uzaleznienie od mediow przybysz zaremba ksiazka, Katolicki Uniwersytet Lubelski - Praca Socjalna, Funkcjonowanie ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->Małgorzata Przybysz-ZarembaUzależnienie młodzieży od współczesnych mediówOlsztyn 20081SPIS TREŚCIStronaWstęp1. Uzależnienie młodzieży od współczesnych mediów jako problem społeczny1.1. Próba zdefiniowania pojęć związanych z uzależnieniem od komputera orazInternetu1.2. Symptomy i przebieg uzależnienia komputerowo-sieciowego1.3. Formy uzależnienia komputerowo-sieciowego1.3.1. Seks wirtualny1.3.2. Cyber relational addiction1.3.3. Gry komputerowo-sieciowe1.3.4. Hazard sieciowy1.4. Skutki uzależnienia od współczesnych mediów1.4.1. Skutki psychologiczne1.4.2. Skutki fizjologiczno-fizyczne1.4.3. Skutki społeczne1.5. Indywidualne przypadki uzależnienia komputerowo-sieciowego1.5.1. Przypadki uzależnienia od gier komputerowych1.5.2. Przypadki uzależnienia od Internetu2. Zapobieganie uzależnieniu od współczesnych mediów2.1. Sposoby zapobiegania uzależnieniu młodzieży od współczesnychmediów2.2. Formy profilaktyki2.2.1. Przewodniki po Internecie2.2.2. Filtrowanie i ocenianie przekazów internetowych2.2.2.1.Charakterystyka niektórych programów filtrująco-blokujących2.2.3. Hotlines2.2.4. Jedno kliknięcie więcej2.3. Porady dla rodziców dotyczące bezpiecznego korzystania z komputera3. Założenia metodologiczne badań własnych3.1. Uwagi wprowadzające3.2. Cel i przedmiot badań474849555542424445272729313535374040101617202147723.3. Problemy badawcze i hipotezy3.4. Metoda, technika, narzędzie badawcze3.5. Teren badań i ich organizacja3.6. Charakterystyka badanej populacji4. Młodzież w nałogu komputerowo-sieciowym4.1. Zaawansowania młodzieży w nałogu4.2. Formy wykorzystywania komputera oraz sieci Internet4.2.1. Młodzież a gry komputerowo-sieciowe4.3. Czas korzystania z komputera a zmiany w zachowaniu młodzieży4.3.1. Zmiany psychofizyczne badanych powstałe pod wpływemdługotrwałego korzystania z komputera4.4. Obawy badanych związane z zagrożeniami płynącymi z Sieci5. Profilaktyka nałogu komputerowo-sieciowegoPodsumowanie i wnioskiBibliografiaSummaryAneksScenariusze zajęć55575960636367707479848892971031041443WstępProblem uzależnienia od współczesnych mediów w naszym kraju coraz bardziej sięrozszerza. Wskazuje na to nie tylko wzrastająca liczba osób uzależnionych od Internetu orazgier komputerowo-sieciowych, ale także zwiększająca się liczba osób nadmierniekorzystających z tych mediów. Badania przeprowadzone w styczniu 2000 roku na grupie1012 polskich internautów wykazały, że 43% polskich internautów to ludzie w wieku 18-25lat, a 20% – w wieku 26-35 lat. Kobiety stanowią wśród nich 37%. Co trzeci korzystający zSieci mieszka w mieście liczącym powyżej 500 tys. mieszkańców. Codziennie lub kilkarazy w tygodniu łączyło się z Internetem 58% ankietowanych. Szacuje się, że odsetekkorzystających z Internetu zbliża się w Polsce do 11% ogółu społeczeństwa1. Również pozagranicami naszego kraju problem uzależnienia od komputera, a przede wszystkim od gier,staje się plagą XXI wieku. Według danych szacunkowych w Południowej Korei po grykomputerowe sięga aż 17 milionów osób. Jest to blisko 35% całej populacji małego kraju.W kawiarniach internetowych jedna godzina dostępu do Sieci kosztuje zaledwie jednegodolara. Cena jest tak niska, że rozgrywki sieciowe przyciągają nie tylko młodzież. Natomiastbadania przeprowadzone w roku 2005 przez władze Korei wykazały, że aż sześć zdziesięciu losowo wybranych osób w wieku od 9 do 39 lat uważa się za stałychużytkowników gier sieciowych, a prawie połowa dzieci w wieku od 3 do 5 lat uczy się jużkorzystać z Internetu2. Bardzo szybkie tempo rozwoju problemu uzależnienia odwspółczesnych mediów występuje również w Chinach, gdzie dostęp do Sieci znajduje sięniemal wszędzie.Obecnie można już zanotować pierwsze przypadki uzależnienia od tego medium,które kończyły się popełnieniem przestępstwa przez gracza lub jego śmiercią. Na przykładw Rosji 12-letni chłopiec doznał ataku epileptycznego przed komputerem, którydoprowadził do wylewu krwi do mózgu, a tym samym do jego zgonu3. Podobny