ustawsa o ewidencji ludności, Ustawy
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ©Kancelaria Sejmu s. 1/29 USTAWA z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności 1) Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Opracowano na pod- stawie: Dz. U. z 2010 r. Nr 217, poz. 1427, Nr 239, poz. 1593. z 2011 r. Nr 133, poz. 768, Nr 204, poz. 1195, Nr 288, poz. 1689. Ustawa określa: 1) zasady i sposób prowadzenia ewidencji ludności w Rzeczypospolitej Pol- skiej; 2) zakres i zasady rejestracji danych gromadzonych w Powszechnym Elektro- nicznym Systemie Ewidencji Ludności, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców; 3) zasady i tryb nadawania numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności; 4) zasady wykonywania obowiązku meldunkowego przez obywateli polskich i cudzoziemców; 5) zasady udostępniania danych z Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz rejestrów, o których mowa w pkt 2. Art. 2. Ewidencja ludności polega na rejestracji określonych w ustawie podstawowych da- nych identyfikujących tożsamość oraz status administracyjnoprawny osób fizycz- nych. Art. 3. 1. Ewidencja ludności prowadzona jest w formie elektronicznej w Powszechnym Elektronicznym Systemie Ewidencji Ludności, zwanym dalej „rejestrem PE- SEL”, w rejestrach mieszkańców oraz rejestrach zamieszkania cudzoziemców. 2. Rejestry zamieszkania cudzoziemców mogą być prowadzone w formie karto- tecznej. 1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń, ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawę z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, ustawę z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska, ustawę z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim oraz ustawę z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. 2012-01-17 ©Kancelaria Sejmu s. 2/29 Art. 4. Organy gminy wykonują zadania określone w ustawie jako zadania zlecone z zakre- su administracji rządowej. Art. 5. 1. Wojewoda jest organem wyższego stopnia w stosunku do organów gmin wyda- jących rozstrzygnięcia administracyjne na podstawie ustawy. 2. Wojewoda sprawuje nadzór nad działalnością organów gmin w zakresie obo- wiązku meldunkowego. Rozdział 2 Zakres i zasady rejestracji danych w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców Art. 6. 1. Rejestr PESEL jest centralnym zbiorem danych, o których mowa w art. 8, pro- wadzonym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. 2. Rejestr mieszkańców jest prowadzony zgodnie z właściwością miejscową przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zwanego dalej „organem gminy”. Art. 7. 1. W rejestrze PESEL gromadzone są dane: 1) obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Pol- skiej; 2) obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Pol- skiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości; 3) cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z: a) uzyskaniem prawa stałego pobytu przez obywatela państwa członkow- skiego Unii Europejskiej, obywatela państwa członkowskiego Europej- skiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Eu- ropejskim Obszarze Gospodarczym i obywatela Konfederacji Szwaj- carskiej, b) uzyskaniem prawa stałego pobytu przez członka rodziny obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatela państwa człon- kowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i obywatela Konfederacji Szwajcarskiej, c) udzieleniem zezwolenia na osiedlenie się, d) udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspól- not Europejskich, e) uzyskaniem statusu uchodźcy, f) uzyskaniem ochrony uzupełniającej, g) uzyskaniem azylu, h) uzyskaniem zgody na pobyt tolerowany, i) uzyskaniem ochrony czasowej; 2012-01-17 ©Kancelaria Sejmu s. 3/29 4) członków rodziny cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypo- spolitej Polskiej, o których mowa w pkt 3 lit. e i f. 2. W rejestrze PESEL mogą być gromadzone dane osób obowiązanych na podsta- wie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL. 3. W rejestrze mieszkańców gromadzone są dane osób, o których mowa w ust. 1 i 2, które wykonały obowiązek meldunkowy na terenie danej gminy. Art. 8. W rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców gromadzone są następujące dane: 1) nazwisko i imię (imiona); 2) nazwisko rodowe; 3) imiona i nazwiska rodowe rodziców; 4) data urodzenia; 5) miejsce urodzenia; 6) kraj urodzenia; 7) stan cywilny; 8) numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporządzony; 9) płeć; 10) numer PESEL; 11) obywatelstwo albo status bezpaństwowca; 12) imię i nazwisko rodowe oraz numer PESEL małżonka, jeżeli został mu na- dany; 13) data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporządzony, data rozwią- zania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwią- zał małżeństwo, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który ustalił nieistnienie małżeństwa, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który unieważnił małżeństwo, data zgonu małżonka albo data znalezienia jego zwłok, numer jego aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporzą- dzony; 14) adres i data zameldowania na pobyt stały; 15) kraj miejsca zamieszkania; 16) kraj poprzedniego miejsca zamieszkania; 17) data wymeldowania z miejsca pobytu stałego; 18) adres i data zameldowania na pobyt czasowy oraz data upływu deklarowa- nego terminu pobytu; 19) data wymeldowania z miejsca pobytu czasowego; 20) data wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy i wskazanie kraju wyjazdu; 21) data powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy; 22) seria, numer i data ważności ostatniego wydanego dowodu osobistego oby- watela polskiego oraz oznaczenie organu wydającego dokument; 23) seria, numer i data ważności ostatniego wydanego paszportu obywatela pol- skiego; 2012-01-17 ©Kancelaria Sejmu s. 4/29 24) seria, numer i data ważności dokumentu podróży cudzoziemca, a w przy- padku cudzoziemców, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 lit. a i b, ważne- go dokumentu podróży lub innego ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo; 25) data upływu deklarowanego przez cudzoziemca terminu pobytu; 26) data zgonu albo data znalezienia zwłok, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporządzony. Art. 9. 