Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa o drogach publicznych

ustawa o drogach publicznych, Geodezja, rok 3, Geodezja inżynieryjna, ustawy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/71
Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60
USTAWA
z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych
)
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz. U. z
2007 r. Nr 19, poz.
115, Nr 23, poz. 136,
Nr 192, poz. 1381, z
2008 r. Nr 54, poz.
326, Nr 218, poz.
1391, Nr 227, poz.
1505, z 2009 r. Nr 19,
poz. 100 i 101, Nr 86,
poz. 720, Nr 168, poz.
1323 z 2010 r. Nr
106, poz. 675, Nr 152,
poz. 1018, Nr 225,
poz. 1466, z 2011 r.
Nr 5, poz. 13, Nr 159,
poz. 945, Nr 222, poz.
1321, z 2012 r. poz.
472, 965.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z
kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ogra-
niczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczegól-
nych.
Art. 2.
1. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następują-
ce kategorie:
1) drogi krajowe;
2) drogi wojewódzkie;
3) drogi powiatowe;
4) drogi gminne.
2. Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii
co te drogi.
3. Drogi publiczne ze względów funkcjonalno-technicznych dzielą się na klasy
określone w warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz.
1118 i Nr 170, poz. 1217), jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usy-
tuowanie.
Art. 2a.
1. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa.
1)
Przepisy niniejszej ustawy wdrażają w zakresie swojej regulacji postanowienia dyrektywy Parla-
mentu Europejskiego i Rady nr 2004/52/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie interoperacyjno-
ści systemów elektronicznych opłat drogowych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 166 z 30.04.2004;
str. 124). Dane dotyczące ogłoszenia niniejszego aktu prawa Unii Europejskiej dotyczą jego ogło-
szenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – wydanie specjalne.
2012-09-05
  ©Kancelaria Sejmu
s. 2/71
2. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samo-
rządu województwa, powiatu lub gminy.
Art. 3.
Drogi publiczne ze względu na ich dostępność dzielą się na:
1) drogi ogólnodostępne;
2) drogi o ograniczonej dostępności, w tym autostrady i drogi ekspresowe.
Art. 4.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) pas drogowy – wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią
nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty
budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpiecze-
niem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania
drogą;
2) droga – budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami
oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do
prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym;
3) ulica – drogę na terenie zabudowy lub przeznaczonym do zabudowy zgod-
nie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w której
ciągu może być zlokalizowane torowisko tramwajowe;
4) torowisko tramwajowe – część ulicy między skrajnymi szynami wraz z ze-
wnętrznymi pasami bezpieczeństwa o szerokości 0,5 m każdy;
5) jezdnia – część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów;
6) chodnik
– część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych;
7) korona drogi – jezdnie z poboczami, pasami awaryjnego postoju lub pasami
przeznaczonymi do ruchu pieszych, zatokami autobusowymi lub postojo-
wymi, a przy drogach dwujezdniowych – również z pasem dzielącym jezd-
nie;
8) zjazd – połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze,
stanowiące bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej w rozumieniu
przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
9) skrzyżowanie dróg publicznych:
a) jednopoziomowe – przecięcie się lub połączenie dróg publicznych na
jednym poziomie,
b) wielopoziomowe – krzyżowanie się lub połączenie dróg publicznych na
różnych poziomach, zapewniające pełną lub częściową możliwość wy-
boru kierunku jazdy (węzeł drogowy) lub krzyżowanie się dróg na róż-
nych poziomach, uniemożliwiające wybór kierunku jazdy (przejazd
drogowy);
10) droga ekspresowa – drogę przeznaczoną wyłącznie do ruchu pojazdów sa-
mochodowych:
a) wyposażoną w jedną lub dwie jezdnie,
b) posiadającą wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi ją innymi
drogami transportu lądowego i wodnego, z dopuszczeniem wyjątkowo
jednopoziomowych skrzyżowań z drogami publicznymi,
2012-09-05
©Kancelaria Sejmu
s. 3/71
c) wyposażoną w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
przeznaczone wyłącznie dla użytkowników drogi;
11) autostrada – drogę przeznaczoną wyłącznie do ruchu pojazdów samochodo-
wych:
a) wyposażoną przynajmniej w dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe
jezdnie,
b) posiadającą wielopoziomowe skrzyżowania ze wszystkimi przecinają-
cymi ją drogami transportu
lądowego i wodnego,
c) wyposażoną w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
przeznaczone wyłącznie dla użytkowników autostrady;
12) drogowy obiekt inżynierski – obiekt mostowy, tunel, przepust i konstrukcję
oporową;
