uzasadnienie ustawy 15.06.07, Materiały z internetu o ochronie
[ Pobierz całość w formacie PDF ] UZASADNIENIE I. Wstęp Projekt przedmiotowej ustawy jest wynikiem przygotowanej wcześniej nowelizacji ustawy z dnia 22 sierpnia 1997r. o ochronie osób i mienia, której pierwotny projekt trafił w lutym 2005r. do laski marszałkowskiej, ale w ówczesnej kadencji Sejmu RP nie został rozpatrzony. W 2006r. rozpoczęły się ponowne prace nad nowelizację tej ustawy. W toku uzgodnień międzyresortowych – z uwagi na liczne zmiany, zalecono przepracowanie przedłożonego projektu nowelizacji w kierunku przeredagowania na nowy projekt ustawy. W przedkładanym projekcie ustawy podstawowe cele i założenia obowiązującej od 9 lat ustawy nie uległy radykalnym zmianom. W uzasadnieniu omawiane są jedynie zmiany wprowadzone nową ustawą. W warunkach gospodarki rynkowej system kontroli i nadzoru państwa nad prowadzeniem działalności gospodarczej jest niezbędny. Od 1990r. system ten w Polsce uległ znacznym przeobrażeniom, ale w dalszym ciągu pod względem normatywnym jest niezadawalający. Projekt ustawy ma na celu: a) zapewnienie właściwej kontroli i nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia ze strony ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a w szczególności przez Policję oraz stworzenie instrumentów bardziej elastycznego nadzoru, b) wprowadzenie jednakowych zasad dla wszystkich osób ubiegających się o licencje pracownika ochrony, tj. zniesienie preferencji dla niektórych grup zawodowych, c) określenie w ustawie, (a nie w rozporządzeniach), wymogów, które należy spełnić ubiegając się o koncesję oraz zasad wykonywania niektórych rodzajów tej działalności, określenie zasad opłat za egzaminy na licencje pracownika ochrony fizycznej, wskazanie dziedzin wiedzy objętych egzaminami i instytucji oraz organizacji, z których powołuje się członków komisji egzaminacyjnej, określenie wymogów lekarzy i psychologów uprawnionych do przeprowadzania badań osób ubiegających się o licencje lub posiadających licencje pracownika ochrony fizycznej oraz uszczegółowienie zakresu niektórych delegacji do wydania aktów wykonawczych, d) dookreślenie niektórych pojęć i definicji użytych w ustawie. II. Rozdział 1. Przepisy ogólne (art. 1 - 4) W art. 1 . określającym zakres regulacji ustawy w pkt 3 zmieniono „zasady prowadzenia działalności gospodarczej” na „zasady wykonywania działalności gospodarczej” dostosowując w ten sposób nazewnictwo do używanego w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej – konstytucji działalności gospodarczej. W pkt 6 dotyczącym zasad ochrony transportowanej broni, amunicji, materiałów wybuchowych, uzbrojenia, urządzeń i sprzętu wojskowego – pojęcia „uzbrojenia, urządzeń i sprzętu wojskowego” zastąpiono „innymi środkami bojowymi, stanowiącymi uzbrojenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Biura Ochrony Rządu, Służby Granicznej, Służby Więziennej oraz innych państwowych formacji uzbrojonych”. 1 Proponowana zmiana ma ułatwić kwalifikację innych niż materiały wybuchowe, broń i amunicja towarów objętych obowiązkową ochroną. (Definicję „innych środków bojowych” określono poprzez uzbrojenie wymienionych organów i formacji). Ponadto dodano pkt 7: zasady ochrony transportowanych wartości pieniężnych oraz innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych. Obowiązująca ustawa zawiera delegację do wydania rozporządzenia regulującego transportowanie wartości, ale brak było egzemplifikacji tego zakresu w art. 1. Art. 2 będący słowniczkiem pojęć używanych w ustawie został rozszerzony o definicje: granicy chronionego obszaru, obiektu i urządzenia – przez co konkretyzuje się dokładnie co musi być objęte ochroną( pkt 4 ), konwoju – ( pkt 6 ), jednostki obliczeniowej (pkt 7) określającą dopuszczalny limit stale lub jednorazowo przechowywanych i transportowanych wartości