Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
Ustawa o zarządz. kryz. aktualna ...

Ustawa o zarządz. kryz. aktualna 2009, edukacja pozarnicza, OTWP materialy, Materiały na OPTWP -Ie,IId, przepisy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
USTAWA
z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym
1)
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2007
r. Nr 89, poz. 590, z
2009 r. Nr 11, poz.
59, Nr 65, poz. 553,
Nr 85, poz. 716, Nr
131, poz. 1076.
Art. 1.
Ustawa określa organy właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego oraz ich za-
dania i zasady działania w tej dziedzinie, a także zasady finansowania zadań zarzą-
dzania kryzysowego.
Art. 2.
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca ele-
mentem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu
sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w dro-
dze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzyso-
wych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Art. 3.
zmiany w art. 3
wchodzą w życie z
dn. 19.09.2009 r. (Dz.
U. z 2009 r. Nr 131,
poz. 1076)
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
[1) sytuacji kryzysowej – należy przez to rozumieć sytuację będącą następ-
stwem zagrożenia i prowadzącą w konsekwencji do zerwania lub znacznego
naruszenia więzów społecznych przy równoczesnym poważnym zakłóceniu
w funkcjonowaniu instytucji publicznych, jednak w takim stopniu, że użyte
środki niezbędne do zapewnienia lub przywrócenia bezpieczeństwa nie uza-
sadniają wprowadzenia żadnego ze stanów nadzwyczajnych, o których mo-
wa w art. 228 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
pkt 1 niezgodny z Konstytucją - wyrok TK (Dz.U. z 2009 r. Nr 65, poz. 553) - traci moc z
dn. 1.05.2010 r.
]
<1) sytuacji kryzysowej – należy przez to rozumieć sytuację wpływającą
negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych roz-
miarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu
właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieade-
kwatność posiadanych sił i środków;>
2) infrastrukturze krytycznej – należy przez to rozumieć systemy oraz wcho-
dzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty
budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa pań-
1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: dekret z dnia 23 kwietnia 1953 r. o świadczeniach w celu
zwalczania klęsk żywiołowych, ustawę z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe, ustawę z dnia
24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, ustawę z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski
żywiołowej, ustawę z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
2009-11-04
 ©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
stwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania
organów administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców. In-
frastruktura krytyczna obejmuje systemy:
a) zaopatrzenia w energię i paliwa,
b) łączności i sieci teleinformatycznych,
c) finansowe,
d) zaopatrzenia w żywność i wodę,
e) ochrony zdrowia,
f) transportowe i komunikacyjne,
g) ratownicze,
h) zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
i) produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji che-
micznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebez-
piecznych;
[3) ochronie infrastruktury krytycznej – należy przez to rozumieć zespół przed-
sięwzięć organizacyjnych realizowanych w celu zapewnienia funkcjonowa-
nia lub szybkiego odtworzenia infrastruktury krytycznej na wypadek zagro-
żeń, w tym awarii, ataków oraz innych zdarzeń zakłócających jej prawidło-
we funkcjonowanie;]
<3) ochronie infrastruktury krytycznej – należy przez to rozumieć wszel-
kie działania zmierzające do zapewnienia funkcjonalności, ciągłości
działań i integralności infrastruktury krytycznej w celu zapobiegania
zagrożeniom, ryzykom lub słabym punktom oraz ograniczenia i neutra-
lizacji ich skutków oraz szybkiego odtworzenia tej infrastruktury na
wypadek awarii, ataków oraz innych zdarzeń zakłócających jej prawi-
dłowe funkcjonowanie;>
