ust o biurze ochrony rządu, ustawy - bezp wewn
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ©Kancelaria Sejmu s. 1/47 USTAWA z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu Opracowano na pod- stawie: tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1712, Nr 210, poz. 2135, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2008 r. Nr 66, poz. 402, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 85, poz. 716, z 2010 r. Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228, Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 117, poz. 677. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Tworzy się Biuro Ochrony Rządu jako jednolitą, umundurowaną, uzbrojoną formację, zwaną dalej „BOR”, wykonującą zadania z zakresu ochrony osób, obiektów i urządzeń. 2. Nazwa Biuro Ochrony Rządu i jej skrót BOR przysługuje wyłącznie formacji, o której mowa w ust. 1. Art. 2. 1. Do zadań BOR, z zastrzeżeniem ust. 2, należy ochrona: 1) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesa Rady Ministrów, ministra właściwe- go do spraw wewnętrznych oraz ministra właściwego do spraw zagranicz- nych; 2) innych osób ze względu na dobro państwa; 3) byłych prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o uposażeniu byłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 75, poz. 356 oraz z 1998 r. Nr 160, poz. 1065); 4) delegacji państw obcych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 5) polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz przedstawicielstw przy organizacjach międzynarodowych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej; 6) obiektów i urządzeń o szczególnym znaczeniu oraz zapewnienie ich funk- cjonowania; 7) prowadzenie rozpoznania pirotechniczno-radiologicznego obiektów Sejmu i Senatu; 8) obiektów służących Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz mi- nistrowi właściwemu do spraw zagranicznych. 2011-07-27 ©Kancelaria Sejmu s. 2/47 2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochro- nie informacji niejawnych, podejmuje decyzję o objęciu ochroną osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2. 3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochro- nie informacji niejawnych, podejmuje decyzję o zakresie działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4 i 6–8. 4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochro- nie informacji niejawnych, podejmuje decyzję o prowadzeniu rozpoznania piro- techniczno-radiologicznego obiektów, o których mowa w ust. 1 pkt 7, na wnio- sek lub po porozumieniu z Szefem Kancelarii Sejmu i Szefem Kancelarii Sena- tu. 5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem wła- ściwym do spraw zagranicznych, określi, w drodze rozporządzenia, zakres, wa- runki i tryb wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 5, przez funkcjo- nariuszy BOR, uwzględniając w szczególności: 1) tryb kierowania funkcjonariuszy BOR do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 5, oraz odwoływania ich z tych zadań; 2) wymogi, jakie powinni spełniać funkcjonariusze BOR wykonujący zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 5; 3) należności i świadczenia związane z wykonywaniem przez funkcjonariuszy BOR zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 5. Art. 3. Organy administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz państwowe i inne jednostki organizacyjne zapewniają BOR niezbędne warunki do wykonywania zadań określonych w ustawie. Art. 4. Dzień 12 czerwca ustanawia się świętem BOR. Art. 5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze zarządzenia, nadaje BOR sztandar oraz określa jego wzór. Rozdział 2 Organizacja BOR Art. 6. 1. Szef BOR podlega ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. 2. Szef BOR jest przełożonym funkcjonariuszy BOR, zwanych dalej „funkcjonariu- szami”, oraz pracowników zatrudnionych w BOR. 3. Szefa BOR powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych. 4. Zastępców Szefa BOR, na wniosek Szefa BOR, powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych. 2011-07-27 ©Kancelaria Sejmu s. 3/47 5. W razie opróżnienia stanowiska Szefa BOR, minister właściwy do spraw we- wnętrznych, do czasu powołania nowego szefa, powierza pełnienie obowiązków Szefa BOR jednemu z jego zastępców, na okres nie dłuższy niż 3 miesiące. 