vademecum lakiernika czesc 1, Samochody osobowe.Opisy i dane techniczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Vademecum lakiernika Część 1 inż. Łukasz Szarama SPIS TREŚCI Wstęp ................................................................................................................................... 5 1. Warto wiedzieć ..................................................................................................................... 7 1.1. Technologia lakierowania fabrycznego ................................................................... 7 1.2. Rodzaje powłok lakierniczych ............................................................................... 12 1.3. Dobór koloru ........................................................................................................... 14 1.4. Wady lakiernicze ..................................................................................................... 17 1.4.1. Złuszczanie się materiałów poliestrowych........................................................ 18 1.4.2. Przebarwienia (plamy) w lakierach dwuwarstwowych .................................... 18 1.4.3. Odznaczanie się krawędzi pod lakierem ........................................................... 18 1.4.4. Efekt „pomarańczowej skórki”............................................................................ 19 1.4.5. Podnoszenie się powłoki..................................................................................... 19 1.4.6. Zacieki.................................................................................................................. 19 1.4.7. Pęcherzyki............................................................................................................20 1.4.8. Niepełne krycie lakieru bazowego lub tworzenie się pasm.............................. 20 1.4.9. Różnice odcieni między elementami ................................................................. 21 1.4.10. Tworzenie się chmurek na lakierach metalicznych ........................................ 21 1.4.11. Rybie oczka (kraterki)........................................................................................ 21 1.4.12. Wtrącenia w lakierze......................................................................................... 22 1.4.13. Ślady po wykonanym polerowaniu ................................................................. 22 1.4.14. Ślady po szlifowaniu......................................................................................... 22 1.4.15. Pęcherzyki wodne ............................................................................................. 23 1.4.16. Brak przyczepności (złuszczanie się lakieru) .................................................. 23 1.4.17. Utrata połysku (matowienie) ............................................................................ 23 1.4.18. Pękanie lakieru .................................................................................................. 24 1.4.19. Brak przyczepności do tworzyw sztucznych .................................................. 24 1.4.20. Żółknięcie lakieru bezbarwnego ...................................................................... 24 1.4.21. Brak przyczepności lakieru bezbarwnego ....................................................... 25 1.4.22. Tworzenie się kraterków w formie nakłucia (igiełkowanie) ........................... 25 1.4.23. Plamy wodne ..................................................................................................... 25 1.4.24. Kredowanie........................................................................................................ 26 1.4.25. Plamy i wżery spowodowane czynnikami zewnętrznymi.............................. 26 1.4.26. Rysy po myjni .................................................................................................... 26 2. BHP w lakiernictwie ........................................................................................................... 29 3. Organizacja lakierni ........................................................................................................... 36 3.1. Modernizacja lakierni w oparciu o LZO ............................................................... 36 3.1.1. Kabiny lakiernicze............................................................................................... 37 3.1.2. Pistolety natryskowe ........................................................................................... 40 3.1.3. Lakiery nawierzchniowe..................................................................................... 41 3.1.4. Inne materiały lakiernicze .................................................................................. 41 3.1.5. Instalacje sprężonego powietrza......................................................................... 41 3.1.6. Aplikacja produktów wodorozcieńczalnych ..................................................... 42 3.1.7. Promienniki podczerwieni ................................................................................. 43 3.1.8. Oznaczenie produktów ....................................................................................... 43 3.1.9. Inne aspekty modernizacji pod kątem LZO....................................................... 44 3.2. Podstawowe zasady przy projektowaniu lakierni ................................................ 