Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
Usmiech Rodzicow 2008 36

Usmiech Rodzicow 2008 36, dziecko, o dzieciach i rodzicach [ Pobierz całość w formacie PDF ]
U
śmiech
1
9

PORADY
&
INSPIRACJE
www.usmiechrodzicow.pl
rodziców
Co powinno
się znaleźć
w wyprawCe
prZedsZkolaka?
małego
Złośnika
Ząbki
jak perełki
10
najczęstszych
kłopotów malucha
w przedszkolu i jak im zaradzić
moje
pierwsze
BIURKO
PrzyjEciE
,,W Jungli”
małpka
wydanie
specjalne:
Wyprawka przedszkolaka
TYLKO
Jak poskromić
TorT
W numerze:
Od redakcji:
2.
W skrócie...
Temat numeru
4.
10 najczęstszych
kłopotów malucha
w przedszkolu i jak
ich uniknąć
Inspiracje
Wychowanie
12.
Nie i koniec! – czyli
jak sobie radzić
z małym złośnikiem
Rodzinna porcja
zdrowia
14.
O „Józiach
– Nie myjkach”
Jak nauczyć
dziecko higieny
Drodzy Rodzice
i nasze kochane pociechy!
Wakacje jeszcze w pełni, większość z nas wciąż może do
woli wylegiwać się pod gorącym słońcem, nadstawiać
twarz na ciepły powiew wiatru znad morza, bawić się
w dziećmi, pływać, wspinać się po górach – słowem
korzystać z okazji, póki urlop trwa. Nie chciałabym psuć
wakacyjnego nastroju gderaniem i przypominaniem o tym, co musimy załatwić, o czym
trzeba pamiętać, słowem o obowiązkach. One niby nie uciekną niczym przysłowiowy
zając, ale też same się nie spełnią. Zatem trzeba stawić im czoła. A obowiązkiem w
najbliższym czasie wielu z nas jest przygotowanie naszych maluszków do przedszkol-
nego startu. Wciąż mamy jeszcze trochę czasu na to, by nauczyć dziecko samodzielnie
jeść, ubierać się i sznurować buty. Nauczeni doświadczeniem własnym i zawodowym,
stwierdziliśmy, że warto przypomnieć Wam w tym miesiącu o najczęstszych kłopotach
rozpoczynającego przedszkolną przygodę maluszka. Ponieważ one są nieuniknione,
pojawią się na pewno i warto wiedzieć, jak im zaradzić. Na pewno pomoże stoicki
spokój, choć trudno o niego, kiedy płaczący „w niebo głosy” maluch, przerażony tym, że
za chwilę zostanie sam, woła: ”Nie zostawiaj mnie!” I tego właśnie (spokoju) życzymy
wszystkim przerażonym mamom i tatom, a także wiary, że żadna krzywda dziecku w
przedszkolu się nie stanie. Powodzenia!
Inspiracje
8.
Idzie Ola
do przedszkola…
Co powinno się
znaleźć w wyprawce
przedszkolaka
16.
Ząbki jak perełki
Szkoła
Zdrowego
Żywienia
18.
Na dzień dobry
– śniadanie
20.
10 pomysłów
na zdrowe śniadanie
22 .
Moje pierwsze biurko
26.
Przyjęcie dla dzieci
Zabawa w Jungli
28.
Czytaj,
oglądaj, graj…
Redaktor Naczelna
Tatiana Ziemkowska
Zakupy
24.
Na jesienną nutę
NA NASZEJ OKŁADCE:
foto: Larisa Loitskaya/ Dreamstime.com
U
śmiech
rodziców
PORADY
&
INSPIRACJE
w skrócie...
BeZpiecZNe gNiaZdka
Agnieszka Dawidziuk
Urządzając mieszkanie w którym znajdu-
je się dziecko, nie zwracamy już uwagi
wyłącznie na design i kolorystykę, meble
i dodatki, ale przede wszystkim na jego
bezpieczeństwo. Jak wiemy, najwięcej
nieszczęśliwych wypadków zdarza się w
domu.