pieniężnych, państwa członkowskiego (pkt 12), przez które należy rozumieć państwa członkowskie UE lub państwa EFTA – strony umowy o EOG oraz Konfederację Szwajcarską, a także definicję granicy chronionego obszaru, obiektu i urządzenia (pkt 4) – przez co konkretyzuje się dokładnie to, co musi być objęte ochroną. Ponadto zmieniono: definicję kierownika jednostki (pkt 1) na definicję niebudzącą wątpliwości interpretacyjnych, doprecyzowano pojęcie obszaru podlegającego ochronie (pkt 3), który musi zostać oznaczony umieszczeniem stosownej informacji, w pkt 5 określono towary, których transport podlega obowiązkowej ochronie. Objęto obowiązkiem ochrony transport broni, amunicji, materiałów wybuchowych lub innych środków bojowych, o których mowa w art. 1 pkt 6, niezależnie od miejsca czy obiektu, z którego transport jest wysyłany. Dotychczas obowiązek ten dotyczył wyłącznie transportów wykonywanych z obszarów i obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, a więc np. z zakładu produkującego amunicję, ale nie dotyczył transportu z magazynu (hurtowni) przedsiębiorcy wykonującego działalność handlową do sklepu (magazynu) innego odbiorcy. Ponadto uzupełniono ten przepis o transport wartości pieniężnych oraz innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych, aczkolwiek w obecnej ustawie towary te również podlegały obowiązkowej ochronie. Wprowadzono definicję konwoju (pkt 6). Zmieniono definicję ochrony mienia (pkt 9), wprowadzając w miejsce działań zapobiegających przestępstwom i wykroczeniom przeciwko mieniu - działania zapobiegające popełnieniu czynów zabronionych przeciwko mieniu. Art. 3 określa formy w jakich realizowana jest ochrona osób i mienia. W pkt 1 w lit. c do konwojowania wartości pieniężnych dodano konwojowanie broni, amunicji, materiałów wybuchowych, innych środków bojowych ... – stosownie do zakresu objętego regulacją ustawy (art. 1). Zmiana w art. 4 zawierającym listę jednostek organizacyjnych, których przepisów w zakresie ochrony nie narusza ustawa o ochronie osób i mienia, poszerzono o nowe służby (Służba Kontrwywiadu Wojskowego i Służba Wywiadu Wojskowego). III. Rozdział 2. Obszary, obiekty, urządzenia i transporty podlegające obowiązkowej ochronie. (art. 5 – 11) Projekt w tym rozdziale określa co podlega obowiązkowej ochronie, kto tworzy wykazy obszarów, obiektów i urządzeń podlegających ochronie, ogólne zasady ochrony, w tym plany ochrony. Projekt wprowadza szereg zmian, w tym dot. sposobu ochrony, porządkuje kwestie sporządzania szczegółowych wykazów obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie, precyzuje zakres obowiązków związanych z planem ochrony, zapewniając komendantowi wojewódzkiemu Policji rzeczywisty wpływ na kształt tego planu. Art. 5 ust. 1 regulujący problematykę związaną z obowiązkową ochrona obszarów, obiektów i urządzeń podlega w projekcie istotnej nowelizacji. Proponuje się, aby w obszarach, obiektach, urządzeniach i transportach ważnego znaczenia, podlegających obowiązkowej ochronie, ochrona była sprawowana przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne lub odpowiednie do stanu zagrożenia zabezpieczenie techniczne 2 wraz ze stałym dozorem sygnałów przesyłanych, gromadzonych i przetwarzanych w elektronicznych urządzeniach i systemach alarmowych w połączeniu z doraźną ochroną fizyczną. Obecnie obowiązuje rozwiązanie alternatywne: ochrona fizyczna albo techniczna. W ocenie Policji w oparciu o kilkuletnie doświadczenia zatwierdzania planów ochrony i nadzór nad tymi obiektami, stosowanie wyłącznie zabezpieczenia technicznego - bez zapewnienia odbioru sygnału i właściwej reakcji na ten sygnał, tj. skierowania załogi (patrolu interwencyjnego) nie zapewnia należytej ochrony. Nie chodzi więc o to aby w przypadku zastosowania profesjonalnego zabezpieczenia technicznego wprowadzić dodatkowo obowiązkowe posterunki