UZASADNIENIE-12 08 11, uprawnienia, uprawnienia, materialy, materialy z kursu cz 3, materialy z kursu cz 3
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Uzasadnienie Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 19 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287). Projekt ma na celu określenie zakresu informacji gromadzonych w bazie danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT) oraz w bazie danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1 000, 1:2 000, 1:5 000 (BDOT500), a także organizację, tryb i standardy techniczne tworzenia, aktualizacji i udostępniania tych baz, jak również tworzenia mapy zasadniczej jako standardowego opracowania kartograficznego, mając na uwadze podstawowe znaczenie tych baz i mapy zasadniczej dla infrastruktury informacji przestrzennej, zasadę interoperacyjności, o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej, a także konieczność harmonizacji zbiorów danych tych baz z innymi zbiorami danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne . W obowiązujących ramach prawnych z zakresu geodezji i kartografii brak jest aktu rangi rozporządzenia, który obejmowałby w sposób kompleksowy przedmiot wskazany w delegacji ustawowej. Uregulowania techniczne zawarte w projekcie rozporządzenia obejmują zakres przedmiotowy dotychczasowych standardów technicznych wymienionych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 marca 1999 r. w sprawie standardów technicznych dotyczących geodezji, kartografii oraz krajowego systemu informacji o terenie (Dz. U. z 1999 r. Nr 30, poz. 297), a w szczególności instrukcji technicznych: „K-1 Mapa zasadnicza” wydanie z 1979 r. ze zmianą z 1984 r., „K-1 Podstawowa mapa kraju” wydanie z 1995 r., „K-1 Mapa zasadnicza” wydanie z 1998 r. oraz „G-7 Geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu” wydanie z 1998 r. Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 marca 1999 r. w sprawie standardów technicznych dotyczących geodezji, kartografii oraz krajowego systemu informacji o terenie zachowuje moc obowiązującą w zakresie tworzenia GESUT i mapy zasadniczej do dnia wejścia w życie przedmiotowego projektu rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do dnia 8 czerwca 2012 roku. Bazy danych GESUT i BDOT500 będą prowadzone w systemie teleinformatycznym. Baza danych GESUT prowadzona będzie dla obszaru całego kraju, natomiast baza danych BDOT500 prowadzona będzie dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich. Projekt rozporządzenia w sposób znaczący upraszcza procedurę tworzenia i prowadzenia bazy danych GESUT, poprzez: 1) ujednolicenie symboliki i nazewnictwa obiektów GESUT występujących w obowiązujących instrukcjach G-7 i K-1; 2) pozyskiwanie głównie geometrii obiektów GESUT, a szczegółowe dane techniczne jako atrybuty opisowe dostępne będą w instytucjach branżowych; 3) zharmonizowanie obiektów GESUT z obiektami ewidencji branżowej sieci, w celu ułatwienia wymiany i aktualizacji danych z wykorzystaniem identyfikatorów branżowych obiektów; 4) ograniczenie liczby atrybutów opisowych obiektów GESUT poprzez rezygnację m.in. z rodzaju materiału, wymiaru poziomego i pionowego; 5) rezygnację z obowiązku prowadzenia operatu zmian, gdyż system teleinformatyczny będzie zapewniał przechowywanie historii tych zmian; 6) wprowadzenie dla wszystkich zbiorów danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego jednolitego formatu GML wymiany i udostępniania danych; 7) wprowadzenie wspólnego dla wszystkich zbiorów danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego sposobu definiowania i opisu obiektów w języku UML. Zawartość nowotworzonej bazy danych BDOT500, zgodnie z art. 4 ust. 1b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne , będą stanowiły wybrane obiekty mapy zasadniczej, prowadzonej zgodnie z obecnie obowiązującymi standardami technicznymi, a nie będące obiektami pozostałych baz danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – wymienionych poniżej. Mapa zasadnicza w świetle proponowanych regulacji prawnych jest tworzona na podstawie odpowiednich zbiorów danych zawartych w bazach danych: 1) państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych; 2) szczegółowych osnów geodezyjnych; 3) państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju; 4) ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości); 2 5) obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1 000, 1:2 000,1:5 000; 6) geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu; 7) ewidencji miejscowości, ulic i adresów. Proponowana zmiana w zakresie tworzenia mapy zasadniczej jest uzasadniona zarówno ze względów ekonomicznych jak i merytorycznych, gdyż zapobiega redundancji danych. Schematy aplikacyjne UML i GML dla baz danych GESUT i BDOT500 oraz dla mapy zasadniczej zostały opracowane zgodnie z metodologią zdefiniowaną w międzynarodowych normach ISO (International Organisation for Standardization) serii 19100 – Geographic Information, przy czym: 1) katalogi obiektów GESUT i BDOT500 oraz obiektów stanowiących treść mapy zasadniczej, zawarte w załączniku nr 1 i nr 6 do rozporządzenia zostały sporządzone według reguł określonych w normie PN-EN-ISO 19110:2006 (Geographic information – Methodology for feature cataloguing); 2) schematy aplikacyjne UML, zawarte w załączniku nr 4 i nr 8 zostały sporządzone według reguł określonych w normie