Specjalista radzi:
Na zdrowie
Smacznie i dla zdrowia!
danacol® to nowy, funkcjonalny
produkt irmy danone, wpływający
na obniżenie poziomu cholesterolu.
zawiera tradycyjne bakterie fermen-
tacji jogurtowej (Streptococcus ther-
mophilus i Lactobacillus bulgaricus)
oraz sterole roślinne. Polecamy go
wszystkim, a szczególnie tym z nas,
którzy są szczególnie narażeni na wy-
soki poziom cholesterolu we krwi.
dLa łaSuchów
w każdym wieku
HUGO Cola i oranżada
dwa nowe, odlotowe smaki wz-
bogacone witaminą c! Wychodząc
naprzeciw rodzicom, którzy troszczą
się o zdrowie swoich pociech, irma
Sokpol tego lata wprowadza spec-
jalne, dziecięce wersje ulubionej
przez najmłodszych coli i oranżady
Sławomir
Szotek
z irmy Kontakt
– Simon:
Zdecydowanie
największe nie-
bezpieczeństwo
d l a m a l u c h a
stwarzają gniaz-
dka elektryczne.
N a j ł a t w i e j s z ą
formą zabez-
pieczenia przed
porażeniem prądem jest zainstalowanie
gniazdek wtykowych z przesłonami
torów prądowych, uniemożliwiających
najmłodszym domownikom wetknięcie
obcych przedmiotów do gniazdka. Za-
sada działania przesłon jest bardzo pros-
ta – między torami prądowymi
w mechanizmie gniazda a jego
pokrywą, zamontowana jest
„przesłona”, uchylająca się pod
wpływem obu bolców wtyczki.
To właśnie dzięki niej dzieci nie
mają szans na wepchnięcie poje-
dynczego przedmiotu do toru
prądowego. Jeszcze bardziej bez-
pieczne są gniazdka wtykowe z
przesłonami torów prądowych
oraz kluczem uprawniającym,
dzięki któremu dostęp do gnia-
zdka będą miały wyłącznie te
urządzenia, których wtyczki
zostaną zaopatrzone przez nas
właśnie w odpowiedni klucz,
który uchyla przesłony.
dLa domu:
Do domowej kuchni
Maszynka do mielenia mięsa jest
niezbędna w każdej kuchni – sma-
czne delikatne klopsiki, aksamitne
pasztety czy aromatyczne serniki
i makowce – bez tych dań trud-
no wyobrazić sobie codzienne i
świąteczne posiłki. a co by było,
gdyby ta sama maszynka potraiła
nie tylko mielić, ale także szatkować
i siekać warzywa, rozdrabniać
orzechy, wyciskać sok z cytrusów, a
nawet przecierać owoce na zdrowe
dania i desery? Byłby to nowy
model Zelmer 986, który polecamy
wypróbować.
zdrowa
Skóra
pod marką Hugo. Te dwa nowe,
odlotowe smaki są nie tylko pyszne,
ale przede wszystkim zdrowe, bo
produkowane na bazie naturalnych
soków owocowych z dodatkiem
witaminy c! co ważne, cola dla dzieci
nie posiada w swym składzie kofeiny.
Soczki Hugo są niegazowane!
O wrażliwą skórę
dziecka należy
dbać szczególnie.
aby wakacje nie
pozostały w pa-
mięci malca jako
czas, który musiał
przesiedzieć w
domu bądź pod
parasolem, by
chronić się przed
słońcem, warto zadbać o najwyższą
ochronę skóry dziecka. aksamitny
balsam do opalania o różowym za-
barwieniu z bardzo wysokim iltrem
- SpF 60, gwarantuje maksymalną
ochronę przeciwsłoneczną oraz op-
tymalny poziom nawilżenia delikat-
nej i wrażliwej skóry dziecka. Jest
szczególnie polecany dla osób o
bardzo jasnej karnacji ze skłonnością
do oparzeń.
ODPORNOŚĆ PRZEZ CAŁY ROK
NOVORUTiN c Junior to nowoczesny pre-
parat, dzięki któremu każda mama może
dbać o to co najważniejsze - ZdROWie
SWOJegO dZiecka. Novorutin c Junior
zawiera witaminę c i wapń, które są potrze-
bne w okresie jesienno-zimowym.
