Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa o podatku rolnym

ustawa o podatku rolnym, materiały ekonomia UWM, ekonomia środowiska [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/11
Dz.U. 1984 Nr 52 poz. 268
USTAWA
z dnia 15 listopada 1984 r.
o podatku rolnym
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz. U. z
2006 r. Nr 136, poz.
969, Nr 191, poz.
1412, Nr 245, poz.
1775, Nr 249, poz.
1825, z 2007 r. Nr
109, poz. 747, z 2008
r. Nr 116, poz. 730,
Nr 237, poz. 1655, z
2009 r. Nr 56, poz.
458, z 2010 r. Nr 96,
poz. 620, Nr 226, poz.
1475.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji
gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na
użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospo-
darczej innej niż działalność rolnicza.
Art. 2.
1. Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o
łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących
własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej al-
bo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
2. Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również
produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyj-
nego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadow-
nictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów
użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i
hodowlę ryb.
Art. 3.
1. Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki orga-
nizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami gruntów, z zastrzeżeniem ust. 2;
2) posiadaczami samoistnymi gruntów;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa
lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, z
Agencją Własności Rolnej
Skarbu Państwa
1)
lub z innego tytułu prawnego albo
b) jest bez tytułu prawnego, z wyjątkiem gruntów wchodzących w skład
Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub będących w zarządzie
Lasów Państwowych; w tym przypadku podatnikami są odpowiednio
1)
Obecnie: Agencją Nieruchomości Rolnych.
2011-02-04
 ©Kancelaria Sejmu
s. 2/11
jednostki organizacyjne
Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa
2)
i
Lasów Państwowych.
2. Jeżeli grunty znajdują się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w
zakresie podatku rolnego ciąży na posiadaczu samoistnym.
3. Jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierża-
wione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu
społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent struktural-
nych, podatnikiem podatku rolnego jest dzierżawca.
4. Jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały wniesione do spółdzielni produkcyj-
nej jako wkład gruntowy, podatnikiem podatku rolnego jest spółdzielnia pro-
dukcyjna.
5. Jeżeli grunty, o których mowa w art. 1, stanowią współwłasność lub znajdują się
w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowią odrębny przedmiot
opodatkowania podatkiem rolnym, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na
wszystkich współwłaścicielach (posiadaczach), z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Jeżeli grunty, o których mowa w ust. 5, stanowią gospodarstwo rolne, obowią-
zek podatkowy ciąży na tej osobie będącej współwłaścicielem (posiadaczem),
która to gospodarstwo prowadzi w całości.
Art. 3a.
Obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3, nie dotyczy:
1) Skarbu Państwa;
2) gmin.
Art. 3b.
Zadania sejmiku województwa, o których mowa w art. 5 ust. 2 i art. 13b ust. 2, są
zadaniami z zakresu administracji rządowej.
Rozdział 2
Zasady ustalania podatku
Art. 4.
1. Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi:
1) dla gruntów gospodarstw rolnych – liczba hektarów przeliczeniowych usta-
lana na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikają-
cych z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatko-
wego;
2) dla pozostałych gruntów – liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów
i budynków.
2. (uchylony).
3. (uchylony).
4. Ustala się 4 okręgi podatkowe, do których zalicza się gminy oraz miasta
w zależności od warunków ekonomicznych i produkcyjno-klimatycznych.
2
)
Obecnie: Agencji Nieruchomości Rolnych.
2011-02-04
 ©Kancelaria Sejmu
s. 3/11
5. Ustala się następujące przeliczniki powierzchni użytków rolnych:
Rodzaje użytków rolnych: Grunty orne Łąki i pastwiska
Okręgi podatkowe
I
II
III
IV
I
II
III
IV
Klasy użytków
rolnych
Przeliczniki
I
1,95 1,80 1,65 1,45 1,75 1,60 1,45 1,35
II
1,80 1,65 1,50 1,35 1,45 1,35 1,25 1,10
IIIa
1,65 1,50 1,40 1,25
III
1,25 1,15 1,05 0,95
IIIb
1,35 1,25 1,15 1,00
IVa
1,10 1,00 0,90 0,80
IV
0,75 0,70 0,60 0,55
IVb
0,80 0,75 0,65 0,60
V
0,35 0,30 0,25 0,20 0,20 0,20 0,15 0,15
VI
0,20 0,15 0,10 0,05 0,15 0,15 0,10 0,05
6. Sady przelicza się na hektary przeliczeniowe według przeliczników określonych
w ust. 5 dla gruntów ornych, z tym że do sadów klasy III i IV stosuje się odpo-
wiednio przeliczniki dla klasy IIIa i IVa.
7. Grunty pod stawami zarybionymi bez względu na miejsce położenia przelicza się
na hektary przeliczeniowe według następujących przeliczników:
1) 1 ha stawu zarybionego łososiem, trocią, głowacicą, palią i pstrągiem – 1,0
ha przeliczeniowy;
2) 1 ha stawu zarybionego innymi gatunkami ryb – 0,20 ha przeliczeniowego.
8. Grunty pod stawami niezarybionymi przelicza się na hektary przeliczeniowe we-
dług przeliczników ustalonych w ust. 5.
Art. 5.
1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw rolnictwa i ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi
oraz po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Izb Rolniczych, w drodze rozporzą-
dzenia, zalicza każdą gminę, miasto oraz dzielnicę miasta do jednego z czterech
okręgów podatkowych, kierując się kryteriami określonymi w art. 4 ust. 4.
