ustawa o podatku rolnym, materiały ekonomia UWM, ekonomia środowiska
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ©Kancelaria Sejmu s. 1/11 Dz.U. 1984 Nr 52 poz. 268 USTAWA z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym Opracowano na pod- stawie: tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969, Nr 191, poz. 1412, Nr 245, poz. 1775, Nr 249, poz. 1825, z 2007 r. Nr 109, poz. 747, z 2008 r. Nr 116, poz. 730, Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 56, poz. 458, z 2010 r. Nr 96, poz. 620, Nr 226, poz. 1475. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospo- darczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2. 1. Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej al- bo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. 2. Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyj- nego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadow- nictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb. Art. 3. 1. Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki orga- nizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące: 1) właścicielami gruntów, z zastrzeżeniem ust. 2; 2) posiadaczami samoistnymi gruntów; 3) użytkownikami wieczystymi gruntów; 4) posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie: a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa 1) lub z innego tytułu prawnego albo b) jest bez tytułu prawnego, z wyjątkiem gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub będących w zarządzie Lasów Państwowych; w tym przypadku podatnikami są odpowiednio 1) Obecnie: Agencją Nieruchomości Rolnych. 2011-02-04 ©Kancelaria Sejmu s. 2/11 jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa 2) i Lasów Państwowych. 2. Jeżeli grunty znajdują się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego ciąży na posiadaczu samoistnym. 3. Jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierża- wione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent struktural- nych, podatnikiem podatku rolnego jest dzierżawca. 4. Jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały wniesione do spółdzielni produkcyj- nej jako wkład gruntowy, podatnikiem podatku rolnego jest spółdzielnia pro- dukcyjna. 5. Jeżeli grunty, o których mowa w art. 1, stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowią odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem rolnym, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach (posiadaczach), z zastrzeżeniem ust. 6. 6. Jeżeli grunty, o których mowa w ust. 5, stanowią gospodarstwo rolne, obowią- zek podatkowy ciąży na tej osobie będącej współwłaścicielem (posiadaczem), która to gospodarstwo prowadzi w całości. Art. 3a. Obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3, nie dotyczy: 1) Skarbu Państwa; 2) gmin. Art. 3b. Zadania sejmiku województwa, o których mowa w art. 5 ust. 2 i art. 13b ust. 2, są zadaniami z zakresu administracji rządowej. Rozdział 2 Zasady ustalania podatku Art. 4. 1. Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi: 1) dla gruntów gospodarstw rolnych – liczba hektarów przeliczeniowych usta- lana na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikają- cych z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatko- wego; 2) dla pozostałych gruntów – liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów i budynków. 2. (uchylony). 3. (uchylony). 4. Ustala się 4 okręgi podatkowe, do których zalicza się gminy oraz miasta w zależności od warunków ekonomicznych i produkcyjno-klimatycznych. 2 ) Obecnie: Agencji Nieruchomości Rolnych. 2011-02-04 ©Kancelaria Sejmu s. 3/11 5. Ustala się następujące przeliczniki powierzchni użytków rolnych: Rodzaje użytków rolnych: Grunty orne Łąki i pastwiska Okręgi podatkowe I II III IV I II III IV Klasy użytków rolnych Przeliczniki I 1,95 1,80 1,65 1,45 1,75 1,60 1,45 1,35 II 1,80 1,65 1,50 1,35 1,45 1,35 1,25 1,10 IIIa 1,65 1,50 1,40 1,25 III 1,25 1,15 1,05 0,95 IIIb 1,35 1,25 1,15 1,00 IVa 1,10 1,00 0,90 0,80 IV 0,75 0,70 0,60 0,55 IVb 0,80 0,75 0,65 0,60 V 0,35 0,30 0,25 0,20 0,20 0,20 0,15 0,15 VI 0,20 0,15 0,10 0,05 0,15 0,15 0,10 0,05 6. Sady przelicza się na hektary przeliczeniowe według przeliczników określonych w ust. 5 dla gruntów ornych, z tym że do sadów klasy III i IV stosuje się odpo- wiednio przeliczniki dla klasy IIIa i IVa. 7. Grunty pod stawami zarybionymi bez względu na miejsce położenia przelicza się na hektary przeliczeniowe według następujących przeliczników: 1) 1 ha stawu zarybionego łososiem, trocią, głowacicą, palią i pstrągiem – 1,0 ha przeliczeniowy; 2) 1 ha stawu zarybionego innymi gatunkami ryb – 0,20 ha przeliczeniowego. 8. Grunty pod stawami niezarybionymi przelicza się na hektary przeliczeniowe we- dług przeliczników ustalonych w ust. 5. Art. 5. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa i ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi oraz po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Izb Rolniczych, w drodze rozporzą- dzenia, zalicza każdą gminę, miasto oraz dzielnicę miasta do jednego z czterech okręgów podatkowych, kierując się kryteriami określonymi w art. 4 ust. 4. 2. Sejmik województwa na wniosek rady gminy może, po zasięgnięciu opinii izby rolniczej, w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych wypadkach zaliczyć nie- które gminy do innego okręgu podatkowego niż określony w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, jednakże nie może to spowodować zmniejszenia liczby hektarów przeliczeniowych dla tego województwa o więcej niż 1,5 %. 3. Rada gminy, po zasięgnięciu opinii izby rolniczej, może w szczególnych, gospo- darczo uzasadnionych wypadkach zaliczyć niektóre wsie do innego okręgu po- datkowego niż określony dla gminy, na podstawie upoważnień zawartych w ust. 1 i 2, jednakże nie może to spowodować zmniejszenia liczby hektarów przeli- czeniowych dla tej gminy o więcej niż 1,5 %. 