Niestety zbyt często spożywamy ubogą
w witaminy, długo przechowywaną, wy-
soko przetworzoną żywność. dodatkowo przez większą część roku prze-
bywamy w źle wietrzonych pomieszczeniach, wiele godzin spędzamy bez
ruchu, co także negatywnie wpływa na kondycję organizmu. Zaś system
odpornościowy dzieci uczęszczających do szkoły i przedszkola stoi przed
dużym wyzwaniem. dlatego działanie organizmu należy wspomagać z
zewnątrz. NOVORUTiN c Junior zawiera kompozycję witaminy c i wapnia.
preparat można stosować przez cały rok, a w szczególności w okresie je-
sienno-zimowym. NOVORUTiN c Junior ma pyszny smak. preparat jest w
nowoczesnej formie lekko musujących na języku tabletek do ssania, które
mile zaskoczą każde dziecko. NOVORUTiN c Junior jest wzbogacony super
pysznym smakiem.
U
śmiech
rodziców
3
PORADY
&
INSPIRACJE
numeru
Tatiana Ziemkowska
malucha w przedszkolu i jak
ich uniknąć
brzucha, głowy,
nocne moczenie
się, podwyższona
t e m p e r a t u r a ,
brak apetytu,
z w i ę k s z o n a
płaczliwość, stany
lekowe i wiele in-
nych.
Już niebawem nasze małe
Zuzie, Kamilki i Anki po raz
pierwszy zapakują papcie
do woreczka na sznurku i
trzymając mamę czy tatę za
rękę, wyruszą po raz pierwszy
do przedszkola. I zarówno
dzieci jak i rodzice spotkają się
z niejednym problemem, który
na szczęście można rozwiązać.
w rzeczywistości. dzięki
takiej zabawie to co
nieznane nabierze dla
malca wymiaru sce-
nariusza rzeczywistego,
a jak wiemy, dziecko,
które wie, co go czeka,
jest mniej przerażone i
zdenerwowane.
zabierz malucha na
zakupy, po wyprawkę
– opowiadanie o
przedszkolu to jedno,
a możliwość uczestni-
czenia w rzeczywistych
przygotowaniach do
tego dnia spowoduje, że
to, co dotychczas było
odległą perspektywą,
nabierze dla dziecka
wymiaru rzeczywistego
i namacalnego.
2 .
i n a C Z e J
niż w domu
w przedszkolu wszy-
stko jest inaczej – inna
pani, dużo dzieci, inne
jedzenie, inne pory
posiłków, leżakowanie
i nowe zabawki, które
są wspólne z in-
nymi dziećmi. malu-
chom trudno jest
szybko i bezboleśnie
dostosować się do nowych warunków. Stąd
bierze się ich niechęć, a ta z kolei bierze
swoje początki w lęku przed nieznanym. Bo
jak dziecko ma sobie wytłumaczyć fakt, że
w domu nie musiało sypiać po obiedzie, a w
przedszkolu – tak, że w domu mama zawsze
pomagała się ubrać, a w przedszkolu – pani
pomaga innym dzieciom? Jednym słowem
świat malucha zostaje odwrócony do góry
nogami, a nikt z nas przecież tego nie lubi!
Co można
zrobić:
Jeśli zauważysz
u dziecka kilka
w y s tę p u j ą c yc h
j e d n o c z e ś n i e
objawów, i, po-
mimo upływu
c z a s u w i e l k ą ,
nie słabnącą, a
wręcz nasilającą
się niechęć do
p r z e d s z k o l a ,
zastanów się
poważnie, czy
maluch nie pła-
ci zbyt wysokiej
ceny za bycie
p r z e d s z k o l a k -
iem? Porozma-
wiaj przede wszystkim z wychowawczyni
w przedszkolu, pedagogiem czy psycholo-
giem dziecięcym (w przedszkolu jest jeśli
nie na stałe, to w wyznaczonych dniach),
wspólnie postarajcie się dojść do przyczyny
takiego stanu rzeczy.
