uzasa projekt ustawy rm 01032006, pielęgniarstwo, studia pielęgniarstwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Uzasadnienie Przesłaniem do opracowania projektu nowej ustawy o ratownictwie medycznym jest potrzeba usprawnienia funkcjonowania systemu ratownictwa medycznego w kraju, ocena realizacji Programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne oraz analiza aktów prawnych regulujących problematykę ratownictwa medycznego. Działania zakładów opieki zdrowotnej zajmujących się obecnie ratownictwem medycznym (Pogotowie Ratunkowe – Zespoły Ratownictwa Medycznego i Szpitalne Oddziały Ratunkowe) są już w pewnej części zintegrowane dzięki obowiązującym przepisom ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 113, poz. 1207, z późn. zm. – ustawa o PRM) i ustawy z dnia 6 grudnia 2002 r. o świadczeniu usług ratownictwa medycznego (Dz. U. Nr 241, poz. 2073, z późn. zm.) . Zakłady te posiadają już zdolność od udzielania stosownej do potrzeb pomocy medycznej. Stosowanie obowiązujących przepisów ustawy o PRM unaoczniło jednocześnie dysfunkcjonalność niektórych z przyjętych w niej zapisów, np: w zakresie tworzenia i lokalizacji centrów powiadamiania ratunkowego, wymagań dla szpitalnego oddziału ratunkowego, zasad włączania jednostek do systemu i prowadzenia ich rejestrów, składu osobowego zespołów ratownictwa medycznego. Ponadto dotychczasowe przepisy nie regulowały kwestii związanych z upowszechnieniem edukacji z zakresu pierwszej pomocy. Wprowadzenie w życie nowej ustawy o ratownictwie medycznym ma na celu usprawnienie dotychczasowego funkcjonowania systemu ratownictwa medycznego w Polsce, zarówno poprzez zapewnienie udzielenia świadczeń zdrowotnych na wysokim poziomie opartym o standardy obowiązujące w państwach zachodnich (ratownictwo przedszpitalne oraz wyspecjalizowane oddziały szpitalne) jak również zapewnienie niezbędnych rozwiązań w zakresie powiadamiania o stanach nagłych (centra powiadamiania ratunkowego). Ustawa ma zapewnić każdej osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia możliwość zgłoszenia i przyjęcia przed odpowiednie służby wezwania pomocy, niezwłocznego przybycia na miejsce zdarzenia właściwych podmiotów systemu, zapewnieniu niezwłocznego przewiezienia i przyjęcia do najbliższego zakładu opieki zdrowotnej, udzielającego świadczeń zdrowotnych we właściwym zakresie. Ustawa ustanawia dzień 13 października Dniem Ratownictwa Medycznego – na cześć prowansalskiego rycerza Gerarda z miasta Amalii, który jako pierwszy zorganizował służbę Szpitalników Św. Jana, niosąca pomoc pielgrzymom zmierzającym do Jerozolimy. Powyższe święto zaproponowane zostało na wniosek przedstawicieli środowiska pracodawców ratownictwa medycznego. Kompetencje i zadania polegające na zarządzaniu i koordynacji systemem na obszarze województwa oraz sprawowaniu nadzoru nad funkcjonowaniem systemu powierzono wojewodzie. W celu realizacji tych zadań wojewoda będzie sporządzał na zasadach i w trybie określonym w ustawie plan zabezpieczenia ratownictwa medycznego. Plan ten oraz środki określone w ustawie budżetowej i w planie finansowym Narodowego Fundusz Zdrowia będą podstawą zawierania umów na świadczenia w zakresie ratownictwa medycznego. Projekt ustawy o ratownictwie medycznym składa się z siedmiu rozdziałów: 1. Przepisy ogólne. 2. Ratownicy medyczni i ratownicy. 3. Organizacja administracji publicznej w zakresie wykonywania zadań systemu. 4. Jednostki systemu. 5. Akcja udzielania pomocy medycznej. 6. Finansowanie jednostek ratownictwa medycznego. 7. Zmiany w przepisach obowiązujących. 8. Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe. W odróżnieniu od obecnej ustawy o PRM, nowa ustawa w rozdziale 1 zmniejszyła w sposób istotny ilość definicji przy jednoczesnej zmianie ich treści. Ponadto nowa ustawa wprowadza pojęcie kwalifikowanej pierwszej pomocy (pierwsza pomoc wykonywana przez ratownika do chwili podjęcia medycznych działań ratowniczych). Ponadto istotną nowością wprowadzoną w rozdziale 1 jest wprowadzenie obowiązkowej edukacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szkołach podstawowych, gimnazjach i w szkołach średnich. Pierwsza pomoc zostanie wprowadzona do podstaw programowych kształcenia, o których mowa w art. 3 pkt. 13 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Regulacja dotycząca edukacji w zakresie pierwszej pomocy będzie wymagała zmiany rozporządzeń ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wydanych na podstawie art. 22. ust. 2 ustawy o systemie oświaty. Finansowanie edukacji w zakresie pierwszej pomocy odbywać się będzie z budżetu państwa w ramach subwencji oświatowej. Jest to niezwykle ważny element, dotychczas niedostrzegany, który poprawi wzorem innych