2011-02-04 ©Kancelaria Sejmu s. 4/11 Art. 6. 1. Podatek rolny za rok podatkowy wynosi: 1) od 1 ha przeliczeniowego gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 – równowartość pieniężną 2,5 q żyta, 2) od 1 ha gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 – równowartość pie- niężną 5 q żyta – obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. 2. Średnią cenę skupu, o której mowa w ust. 1, ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędo- wym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie 20 dni po upływie trzeciego kwartału. 3. Rady gmin są uprawnione do obniżenia cen skupu określonych w ust. 2, przyj- mowanych jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy. Art. 6a. 1. Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obo- wiązku. 2. Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały ist- nieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek. 3. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek rolny za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał ten obo- wiązek. 4. Jeżeli w ciągu roku podatkowego grunty gospodarstwa rolnego zostały zajęte na prowadzenie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza lub po za- przestaniu prowadzenia tej działalności przywrócono na tych gruntach działal- ność rolniczą albo z innych powodów ich powierzchnia uległa zmniejszeniu lub zwiększeniu, kwota należnego podatku rolnego ulega obniżeniu lub podwyższe- niu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w któ- rym nastąpiła ta zmiana. 4a. Organem podatkowym właściwym w sprawach podatku rolnego jest wójt (bur- mistrz, prezydent miasta). 5. Osoby fizyczne, z zastrzeżeniem ust. 10, są obowiązane złożyć właściwemu or- ganowi podatkowemu informacje o gruntach, sporządzone na formularzach we- dług ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uza- sadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku rolnego, lub o zaistnieniu zmian, o których mowa w ust. 4. 6. Podatek rolny na rok podatkowy od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 10, ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce po- łożenia gruntów. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwa- nia obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 wrze- śnia i 15 listopada roku podatkowego. 7. Jeżeli w ciągu roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku podatkowe- go w podatku rolnym lub zaistniały zmiany, o których mowa w ust. 4, organ po- datkowy dokonuje zmiany decyzji, którą ustalono ten podatek. 2011-02-04 ©Kancelaria Sejmu s. 5/11 8. Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowo- ści prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Pań- stwa 3) , a także jednostki organizacyjne Lasów Państwowych są obowiązane: 1) składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwe- mu ze względu na miejsce położenia gruntów deklaracje na podatek rolny na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obo- wiązku; 2) odpowiednio skorygować deklaracje, w razie zaistnienia zmian, o których mowa w ust. 4, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian; 3) wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatko- wego obliczony w deklaracji podatek rolny na rachunek budżetu właściwej gminy w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. 9. Obowiązek składania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny, o którym mowa w ust. 5 i ust. 8 pkt 1, dotyczy również podatników korzystają- cych ze zwolnień i ulg na podstawie przepisów ustawy. 10. Jeżeli grunty stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu osób fi- zycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych, w tym spółek, niepo- siadających osobowości prawnej – osoby fizyczne składają deklarację na poda- tek rolny oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. 11. Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 5 i ust. 8 pkt 1. W formularzach będą zawarte dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania, niezbędne do wymiaru i poboru podatku rolnego. 12. Rada gminy może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb składania infor- macji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny za pomocą środków komuni- kacji elektronicznej, w szczególności: 1) ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizują- cych zadania publiczne; 2) sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej; 3) rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone. 13. Rada gminy w uchwale, o której mowa w ust. 12, uwzględnia w szczególności: 1) zakres danych zawartych we wzorach określonych uchwałą rady gminy w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny oraz konieczność ich opatrzenia podpisem elektronicznym; 2) potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w informacjach o gruntach i deklaracjach na podatek rol- ny oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem; 3) limity wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku wynikające z deklaracji na podatek rolny, a także wymagania dla poszczególnych rodzajów podpisu elektronicznego określone w przepisach o podpisie elektronicznym, w szczególności dotyczące weryfikacji podpisu elektronicznego i znakowania czasem. 14. Poświadczenie przez organ podatkowy złożenia informacji o gruntach lub dekla- racji na podatek rolny za pomocą środków komunikacji elektronicznej odbywa 3) Obecnie: Agencji Nieruchomości Rolnych. 2011-02-04
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)ustawa o kosmetykach, Kosmetyka, Chemia kosmetyczna, PREPARATY KOSMETYCZNEustawa o SOR, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)ustawienia automapy na omnii i900-problem z łapaniem fixa-jak wyeliminować, ! Ciekawe dokumenty
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrolas.keep.pl
|