że czas zdro- wienia może zająć około dwóch lat – z indywidualnymi znacznymi różnica- mi [4, 15]. Dane te są kluczowe dla praktyki medycznej. Biorąc pod uwagę wyniki badań, warto w informowaniu pacjentek o medycznej gotowości do kolejnej ciąży zalecić również wzięcie pod uwagę czasu i procesu psycholo- gicznej żałoby. zmarłym dzieckiem: zarówno odnośnie do możliwości kontaktu, a w przypadku decyzji rodziców o kontakcie z dzieckiem, zapewnie- nie im odpowiedniego miejsca, jak również możliwości zadecydowa- nia o czasie trwania kontaktu. 7. Możliwość późniejszego kontaktu pacjentki z lekarzem prowadzącym w poradni przyszpitalnej. 8. Narodziny martwego dziecka są również trudnym przeżyciem dla personelu medycznego. Możliwość omówienia tych sytuacji z psycho- logiem może być ważnym czynni- kiem chroniącym personel medycz- ny zarówno przed wypaleniem zawodowym, jak i przyczyniają- cym się do pogłębienia własnych umiejętności komunikacyjnych. 11. Kirkley-Best E, Kellner KR, Ladue T. Attitudes toward stillbirth and death threat level in a sample of obstetricians. Omega 1993; 15: 317. 12. Garland J. Czym jest trauma. Oficyna Ingenium, Warszawa 2009. 13. Saflund K, Sjögren B, Wredling R. The role of caregivers after a stillbirth: Views and experiences of parents. Birth 2004; 31: 132. 14. Surkan, PJ, Rädestad I, Cnattingius S, Stineck G, Dickman PW. Events after stillbirth in relation to maternal depressive symptoms: A brief report. BIRTH; 2008; 35: 153. 15. Janssen H, Cuisinier M, de Graauw KP, Hoogduin KA. A prospective study of risk factors predicting grief intensity following pregnancy loss. Arch Gen Psychiatry 1997; 54: 56. Adres do korespondencji dr Magdalena Chrzan-Dętkoś Zakład Psychologii i Psychopatologii Rozwoju Instytut Psychologii Uniwersytet Gdański ul. Pomorska 68 80-343 Gdańsk Piśmiennictwo 1. Sanders C. Jak przeżyć stratę dziecka. GWP, Gdańsk 2001; 216. 2. Cacciatore J. Effects of support groups on post traumatic stress responses in women experiencing stillbirth. Omega (Westport) 2007; 55: 71. 3. Forrest GC, Standish E, Baum JD. Support after perinatal death: A study of support and counseling after perinatal bereavement. BMJ 1982; 25: 1475. 4. Hughes PM, Turton P, Evans CDH. Stillbirth as a risk factor for depression and anxiety in the subsequent pregnancy: Cohort study. BMJ 1999; 318: 1721. 5. Hughes P, Turton P, Hopper E, Evans CHD. Assessment of guidelines for good practice in psychosocial care of mothers after stillbirth: A cohort study. Lancet 2002; 360: 114. 6. Fox R, Pillai M, Porter H, Gill G. The management of late fetal death; a guide to comprehensive care. Br J Obstet Gynaecol 1997; 104: 4. 7. Radestad I, Steineck G, Nordin C, Sjogren B, Psychological complications after stillbirth -influence of memories and immediate management: po- pulation based study. BMJ 1996; 312: 1505. 8. Hughes P, Turton G, McGauley A, Fonagy P. Factors that predict infant disorganization in mothers classified as U in pregnancy. Attach Hum Dev 2006; 8: 113. 9. Benoit, D, Parker, KC, Zeanah, CH. Mothers' representations of their infants assessed prenatally: stability and association with infants' attachment classifications. J Child Psychol Psychiatry 1997; 38: 307. 10. Crawford A, Benoit D. Caregivers’s disrupted representations of the unborn child predict later infant caregiver disorganized attachment and disrupted interactions. Infant Mental Health Journal 2009; 30: 124. Wnioski Podsumowując – wsparcie w kon- takcie lekarz – rodzice można rozu- mieć jako: 1. Zapewnienie rodzicom możliwości ekspresji doświadczanych uczuć. 2. Rozumienie i towarzyszenie w pier- wszym etapie żałoby (najczęściej jest to stan szoku). 3. Przekazanie informacji o śmierci dziecka w sposób jasny i dla rodzi- ców zrozumiały. Upewnienie się, czy rodzice rozumieją to, co mówi lekarz, oraz dopytanie, czy potrze- bują dodatkowych informacji. 4. Zadbanie o emocjonalne potrzeby pacjentki w trakcie przekazywania informacji o śmierci dziecka (dopy- tanie o jej stan po usłyszeniu infor- macji, zapewnienie opieki – przez zachęcenie do kontaktu z rodziną, gdy pacjentka jest podczas wizyty sama). 5. Wykazywanie zrozumienia i współ- czucia – może być to cenniejsze niż dawanie rad, pocieszanie. 6. Pozostawienie rodzicom możliwo- ści zadecydowania o kontakcie ze 30 GINEKOLOGIA PRAKTYCZNA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUSTAWA o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Studia, Rodzicielstwo zastępcze i system wsparcia rodzinyutrwalanie-wykład-1, studia UTP Technologia Żywności, Utrwalanie żywnościustawa prawo wekslowe, Studia, I stopień, Semestr V, Prawo czekowe i weksloweUrz Zew Cw1, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw2, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw10, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw3, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw09, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !Urz Zew Cw5, 1 STUDIA - Informatyka Politechnika Koszalińska, muniol, II rok, 3sem, Laborki systemy cyfrowe, sc paczka zadań, Systemy Cyfrowee, !
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plswpc.opx.pl
|