utopia, teologia, KNS
[ Pobierz całość w formacie PDF ] UTOPIA ( utopizm ; gr. [oú] – nie (negacja), [topos] – miejsce) – poetycka wizja doskonałego ustroju społecznego; myślowy projekt idealnego państwa; doktryna społeczna (ideologia) partii politycznych socjalizmu; potocznie: coś nieosiągalnego, nierealizowalnego. E TYMOLOGIA SŁOWA „ UTOPIA ”. Słowo „utopia” składa się z gr. przedrostka [oú], oznaczającego negację, i rzeczownika [topos] – miejsce, i oznacza „miejsce, którego nie ma”. Neologizm „utopia” wymyślił Tomasz Morus, kanclerz króla Anglii Henryka VIII, męczennik i św. Kościoła powszechnego, autor dziełka literackiego Libellus vere aureus nec minus salutaris quam festivus de optimo republicae statu deque nova insula Utopia (Lv 1516). Treścią tego utworu jest poetycka wizja doskonałego ustroju społecznego, panującego na fikcyjnej wyspie Utopii; pierwotnie wyspa miała się nazywać Nusquama (łac. nusquam – nigdzie). W epigramie będącym mottem dziełka Morusa pojawiło się także określenie „eutopia” – szczęśliwy kraj (gr. [eu] – dobrze, szczęśliwie, pomyślnie), zaś w literaturze utopijnej, która od tego czasu zyskała w Europie ogromną popularność, pojawiają się nazwy, w których akcentuje się rozmaite aspekty doskonałości opisywanego ustroju, np. „udepotia” (gr. [oudépote] – nigdzie) – stan dobrobytu materialnego; „euchronia” (gr. , ; [chronos] – czas) – stan poza czasem, końcowy etap dziejów, „śmierć” historii; „eupsychia” (gr. ; [psyché] – dusza) – adekwatność świadomości jednostkowej z tzw. świadomością społeczną; „egotopia” (gr. [egó] – ja) – stan swobodnej samorealizacji jednostki. Natomiast dzieła literackie oraz rozprawy naukowe i programy polityczne demaskujące utopizm określa się następującymi terminami: „antymorus”, „antyutopia”, a niekiedy „dystopia” czy „kakotopia”, kiedy np. obnaża się nieuniknione konsekwencje utopizmu, jakimi są monizm kulturowy i totalitaryzm cywilizacyjny. U TOPIE LITERACKIE I FILOZOFICZNE . Dzieje myślenia utopijnego sięgają historycznych początków kultury europejskiej. Opisy społeczności żyjących w dobrobycie i powszechnym szczęściu znajdujemy już w mitach poetyckich, np. opisy wysp Syrii, Ogygii, Scherii, wyspy Feaków Aiolii w Odysei Homera czy opisy złotego wieku w Pracach i dniach Hezjoda bądź u komediopisarzy: Kratinosa, Kratesa, Telekleidesa, Pherekratesa, wizje, doskonałych państw u pisarzy: Teopompa z Chios, Onesikritosa, Nearcha, a w epoce hellenistycznej u Utopia PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu Hekatajosa z Abdery, Euhemera z Messyny i Jambulosa. Autorami u. byli również filozofowie, m.in. Hippodamos z Miletu, Phaleas z Chalcedonu, Pitagoras, Platon, Diogenes z Synopy, Zenon z Kition, Chryzyp z Soloi. U. filozoficzne dzielą z wizjami poetyckimi cechę moralitetu społecznego, ale różnią się tym, że są zwrócone ku działaniu, a więc mają charakter polityczny i domagają się realizacji. Należy zatem odróżnić u. jako gatunek literacki od utopizmu jako stanowiska opierającego teorię społeczną na myślowych projektach idealnych ustrojów i państw. Starożytni Grecy nie tylko pisali u., lecz także podejmowali próby wcielania ich w życie, o czym świadczy np. burzliwa historia miasta Sybaris- Thurioi w VI–V w. przed Chr. czy próby zbudowania miasta Uranopolis na półwyspie Athos w IV w. przed Chr. Znane są również próby założenia przez Plotyna miasta Platonopolis (III w. po Chr.) czy zamiar zbudowania Miasta Słońca przez Arystonika (II w. przed Chr.). Twórca u. „poważnej” (politycznej) – Platon borykał się z problemem możliwości urzeczywistnienia idealnego państwa-miasta Kallipolis, które miałoby być zbudowane na wzór legendarnych Atlantydy i Pra-Aten. Zarys takiego państwa dał w dialogach Państwo i Prawa . Chociaż marzył o jego realizacji ( Tim. , 19 B–C), to ostatecznie z goryczą przyznał, iż doskonałe polis mogliby zbudować jedynie bogowie lub ich dzieci ( Leg. , 739 D). Utopizm spotykał się także z krytyką – np. Arystofanes w komediach Ptaki i Sejm kobiet parodiuje wizje idealnych państw, natomiast Arystoteles ( Polit ., 1226 a – 1267 b) sprowadza do absurdu pomysły Platona i sofistów Faleasa i Hippodamosa. Kolejne okresy kultury europejskiej, od fazy hellenistycznej aż do progu