44 3.3. Ochrona środowiska w warsztacie lakierniczym ................................................. 47 3.3.1. Standardy emisyjne dla kotłowni warsztatowych ..................................... 48 3.3.2. Wykonanie bilansu LZO .............................................................................. 48 3.3.3. Praca w kabinie lakierniczej ........................................................................ 48 4 WSTĘ Ostatnie lata to czas nieustannych zmian w dziedzinie napraw lakierni- czych. Zmieniająca się technologia produkcji samochodów oraz używanych do tego celu materiałów, częste zaostrzanie norm dotyczących ochrony środowiska naturalnego i rozwijający się rynek dostawców części zamiennych, sprzętu oraz materiałów lakierniczych to tylko niektóre powody, dla których ta gałąź branży motoryzacyjnej ciągle się rozwija. Zawód lakiernika to – wbrew pozorom – nie tylko zwykła praca. Dzisiaj to coś znacznie więcej. Dobry lakiernik to osoba posiadająca nie tylko bardzo du- ży zakres wiedzy teoretycznej lub znająca obsługę komputera, to profesjonali- sta umiejący tak zastosować poznane metody napraw, aby przy użyciu posiada- nych narzędzi i materiałów sprostać wymaganej jakości usług. Jednak, by stać się artystą w zmieniającej się ciągle rzeczywistości, potrzebna jest fachowa wiedza. Trzymasz w swych rękach pierwszą część „Vademecum lakiernika”. To ono ma Ci pomóc w rozwianiu wątpliwości, wybraniu właściwej metody i pogłę- bieniu własnej wiedzy, która jest Twoim największym sprzymierzeńcem w co- dziennej pracy. Choć metod i sposobów naprawy jest wiele, postarałem się przedstawić optymalny sposób ich przeprowadzania. Również pośród sprzę- tu warsztatowego starałem się wybrać ten, na którego warto zwrócić uwagę. Gdy będziemy dokonywali zakupów lub rozwiązywali problemy, mam nadzie- ję, że „Vademecum lakiernika” będzie przydatne. Cechuje je bowiem jeszcze jedna, niestety rzadko spotykana w naszej branży, dodatkowa cecha, a miano- wicie obiektywizm. Ze względu na bogactwo treści, „Vademecum…” zostało po- dzielone na dwie części. W pierwszej z nich omówię m.in. technologie lakiero- wania fabrycznego, rodzaje powłok lakierniczych, właściwe dobieranie kolo- ru, wady lakieru czy organizację pracy w lakierni. W drugiej części, która ukaże się za miesiąc, przedstawię m.in. zagadnienia związane z pracami lakierniczy- mi, przegląd kabin i pistoletów lakierniczych, kompresorów i materiałów po- lerskich. 5 6 1. WARTO WIEDZIEĆ 1.1. Technologia lakierowania fabrycznego bardziej praco– i czasochłonna. Lakiery asfaltowe, a później olejne były nanoszone pędzlem. Taka technologia produkcji była zbyt wolna na potrze- by szybko rozwijającego się przemysłu motoryza- cyjnego. Gdy w 1912 roku Henry Ford wprowa- dził taśmę produkcyjną, montowany na niej mo- del T musiał być malowany w kolorze czarnym, Gdy pomyślimy o rozwoju motoryzacji, do gło- wy przychodzi nam ewolucja kształtu nadwozi, jednostek napędowych, bezpieczeństwa w pojeź- dzie czy jego funkcjonalności. Mało osób w pierw- szej chwili pomyśli, że to także ogromny postęp w dziedzinie lakierowania. A to przecież lakier i fakt, jak go odbieramy, ma ważny wpływ na od- czucie piękna otaczającej nas rzeczywistości. Pierwsze automobile były produkowane w du- żej mierze z elementów drewnianych, a więc i la- kiery, którymi były pokryte bazowały na odpo- wiednich komponentach: lnianych, tungowych czy żywicach drzewnych. Oczywiście technika samego lakierowania także była inna – o wiele W latach 20. ubiegłego wieku przełomem okazały się szybkoschnące lakiery nitrocelulozowe, oferowane w kilku kolorach. Ponieważ lakiery schły szybko, nie można było używać pędzli (Fot. Opel) Gdy w 1912 roku Henry Ford wprowadził taśmę produkcyjną, montowany na niej model T musiał być malowany w kolorze czarnym, gdyż ten wysychał najszybciej (Fot. Ford) gdyż ten wysychał najszybciej. Przełomem okaza- ły się szybkoschnące lakiery nitrocelulozowe, któ- re wprowadzono około 1920 roku. Rozszerzono też gamę kolorów o odcienie czerwonego, niebie- skiego i zielonego. Ponieważ lakiery schły szyb- ko, nie można było używać pędzli. Wynaleziono więc pistolet natryskowy. W latach 30. XX wieku opracowano lakier syntetyczny na bazie żywic al- kidowych i nitrocelulozy. W tym czasie wprowa- dzono suszenie w piecu, co jeszcze bardziej przy- spieszyło proces schnięcia. Powstały też pierwsze odcienie koloru metalicznego, jednak za szczyto- we osiągnięcie uznawano wówczas wprowadze- 7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startvademecum gimnazjalisty - fizyka i astronomia [2009], Gimnazjum, Fizyka w Gimnazjumutk 003 zasady bezpiecznej pracy utk, szkoła-informatyka-cosinus, cosinus, Urządzenia techniki Komputerowej, PDF, materialy na wykładyVademecum maturzysty - Geografia, Geografiautk cw 3 2 lacze szeregowe teoria, szkoła-informatyka-cosinus, cosinus, Urządzenia techniki Komputerowej, PDF, materialy na wykładyutk 016 monitory karty gr, szkoła-informatyka-cosinus, cosinus, Urządzenia techniki Komputerowej, PDF, materialy na wykładyutk 001 podstawowe pojecia, szkoła-informatyka-cosinus, cosinus, Urządzenia techniki Komputerowej, PDF, materialy na wykładyupc instrukcja technicolor 7200, Instrukcje Obsługiups, URZĄDZENIA TECHNIKI - KOMPUTEROWEJ, UTK 2, upsus1860, GEOGRAFIA, Mapy kontorowevalentines-day-crossword, Printable worksheets & flashcards (magda19861)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plurodze-zycie.pev.pl
|