6. W razie czasowej niemożności sprawowania funkcji przez Szefa BOR, minister właściwy do spraw wewnętrznych, do czasu ustania przeszkody w sprawowaniu tej funkcji przez dotychczasowego szefa, nie dłużej jednak niż na 6 miesięcy, powierza pełnienie obowiązków Szefa BOR jednemu z jego zastępców. Art. 7. Szef BOR kieruje BOR i zapewnia sprawne oraz efektywne wykonywanie jego za- dań, w szczególności poprzez: 1) organizowanie ochrony; 2) prowadzenie polityki kadrowej; 3) określanie oraz wykonywanie programu szkolenia funkcjonariuszy i dosko- nalenia zawodowego pracowników, a także zapewnianie im właściwych wa- runków i trybu szkolenia; 4) współdziałanie z centralnymi organami administracji rządowej podległymi ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, jednostkami organizacyj- nymi podporządkowanymi, podległymi oraz nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Ministra Obrony Narodowej oraz innymi organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego w za- kresie zadań realizowanych przez BOR i te organy. Art. 7a. 1. Szef BOR, w celu realizacji zadań BOR, określonych w art. 2 ust. 1, może zarzą- dzić o zastosowaniu urządzeń uniemożliwiających telekomunikację na określo- nym obszarze, przez czas niezbędny do wykonywania czynności przez BOR, z uwzględnieniem konieczności minimalizacji skutków braku możliwości korzy- stania z usług telekomunikacyjnych. 2. O zastosowaniu urządzeń, o których mowa w ust. 1, Szef BOR niezwłocznie in- formuje Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Art. 8. 1. Szef BOR wykonuje zadania bezpośrednio oraz przy pomocy swoich zastępców i szefów komórek organizacyjnych. 2. Szefa BOR w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego jeden z jego zastępców. 3. Szef BOR może upoważnić swoich zastępców, a także innych funkcjonariuszy, do podejmowania decyzji w określonych sprawach. 4. Zastępcy Szefa BOR oraz szefowie komórek organizacyjnych wykonują zadania zgodnie z zakresami zadań określonymi przez Szefa BOR. Art. 9. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze zarządzenia, przy uwzględnieniu zasad ochrony informacji niejawnych, szczegółową strukturę organi- zacyjną BOR. 2011-07-27 ©Kancelaria Sejmu s. 4/47 Art. 10. Wydatki związane z funkcjonowaniem BOR są pokrywane z budżetu państwa w części dotyczącej urzędu ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Rozdział 3 Formy działania i zakres uprawnień BOR Art. 11. W celu zapewnienia ochrony, o której mowa w art. 2 ust. 1, BOR w szczególności: 1) planuje zabezpieczenie osób, obiektów i urządzeń; 2) rozpoznaje i analizuje potencjalne zagrożenia; 3) zapobiega powstawaniu zagrożeń; 4) koordynuje realizację działań ochronnych; 5) wykonuje bezpośrednią ochronę; 6) zabezpiecza obiekty i urządzenia; 7) doskonali metody pracy. Art. 12. 1. W zakresie swoich zadań BOR wykonuje czynności administracyjno- porządkowe oraz podejmuje działania profilaktyczne. 2. Funkcjonariusz w toku wykonywania czynności służbowych jest obowiązany do respektowania godności ludzkiej oraz przestrzegania i ochrony praw człowieka. 3. BOR w zakresie koniecznym do wykonywania zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1, korzysta z pomocy i informacji uzyskanych w szczególności przez: Poli- cję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Straż Gra- niczną, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego oraz Żandarmerię Wojskową. 4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres, warunki i tryb przekazywania BOR informacji uzyskanych przez podmioty, o których mowa w ust. 3, z uwzględnieniem: 1) sytuacji, w których informacje są przekazywane; 2) przypadków nieprzekazania informacji lub ograniczenia ich zakresu; 3) sposobu udokumentowania tych informacji oraz 4) podmiotów upoważnionych do ich przekazywania. Art. 13. 