Usługi finansowe- specyficzny produkt marketingowy, prace i nie tylko
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Agnieszka Bojnowska ,QVW\WXW2UJDQL]DFMLL=DU]G]DQLD 3ROLWHFKQLND:URFáDZVND 86à8*,),1$162:(±63(&<),&=1<352'8.7 MARKETINGOWY :VWS .D*G\SRGPLRWJRVSRGDUF]\NWyU\SUDJQLHXWU]\PDü LOXEXPDFQLDüVZRMSR]\FM QD U\QNXPXVL GRVWRVRZ\ZDü VL GR ]PLHQLDMF\FKZDUXQNyZ U\QNRZ\FK RUD]Z\PDJDL SRWU]HE VZRLFK RGELRUFyZ 2GQRVL VL WR GR ZV]\VWNLFK VHNWRUyZ JRVSRGDUNL Z W\P GR VHNWRUDXVáXJDZLHFWDN*HGRLQVW\WXFMLILQDQVRZ\FKZLDGF]F\FKXVáXJLILQDQVRZH 5HDOL]RZDQH Z 3ROVFH ]PLDQ\ V\VWHPX JRVSRGDUF]HJR ]PLHU]DMFH GR VWZRU]HQLD JRVSRGDUNL RSDUWHM QD PHFKDQL]PDFK VDPRUHJXODFML GRW\F] UyZQLH* VHNWRUD XVáXJ ILQDQVRZ\FK L VSRZRGRZDá\ ]QDF]QH MHJR SU]HNV]WDáFHQLD =PLDQRP XOHJáD VWUXNWXUD SRGPLRWRZD V\VWHPX EDQNRZHJR ± QDVWSLáD OLNZLGDFMD PRQRSROX SDVWZD V]\ENL UR]ZyM liczby i pozycji banków krajowych o kapitale prywatnym i zagranicznym. Konsumenci w 3ROVFH X]\VNDOL SUDZR VZRERGQHJR Z\ERUX EDQNyZ :]UDVWDMFD OLF]ED SRGPLRWyZ JRVSRGDUF]\FK UR]ZyM NRQWDNWyZ PLG]\QDURGRZ\FK Z]URVW Z\PDJD ZREHF EDQNyZ VSRZRGRZDá\SRMDZLHQLHVLSLHUZV]\FKHOHPHQWyZNRQNXUHQFMLQDU\QNXXVáXJEDQNRZ\FK 3URFHVRZL WHPX VSU]\MDá UR]ZyM LQQ\FK LQVW\WXFML ZLDGF]F\FK XVáXJL ILQDQVRZH JLHáG\ SDSLHUyZ ZDUWRFLRZ\FK IXQGXV]\ LQZHVW\F\MQ\FK WRZDU]\VWZ OHDVLQJRZ\FK F]\ XEH]SLHF]HQLRZ\FK &]\QQLNL WH Z\PXVLá\ QD EDQNDFK L LQQ\FK LQVW\WXFMDFK ILQDQVRZ\FK ]DLQWHUHVRZDQLHPDUNHWLQJLHPLSRGMFLHSU]H]QLHSLHUZV]\FKG]LDáDPDUNHWLQJRZ\FK 3ROVNL VHNWRU ILQDQVRZ\ PD ]DOHGZLH NLOND PLHVLF\ QD SU]\JRWRZDQLH VLGR sprostania konkurencji europejskich instytucji finansowych. Akcesja do struktur europejskich L ZSURZDG]HQLH ]DVDG MHGQROLWHJR U\QNX PLQ ]DVDG\ VZRERG\ SU]HSá\ZX NDSLWDáX GRSURZDG]LGRNRQLHF]QRFLVSURVWDQLDNRQNXUHQFMLXQLMQ\FKLQVW\WXFMLILQDQVRZ\FK $XWRUND