uważnie słuchaj dziecka. małe dzieci jeszcze
nie potraią nazywać uczuć i ich rozpoznawać,
zatem nie spodziewaj się, że Twój malec w
punktach wyłuska ci powody dla których
nie chce chodzić do przedszkola. dzieci za
to wiele potraią powiedzieć „między wie-
rszami”, niezamierzenie. dlatego uważnie
słuchaj, co maluch mówi podczas zabawy,
rysowania, zadawaj też proste pytania
dotyczące przedszkola, ale nic na siłę. Gdy
uzyskasz informacje – dokładnie je przeana-
lizuj i spróbuj zmienić czy naprawić to co
nie działa. Jednak pamiętaj, że podstawą su-
kcesu w tej kwestii jest dobra komunikacja
pomiędzy rodziną i przedszkolem.
4.
maluCh biJe
inne dZieCi
Trzylatki są na takim etapie rozwoju, że
intensywniej niż dzieci w innym wieku
wyrażają swoje emocje, również te negaty-
wne. Poprzez agresję próbują uzyskać
uwagę dorosłych, sprawdzić granice, do
których mogą się posunąć, jak również
swoją siłę izyczną. a znajdując się w
nowym otoczeniu, dochodzi do tego lęk i
chęć znalezienia swojego miejsca w grupie.
Pierwsze dni w przedszkolu to zarówno dla
maluszków jak i rodziców trudny czas, od
którego zależy bardzo wiele – czy dziecko
zadomowi się w przedszkolu, czy będzie
chętnie tam chodziło, czy wręcz odwrotnie
– każdy poranek będzie kojarzył się dzieciom
z zesłaniem, a rodzicom z koszmarem i bra-
kiem perspektyw na poprawę. Tymczasem
bardzo wiele można zdziałać odpowiednio
przygotowując zarówno dziecko jak i siebie
do tego pierwszego kroku ku dorosłości, ja-
kim jest pójście do przedszkola.
1.
Ja się boJę!
Pierwsze wyjście spod skrzydeł mamy i
taty i pozostanie w obcym nowym miejscu
(przedszkolu) na wiele godzin to ogromne
przeżycie dla każdego dziecka. maluchy idą
trochę w nieznane (opowiadania mamy i taty
na temat przedszkola to niewiele), ich świat
przewraca się do góry nogami, wszystko jest
nowe i nieznane, a co za tym idzie – budzi
ogromny lęk i niechęć.
Stąd problem bicia innych dzieci w przed-
szkolu wcale nie jest taki rzadki.
stydza, nie nawiązuje żadnych kontaktów z
rówieśnikami, nie uczestniczy w sposób ak-
tywny w zajęciach, a wychowawczyni unika
jak ognia, warto się zastanowić, czy maluch
jest nadmiernie nieśmiały.
Co można zrobić:
zastanów się, czy taki stan rzeczy nie wynika
z usposobienia dziecka odziedziczonego po
kimś z rodziny (przypomnijcie sobie w gro-
nie rodzinnym jacy byliście w wieku przed-
szkolnym). Być może okaże się, że dziecko
wcale nie cierpi na nieśmiałość, jest jedynie
wyciszone, spokojne i nie czuje się z tym
źle. Jeśli natomiast dojdziesz do wniosku,
że nieśmiałość malca nie jest jego cechą
wrodzoną, postaraj się uaktywnić dziecko,
spowodować, by czuło się ono pewniej w
grupie rówieśników. zapraszaj do domu
znajome dzieci, przy tym pamiętaj, by ich
ilość nie była zbyt duża, i że to Ty musisz
zainicjować zabawę.
Jeszcze przed inauguracją w przedsz-
kolu staraj się zainicjować krótkie rozłąki.
zostawiaj dziecko w towarzystwie do-
brze znanej mu osoby najpierw na krótko,
potem stopniowo wydłużaj czas Twojej
nieobecności.
dobrze jest, jeśli znasz chociażby jedno
dziecko, które będzie chodziło do tej samej
grupy co Twoja pociecha – raźniej zostawać
w nowym otoczeniu z kimś, kogo znamy.
będą obowiązywały w przedszkolu. chodź z
dzieckiem na spacer o zbliżonej do przedsz-
kolnego spaceru porze.
w miarę możliwości staraj się więcej czasu
spędzać z dzieckiem w towarzystwie innych
dzieci – zachęcaj malucha do wspólnej za-
bawy i dzielenia się zabawkami.