państw bezpieczeństwo zdrowotne obywateli. Szybka, właściwa reakcja poszczególnych osób, nie zajmujących się zawodowo ratownictwem medycznym, w wielu przypadkach może uratować życie lub zdrowie innych osób. W projekcie ustawy uregulowano więc rolę i miejsce w systemie ratownictwa medycznego wolontariuszy – ratowników, którzy będą współpracować z jednostkami systemu. Ma to istotne znaczenie, gdyż w przypadku zdarzeń masowych istnieje możliwość natychmiastowej pomocy wyspecjalizowanym służbom. Wiąże się to także z koniecznością przeszkolenia w tym zakresie funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej oraz Policji. Zgodnie z projektem ustawy osoba, która chce uzyskać tytuł ratownika zobowiązana będzie ukończyć kurs w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Powyższe kursy prowadzić będą podmioty, które spełnią wymogi określone w ustawie i uzyskają zgodę wojewody. Koszty kursu poniesie jego uczestnik, chyba, że umowa między uczestnikiem a podmiotem prowadzącym kurs stanowić będzie inaczej. Zaświadczenie o ukończeniu kursu ważne będzie maksymalnie przez 4 lata, po czym kurs powinien być powtórzony. Szczegółowe wymagania dotyczące kursów w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy zostaną określone w rozporządzeniu przez Ministra Zdrowia. Nowa ustawa o ratownictwie medycznym reguluje także wprost wymagania a w szczególności kwalifikacje dotyczące ratownika medycznego. Zgodnie z projektem ustawy ratownikiem medycznym jest zarówno absolwent dwuletniej szkoły policealnej kształcącej w zawodzie ratownik medyczny jak i absolwent trzyletnich studiów pierwszego stopnia na kierunku ratownictwo medyczne. Z uwagi na fakt, iż w dotychczasowym systemie szkolnictwa wyższego nie było wyodrębnionego kierunku ratownictwo medyczne a studia w tym zakresie były prowadzone na innych kierunkach w ramach specjalności, ustawa dopuszcza w przepisach przejściowych możliwość wykonywania zawodu przez absolwentów tej specjalności, o ile kształcenie w ramach specjalności zostało rozpoczęte przed rokiem 2007. W skład wyjazdowych zespołów ratownictwa będzie wchodziło co najmniej dwóch ratowników medycznych. Rolą ratownika medycznego jest ratowanie życia w stanach nagłych a nie leczenie. Ratownicy medyczni przygotowywani są w procesie kształcenia do wykonywania medycznych czynności ratunkowych między innymi takich jak: ocena stanu pacjenta w celu ustalenia postępowania, układanie pacjenta w pozycji właściwej dla rodzaju schorzenia lub odniesionych obrażeń, prowadzenie podstawowej i zaawansowanej resuscytacji krążeniowo – oddechowej u dorosłych i dzieci, podawanie tlenu, wspomaganie oddechu lub prowadzenie wentylacji zastępczej, wykonywanie intubacji dotchawiczej w laryngoskopii bezpośredniej w nagłym zatrzymaniu krążenia przez usta, bez użycia środków zwiotczających oraz prowadzenie wentylacji zastępczej z użyciem zastawki i worka oddechowego, intubacja dotchawicza w nagłym zatrzymaniu krążenia rurką dwuświatłową, wykonanie konikopunkcji przy braku możliwości wykonania intubacji, wykonanie defibrylacji, wykonanie EKG, wykonanie kaniulacji żył obwodowych kończyn górnych i dolnych, podawanie leków drogą dożylną, domięśniową, podskórną, dotchawiczą i wziewną oraz doszpikową przy użyciu igły automatycznej, nakłucie jamy opłucnowej w odmie prężnej, potwierdzonej badaniem fizykalnym, cewnikowanie pęcherza moczowego, zakładanie sondy żołądkowej, pobieranie krwi żylnej i włośniczkowej do badań laboratoryjnych, opatrywanie ran, unieruchamianie złamań, zwichnięć i skręceń, unieruchamianie kręgosłupa ze szczególnym uwzględnieniem odcinka szyjnego, odebranie porodu nagłego w warunkach pozaszpitalnych, podejmowanie działań profilaktycznych w celu ograniczenia skutków zdrowotnych zdarzenia oraz przygotowanie pacjenta i opieka medyczna podczas transportu. Biorąc pod uwagę aktualną liczbę szkół kształcących w zawodzie ratownika medycznego (szkoły policealne i 11 uczelni medycznych) nie należy obawiać się braku wykwalifikowanej kadry dla potrzeb zespołów ratownictwa medycznego. Ustaw nakłada na ratowników medycznych obowiązek stałego doskonalenia zawodowego, przy czym sposób wypełniania tego obowiązku określi Minister Zdrowia, kierując się międzynarodowymi standardami kształcenia w zakresie ratownictwa medycznego. Standardy te określa Europejska Rada Resuscytacji. Lekarze współpracujący z jednostkami systemu dostępni będą na wezwanie dyspozytora centrum powiadamiania ratunkowego. Rejestr lekarzy dostępnych na wezwanie będzie prowadził wojewoda, przy czym wpisywanie na listę będzie się odbywało na wniosek lekarza. Lista ma być aktualizowana na bieżąco i co miesiąc dostarczana do centrum powiadamiania ratunkowego. Warunki pozostawania lekarza