SUDJQLH ]ZUyFLü XZDJ QD FHFK\ XVáXJL ILQDQVRZHM WUDNWRZDQHM MDNR VSHF\ILF]Q\ SURGXNW PDUNHWLQJRZ\ L LFK LPSOLNDFMH Z SURFHVLH NUHDFML RIHUW\ XVáXJRZHM LQVW\WXFML ILQDQVRZHM =UR]XPLHQLH VWUXNWXU\ XVáXJL ILQDQVRZHM WUDNWRZDQHM MDNR ]ELyU NRU]\FL GOD QDE\ZF\ L SUDZLGáRZH RSUDFRZDQLH VWUDWHJLL PDUNHWLQJRZHM VSU]\MDü EG]LH RVLJDQLX SU]HZDJL NRQNXUHQF\MQHM QD U\QNX R FRUD] ZLNV]HM OLF]ED SRWHQFMDOQ\FK XVáXJRGDZFyZ 2. 3UyED]GHILQLRZDQLDSRMFLDPDUNHWLQJXVáXJILQDQVRZ\FK 3RMFLHÄPDUNHWLQJ´ MHVWGHILQLRZDQHQDZLHOH VSRVREyZ5y*QHSRGHMFLD DNFHQWXM RGPLHQQH DVSHNW\ G]LDáDOQRFL PDUNHWLQJRZHM SRGOHJDM HZROXFML Z PLDU QRZ\FK GRZLDGF]H SUDNW\F]Q\FK V\JQDOL]XMWH* LVWQLHQLH Uy*Q\FK V]Nyá SRMPRZDQLD LVWRW\ PDUNHWLQJX]ZáDV]F]DZQRZ\FKREV]DUDFKMHJRVWRVRZDQLD'RUHODW\ZQLHQRZHMG]LHG]LQ\ PDUNHWLQJX QDOH*\ PDUNHWLQJ XVáXJ ILQDQVRZ\FK NWyU\ ]ZáDV]F]D Z ZDUXQNDFK SROVNLHJR U\QNXMHVWQDHWDSLHLQWHQV\ZQHJRUR]ZRMXLIRUPXáRZDQLD]DVDGVZRMHMRGUEQRFL :HGáXJ Kotlera 1 ÄPDUNHWLQJ REHMPXMH LQG\ZLGXDOQH RUD] ]ELRURZH G]LDáDQLD XáDWZLDMFH L SU]\SLHV]DMFH VDW\VIDNFMRQXMF Z\PLDQ Z ]PLHQQ\P RWRF]HQLX SRSU]H] 1 Kotler Ph., Marketing. $QDOL]DSODQRZDQLHZGUD*DQLHNRQWUROD Gebethner i S-ka, Warszawa 1996, s. 15. 2 Agnieszka Bojnowska SURGXNFM Z\FHQ SURPRFM L G\VWU\EXFM GyEU XVáXJ L LGHL´ 7UDIQ ]GDQLHP DXWRUNL Z\GDMHVLE\üGHILQLFMD'LHWOD 2 JG]LHSU]H]PDUNHWLQJ UR]XPLHP\ÄG]LDáDOQRüSRGPLRWyZ JRVSRGDUF]\FK PDMF QD FHOX SR]QDQLH L GRVWRVRZDQLH VL GR SRWU]HE U\QNX RUD] RGG]LDá\ZDQLH QD SRS\W L SRGD* XZ]JOGQLDMFH Z\PDJDQLD L SUHIHUHQFMH ILQDOQ\FK nabywców”. 3U]\MPXMHP\*HSURGXNWHP]SXQNWXZLG]HQLDPDUNHWLQJXVZV]\VWNLHDUW\NXá\ OXE SURFHV\ NWyUH VWDQRZL ZDUWRü GOD NRQVXPHQWD GREUD PDWHULDOQH L XVáXJL V]D GZLHPD RGUEQ\PL SRGJUXSDPL NDWHJRULL ÄSURGXNW´ .RQVHNZHQFM WHJR MHVW SU]\SLV\ZDQLH RIHUFLH U\QNRZHM LQVW\WXFML ILQDQVRZ\FK FHFK VSHF\ILF]Q\FKNWyUHRGQRV]VLZ\áF]QLHGRXVáXJ DOH WH* Z\NRU]\VWDQLH GRZLDGF]H SU]HGVLELRUVWZ KDQGORZ\FK F]\ SURGXNF\MQ\FK RUD] VWRVRZDQLHVLGRRJyOQ\FK]DVDGPDUNHWLQJX ,VWQLHMGX*HWUXGQRFL]H]GHILQLRZDQLHPSRMFLDXVáXJD Wg Adriana Payne’a 3 „jest WR ND*GD F]\QQRü ]DZLHUDMFD Z VRELH HOHPHQW QLHPDWHULDOQRFL NWyUD SROHJD QD RGG]LDá\ZDQLX QD NOLHQWD OXE SU]HGPLRW\ EG( QLHUXFKRPRFL ]QDMGXMFH VLZMHJR SRVLDGDQLX D NWyUD QLH SRZRGXMH SU]HQLHVLHQLD SUDZD ZáDVQRFL 3U]HQLHVLHQLH SUDZD ZáDVQRFL PR*H MHGQDN QDVWSLü D ZLDGF]HQLH XVáXJL PR*H E\ü OXE WH* QLH E\ü FLOH ]ZL]DQH]GREUHPPDWHULDOQ\P´:L*HVLWR]FHFKDPLFKDUDNWHU\VW\F]Q\PLVDPHMXVáXJLL SU]HNáDGDQDVSHF\ILF]QHWUDNWRZDQLHXVáXJLMDNRSURGXNWXPDUNHWLQJRZHJR 0DUNHWLQJ XVáXJ ILQDQVRZ\FKRNUHOLP\ MDNR ]LQWHJURZDQH G]LDáDQLD LQVW\WXFML ILQDQVRZ\FK PDMFH QD FHOX LGHQW\ILNRZDQLH SU]HZLG\ZDQLH L ]DVSDNDMDQLH SRWU]HE QDE\ZFyZ WHJR URG]DMX XVáXJ RGG]LDá\ZDQLH QD SRS\W L SRGD* RUD] SURZDG]FH GR RVLJQLFLDSU]H]WHLQVW\WXFMHVDW\VIDNFMRQXMFHJR]\VNX .RQFHSFMHPDUNHWLQJXPL[ZVHNWRU]HXVáXJILQDQVRZ\FK .ODV\F]QD NRQFHSFMD PDUNHWLQJXPL[ SROHJD QD PR*OLZLH QDMOHSV]HM NRPSR]\FML czterech podstawowych elementów, a mianowicie: produktu, ceny, dystrybucji, promocji 3:SU]\SDGNXG]LDáDOQRFLZVIHU]HXVáXJGRGDWNRZ\PSLW\PHOHPHQWHPMHVWSHUVRQHO =DOHW NRQFHSFML 3 PDUNHWLQJXPL[ ZHGáXJ .RWOHUD 4 MHVW ]ZUyFHQLH XZDJL QD GHF\GXMFH ]QDF]HQLHNZDOLILNDFMLF]áRZLHNDZG]LDáDOQRFLXVáXJRZHM :HGáXJLQQHMNRQFHSFML 5 VWUDWHJLDILUP\XVáXJRZHMSRZLQQDREHMPRZDüHOHPHQWRZ NRQFHSFMPDUNHWLQJX±PL['RZ\Uy*QLRQ\FKGRWGSLFLXHOHPHQWyZGRGDQRMHV]F]H · ZLDGHFWZRLRWRF]HQLHPDWHULDOQH ZLDGF]HQLDXVáXJ physical evidence)– obejmuje ono X*\WNRZDQHGREUDPDWHULDOQHRUD]LQQHHOHPHQW\RWRF]HQLDSURFHVXZLDGF]HQLDXVáXJL · SURFHVZLDGF]HQLDXVáXJL NWyU\]DZLHUDZVRELHRJyáSUREOHPyZ]ZL]DQ\FK] IXQNFMRQRZDQLHP ILUP\ QSZ\SRVD*HQLH LQVW\WXFML WHFKQRORJLH V\VWHP\ LQIRUPDF\MQH Z\GDMQRüSUDF\ ,VWRWG]LDáDPDUNHWLQJRZ\FK process EG]LHRIHURZDQLHZáDFLZHJR SURGXNWX RZáDFLZHM MDNRFLZHZáDFLZ\PPLHMVFX SRZáDFLZHM FHQLH ZH ZáDFLZ\P F]DVLHLSU]H]ZáDFLZRVREW]ZNRQFHSFMD: firmy ubezpieczeniowej 6 . Zdaniem Grzegorczyka 7 NRQFHSFMDSLFLRHOHPHQWRZHJRPDUNHWLQJX±PL[MHVWWUDIQD QDWRPLDVW UR]V]HU]DQLH MHM GR VLHGPLX HOHPHQWyZ MHVW NRQVWUXNFM WHRUHW\F]QEH] SUDNW\F]QHJR X]DVDGQLHQLD :\QLND WR ] IDNWX *H L ZLDGHFWZR PDWHULDOQH ZLDGF]HQLD 2 Dietl J., Marketing, PWE, Warszawa 1985, s. 18. 3 3D\QH$0DUNHWLQJXVáXJ3:(V . 4 Kotler Ph., Marketing. $QDOL]DSODQRZDQLHZGUD*DQLHNRQWUROD Gebethner i S-ka, Warszawa 1996, s.56. 5 Booms B.H., Bitner M.J., Marketing Strategies and Organisation Structures for Service Firm, Marketing of Service, AMA Chicago 1981, s. 34. 6 1RZRWDUVND5RPDQLDN%0DUNHWLQJXVáXJXEH]SLHF]HQLRZ\FK3:(:DUV]DZDV 7 *U]HJRUF]\N:0DUNHWLQJEDQNRZ\±SRGUF]QLN%LEOLRWHND0HQHG*HUDL%DQNRZFD:DUV]DZDV 8VáXJLILQDQVRZH±VSHF\ILF]Q\SURGXNWPDUNHWLQJRZ\ 3 XVáXJL MDN L VDPSURFHV MHMZLDGF]HQLDPR*QD ]DOLF]\üGR V]HURNRSRMWHMSURPRFML OXEGR SURGXNWXLMHJRMDNRFL-HJR]GDQLHPUyZQLH*SLFLRHOHPHQWRZDNRQFHSFMDQLHMHVWZROQDRG ZWSOLZRFL 3LW\ HOHPHQW WM NDGUD MHVW WUDNWRZDQ\ RGG]LHOQLH MDNR GRGDWNRZD F]ü VWUDWHJLL ILUP\ $OH SHUVRQHO Z\VWSXMH SU]HFLH* Z UDPDFK SURPRFML Z V]F]HJyOQRFL SU]\ VSU]HGD*\ EH]SRUHGQLHM RUD] DNFML SRSLHUDQLD VSU]HGD*\ 7H ]DJDGQLHQLD áF]VL SU]HGH ZV]\VWNLP]SUREOHPDW\NSURPRFMLVSU]HGD*\ =LQWHJURZDQ ] PDUNHWLQJLHP VSRáHF]Q\P MHVW NRQFHSFMD & NWyUD REHMPXMH QDVWSXMFHG]LDáDQLD · ZDUWRüGODNOLHQWDFXVWRPHUYDOXH · koszty (costs) · Z\JRGQDE\FLDFRQYHQLHQFH · NRPXQLNDFM]NOLHQWHPFRPPXQLFDWLRQV : P\O WHM NRQFHSFML LQVW\WXFMD ILQDQVRZD SRZLQQD SU]HWHVWRZDü ZV]HONLH QRZH IRUP\XVáXJZSURZDG]DQ\FKQDU\QHNWDNDE\ZPR*OLZHZ\VRNLPVWRSQLXGRVWRVRZ\ZDü MH GR RF]HNLZD NOLHQWyZ : UDPDFK RULHQWDFML PDUNHWLQJRZHM HIHNW\ZQLHM MHVW RIHURZDü