3.
więCeJ tam
Co można zrobić:
Jeśli zaobserwujesz agresywne zachow-
anie u swojej pociechy, nie krępuj się
powiedzieć o tym wychowawczyni – nie
tylko Twoje dziecko ma z tym problem, a
doświadczona wychowawczyni na pewno
będzie znała sposoby jak poradzić sobie z
agresją malucha. rozmawiaj z dzieckiem
na temat jego agresji. Staraj się skupić jego
uwagę na skutkach jakie niesie za sobą ta-
kie zachowanie, na uczuciach osoby posz-
kodowanej, uwrażliwiaj go na doznania in-
nych osób.
Pomocne może być również zachęcanie
dziecka do opiekowania się kimś słabszym,
wpajanie poczucia odpowiedzialności za
inną osobę.
może się również okazać i tak, że agresywny
w domu maluch wcale nie da się poznać z
tej strony w przedszkolu, bowiem często się
zdarza, że pozwalający na atak w stosunku
do innych osób maluch robi to tylko w
obecności rodziców, nie odważy się za to
na taki czyn w obecności wychowawczyni
grupy.
5.
nieśmiały maluCh
każdy maluch idący do przedszkola po
raz pierwszy jest nieśmiały. Jednak jeśli po
jakimś czasie Twoje dziecko stale się zaw-
Co można zrobić:
zanim nadejdzie ten wielki dzień, zapoznaj
dziecko z przedszkolem – skorzystaj z
możliwości, jaką daje placówka: uczęszczaj z
dzieckiem na spotkania adaptacyjne (trwają
około dwóch godzin), podczas których
możecie swobodnie poruszać się po przed-
szkolu, zapoznać się z paniami, kuchnią, salą
zabaw, zabawkami, którymi dziecko będzie
się bawić.
Bawcie się w przedszkole. Niech miś, lalka czy
innaulubionazabawkamaluchaidziedoprzed-
szkola. Postaraj się, aby w zabawie kreować
scenariusz bliski temu, który odbędzie się
nie póJdę!
okres protestów przed pójściem do przedsz-
kola może mieć różną długość. Jedne dzieci
radzą sobie szybciej, innym zaaklimatyzo-
wanie się w nowym miejscu zajmuje znacz-
nie więcej czasu. i poza jawnym sprzeciwem,
płaczem i rozpaczą może przybrać również
objawy psychosomatyczne – kłopoty z za-
sypianiem lub porannym wstawaniem, bóle
Co można zrobić:
dowiedz się w przedszkolu jaki jest dokładny
rozkład dnia w grupie, do której trai Twój
maluch i postaraj się dopasować dzień
dziecka do tego rozkładu. Pory posiłków i
leżakowania przesuń na te godziny, które
c.d. na str. 6
U
śmiech
U
śmiech
PORADY
&
INSPIRACJE
rodziców
rodziców
temat
10
najczęstszych
kłopotów
PORADY
&
INSPIRACJE
numeru
oferta dla
kSiĄżeczki,
kTóre BawiĄ i uczĄ!
Tatiana Ziemkowska
6.
nie potrafię sam!
Trzylatki potraią same wykonać już dużo
czynności, jednak nie potraiłyby zadbać o
wszystkie swoje potrzeby w pełni. Podsta-
wowe umiejętności, które dziecko dobrze
jest, jeśli potrai wykonać samodzielnie, to:
ubranie się, założenie butów, posługiwanie
się kubkiem, łyżką, jedzenie, korzystanie z
toalety. Jeśli twoja pociecha nie radzi sobie
z tymi zadaniami, jeszcze masz trochę czasu,
by nadrobić zaległości.
Co można zrobić:
Traktuj dziecko zgodnie z jego możliwościami
– trzylatek potrai być samodzielny w
pewnych dziedzinach, więc nie uniemożliwiaj
mu tego. Stwarzaj okazje do samodzielnego
mycia, ubierania się, jedzenia. Nie zakładaj, że
jeśli mu nie pomożesz, to zmarznie podczas
ubierania się, pozostanie głodny podczas
obiadu czy też nie umyje się dokładnie.
uzbrój się w cierpliwość – pokonywanie
nowych dla dziecka wyzwań wymaga czasu
i cierpliwości. Bądź też konsekwentna.
Nie komentuj, jeśli dziecku się nie udaje – to
zniechęca i nie wyręczaj go na każdym kroku.
Nie poddawaj się, jeśli dziecko oświadcza: „ja
tego nie potraię”, zawsze możesz pomóc i na
koniec koniecznie pochwalić.
7.
kłopoty
Z leżakowaniem
Niektóre trzylatki jeszcze bardzo potrzebują
popołudniowej drzemki, inne – nie.
Niezależnie od tego w wielu przedszkolach
leżakowanie jest obowiązkowe. Jeśli oba-
wiasz się, że pora odpoczynku będzie za
dużym stresem na początku dla twojego
dziecka, rozważ możliwość odbierania go z
przedszkola przed leżakowaniem. unikniesz
problemu, ale tylko na jakiś czas, bowiem tak
czy inaczej trzeba będzie stawić mu czoła.
Co można zrobić:
dokładnie opisz dziecku na czym będzie
polegało leżakowanie w przedszkolu, wiedza
na ten temat znacznie ułatwi pogodzenie się
z nim.
Jeśli Twój maluch nie kładzie się w ciągu
dnia w domu – postaraj się jednak wyciszyć
go o zbliżonej do leżakowania w przedsz-
kolu porze. wytłumacz dziecku, że wcale nie
musi spać, jeśli nie ma na to ochoty – wys-
tarczy, jeśli poleży cichutko, posłucha bajki,
którą mu przeczytasz, bądź obejrzy ulubione
książeczki.
Jeśli obiecasz dziecku, że odbierzesz go z
przedszkola przed leżakowaniem, dotrzymaj
obietnicy.
8.
nieJadek
w prZed-
sZkolu
wielu rodziców boryka się z
problemem niejadka, szcze-
gólnie, jeśli taki maluch idzie
do przedszkola. Jednak nie
wszystkie niejadki pozostają
nimi przekraczając próg
przedszkola. Jedzenie w to-
warzystwie to zupełnie inna
przyjemność, niż samemu w
domu. dlatego często niejadki
w domu przestają nimi być
w przedszkolu. Jeśli jednak
problem pozostaje, nie warto
tak bardzo się zamartwiać
tym, że dziecko nic nie zje
w placówce. w większości
przedszkoli maluchy są tra-
ktowane inaczej niż dzieci
ze starszych grup. Na pory
karmienia do wychowaw-
czyń maluchów dołączają
inne osoby do pomocy: ku-
charki, pomoc kuchenna,
żeby pomóc maluszkom w
posiłku (czasem też dokarmić).
Co można zrobić:
Jeśli masz pewność, że dziecko nie zje
śniadania w przedszkolu – podaj je w domu.
Po przyjściu zaś do domu można podać mal-
cowi drugi obiad – będziesz mieć pewność,
że dziecko zjadło przynajmniej jeden ciepły
posiłek.
w przedszkolu, zanim maluszek pójdzie do
grupy, czytajcie razem jadłospis na dzisiejszy
dzień. Staraj się zachęcać dziecko do jedze-
nia podkreślając, co dobrego dziś na niego
czeka.
Jeśli wiesz, że dziecko na pewno nie zje jakiejś
potrawy – uprzedź personel przedszkola,
żeby nie zmuszali malucha do jedzenia.
czasem skuteczne jest umawianie się z
dzieckiem, że dziś na pewno postara się zjeść
cały obiad.
9.
Jeśli dZieCko Jest
alergikiem
alergia to coraz częstszy problem dzieci
w przedszkolu, dlatego też placówki coraz
większą uwagę poświęcają temu proble-
mowi.
