Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawsa o ewidencji ludności

ustawsa o ewidencji ludności, Ustawy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/29
USTAWA
z dnia 24 września 2010 r.
o ewidencji ludności
1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Opracowano na pod-
stawie: Dz. U. z 2010
r. Nr 217, poz. 1427,
Nr 239, poz. 1593. z
2011 r. Nr 133, poz.
768, Nr 204, poz.
1195, Nr 288, poz.
1689.
Ustawa określa:
1) zasady i sposób prowadzenia ewidencji ludności w Rzeczypospolitej Pol-
skiej;
2) zakres i zasady rejestracji danych gromadzonych w Powszechnym Elektro-
nicznym Systemie Ewidencji Ludności, rejestrach mieszkańców i rejestrach
zamieszkania cudzoziemców;
3) zasady i tryb nadawania numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności;
4) zasady wykonywania obowiązku meldunkowego przez obywateli polskich i
cudzoziemców;
5) zasady udostępniania danych z Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności oraz rejestrów, o których mowa w pkt 2.
Art. 2.
Ewidencja ludności polega na rejestracji określonych w ustawie podstawowych da-
nych identyfikujących tożsamość oraz status administracyjnoprawny osób fizycz-
nych.
Art. 3.
1. Ewidencja ludności prowadzona jest w formie elektronicznej w Powszechnym
Elektronicznym Systemie Ewidencji Ludności, zwanym dalej „rejestrem PE-
SEL”, w rejestrach mieszkańców oraz rejestrach zamieszkania cudzoziemców.
2. Rejestry zamieszkania cudzoziemców mogą być prowadzone w formie karto-
tecznej.
1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń, ustawę z dnia 27
sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
ustawę z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, ustawę z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej, ustawę z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska, ustawę z
dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim oraz ustawę z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu
informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
2012-01-17
 ©Kancelaria Sejmu
s. 2/29
Art. 4.
Organy gminy wykonują zadania określone w ustawie jako zadania zlecone z zakre-
su administracji rządowej.
Art. 5.
1. Wojewoda jest organem wyższego stopnia w stosunku do organów gmin wyda-
jących rozstrzygnięcia administracyjne na podstawie ustawy.
2. Wojewoda sprawuje nadzór nad działalnością organów gmin w zakresie obo-
wiązku meldunkowego.
Rozdział 2
Zakres i zasady rejestracji danych w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców
Art. 6.
1. Rejestr PESEL jest centralnym zbiorem danych, o których mowa w art. 8, pro-
wadzonym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
2. Rejestr mieszkańców jest prowadzony zgodnie z właściwością miejscową przez
wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zwanego dalej „organem gminy”.
Art. 7.
1. W rejestrze PESEL gromadzone są dane:
1) obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Pol-
skiej;
2) obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Pol-
skiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości;
3) cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w
związku z:
a) uzyskaniem prawa stałego pobytu przez obywatela państwa członkow-
skiego Unii Europejskiej, obywatela państwa członkowskiego Europej-
skiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Eu-
ropejskim Obszarze Gospodarczym i obywatela Konfederacji Szwaj-
carskiej,
b) uzyskaniem prawa stałego pobytu przez członka rodziny obywatela
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatela państwa człon-
kowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i obywatela
Konfederacji Szwajcarskiej,
c) udzieleniem zezwolenia na osiedlenie się,
d) udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspól-
not Europejskich,
e) uzyskaniem statusu uchodźcy,
f) uzyskaniem ochrony uzupełniającej,
g) uzyskaniem azylu,
h) uzyskaniem zgody na pobyt tolerowany,
i) uzyskaniem ochrony czasowej;
2012-01-17
©Kancelaria Sejmu
s. 3/29
4) członków rodziny cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej, o których mowa w pkt 3 lit. e i f.
2. W rejestrze PESEL mogą być gromadzone dane osób obowiązanych na podsta-
wie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL.
3. W rejestrze mieszkańców gromadzone są dane osób, o których mowa w ust. 1 i
2, które wykonały obowiązek meldunkowy na terenie danej gminy.
Art. 8.
W rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców gromadzone są następujące dane:
1) nazwisko i imię (imiona);
2) nazwisko rodowe;
3) imiona i nazwiska rodowe rodziców;
4) data urodzenia;
5) miejsce urodzenia;
6) kraj urodzenia;
7) stan cywilny;
8) numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym ten
akt został sporządzony;
9) płeć;
10) numer PESEL;
11) obywatelstwo albo status bezpaństwowca;
12) imię i nazwisko rodowe oraz numer PESEL małżonka, jeżeli został mu na-
dany;
13) data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie
urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporządzony, data rozwią-
zania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwią-
zał małżeństwo, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który ustalił nieistnienie
małżeństwa, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który unieważnił małżeństwo,
data zgonu małżonka albo data znalezienia jego zwłok, numer jego aktu
zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporzą-
dzony;
14) adres i data zameldowania na pobyt stały;
15) kraj miejsca zamieszkania;
16) kraj poprzedniego miejsca zamieszkania;
17) data wymeldowania z miejsca pobytu stałego;
18) adres i data zameldowania na pobyt czasowy oraz data upływu deklarowa-
nego terminu pobytu;
19) data wymeldowania z miejsca pobytu czasowego;
20) data wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6
miesięcy i wskazanie kraju wyjazdu;
21) data powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego
dłużej niż 6 miesięcy;
22) seria, numer i data ważności ostatniego wydanego dowodu osobistego oby-
watela polskiego oraz oznaczenie organu wydającego dokument;
23) seria, numer i data ważności ostatniego wydanego paszportu obywatela pol-
skiego;
2012-01-17
©Kancelaria Sejmu
s. 4/29
24) seria, numer i data ważności dokumentu podróży cudzoziemca, a w przy-
padku cudzoziemców, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 lit. a i b, ważne-
go dokumentu podróży lub innego ważnego dokumentu potwierdzającego
tożsamość i obywatelstwo;
25) data upływu deklarowanego przez cudzoziemca terminu pobytu;
26) data zgonu albo data znalezienia zwłok, numer aktu zgonu i oznaczenie
urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporządzony.
Art. 9.
1. W stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, gromadzi się dane
wymienione w art. 8 pkt 1–23 i 26.
2. W stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2, gromadzi się dane
wymienione w art. 8 pkt 1–11, 15 i 23, a dane, o których mowa w art. 8 pkt 12,
13, 22 i 26 – o ile są dostępne.
3. W stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4, gromadzi się dane
wymienione w art. 8 pkt 1, 4, 6, 9–11, 14–17 i 24, a dane, o których mowa w art.
8 pkt 3, 5, 7, 8, 12, 13, 18–21, 25 i 26 – o ile są dostępne.
4. W stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 2, gromadzi się dane wymie-
nione w art. 8 pkt 1, 4, 6, 9–11, 15, 23 i 24, a dane, o których mowa w art. 8 pkt
2, 3, 5, 7, 8, 12, 13
,
22 i 26 – o ile są dostępne.
Art. 10.
1. Rejestracji danych w rejestrze PESEL dokonują:
1) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu urodzenia
i dokonywania w nim zmian – w zakresie danych, o których mowa w art. 8
pkt 1–11, 14 i 15;
2) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu małżeń-
stwa i dokonywania w nim zmian – w zakresie danych, o których mowa w
art. 8 pkt 1, 7, 12 i 13;
3) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu zgonu i
dokonywania w nim zmian – w zakresie danych, o których mowa w art. 8
pkt 7, 13, 17, 19 i 26;
4) kierownik urzędu stanu cywilnego, który wydał decyzję o zmianie imienia i
nazwiska – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1 i 2;
5) organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały i czasowy obywatela
polskiego – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 14–21;
6) wojewoda właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały –
w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 11;
7) organ gminy właściwy do wydania dowodu osobistego – w zakresie danych,
o których mowa w art. 8 pkt 22;
8) organy właściwe do wydania paszportu – w zakresie danych, o których mo-
wa w art. 8 pkt 23;
9) organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały i czasowy cudzo-
ziemca, któremu nadano numer PESEL – w zakresie danych, o których
mowa w art. 8 pkt 1, 3–7, 9–12, 14–21 i 24–26;
10) organ gminy właściwy do złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL, w
stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 2 – w zakresie danych, o
których mowa w art. 8 pkt 1–13, 15 i 22–24.