NOLHQWRZL XVáXJ NWyU RQ DNFHSWXMH QL* QDPDZLDü GR F]HJR R F]\P QLH MHVW GR NRFD SU]HNRQDQ\ %UDQLH SRG XZDJ NRV]WyZ D QLH FHQ\ SURZDG]L GR REQL*DQLD SR]LRPX SRQRV]RQ\FK QDNáDGyZ : ND*GHM ILUPLH LVWQLHMPR*OLZRFL RJUDQLF]DQLD NRV]WyZ D WR SURZDG]L GR Z\*V]\FK GRFKRGyZ : WDNLHM V\WXDFML PR*OLZH MHVW RIHURZDQLH QDE\ZFRP GRGDWNRZ\FKZLDGF]HDE\GRSURZDG]LüGRZ]URVWXVDW\VIDNFMLNOLHQWD.ROHMQ\HOHPHQWWR GEDáRüRZ\JRGQDE\FLDDQLHW\ONRVDPRPLHMVFHZLDGF]HQLDXVáXJL:D*Q\PHOHPHQWHP MHVWQDZL]DQLHGLDORJX]NOLHQWHPDQLHW\ONRMHGQRVWURQQHSU]HND]\ZDQLHLQIRUPDFML 6WUXNWXUDXVáXJLILQDQVRZHM 3URGXNWHP Z NRQFHSFML PDUNHWLQJX MHVW ZV]\VWNR FR PR*QD RIHURZDü QD U\QNX D ZLF GREUD PDWHULDOQH XVáXJL LGHH OXG]LH RUJDQL]DFMH PLHMVFD 3RQLHZD* ZDUXQNLHP U\QNRZHJRVXNFHVXSURGXNWXMHVWMHJR]GROQRüGR]DVSRNRMHQLDRNUHORQ\FKSRWU]HEMHVWRQ UyZQLH* GHILQLRZDQ\ Z PDUNHWLQJX MDNR ]ELyU NRU]\FL GOD QDE\ZF\ )DNW\F]QLH ZLF NRQVXPHQFL QLH NXSXM GyEU F]\ XVáXJ OHF] SáDF ]D NRQNUHWQH NRU]\FL L ZDUWRü SU]HGVWDZLRQHM LP RIHUW\1D U\QNX ILQDQVRZ\P PDP\ GR F]\QLHQLD ] RNUHORQ NDWHJRUL SURGXNWXPDUNHWLQJRZHJR WM XVáXJ ILQDQVRZ NWyUHMPRJ WRZDU]\V]\ü GREUDPDWHULDOQH OXELQQHXVáXJLRPQLHMV]\P]QDF]HQLX 8VáXJL ILQDQVRZH SRGREQLH MDN LQQH SURGXNW\ PDUNHWLQJRZH V NDWHJRUL G\QDPLF]QREHMPXMFUy*QRURGQHNRU]\FLRIHURZDQH LFKQDE\ZFRP:VWUXNWXU]HXVáXJ PR*QD Z\Uy*QLü SR]LRP\ ] NWyU\FK ND*G\ JUXSXMH SHZQH FHFK\ SRVWU]HJDQH SU]H] NOLHQWyZMDNRNRU]\FL · Poziom centralny EGF\ W]Z LVWRW UG]HQLHP SRGVWDZRZZHUVM XVáXJL ILQDQVRZHM QDNWyU\ VNáDGDMVLSRGVWDZRZHNRU]\FLRWU]\P\ZDQHSU]H]QDE\ZF QSPR*OLZRü VILQDQVRZDQLDRNUHORQ\FKZ\GDWNyZ · 8VáXJD U]HF]\ZLVWD RF]HNLZDQ NWyUWZRU] FHFK\ L HOHPHQW\ GHF\GXMFH R VLOH SRVWU]HJDQLD XVáXJL ILQDQVRZHM SU]H] SRWHQFMDOQ\FK QDE\ZFyZ D WDN*H NRQNXUHQWyZ ± MHVW WR NRPELQDFMD ]PLHQQ\FK GDMFD PR*OLZRü GRVWRVRZDQLD XVáXJL GR SRWU]HE L Z\PDJD NOLHQWyZ QS FHQD L PR*OLZRFL MHM QHJRFMRZDQLD SURFHGXUD UR]SDWU\ZDQLD ZQLRVNyZ NUHG\WRZ\FK PR*OLZH WHUPLQ\ VSáDW NUHG\WyZ VSRVRE\ OLNZLGDFML SROLV\ XEH]SLHF]HQLRZHM:V]\VWNLH WH FHFK\ GRGDM QRZ\FK ZDUWRFL GR SRGVWDZRZHM ZHUVML XVáXJL8VáXJDRF]HNLZDQDREHMPXMH WHFHFK\NWyU\FKNOLHQWVLVSRG]LHZDSU]\FKRG]F GRXVáXJRGDZF\SRNRQNUHWQ\SURGXNW · 8VáXJD SRV]HU]RQD REHMPXMF GRGDWNRZH NRU]\FL GHF\GXMFH R SU]HZDG]H NRQNXUHQF\MQHMQDU\QNXNWyU\FKNOLHQWVLQLHVSRG]LHZDáQSPR*OLZRüSU]HNURF]HQLD 4 Agnieszka Bojnowska VWDQX NRQWD GR RNUHORQHM Z\VRNRFL NXSQR NUHG\WX SU]H] WHOHIRQ QLHRGSáDWQH ubezpieczenie, oferowanie karty kredytowej. 8 , NWyU\SRND]XMHMDNGDQDXVáXJDSRZLQQDZ\JOGDüZSU]\V]áRFL-HVW WRSU]\V]áDZHUVMD NRQNUHWQHJRSURGXNWXXVáXJRZHJR :OLWHUDWXU]HPR*QDVSRWNDüZ\Uy*QLDQLHMHV]F]HMHGQHJRSR]LRPXXVáXJLSRWHQFMDOQHM · 8VáXJDILQDQVRZDSRV]HU]RQD 8VáXJDILQDQVRZDU]HF]\ZLVWD Istota UG]H XVáXJL finansowej 5\VXQHN8VáXJDILQDQVRZDLMHMSR]LRP\ 'UyGáR3OXWD2OHDUQLN00DUNHWLQJXVáXJEDQNRZ\FK3:(:DUV]DZDV : ZDUXQNDFK NRQNXUHQFML U\QNRZHM FRUD] ZLNV]HJR ]QDF]HQLD QDELHUDM NRU]\FL GRGDWNRZH XVáXJL ILQDQVRZHM ]DOLF]RQH GR SR]LRPX WU]HFLHJR F]\OL XVáXJL SRV]HU]RQHM ,QVW\WXFMH ILQDQVRZH PDM ERZLHP Z VZHM RIHUFLH FRUD] V]HUV]JDP XVáXJ NWyUH QD SR]LRPLH XVáXJL U]HF]\ZLVWHM XSRGDEQLDMVL QDELHUDM FHFK VWDQGDU\]DFML Z ]DNUHVLH ZDUXQNyZLFKQDE\FLD=DXZD*\üWDN*HPR*QDÄSU]HFKRG]HQLH´FHFK]SR]LRPXZ\*V]HJRQD QL*V]\ ZUD] ] XSá\ZHP F]DVX VSRZRGRZDQH QDODGRZDQLHP SU]H] NRQNXUHQFM SRV]HU]DQLHPVLZLDGRPRFLNOLHQWyZFRGRRIHUWU\QNRZ\FKILQDQVRZ\FKLZ]URVWHPLFK Z\PDJD &HFK\FKDUDNWHU\VW\F]QHXVáXJLILQDQVRZHMLLFKLPSOLNDFMHPDUNHWLQJRZH Kotler 9 UR]Uy*QLD F]WHU\ URG]DMH SURGXNWyZ ± RG NODV\F]QHJR GREUD PDWHULDOQHJR F]\VWHJRSURGXNWXGRNODV\F]QHMXVáXJLF]\VWHMXVáXJL · .ODV\F]QHGREURPDWHULDOQHF]\VW\SURGXNWSRGVWDZRZHGREUDVSR*\ZF]HF]\DUW\NXá\ KLJLHQLF]QHWDNLPSURGXNWRPQLHWRZDU]\V]\*DGQDXVáXJD · 'REUR PDWHULDOQH ZUD] ] WRZDU]\V]F PX XVáXJ SRGNUHODMF WURVNRNOLHQWD SU]\NáDGHPWDNLHJRGREUDVNRPSXWHU\ 8 )XUDZLN%L:0DUNHWLQJXVáXJILQDQVRZ\FK3:1:DUV]DZDV 9 Kotler Ph., Marketing. $QDOL]DSODQRZDQLHZGUD*DQLHNRQWUROD Gebethner i S-ka, Warszawa 1996., s.89. 