w gotowości określi umowa zawarta między lekarzem a wojewodą. Nowością w ustawie o ratownictwie medycznym jest powierzenie wojewodom tworzenia i utrzymania centrów powiadamiania ratunkowego oraz centrów koordynacji ratownictwa medycznego. Centrum powiadamiania ratunkowego będące zintegrowanym stanowiskiem dyspozytorów medycznych, dyspozytorów Państwowej Straży Pożarnej i Policji będzie tworzone jedno na co najmniej 250 tys. mieszkańców. Zadaniem dyspozytorów medycznych, obok przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach i koordynowania medycznych czynności ratunkowych, będzie również zbieranie aktualnych informacji o dostępnych jednostkach systemu, zbieranie i archiwizowanie informacji o zdarzeniach i prowadzonych medycznych czynnościach ratunkowych. Natomiast zadaniem centrów koordynacji ratownictwa medycznego będzie zapewnienie kierowania medycznymi czynnościami ratunkowymi w razie konieczności użycia jednostek systemu spoza obszaru działania jednego centrum powiadamiania ratunkowego. Finansowanie ratownictwa medycznego będzie następowało z dwóch źródeł: 1) z budżetu państwa; 2) ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia. Z budżetu państwa z części, której dysponentami są wojewodowie będą finansowane zespoły ratownictwa medycznego, a z części której dysponentem jest Minister Zdrowia - lotnicze zespoły ratownictwa medycznego. Natomiast ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia będą finansowane świadczenia udzielane przez szpitalne oddziały ratunkowe i jednostki organizacyjne zakładów opieki zdrowotnej wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego w zakresie urazów, kardiologii inwazyjnej i udarów. W tym przypadku nastąpiło rozszerzenie systemu ratownictwa medycznego na jednostki organizacyjne zakładów opieki zdrowotnej (kliniki i oddziały) wyspecjalizowane w leczeniu urazów, udarów oraz w kardiologii interwencyjnej. Jednostki te oraz szpitalne oddziały ratunkowe będą zobowiązane do uzyskiwania akredytacji podległego Ministrowi Zdrowia Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Zawieranie umów z zespołami ratownictwa medycznego oraz ich rozliczanie i kontrolę wojewoda będzie powierzał dyrektorowi właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Środki budżetowe na finansowanie ratownictwa medycznego przez wojewodów będą ustalane w następujący sposób: 1) wojewodowie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, w trybie i na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych dla przygotowania projektu ustawy budżetowej, będą przedstawiać Ministrowi Finansów i Ministrowi Zdrowia założenia dotyczące finansowania ratownictwa medycznego; 2) Minister Zdrowia do dnia 30 kwietnia roku poprzedzającego rok budżetowy, będzie przedstawiał Ministrowi Finansów propozycję wysokości środków na finansowanie ratownictwa medycznego przez wojewodów, przy czym wielkość tych środków będzie ustalana z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia zakładanego z prognozie przychodów, o której mowa w art. 120 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Podział ogólnej kwoty środków na finansowanie ratownictwa medycznego pomiędzy poszczególnych wojewodów będzie dokonywany w oparciu o algorytm ustalony rozporządzeniem przez Ministra Zdrowia. Natomiast finansowanie lotniczych zespołów ratownictwa medycznego będzie następowało na podstawie umowy zawartej Ministrem Zdrowia. W takim przypadku to zlecający zakład będzie ponosił koszty z tym związane. Przygotowana ustawa ma celu uporządkowanie systemu prawnego w zakresie medycznych czynności ratunkowych i wyeliminowanie dotychczasowych nieprawidłowości w jego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa-gosp-nieruchom, Instrukcje techniczne, Instrukcje Techniczne, Ustawy, Wytyczne techniczne, Rozporządzeniaustawa z dnia 6 czerwca 2002 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierzat, Medycyna Weterynaryjna, II Rok, DOBROSTAN, ETOLOGIA I OCHRONA ZWIERZĄTUstawa o wyrobach budowlanych dz u 04 92 881, Uprawnienia budowlane 2009, Akty prawne, normy, Ustawyustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUstalenie wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowa, Uprawnienia budowlane, Ustawy, akty prawne, Zagospodarowanie przestrzenneustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie - 07, Ustawyustawa o gosp. nieruch., Wycena nieruchomości, Ustawy, prawoustawa PCC 2012, Ustawy 2012 tekst jednolityustawa o podatku od czynnoĂ
Âci cywilnoprawnych, WPiA Administracja, Magisterka, Prawo podatkowe, ustawyVAT 2013 - praktyczny komentarz do zmian w rozporządzeniach wykonawczych od 1 kwietnia 2013 r, Ustawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagromirex.xlx.pl
|