PN-EN-ISO 19109:2006 (Geographic information – Rules for Application Schema) i zapisane w języku UML (Unified Modelling Language) zgodnym z profilem zdefiniowanym w specyfikacji technicznej ISO/TS 19103:2005 (Geographic information – Conceptual schema language); 3) w schemacie aplikacyjnym UML został pominięty stereotyp <<property>> będący standardowym stereotypem dla atrybutów; 4) schematy aplikacyjne GML, zawarte w załączniku nr 4 i nr 8 zostały opracowane zgodnie z normą EN-ISO 19136:2007 (Geographic information – Geography Markup Language GML); 5) ze względu na brak możliwości bezpośredniej implementacji stereotypu «voidable» w schemacie aplikacyjnym GML, został on zaimplementowany przy wykorzystaniu atrybutu gml:nilReason zdefiniowanego EN-ISO 19136:2007; 6) wszelkie ograniczenia zostały określone w języku polskim, a tam gdzie to było możliwe, również w języku OCL (Object Constraint Language) w wersji 2.2 opracowanej przez OMG (Object Management Group). Projekt rozporządzenia tworzy warunki formalne dla wdrożenia nowych metod i nowoczesnych technologii, będących wynikiem postępu technologicznego. Korzyściami 3 zastosowania takich rozwiązań będzie usprawnienie procesu podejmowania decyzji inwestycyjnych przez przedsiębiorców, poprzez dostarczanie merytorycznych opracowań i analiz przestrzennych z wykorzystaniem aktualnych danych. Istotnym efektem wprowadzenia rozwiązań przedstawionych w projektowanym rozporządzeniu będzie łatwiejszy dostęp dla wszystkich użytkowników do aktualnych i wysokiej jakości danych oraz znaczące skrócenie czasu oczekiwania na te dane. Stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) w związku z § 11a ust. 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) projekt rozporządzenia został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji a także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie objętym dyrektywą 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. stanowiącą infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE). Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji, o której mowa w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 z późn. zm.). Ocena skutków regulacji (OSR) 1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie. Projekt odnosi się do działania organów administracji rządowej i samorządowej, w szczególności organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz oddziałuje na jednostki prowadzące ewidencję branżową w zakresie sieci uzbrojenia terenu, jak również na przedsiębiorców prowadzących działalność geodezyjną i kartograficzną. 2. Konsultacje społeczne. Projekt został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, a także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii. 4 Ponadto projekt został przekazany do konsultacji następującym organizacjom działającym w obszarze geodezji i kartografii: 1) Stowarzyszeniu Geodetów Polskich; 2) Polskiemu Towarzystwu Geodezyjnemu; 3) Polskiej Geodezji Komercyjnej – Krajowemu Związkowi Pracodawców Firm Geodezyjno- Kartograficznych; 4) Geodezyjnej Izby Gospodarczej. Projekt został przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. 3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Projekt rozporządzenia nie spowoduje poniesienia dodatkowych nakładów finansowych z budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, gdyż realizacja jego zapisów nastąpi z wykorzystaniem danych i informacji zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, bez konieczności pozyskiwania dodatkowych danych i informacji. Projekt nie zwiększy zakresu zadań wykonywanych w ramach działalności ustawowej przez organy administracji rządowej i samorządowej. 4. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy. Regulacje zawarte w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy. 5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i funkcjonowanie przedsiębiorstw. Projekt rozporządzenia będzie posiadał pośredni wpływ na konkurencyjność wewnętrzną gospodarki, jak również sytuację i rozwój przedsiębiorstw, bowiem dostosowanie istniejących baz danych oraz tworzenie standardowego, wielkoskalowego opracowania kartograficznego, jakim jest mapa zasadnicza, zgodnie z postępem technologicznym, a także uruchomienie związanych z tym usług danych przestrzennych, określonych w ustawie z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej , usprawni proces planowania i realizacji inwestycji na wszystkich poziomach wynikających z podziału terytorialnego kraju. 6. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startvampire knight 11, Vampire KnightUstawa o izbach lekarskich 02.12.2009, Stomatologia UMED, prawo medyczne, prawo i etyka w stomatologii 2010-2011Ustawa o odpadach z dnia 14.12.2012 r, Szkolne, BHP, Zarządzanie systemami BHPuser-manual-for-esp-12e-devkit, ESP-12 IoTV4 MPR 10.12. Netzversion. Netzversion, język niemieckiustawa o dozorze technicznym 21.12.2000, WARUNKI TECHNICZNE POJAZDÓWUst. z dn. 15.12.2000 O samorządach zawodowych architektów, PDF, Rozporządzenia, Ustawy, Zarządzenia, Normyvademecum 2012 08 03, Prawo medyczne, Medyczneus-iraq-intsum-2006-06-08, Wikileaks, Compleat Wikileaks Archive, Miscuzasadnienie kar cielesnych w srednioweieczu, PEDAGOGIKA, Rok I, Hostoria myśli pedagogicznej i historia wychowania (egzamin, notaktki, kolokwia)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagromirex.xlx.pl
|