czasów nowożytnych cechuje epigonizm w zakresie twórczości utopijnej. Korzysta się raczej ze znanych wzorów u.; pewną nowość stanowią traktaty ze zbioru [Perí basiléias] ( O władzy królewskiej ), w których opisuje się idealnego władcę bądź doskonały sposób sprawowania władzy (Perseusz, Kleantes, Teofrast). Po ten gatunek literacki sięgali zarówno utopiści-literaci, jak i teoretycy polityki, aż do osławionego Księcia N. Machiavellego (wyd. Fi 1532). Utopia Morusa inspiruje się Państwem Platona (przetłumaczonym w tym czasie na łacinę), ale jej tłem jest kultura chrześcijańska z jej etyką Utopia PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu wyrzeczenia i eschatologią. Utopiści renesansowi na ogół zachowywali przekonanie, że celem ostatecznym życia ludzkiego jest zbawienie rozumiane religijnie, lecz zarazem odrzucali zasady etyczne chrześcijaństwa, motywując to sytuacją społeczną ówczesnej Europy, a więc złym prawem – korzystnym dla możnych, czego konsekwencją okazała się tyrania, prywata, wyzysk, lichwa, niski poziom moralny warstwy plebejskiej. Sądzono, że obecność zła w życiu społecznym kładzie się cieniem na etyce chrześcijańskiej, wykazując jej nieskuteczność, co kazało na nowo przemyśleć kwestię ideowych podstaw ustroju społecznego. Stąd myśl o doskonałym państwie, czyli o takim, w którym normy moralne i prawo stanowione (państwowe) tworzą nierozerwalną jedność, co w przekonaniu utopistów daje gwarancję eliminacji lub przynajmniej minimalizacji zła społecznego. Powyższe założenie jest fundamentem wszelkiego myślenia utopijnego, niezależnie od rodzaju u. (literacka czy polityczna) i lansowanej wizji celu ludzkiego życia. Należałoby je określić mianem „pułapki utopizmu”, bowiem jego konsekwencją jest wszechwładny i anonimowy ustrój, którego omnipotencja wyraża się w apriorycznej i mechanicznej legalizacji życia człowieka, czyli wyparciu moralności na rzecz prawa państwowego oraz likwidacji życia jednostkowego i społecznego na rzecz ich całkowitego upaństwowienia. Upaństwowienie przejawia się uniformizacją zwyczajów i obyczajów, wyglądu zewnętrznego obywateli, infrastruktury, a także funkcji płci (tzw. równouprawnienie); etatyzacją, czyli obowiązkiem pracy (za uchylanie się od pracy grozi obóz reedukacyjny i kara śmierci); militaryzacją życia na wzór regulaminu wojskowego; reglamentacją (ascezą) w zakresie dóbr materialnych lub ich nieograniczoną konsumpcją, zwł. w u. materialistycznych, zamykających człowieka w obrębie życia doczesnego (tzw. terryzm); biurokratyzacją, czyli uzależnieniem życia od woli urzędników i „kapłanów” – depozytariuszy doktryny i przywódców ludowych; kolektywizacją dóbr i obywateli, z likwidacją małżeństwa i rodziny włącznie oraz przymusową pedagogizacją dzieci; legalizacją życia – prawo staje się „wścibskie” i nieustannie rozrasta się (następuje tzw. elefantiasis prawna); sakralizacją ustroju: przenika się on z doktryną religijną lub sam – jako państwo – jest przedmiotem kultu (pochody, wiece, manifestacje „poparcia”). Utopia PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu Charakterystyczne, że pomimo jawnego totalitaryzmu, którego apogeum stanowi „reglamentacja” ludzkiego życia (selekcja eugeniczna, aborcja, eutanazja), Utopianie, Solariusze czy Everymani odznaczali się dumą ze swego państwa, wynikającą ze świadomości, że żyją w ramach najlepszego z możliwych ustrojów, co z kolei sprawiało, że byli pracowici, uczciwi, bogaci, choć na ogół gardzili bogactwem materialnym, doskonalili prawo w imię reguły: im więcej obowiązków, tym lepiej. Chociaż Tomasz Morus idealne państwo Utopia przedstawił z nieskrywaną ironią i celną krytyką, demaskującą ideę utopizmu, to jednak wizje doskonałych społeczności mnożyły się, np. Città Felice myślicieli wł. renesansu, Nowa Atlantyda F. Bacona, Miasto Słońca T. Campanelli, Christianopolis J. V, Andreae’a, Oceana J. Harringtona czy „monde Ideal” J. J. Rousseau. Obok wymienionych, najgłośniejszych, u. pisali także: A. F. Doni, F. Patrizi da Cherso, C. Stiblinus, J. Hall, B. Delbene, L. Agostini, R. Burton, J. Kepler, J. Bidermann, S. Hartlib, L. Cornelius, S. Gott, G. Winstanley, S. Cyrano de Bergerac, J. Bellers, P. Penelon, C. Gilbert, a w oświeceniu J. Meslier, Morelly, G. Bonnet de Mably, Voltaire, D. Diderot, I. Krasicki, L.