4) planowaniu cywilnym – należy przez to rozumieć:
[a) całokształt przedsięwzięć organizacyjnych, polegających na opraco-
wywaniu planów, w tym planów reagowania kryzysowego, i progra-
mów, mających na celu optymalne wykorzystanie dostępnych sił i środ-
ków w sytuacjach kryzysowych oraz w czasie stanów nadzwyczajnych i
w czasie wojny, w zakresie zapobiegania sytuacjom kryzysowym, przy-
gotowania do przejmowania nad nimi kontroli, reagowania w sytu-
acjach kryzysowych oraz odtwarzania infrastruktury i przywracania jej
pierwotnego charakteru,]
<a) całokształt przedsięwzięć organizacyjnych mających na celu przy-
gotowanie administracji publicznej do zarządzania kryzysowego,>
b) planowanie w zakresie wspierania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Pol-
skiej w razie ich użycia oraz planowanie wykorzystania Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej do realizacji zadań z zakresu zarządzania
kryzysowego;
[5) Narodowym Systemie Pogotowia Kryzysowego, zwanym dalej „NSPK” –
należy przez to rozumieć realizowane przez organy administracji rządowej
oraz Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej zadania i procedury mające na
celu zapobieganie sytuacjom kryzysowym, przygotowanie do przejmowania
2009-11-04
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań oraz reagowanie w
przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych;]
6) powiecie – należy przez to rozumieć również miasto na prawach powiatu;
<7) cyklu planowania – należy przez to rozumieć okresowe realizowanie
etapów: analizowania, programowania, opracowywania planu lub pro-
gramu, jego wdrażanie, testowanie i uruchamianie;
8) siatce bezpieczeństwa – należy przez to rozumieć zestawienie potencjal-
nych zagrożeń ze wskazaniem podmiotu wiodącego przy ich usuwaniu
oraz podmiotów współpracujących;
9) mapie zagrożenia – należy przez to rozumieć mapę przedstawiającą ob-
szar geograficzny objęty zasięgiem zagrożenia z uwzględnieniem róż-
nych scenariuszy zdarzeń;
10) mapie ryzyka – należy przez to rozumieć mapę lub opis przedstawiający
potencjalnie negatywne skutki oddziaływania zagrożenia na ludzi, śro-
dowisko, mienie i infrastrukturę;
11) zdarzeniu o charakterze terrorystycznym – należy przez to rozumieć sy-
tuację powstałą na skutek czynu określonego w art. 115 § 20 ustawy z
dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn.
zm.
2)
) lub zagrożenie zaistnienia takiego czynu, mogącego doprowadzić
do sytuacji kryzysowej.>
[Art. 4.
1. Zadania z zakresu planowania cywilnego obejmują:
1) gromadzenie i przetwarzanie informacji o możliwych do użycia siłach i
środkach w sytuacjach kryzysowych, w czasie stanów nadzwyczajnych i w
czasie wojny;
2) opracowywanie procedur postępowania na wypadek zagrożeń;
3) przygotowywanie planów reagowania kryzysowego.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1) zapewnienie funkcjonowania administracji publicznej;
2) zapewnienie funkcjonowania i możliwości odtworzenia infrastruktury lub
przywrócenia jej pierwotnego charakteru;
3) racjonalne gospodarowanie siłami i środkami w sytuacjach kryzysowych, w
czasie stanów nadzwyczajnych i w czasie wojny;
4) zapewnienie ludziom warunków przetrwania w sytuacjach kryzysowych, w
czasie stanów nadzwyczajnych i w czasie wojny.]
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr
64, poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z
2001 r. Nr 98, poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr
199, poz. 1935 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr
243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363,
Nr 178, poz. 1479 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226,
poz. 1648, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z
2008 r. Nr 90, poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 171, poz. 1056, Nr 173, poz. 1080, Nr 182, poz. 1133
i Nr 214, poz. 1344 oraz z 2009 r. Nr 62, poz. 504 i Nr 63, poz. 533.
nowe brzmienie art. 4
i 5 wchodzi w życie z
dn. 19.09.2009 r. (Dz.
U. z 2009 r. Nr 131,
poz. 1076)
2009-11-04
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
<
Art. 4.