przypadekzanotowano w sierpniu 2005 roku w Korei, gdzie 28-letni mężczyzna poświęcił na granie wgrę „Aleksander” 50 godzin bez przerw, po czym zmarł w wyniku niewydolności serca4.Natomiast w grudniu tego samego roku, również w Korei, zmarł 38-letni fan sieciowej12D. Sikorski,Uzależnienie od Internetu,„Caritas” 2005, nr 11.Korea Południowa zagrywa się do upadłego!,3Zabójcze 12 godzin przed komputerem,4Korea Południowa – kraj uzależniony od gier,4zabawy. Kontrola serwerów wykazała, że przez ostatnich 20 dni życia gracz bawił sięnieustannie przez 417 godzin5. Częściej notuje się również przypadki zasłabnięć dzieci,kłótni rodzinnych i kradzieży pieniędzy przez młodzież, która całe dni spędza wkawiarniach internetowych.Jak widać z przytoczonych danych, problem uzależnienia od współczesnych mediówzaczyna przybierać wymiar masowy nie tylko wśród osób dorosłych, ale coraz częściej iwśród dzieci, i młodzieży. Wydaje się, zatem konieczne, by zwrócić większą uwagę narozwój tego problemu, a tym samym podjąć różnorodne działania profilaktyczne, któreswoim zasięgiem obejmowałyby nie tylko osoby nadmiernie korzystające ze współczesnychmediów, tj. głównie dzieci i młodzież, ale również ich rodzinę oraz szkołę. Z badań, któreprowadziłam jako ekspert Fundacji Krzysztofa Hołowczyca wśród młodzieży gimnazjalnejwojewództwa warmińsko-mazurskiego wynika6, iż działania profilaktyczne prowadzoneprzez placówki szkolne opierają się tylko i wyłącznie na „suchym” przekazywaniumłodzieży wiedzy na temat symptomów oraz skutków rozwoju dotychczasowych zjawiskpatologicznych. A przecież zmiany, jakie dokonują się w globalizującym się świeciepowodują pojawianie się coraz to nowszych zjawisk patologicznych, wśród którychpojawiło się np. uzależnienie od współczesnych mediów.Prezentowana praca jest zatem próbą teoretycznego oraz empirycznego zarysowaniaproblemu uzależnienia młodzieży od współczesnych mediów. Analiza przedstawionych wniej zagadnień pozwoli kadrze nauczycielskiej oraz rodzicom dzieci nadmierniekorzystających ze współczesnych mediów poszerzyć dotychczasową wiedzę na tematsymptomów i przejawów nałogu komputerowo-sieciowego oraz jego skutków. Równieistotne, szczególnie dla nauczycieli, są informacje dotyczące profilaktyki nałogukomputerowo-sieciowego oraz wiadomości na temat szukania pomocy w przypadkupojawienia się tego problemu (adresy ośrodków zajmujących się leczeniem netoholików –aneks nr 7). Jest to tym bardziej ważne, że wiedza ta będzie przekazywana nie tylkomłodzieży korzystającej ze współczesnych mediów, ale również ich rodzicom. Biorąc tekwestie pod uwagę, dokonałam analizy problemu uzależnienia młodzieży od współczesnychmediów.Praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym podjęłam próbęzdefiniowania pojęć związanych z uzależnieniem od współczesnych mediów. Przedstawiłam56Korea Południowa zagrywa się do upadłego!,Badania przeprowadzone przez Fundację Krzysztofa Hołowczyca w ramach AkcjiTrzeźwo myślę, trzeźwojeżdżęw 2006 roku obejmowały około 2 tys. młodzieży gimnazjalnej województwa warmińsko-mazurskiego.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
StartUzależnienie od alkoholu i jego wpływ na postawy i rozwój dzieci z rodzin, studia, oligo, psych kliniczna, rodziny dysfunkycjne, alkoholizmUZALEZNIENIE OD INTERNETU - tekst, INTERNET - dokumentyuzależnienie od pornografii. małżeńskie problemy spod łóżka full version, ebookiuzależnienie od siebie. dlaczego tak trudno się zmienić i co można na to poradzić full scan, ebookiUzależnienie od internetu (siecioholizm) wśród młodzieży licealnej – konsekwencje zdrowotne i psychospołeczneuzaleznienia + leczenie alkoholizmu, technik usług kosmetycznych, higienaUrazy czaszkowo mózgowe 19 10 2010, studia, 5 rok, Neuro (ex), Neurologia, materiały, Inneuptodate2 not transcript, Languages, English, Learning, bbc, BBC Radio Learning, words in the news, keep ypur english up to dateuptodate4 w00t transcript, Languages, English, Learning, bbc, BBC Radio Learning, words in the news, keep ypur english up to dateustawa o własności lokali(1), Ustawy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagromirex.xlx.pl
|