2012-01-17
©Kancelaria Sejmu
s. 5/29
2. Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 6–8, mogą przekazywać dane do rejestru
PESEL za pośrednictwem rejestrów centralnych gromadzących dane dotyczące
dowodów osobistych, paszportów i obywatelstwa.
3. Dane z rejestru PESEL są przekazywane do rejestrów mieszkańców oraz do reje-
strów centralnych, o których mowa w ust. 2.
4. Organy, o których mowa w ust. 1, rejestracji danych dokonują niezwłocznie,
przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, w rozumieniu art. 2
pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
(Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm.
2)
). W przypadku braku bezpośredniego
dostępu do rejestrów spowodowanego przyczynami niezależnymi od organu re-
jestracji dokonuje się nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia, w któ-
rym powstał obowiązek ich rejestracji.
5. W przypadku braku możliwości przekazania danych w sposób wskazany w ust. 4
organ przekazuje dane w formie pisemnej w celu ich rejestracji w terminie nie
dłuższym niż 4 dni robocze od dnia, w którym powstał obowiązek ich rejestracji.
6. Przy rejestracji zmiany danych, o których mowa w art. 8, należy podać datę
zmiany danych oraz oznaczenie organu lub sądu, z którego działania wynika do-
konana zmiana. Dotychczasowych danych nie usuwa się z rejestru, z wyłącze-
niem danych wymienionych w art. 8 pkt 22 i 23.
7. Podstawę rejestracji danych cudzoziemca stanowi ważny dokument podróży, a w
przypadku cudzoziemca, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 lit. a, również inny
ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.
Art. 11.
1. Organy, o których mowa w art. 10 ust. 1, z urzędu lub na wniosek osoby, której
dane dotyczą, dokonują sprawdzenia danych zawartych w rejestrze PESEL oraz
w rejestrach mieszkańców, w szczególności w oparciu o posiadane dokumenty i
ustalenia stanu faktycznego. W stosunku do osób nieposiadających zdolności do
czynności prawnych wniosek składa przedstawiciel ustawowy lub opiekun
prawny.
2. Organ, który stwierdzi niezgodność danych zawartych w rejestrze PESEL lub w
rejestrze mieszkańców z posiadanymi dokumentami lub ze stanem faktycznym,
usuwa te niezgodności. Organ, który stwierdzi niezgodność danych, a nie jest
właściwy do ich usunięcia, niezwłocznie powiadamia o tym organ, który na pod-
stawie art. 10 ust. 1 jest właściwy do rejestracji tych danych, w celu usunięcia
niezgodności.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w formie pisemnej lub w formie
dokumentu elektronicznego, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektro-
nicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informa-
tyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64,
poz. 565, z późn. zm.
3)
).
4. O sposobie załatwienia sprawy zawiadamia się osobę, której dane były spraw-
dzane.
2)
Zmiana wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz.
1808, z 2007 r. Nr 50, poz. 331, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1371 oraz z 2009 r. Nr
201, poz. 1540.
3)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501,
z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz.
1131 i Nr 182, poz. 1228.
2012-01-17
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa-gosp-nieruchom, Instrukcje techniczne, Instrukcje Techniczne, Ustawy, Wytyczne techniczne, Rozporządzenia
    ustawa z dnia 6 czerwca 2002 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierzat, Medycyna Weterynaryjna, II Rok, DOBROSTAN, ETOLOGIA I OCHRONA ZWIERZĄT
    Ustawa o wyrobach budowlanych dz u 04 92 881, Uprawnienia budowlane 2009, Akty prawne, normy, Ustawy
    ustawy ubezpieczenia, Studia - Administracja Samorządowa, Ubezpieczenia
    Ustalenie wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowa, Uprawnienia budowlane, Ustawy, akty prawne, Zagospodarowanie przestrzenne
    ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie - 07, Ustawy
    ustawa o gosp. nieruch., Wycena nieruchomości, Ustawy, prawo
    ustawa PCC 2012, Ustawy 2012 tekst jednolity
    ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych, WPiA Administracja, Magisterka, Prawo podatkowe, ustawy
    VAT 2013 - praktyczny komentarz do zmian w rozporządzeniach wykonawczych od 1 kwietnia 2013 r, Ustawy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org