1. Zadania z zakresu planowania cywilnego obejmują:
1) przygotowanie planów zarządzania kryzysowego;
2) przygotowanie struktur uruchamianych w sytuacjach kryzysowych;
3) przygotowanie i utrzymywanie zasobów niezbędnych do wykonania za-
dań ujętych w planie zarządzania kryzysowego;
4) utrzymywanie baz danych niezbędnych w procesie zarządzania kryzy-
sowego;
5) przygotowanie rozwiązań na wypadek zniszczenia lub zakłócenia funk-
cjonowania infrastruktury krytycznej;
6) zapewnienie spójności między planami zarządzania kryzysowego a in-
nymi planami sporządzanymi w tym zakresie przez właściwe organy
administracji publicznej, których obowiązek wykonania wynika z od-
rębnych przepisów.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1) zapewnienie funkcjonowania administracji publicznej w sytuacji kryzy-
sowej;
2) zapewnienie funkcjonowania i możliwości odtworzenia infrastruktury
krytycznej;
3) zapewnienie ciągłego monitorowania zagrożeń;
4) racjonalne gospodarowanie siłami i środkami w sytuacjach kryzyso-
wych;
5) pomoc udzielaną ludności w zapewnieniu jej warunków przetrwania w
sytuacjach kryzysowych.>
[Art. 5.
1. Na poziomie krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym tworzy się plany
reagowania kryzysowego.
2. W skład planów reagowania kryzysowego, o których mowa w ust. 1, wchodzą na-
stępujące elementy:
1) plan główny zawierający:
a) charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym
mapy ryzyka i zagrożenia powodziowego,
b) charakterystykę sił i środków, w tym stan rezerw państwowych, oraz
ocenę możliwości ich wykorzystania,
c) analizę funkcjonowania administracji publicznej, jej skuteczności i
możliwości wykorzystania w sytuacjach kryzysowych,
d) przewidywane warianty działań w sytuacjach kryzysowych,
e) wskazanie trybu aktualizacji planu oraz poszczególnych załączników
funkcjonalnych;
2009-11-04
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
2) procedury reagowania kryzysowego określające zespół przedsięwzięć na
wypadek sytuacji kryzysowych, w czasie stanów nadzwyczajnych i w czasie
wojny, a w tym:
a) zadania w zakresie monitorowania zagrożeń,
b) bilans i tryb uruchamiania sił i środków niezbędnych do usuwania
skutków zagrożeń,
c) uruchamianie działań przewidzianych w planie reagowania kryzysowe-
go
oraz zasady współdziałania, a także sposoby ograniczania rozmia-
rów strat i usuwania skutków zagrożeń;
3) załączniki funkcjonalne planu głównego określające:
a) standardowe procedury operacyjne, opisujące sposoby działania pod-
miotów realizujących zadania z zakresu zarządzania kryzysowego,
b) organizację łączności między podmiotami, o których mowa w lit. a,
c) organizację systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania,
d) zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach postępowa-
nia na wypadek zagrożeń,
e) organizację ewakuacji z obszarów zagrożonych,
f) organizację opieki społecznej i medycznej, z uwzględnieniem planów
zabezpieczenia ratownictwa medycznego,
g) organizację ochrony przed zagrożeniami radiacyjnymi, biologicznymi i
chemicznymi,
h) wykaz zawartych umów i porozumień związanych z realizacją zadań
zawartych w planie reagowania kryzysowego,
i) zasady oraz tryb oceniania i dokumentowania szkód.
3. Załączniki funkcjonalne planu głównego określające organizację ochrony przed
zagrożeniami radiacyjnymi zawierają tylko plany reagowania kryzysowego, któ-
re są tworzone na poziomie krajowym i wojewódzkim.
4. Plany reagowania kryzysowego, o których mowa w ust. 1, są aktualizowane nie
rzadziej niż co dwa lata.]
<Art. 5.
1. Tworzy się Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego oraz wojewódzkie, po-
wiatowe i gminne plany zarządzania kryzysowego, zwane dalej „planami
zarządzania kryzysowego”.
2. W skład planów zarządzania kryzysowego wchodzą następujące elementy:
1) plan główny zawierający:
a) charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym
dotyczących infrastruktury krytycznej, oraz mapy ryzyka i mapy
zagrożeń,
b) zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w for-
mie siatki bezpieczeństwa,
2009-11-04
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansowe
    ustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSW
    ustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKA
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    ustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    ustawa o kosmetykach, Kosmetyka, Chemia kosmetyczna, PREPARATY KOSMETYCZNE
    userguide PL ST26 Android4.0 XPERIA J, Sony Xperia
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rolas.keep.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org