1. W stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, gromadzi się dane wymienione w art. 8 pkt 1–23 i 26. 2. W stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2, gromadzi się dane wymienione w art. 8 pkt 1–11, 15 i 23, a dane, o których mowa w art. 8 pkt 12, 13, 22 i 26 – o ile są dostępne. 3. W stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4, gromadzi się dane wymienione w art. 8 pkt 1, 4, 6, 9–11, 14–17 i 24, a dane, o których mowa w art. 8 pkt 3, 5, 7, 8, 12, 13, 18–21, 25 i 26 – o ile są dostępne. 4. W stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 2, gromadzi się dane wymie- nione w art. 8 pkt 1, 4, 6, 9–11, 15, 23 i 24, a dane, o których mowa w art. 8 pkt 2, 3, 5, 7, 8, 12, 13 , 22 i 26 – o ile są dostępne. Art. 10. 1. Rejestracji danych w rejestrze PESEL dokonują: 1) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu urodzenia i dokonywania w nim zmian – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1–11, 14 i 15; 2) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu małżeń- stwa i dokonywania w nim zmian – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1, 7, 12 i 13; 3) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu zgonu i dokonywania w nim zmian – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 7, 13, 17, 19 i 26; 4) kierownik urzędu stanu cywilnego, który wydał decyzję o zmianie imienia i nazwiska – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1 i 2; 5) organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały i czasowy obywatela polskiego – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 14–21; 6) wojewoda właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 11; 7) organ gminy właściwy do wydania dowodu osobistego – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 22; 8) organy właściwe do wydania paszportu – w zakresie danych, o których mo- wa w art. 8 pkt 23; 9) organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały i czasowy cudzo- ziemca, któremu nadano numer PESEL – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1, 3–7, 9–12, 14–21 i 24–26; 10) organ gminy właściwy do złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL, w stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 2 – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1–13, 15 i 22–24. 2012-01-17 ©Kancelaria Sejmu s. 5/29 2. Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 6–8, mogą przekazywać dane do rejestru PESEL za pośrednictwem rejestrów centralnych gromadzących dane dotyczące dowodów osobistych, paszportów i obywatelstwa. 3. Dane z rejestru PESEL są przekazywane do rejestrów mieszkańców oraz do reje- strów centralnych, o których mowa w ust. 2. 4. Organy, o których mowa w ust. 1, rejestracji danych dokonują niezwłocznie, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm. 2) ). W przypadku braku bezpośredniego dostępu do rejestrów spowodowanego przyczynami niezależnymi od organu re- jestracji dokonuje się nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia, w któ- rym powstał obowiązek ich rejestracji. 5. W przypadku braku możliwości przekazania danych w sposób wskazany w ust. 4 organ przekazuje dane w formie pisemnej w celu ich rejestracji w terminie nie dłuższym niż 4 dni robocze od dnia, w którym powstał obowiązek ich rejestracji. 6. Przy rejestracji zmiany danych, o których mowa w art. 8, należy podać datę zmiany danych oraz oznaczenie organu lub sądu, z którego działania wynika do- konana zmiana. Dotychczasowych danych nie usuwa się z rejestru, z wyłącze- niem danych wymienionych w art. 8 pkt 22 i 23. 7. Podstawę rejestracji danych cudzoziemca stanowi ważny dokument podróży, a w przypadku cudzoziemca, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 lit. a, również inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo. Art. 11. 1. Organy, o których mowa w art. 10 ust. 1, z urzędu lub na wniosek osoby, której dane dotyczą, dokonują sprawdzenia danych zawartych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców, w szczególności w oparciu o posiadane dokumenty i ustalenia stanu faktycznego. W stosunku do osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych wniosek składa przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny. 2. Organ, który stwierdzi niezgodność danych zawartych w rejestrze PESEL lub w rejestrze mieszkańców z posiadanymi dokumentami lub ze stanem faktycznym, usuwa te niezgodności. Organ, który stwierdzi niezgodność danych, a nie jest właściwy do ich usunięcia, niezwłocznie powiadamia o tym organ, który na pod- stawie art. 10 ust. 1 jest właściwy do rejestracji tych danych, w celu usunięcia niezgodności. 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektro- nicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informa- tyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm. 3) ). 4. O sposobie załatwienia sprawy zawiadamia się osobę, której dane były spraw- dzane. 2) Zmiana wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808, z 2007 r. Nr 50, poz. 331, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1371 oraz z 2009 r. Nr 201, poz. 1540. 3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501, z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131 i Nr 182, poz. 1228. 2012-01-17
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa-gosp-nieruchom, Instrukcje techniczne, Instrukcje Techniczne, Ustawy, Wytyczne techniczne, Rozporządzeniaustawa z dnia 6 czerwca 2002 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierzat, Medycyna Weterynaryjna, II Rok, DOBROSTAN, ETOLOGIA I OCHRONA ZWIERZĄTUstawa o wyrobach budowlanych dz u 04 92 881, Uprawnienia budowlane 2009, Akty prawne, normy, Ustawyustawy ubezpieczenia, Studia - Administracja Samorządowa, UbezpieczeniaUstalenie wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowa, Uprawnienia budowlane, Ustawy, akty prawne, Zagospodarowanie przestrzenneustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie - 07, Ustawyustawa o gosp. nieruch., Wycena nieruchomości, Ustawy, prawoustawa PCC 2012, Ustawy 2012 tekst jednolityustawa o podatku od czynnoĂ
Âci cywilnoprawnych, WPiA Administracja, Magisterka, Prawo podatkowe, ustawyVAT 2013 - praktyczny komentarz do zmian w rozporządzeniach wykonawczych od 1 kwietnia 2013 r, Ustawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plswpc.opx.pl
|