13) obiekt mostowy – budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi, samo-
dzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwie-
rząt dziko żyjących lub innego rodzaju komunikacji nad przeszkodą tere-
nową, w szczególności: most, wiadukt, estakadę, kładkę;
14) tunel – budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi, samodzielnego
ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko
żyjących lub innego rodzaju komunikacji przez przeszkodę terenową lub
pod nią, w tym przejście podziemne;
15) przepust – budowlę o przekroju poprzecznym zamkniętym, przeznaczoną do
przeprowadzenia cieków, szlaków wędrówek zwierząt dziko żyjących lub
urządzeń technicznych przez nasyp drogi;
15a) kanał technologiczny – ciąg osłonowych elementów obudowy, studni ka-
blowych oraz innych obiektów lub urządzeń służących umieszczeniu lub
eksploatacji:
a) urządzeń infrastruktury technicznej związanych z potrzebami zarządza-
nia drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
b) linii telekomunikacyjnych wraz z zasilaniem oraz linii energetycznych,
niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu
drogowego;
16) konstrukcja oporowa – budowlę przeznaczoną do utrzymywania w stanie
stateczności nasypu lub wykopu;
17) budowa drogi – wykonywanie połączenia drogowego między określonymi
miejscami lub miejscowościami, a także jego odbudowę i rozbudowę;
18) przebudowa drogi – wykonywanie robót, w których wyniku następuje pod-
wyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi,
niewymagających zmiany granic pasa drogowego;
19) remont drogi – wykonywanie robót przywracających pierwotny stan drogi,
także przy użyciu wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pier-
wotnym;
20) utrzymanie drogi – wykonywanie robót konserwacyjnych, porządkowych i
innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, w
tym także odśnieżanie i zwalczanie śliskości zimowej;
21) ochrona drogi – działania mające na celu niedopuszczenie do przedwczesne-
go zniszczenia drogi, obniżenia klasy drogi, ograniczenia jej funkcji, nie-
2012-09-05
©Kancelaria Sejmu
s. 4/71
właściwego jej użytkowania oraz pogorszenia warunków bezpieczeństwa
ruchu;
22) zieleń przydrożna – roślinność umieszczoną w pasie drogowym, mającą na
celu w szczególności ochronę użytkowników drogi przed oślepianiem przez
pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, ochronę drogi przed za-
wiewaniem i zaśnieżaniem, ochronę przyległego terenu przed nadmiernym
hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby;
23) reklama – nośnik informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie
wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczony w polu
widzenia użytkowników drogi, niebędący znakiem w rozumieniu przepisów
o znakach i sygnałach lub znakiem informującym o obiektach użyteczności
publicznej ustawionym przez gminę;
24) dostępność drogi – cechę charakteryzującą gęstość połączeń danej drogi z
innymi drogami przez skrzyżowania dróg oraz zakres dostępu do drogi
przez zjazdy;
[25) pojazd nienormatywny – pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi
wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzia-
nych dla danej drogi w przepisach niniejszej ustawy, albo którego wymiary i
masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewi-
dzianych w przepisach o ruchu drogowym, z wyłączeniem autobusów w za-
kresie nacisków osi;]
<25) pojazd nienormatywny – pojazd lub zespół pojazdów w rozumieniu
art. 2 pkt 35a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu dro-
gowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.
);>
26) transeuropejska sieć drogowa – sieć drogową określoną w decyzji Parlamen-
tu Europejskiego i Rady nr 661/2010/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie
unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transpor-
towej (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 204 z 05.08.2010, str. 1);
27) służby ratownicze – jednostki ochrony przeciwpożarowej w rozumieniu
ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z
2002 r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.
) oraz zespoły ratownictwa medycz-
nego w rozumieniu ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratow-
nictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i
Nr 166, poz. 1172 oraz z 2008 r. Nr 17, poz. 101);
28) ocena wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego – stra-
tegiczną analizę wpływu wariantów planowanej drogi na poziom bezpie-
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109,
poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz.
141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr
52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr
37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426,
Nr 223, poz. 1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79,
poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz.
1323, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz.
1018, Nr 182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr
30, poz. 151, Nr 92, poz. 530, Nr 102, poz. 585, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 204, poz.