Co można zrobić:
Na kartce napisz te produkty, które dziecko
nie może jeść. omów to dokładnie z wy-
chowawczyni. ustal też bardzo dokładnie, od
kogo personel przedszkola ma czerpać in-
formacje w razie wątpliwości (czasem panie,
nie pamiętając, pytają dziecko czy może jeść
nauka
Ze słonikiem bibu
Zeszyty oprócz rozmaitych
zadań ćwiczących logiczne
myślenie i spostrzegawczość,
zawierają cztery obrazki do
uzupełnienia wspaniałymi
nalepkami.
Cena: 6,99 zł
nauka to świetna zabawa!
dany produkt) – najlepiej, żeby to była jedna
osoba z rodziny (mama czy tata, babcie nie
zawsze znają szczegóły).
uważnie śledź cotygodniowy jadłospis w
przedszkolu i jeśli pojawi się w nim produkt,
na który twoja pociecha jest uczulona, pytaj,
co dostanie w zamian.
10.
mokry problem
mokre majteczki i rajstopki zdarzają się
też takim maluchom, które bardzo dobrze
opanowały sztukę korzystania z toalety.
Przyczyn jest kilka: stres związany z nowym
miejscem, nowe, zupełnie inne niż w domu
toalety, szkoda czasu na toaletę (zabawa
jest znacznie ciekawsza), czasem dziecko po
prostu nie zdąży…
dydakTyczNe
PrzyGody
ĆwiczeNia
dLa Przed-
SzkoLaków
cena: 7,99 zł
Co można zrobić:
w czasie dni adaptacyjnych koniecznie pokaż
malcowi przedszkolną łazienkę, zachęć
dziecko, by z niej samodzielnie skorzystało.
To co znane nie będzie już budziło takiego
lęku i niechęci.
Nie karć i nie wyśmiewaj dziecka, jeśli zdarzy
mu się wypadek.
ucz samodzielności, by dziecko pewnie
czuło się zarówno zdejmując jak i zakładając
ubranie.
ubieraj dziecko do przedszkola w rzeczy
łatwe do zdjęcia (np. spodenki na gumce za-
miast trudnych do odpięcia guzików, pasków
i ogrodniczek).
4 książeCZki
Z misiem marCelkiem
Razem z misiem Marcelem i jego przyjaciółmi dziecko przyjemnie i
pożytecznie spędzi czas. Seria kolorowych ciekawych książeczek, w której
każdy sześciolatek znajdzie coś dla siebie. Będzie poznawał nowe słowa,
liczył obrazki, szukał jednakowych elementów. Bawiąc się, przygotuje się
do nauki w szkole.
Cena: 6,99 zł
książki do nabycia w księgarniach i na stronie
internetowej
www.olesiejuk.pl
Poleca
U
śmiech
PORADY
&
INSPIRACJE
rodziców
przedszkoli
temat
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    USTAWA z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jednolity), Szkoła, studia, dentysta
    us-iraqi-agreement-on-presence-and-withdrawl-draft-august-2008, Wikileaks, Compleat Wikileaks Archive, Misc
    us-ecnomic-stabalizaton-act-draft-2008-9-28, Wikileaks, Compleat Wikileaks Archive, Misc
    un-rwanda-2008, Wikileaks, Compleat Wikileaks Archive, Misc
    us-cag-cmo-capex-2008, Wikileaks, Compleat Wikileaks Archive, Misc
    us-cia-osc-google-2008, Wikileaks, Compleat Wikileaks Archive, Misc
    us-army-call-8-15-2008, Wikileaks, Compleat Wikileaks Archive, Misc
    us-maritime-security-2008, Wikileaks, Compleat Wikileaks Archive, Misc
    utf-8''hodowla periodyczna d robnoustrojów 2007-2008 1, Biotechnologia, Podstawy biotechnologii
    Ustawienie 1-4-3-3 w wykonaniu zespołu Portugalii podczas Mistrzostwa Europy w 2008 roku, Piłka nożna, Materiały szkoleniowe, TAKTYKA
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • codziennik.xlx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org