-S. Mercier. R. de la Bretonne, J. A. N. Condorcet, zaś w XIX w. – C.-H. de Saint- Simon, Ch. Fourier, R. Owen, É. Cabet, Th. Hertzka, W. Irwing, E. Bulwer- Lytton, E. Bellamy, W. Morris, B.-P. Enfantin. Z biegiem lat u. stały się aktywnym składnikiem ideologii modernizmu (zamysłu przebudowy świata), którego odpowiednikiem w myśli społecznej jest zróżnicowany wewnętrznie socjalizm, reprezentowany przez partie i ich utopijne doktryny. Wraz z opublikowaniem Utopii Morusa nazwa fikcyjnej wyspy zyskała status terminu technicznego, za pomocą którego oznacza się gatunek literacki opisujący nieistniejące państwa i światy oraz wizje filozoficzne lub polityczne. Dzieło Tomasza Morusa, a także wszystkie dawne i nowe u. zaliczono pierwotnie w poczet literatury pięknej, lecz z uwagi na to, że poruszają doniosłą moralnie problematykę, nazwano je „powiastkami filozoficznymi” lub „mówiącymi obrazami, które oczarowują i pouczają”, a więc pełnią funkcje poznawcze i moralne (Ph. Sidney). Dostrzeżono, iż nie wszystkie u. dadzą się potraktować poważnie, gdyż wiele z nich to bajki i fantazje, lecz przyznano, że wspólnym ich składnikiem jest możliwość wyobrażenia sobie „Land-Without- Utopia PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu Evil” („miejsca-bez-zła”) lub skonstruowania modelu idealnej społeczności (a model of an ideal commonwealth), który budzi w człowieku nadzieję powrotu do „utraconego stanu pierwotnej prostoty i niewinności” (H. S. Chamberlain, J. Milton, S. Hartlib). W tym duchu do dziś podkreśla się, że choć u. wykorzystują fikcję literacką, to właśnie dzięki nim człowiek antycypuje lepszy świat, tworzy projekty społeczne, które są istotnym narzędziem krytyki zastanych form życia społecznego i państwowego oraz ideologicznym orężem walki politycznej. W ten sposób utopizm strzeże wolności i pluralizmu światopoglądów, jest „wezwaniem ku przyszłości”, „fikcjonuje” przyszłość, a dzięki temu służy wiedzy i nauce (A. Świętochowski, K. Mannheim, E. Bloch, G. Picht, M. Koch, K. Svoboda, I. S. Mercier). Za słusznością przytoczonej wykładni utopizmu ma przemawiać obserwacja historyczna, zgodnie z którą myślenie utopijne towarzyszy człowiekowi „od zawsze” i dlatego dzieje ludzkości to historia mniej czy bardziej udanych prób wcielania ideałów utopijnych w życie społeczne. Na kanwie tej opinii stawia się mocną tezę antropologiczną, głoszącą, że człowiek to „animal utopicum” – byt wyposażony w nieodpartą skłonność utopistyczną (utopian propensity). Skłonność ta konkretyzuje się na gruncie literackim (od Homera po współczesną science fiction, a w filozofii od sofistów i Platona po K. R. Poppera i F. Fukuyamę), a jej naturalnym zwieńczeniem jest działalność polityczna. Podkreśla się, że dzisiejsza u. wyzbyła się „szlachetnego idealizmu” i przesunęła akcenty z konstrukcji na krytykę (dekonstrukcję) projektów społecznych. XX w. to epoka u. tzw. krytycznej (negatywnej, alternatywnej, satyrycznej, oświeconej, permanentnej, ironicznej), rewidującej własne założenia, ale jednocześnie twórczej, wzorującej się na antyutopii G. Wellsa, E. Zamiatina, A. Huxleya i G. Orwella. Nowa u. jest bliska futurologii, korzysta z doświadczeń dawnych u. i poszukuje nowych, niezrealizowanych możliwości, jest u. „otwartą” (S. P. Huntington, Fukuyama). Skłonność utopistyczną wiążą niektórzy z pierwotniejszą skłonnością religijną (religious propensity) do tworzenia „pozaświatowych rajów”. Są zdania, że u. średniowieczna i nowożytna jest hybrydą powstałą z fuzji gr. Utopia PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
StartUtopia.1x01.720p.HDTV.x264-FoV, Pobraneutopia thomas more, Literatura Angielskautopia, Słownik literackiust o samorządzie powiatowym, ustawy - bezp wewnUsing Options To Buy Stocks - Build Wealth With Little Risk And No Capital, Giełda, ENGurodziny (1), wzorki- fajneVaria5, gramatykauwierz w siebie. poznaj swoją moc full version, ebooki2ust. o wojewodzie z dn.23.01.2009r, administracja publiczna-ćw, Administracja Publiczna-wykupdateLog, programy, JD- Nightly portable-Neo25-2012.06.02, JDownloader - Nightly portable-Neo25
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plswpc.opx.pl
|