1. Funkcjonariusz, wykonując zadania, o których mowa w art. 2 ust. 1, ma prawo: 1) wydawać polecenia osobom, których zachowanie może stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa osób, obiektów i urządzeń podlegających ochronie BOR, a w szczególności wydawać polecenia: a) opuszczenia przez osoby miejsca, w którym przebywanie może stano- wić zagrożenie dla realizacji zadania, b) zatrzymania pojazdu, c) usunięcia pojazdu z miejsca postoju; 2) legitymować osoby w celu ustalenia ich tożsamości; 2011-07-27 ©Kancelaria Sejmu s. 5/47 3) zatrzymywać osoby stwarzające w sposób oczywisty bezpośrednie zagroże- nie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz dla mienia, a także osoby w sposób rażący naruszające porządek publiczny; 4) dokonywać kontroli osobistej, a także przeglądać zawartość bagaży i spraw- dzać ładunki i pomieszczenia, w sytuacjach, jeżeli jest to niezbędne dla za- pewnienia bezpieczeństwa ochranianych osób, obiektów i urządzeń; 5) żądać niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz jednostek gospodarczych prowa- dzących działalność w zakresie użyteczności publicznej; wymienione insty- tucje, organy i jednostki są obowiązane, w zakresie swojego działania, do udzielenia tej pomocy; 6) zwracać się o niezbędną pomoc do innych jednostek gospodarczych i orga- nizacji społecznych, jak również zwracać się w nagłych wypadkach do każ- dej osoby o udzielenie doraźnej pomocy. 2. Osobie zatrzymanej na podstawie ust. 1 pkt 3 przysługują uprawnienia przewi- dziane w Kodeksie postępowania karnego. 3. Zatrzymanie osoby może nastąpić tylko wówczas, gdy czynności, o których mo- wa w ust. 1 pkt 1, 2 i 4, okazały się nieskuteczne. 4. Osobę zatrzymaną należy niezwłocznie poddać, w przypadku uzasadnionej po- trzeby lub na prośbę tej osoby, badaniu lekarskiemu lub udzielić jej pierwszej pomocy medycznej. 5. Czynności, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonywane w sposób moż- liwie najmniej naruszający dobra osobiste osoby, wobec której zostają podjęte. 6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb wykonywa- nia czynności, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem uprawnień osób, wobec których czynności te są podejmowane. 7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem wła- ściwym do spraw zdrowia, określi, w drodze rozporządzenia, tryb przeprowa- dzania badań lekarskich, o których mowa w ust. 4, w sposób zapewniający ochronę zdrowia osoby zatrzymanej. Rozporządzenie powinno określić w szcze- gólności osoby właściwe do przeprowadzenia badań, przypadki użycia specjal- nego środka transportu oraz sposób dokumentowania przypadków uniemożli- wienia przeprowadzenia badania. Art. 14. 1. W przypadku niepodporządkowania się wydanym na podstawie prawa polece- niom, o których mowa w art. 13 ust. 1, funkcjonariusz może stosować następu- jące środki przymusu bezpośredniego: 1) fizyczne, techniczne i chemiczne środki służące do obezwładnienia bądź konwojowania osób oraz do zatrzymywania pojazdów; 2) pałki służbowe; 3) psy służbowe. 2. Funkcjonariusze mogą stosować tylko środki przymusu bezpośredniego odpo- wiadające potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i niezbędne do osią- gnięcia podporządkowania się wydanym poleceniom. 3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przypadki, wa- runki i sposoby użycia środków, o których mowa w ust. 1, w sposób zapewnia- jący minimalne skutki ich użycia, z uwzględnieniem sposobu dokumentowania 2011-07-27
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa-gosp-nieruchom, Instrukcje techniczne, Instrukcje Techniczne, Ustawy, Wytyczne techniczne, RozporządzeniaUstawa o wyrobach budowlanych dz u 04 92 881, Uprawnienia budowlane 2009, Akty prawne, normy, Ustawyustawy ubezpieczenia, Studia - Administracja Samorządowa, UbezpieczeniaUstalenie wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowa, Uprawnienia budowlane, Ustawy, akty prawne, Zagospodarowanie przestrzenneustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie - 07, Ustawyustawa o gosp. nieruch., Wycena nieruchomości, Ustawy, prawoustawa PCC 2012, Ustawy 2012 tekst jednolityustawa o podatku od czynnoĂ
Âci cywilnoprawnych, WPiA Administracja, Magisterka, Prawo podatkowe, ustawyVAT 2013 - praktyczny komentarz do zmian w rozporządzeniach wykonawczych od 1 kwietnia 2013 r, Ustawyustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków(1), Ustawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaptekaviola.keep.pl
|