8VáXJLILQDQVRZH±VSHF\ILF]Q\SURGXNWPDUNHWLQJRZ\ 5 · 8VáXJD MDNR HOHPHQW SRGVWDZRZ\ Z SDNLHFLH ] GUXJRU]GQ\PL WRZDU]\V]F\PL MHM GREUDPLLXVáXJDPLRPQLHMV]\P]QDF]HQLXQSSU]HORWVDPRORWHPZSLHUZV]HMNODVLH · .ODV\F]QDXVáXJDF]\VWDXVáXJDQSQDXF]DQLHSV\FKRWHUDSLD Elementy materialne Elementy niematerialne 1LHPDWHULDOQRü 5\VXQHN1LHPDWHULDOQRüSURGXNWX 'UyGáRÄ0DUNHWLQJXVáXJ´SRGUHG$6W\:\G$(:URFáDZ:URFáDZ 1DQLHSRZWDU]DOQ\FKDUDNWHUXVáXJVNáDGDMVLF]WHU\SRGVWDZRZHFHFK\FKDUDNWHU\VW\F]QH · 1LHPDWHULDOQRü±XVáXJLVZZLNV]RFLSU]\SDGNyZQLH]ZL]DQH]Z\WZDU]DQLHPGyEU PDWHULDOQ\FK .RQVHNZHQFM WHM FHFK\ MHVW QLHPR*QRü GRWNQLFLD ]REDF]HQLD VSUyERZDQLDXVá\V]HQLDSRZFKDQLDSURGXNWXSU]HGGRNRQDQLHP]DNXSX WDN MDNPD WR PLHMVFH Z RGQLHVLHQLX GR GyEU PDWHULDOQ\FK .OLHQW PR*H PLHü GX*H WUXGQRFL ] GRVWU]H*HQLHP NRU]\FL MDNLH QLHPDWHULDOQ\ SURGXNWPR*HPX ]DRIHURZDü L WUXGQR PX RGSRZLHG]LHü QD S\WDQLH FR ZáDFLZLH NXSXMH &]\QQLN QLHPDWHULDOQRFL RGJU\ZD GHF\GXMFURO UyZQLH* GODWHJR *H NOLHQFL F]VWR PDM NáRSRW\ ] RNUHOHQLHP MDNRFL SURGXNWX SU]HG GRNRQDQLHP ]DNXSX F]DVDPL ]D WUXGQRFL WDNLH Z\VWSXM WDN*H SR ]DNXSLH SURGXNWX L MHJR X*\FLX FKRFLD*E\ ] EUDNX NZDOLILNDFML GR SUDZLGáRZHM RFHQ\ Z\ZLDGF]RQHM XVáXJL 'OD NOLHQWD LQVW\WXFML ILQDQVRZHM R]QDF]D WR SRQRV]HQLH ZLNV]HJR U\]\ND Z PRPHQFLH SRGHMPRZDQLD GHF\]ML R ]DNXSLH XVáXJL ILQDQVRZHM L NRQLHF]QRü SRV]XNLZDQLD VXEVW\WXWyZ RZHM QLHPDWHULDOQRFL F]HJR SU]\NáDGHP MHVW RGQRV]HQLHVLGRWDNLFKNDWHJRULLMDN]DXIDQLHGRLQVW\WXFMLMHMUHQRPDZLDU\JRGQRüL SURIHVMRQDOL]PMHMSUDFRZQLNyZ6SRVRE\]ZLNV]DQLDPDWHULDOQRFL · 0DWHULDOQHGRZRG\ZLDGHFWZD]DNXSXXVáXJLILQDQVRZHM · )L]\F]QHRWRF]HQLHSURFHVXZLDGF]HQLDXVáXJ · :\JOGL]DFKRZDQLHRVyEZLDGF]F\FKXVáXJ · Gwarancja. · 1LHMHGQRURGQRü ± XWUXGQLDMFD VWDQGDU\]DFM 8VáXJL V QLHMHGQROLWH QLHVWDQGDUGRZH L EDUG]R XUR]PDLFRQH 7R ]Uy*QLFRZDQLH SRMDZLD VL ]H Z]JOGX QD ]QDF]F\ XG]LDá SHUVRQHOX LQVW\WXFML ILQDQVRZHMZSURFHVLH VSU]HGD*\:SUDNW\FHPDP\GR F]\QLHQLD ] GRü]QDF]Q\P]Uy*QLFRZDQLHPSR]LRPXREVáXJLNOLHQWDZ]DNUHVLHMHGQHMXVáXJLQDZHW Z RGG]LDáDFK WHJR VDPHJR EDQNX 6WRVRZDQH SURFHGXU\ L NRQNUHWQH ]DFKRZDQLD SHUVRQHOX ZSá\ZDM QD ]QDF]QH ]Uy*QLFRZDQLH ]DGRZROHQLD NOLHQWD -HVW WR WDN ]ZDQD QLHVWDáD MDNRü XVáXJ ,QVW\WXFMH NWyUH FKF ]DSHZQLü NRQWURO QDG MDNRFL Z\NRQ\ZDQ\FKXVáXJPRJG]LDáDüZWU]HFKSáDV]F]\]QDFK · 3URZDG]Lü monitoring zadowolenia klientów – poprzez system zbierania sugestii, VNDUJ F]\ UHNODPDFML FR XPR*OLZLD ZF]HVQH Z\NU\FLH ]GLDJQR]RZDQLH L
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach samorządów, Akty prawne, Akty prawneustawa o finansach publicznych, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Dziennikarstwo - studia magisterskie Public Relations, 3 SEM. PR, Fundrising i finansowanie projektów PRustawa o rachunkowości, Rachunkowość i finansevat, prawo, Materiały, Prawo finansoweUstawa o rachunkowości 2013 AKTUALNA, Studia UMK FiR, Licencjat, I rok, Rachunkowość finansowa A.Zawadzki (w) U.Wolszon (ć)ustawa o fundacjach, Dziennikarstwo - studia magisterskie Public Relations, 3 SEM. PR, Fundrising i finansowanie projektów PRustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym, ogólny, UE Katowice BOND Finanse i Rachunkowość, Rok 2, Semestr 4, Ubezpieczeniaustawa o CIT, PRAWO UŁ, III rok, Prawo finansoweustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (z dn. 17 grudnia 2004, ustawy 2014
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkucharkazen.opx.pl
|