1195, Nr 205, poz. 1210, Nr 208, poz. 1240 i 1241 i Nr 222, poz. 1321.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 52, poz.
452, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 100, poz. 835 i 836, z 2006 r. Nr 191, poz. 1410 oraz z
2007 r. Nr 89, poz. 590.
Nowe br zmienie pkt
25 w ar t. 4 wchodzi
w życie z dn.
19.10.2012 r . (Dz. U.
z 2011 r . Nr 222,
poz. 1321).
2012-09-05
   ©Kancelaria Sejmu
s. 5/71
czeństwa ruchu drogowego w sieci dróg publicznych znajdujących się w ob-
szarze oddziaływania planowanej drogi;
29) audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego – niezależną, szczegółową, tech-
niczną ocenę cech projektowanej, budowanej, przebudowywanej lub użyt-
kowanej drogi publicznej pod względem bezpieczeństwa uczestników ruchu
drogowego;
30) klasyfikacja odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmier-
telnych – analizę istniejącej sieci drogowej pod względem liczby wypadków
śmiertelnych, w wyniku której wytypowane zostają najbardziej niebez-
pieczne odcinki dróg o dużej liczbie wypadków śmiertelnych;
31) klasyfikacja odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej –
analizę istniejącej sieci drogowej, w wyniku której wytypowane zostają od-
cinki dróg o dużej możliwości poprawy bezpieczeństwa oraz zmniejszenia
kosztów wypadków drogowych;
32) uczestnik ruchu drogowego – uczestnika ruchu drogowego w rozumieniu
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z
2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.
);
<33) inteligentne systemy transportowe (ITS) – systemy wykorzystujące
technologie informacyjne i komunikacyjne w obszarze transportu dro-
gowego, obejmującym infrastrukturę, pojazdy i jego użytkowników, a
także w obszarach zarządzania ruchem i zarządzania mobilnością, oraz
do interfejsów z innymi rodzajami transportu;
34) interoperacyjność – zdolność systemów oraz będących ich podstawą
procesów gospodarczych do wymiany danych, informacji i wiedzy;
35) aplikacja ITS – operacyjne narzędzie zastosowania ITS;
36) usługa ITS – dostarczanie aplikacji ITS w określonych ramach organi-
zacyjnych i operacyjnych, w celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkow-
ników w obszarze transportu drogowego, efektywności i wygody ich
przemieszczania się, a także ułatwiania lub wspierania operacji trans-
portowych i przewozowych;
37) użytkownik ITS – każdego użytkownika aplikacji lub usług ITS, w tym
podróżnych, szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego,
użytkowników i zarządców dróg, podmioty zarządzające pojazdami w
transporcie osób lub rzeczy oraz służby ustawowo powołane do niesie-
nia pomocy;
38) szczególnie zagrożeni uczestnicy ruchu drogowego – niezmotoryzowa-
nych uczestników ruchu drogowego, w szczególności pieszych i rowe-
rzystów, a także motocyklistów oraz osoby niepełnosprawne lub osoby o
widocznej ograniczonej sprawności ruchowej;
Dodane pkt 33–40 w
art. 4 wchodzą w
życie z dn.
28.09.2012 r . (Dz. U.
z 2012 r . poz. 965).
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz.
925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr
104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz.
343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz.
214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz.
1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr
91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r.
Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr 182,
poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 30, poz. 151 i Nr
92, poz. 530, Nr 102, poz. 585, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 204, poz. 1195, Nr 205,
poz. 1210, Nr 208, poz. 1240 i 1241, Nr 222, poz. 1321, Nr 227, poz. 1367, Nr 244, poz. 1454 i Nr
291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 113 i 472.
2012-09-05
   [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSW
    Ustawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celne
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    ustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    ustawa o kosmetykach, Kosmetyka, Chemia kosmetyczna, PREPARATY KOSMETYCZNE
    ustawa o SOR, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    ustawa o chorobach zakaznych, Lekarski, Choroby zakaźne
    USTAWA O POLICJI, GALERIA, POLSKA - W KRAJU ŻLE RZĄDZONYM WSTYD BYĆ BOGATYM,W KRAJU DOBRZE RZĄDZONYM WSTYD BYĆ BIEDNYM. KONFUCJUSZ, BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE - CZY POLSKA POTRZEBUJE WOJSKA
    ustawa, Dokumenty, Dokumenty
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kucharkazen.opx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org