2. Sejmik województwa na wniosek rady gminy może, po zasięgnięciu opinii izby
rolniczej, w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych wypadkach zaliczyć nie-
które gminy do innego okręgu podatkowego niż określony w rozporządzeniu, o
którym mowa w ust. 1, jednakże nie może to spowodować zmniejszenia liczby
hektarów przeliczeniowych dla tego województwa o więcej niż 1,5 %.
3. Rada gminy, po zasięgnięciu opinii izby rolniczej, może w szczególnych, gospo-
darczo uzasadnionych wypadkach zaliczyć niektóre wsie do innego okręgu po-
datkowego niż określony dla gminy, na podstawie upoważnień zawartych w ust.
1 i 2, jednakże nie może to spowodować zmniejszenia liczby hektarów przeli-
czeniowych dla tej gminy o więcej niż 1,5 %.
2011-02-04
©Kancelaria Sejmu
s. 4/11
Art. 6.
1. Podatek rolny za rok podatkowy wynosi:
1) od 1 ha przeliczeniowego gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 –
równowartość pieniężną 2,5 q żyta,
2) od 1 ha gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 – równowartość pie-
niężną 5 q żyta
– obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku
poprzedzającego rok podatkowy.
2. Średnią cenę skupu, o której mowa w ust. 1, ustala się na podstawie komunikatu
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędo-
wym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie 20 dni po upływie
trzeciego kwartału.
3. Rady gmin są uprawnione do obniżenia cen skupu określonych w ust. 2, przyj-
mowanych jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy.
Art. 6a.
1. Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obo-
wiązku.
2. Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały ist-
nieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
3. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek rolny za
ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał ten obo-
wiązek.
4. Jeżeli w ciągu roku podatkowego grunty gospodarstwa rolnego zostały zajęte na
prowadzenie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza lub po za-
przestaniu prowadzenia tej działalności przywrócono na tych gruntach działal-
ność rolniczą albo z innych powodów ich powierzchnia uległa zmniejszeniu lub
zwiększeniu, kwota należnego podatku rolnego ulega obniżeniu lub podwyższe-
niu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w któ-
rym nastąpiła ta zmiana.
4a. Organem podatkowym właściwym w sprawach podatku rolnego jest wójt (bur-
mistrz, prezydent miasta).
5. Osoby fizyczne, z zastrzeżeniem ust. 10, są obowiązane złożyć właściwemu or-
ganowi podatkowemu informacje o gruntach, sporządzone na formularzach we-
dług ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uza-
sadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie
podatku rolnego, lub o zaistnieniu zmian, o których mowa w ust. 4.
6. Podatek rolny na rok podatkowy od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 10,
ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce po-
łożenia gruntów. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwa-
nia obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 wrze-
śnia i 15 listopada roku podatkowego.
7. Jeżeli w ciągu roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku podatkowe-
go w podatku rolnym lub zaistniały zmiany, o których mowa w ust. 4, organ po-
datkowy dokonuje zmiany decyzji, którą ustalono ten podatek.
2011-02-04
©Kancelaria Sejmu
s. 5/11
8. Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowo-
ści prawnej, jednostki organizacyjne
Agencji Własności Rolnej Skarbu Pań-
stwa
3)
, a także jednostki organizacyjne Lasów Państwowych są obowiązane:
1) składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwe-
mu ze względu na miejsce położenia gruntów deklaracje na podatek rolny
na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego
wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14
dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obo-
wiązku;
2) odpowiednio skorygować deklaracje, w razie zaistnienia zmian, o których
mowa w ust. 4, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian;
3) wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatko-
wego obliczony w deklaracji podatek rolny na rachunek budżetu właściwej
gminy w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada.
9. Obowiązek składania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny, o
którym mowa w ust. 5 i ust. 8 pkt 1, dotyczy również podatników korzystają-
cych ze zwolnień i ulg na podstawie przepisów ustawy.
10. Jeżeli grunty stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu osób fi-
zycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych, w tym spółek, niepo-
siadających osobowości prawnej – osoby fizyczne składają deklarację na poda-
tek rolny oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
11. Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w
ust. 5 i ust. 8 pkt 1. W formularzach będą zawarte dane dotyczące podmiotu i
przedmiotu opodatkowania, niezbędne do wymiaru i poboru podatku rolnego.
12. Rada gminy może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb składania infor-
macji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny za pomocą środków komuni-
kacji elektronicznej, w szczególności:
1) ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi
zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizują-
cych zadania publiczne;
2) sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
3) rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone.
13. Rada gminy w uchwale, o której mowa w ust. 12, uwzględnia w szczególności:
1) zakres danych zawartych we wzorach określonych uchwałą rady gminy w
sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny oraz
konieczność ich opatrzenia podpisem elektronicznym;
2) potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności
danych zawartych w informacjach o gruntach i deklaracjach na podatek rol-
ny oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem;
3) limity wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu
podatku wynikające z deklaracji na podatek rolny, a także wymagania dla
poszczególnych rodzajów podpisu elektronicznego określone w przepisach
o podpisie elektronicznym, w szczególności dotyczące weryfikacji podpisu
elektronicznego i znakowania czasem.
14. Poświadczenie przez organ podatkowy złożenia informacji o gruntach lub dekla-
racji na podatek rolny za pomocą środków komunikacji elektronicznej odbywa
3)
Obecnie: Agencji Nieruchomości Rolnych.
2011-02-04
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org