dozorowe, czyli ochronę specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej (SUFO), ale należy zapewnić monitorowanie urządzeń technicznych i stosownej reakcji na emitowane przez nie sygnały w przypadkach wskazujących na naruszenie czy próbę naruszenia granic chronionego obszaru, obiektu lub urządzenia. W ust. 3 uszczegółowiono podmioty podlegające w zakresie regulacji ustawy Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji oraz Prezesowi Narodowego Banku Polskiego. Nowy ust. 5 określa, że do decyzji Prezesa NBP w sprawach objętych regulacją ustawy stosuje się przepisy Kpa. W zakresie ewidencji prowadzonej przez Wojewodów zdjęto z rejestru klauzulę poufności, wprowadzono możliwość nie tylko wpisania do ewidencji, ale również wykreślenia z niej obszarów, obiektów i urządzeń, co stanowiło oczywistą lukę prawną. Wprowadzono obowiązek zawiadamiania komendantów wojewódzkich Policji o wydanych decyzjach dot. ich umieszczenia w ewidencji lub wykreśleniu z niej. Regulacje te mają na celu usunięcie utrudnień Policji w realizacji jej ustawowych obowiązków. Ustawodawca penalizuje brak działań określonych w art. 5 ust 1, a ściganie tego przestępstwa bez dostępu do informacji o tym jakie obiekty, obszary lub urządzenia podlegają obowiązkowej ochronie napotyka obecnie na trudności. W art. 6 określono od jakiej wartości mamy do czynienia z kwalifikowaną ochroną wartości pieniężnych. W art. 7 - odniesiono się do ogólnych zasad transportów broni, amunicji, materiałów wybuchowych, przyjmując tu rozwiązania stosowane w niektórych krajach UE. Nowe art. 9 i 10 dotyczą rozbudowanych upoważnień ustawowych do wydania rozporządzeń wykonawczych regulujących transporty wartości pieniężnych oraz broni, amunicji, materiałów wybuchowych, innych środków bojowych... przy czym w zakresie transportów broni, amunicji... będzie to pierwsza szczegółowa regulacja określająca rodzaje zabezpieczenia technicznego, środków transportu, wyposażenia konwojenta oraz sposobu powiadamiania właściwych służb o przemieszczaniu się transportu. Art. 11 (zmiana dotychczasowego art. 7) precyzuje zakres obowiązków związanych z opracowaniem planu ochrony obiektów, obszarów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie. Wprowadzone zmiany mają na celu zapobiegać samowolnym zmianom w organizacji ochrony, a także umożliwić Policji wpływanie na wcześniej uzgodniony plan w przypadku wystąpienia zagrożeń nie przewidzianych w planie ochrony lub gdy przyjęte przedsięwzięcia okazały się nieskuteczne. Odmowa uzgodnienia planu ochrony oraz cofnięcie jego uzgodnienia następuje w drodze decyzji administracyjnej. IV. Rozdział 3. Wewnętrzne służby ochrony (art. 12-19). Przepisy tego rozdziału określają zadania wewnętrznych służb ochrony, sposób ich tworzenia, przyczyny odmowy wydania zezwolenia na ich utworzenie. Wewnętrzne służby ochrony powołuje się spośród pracowników danej jednostki w celu zapewnienia ochrony mienia w granicach chronionych obszarów i obiektów, ochrony ważnych urządzeń chronionej jednostki, znajdujących się poza jej obszarem lub obiektem oraz do konwojowania mienia tej jednostki. 3 Wewnętrzne służby ochrony tworzy się dla zapewnienia obowiązkowej ochrony obszarów, obiektów i urządzeń określonych w art. 5 ust. 2, ale mogą być one utworzone także na podstawie zezwolenia komendanta wojewódzkiego Policji w jednostce, w skład której nie wchodzą obszary, obiekty i urządzenia umieszczone w ewidencji. Proponowane zmiany w tym rozdziale polegają na nadaniu nowego brzmienia szeregu przepisom dotyczących wewnętrznych służb ochrony. Art. 12 ust. 2 projektu zmienia brzmienie ust. 2 art. 8 obecnej ustawy, określając, że koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia może uzyskać przedsiębiorca, który powołał wewnętrzną służbę ochrony, a nie wewnętrzna służba ochrony. Dotychczasowy przepis był nieprecyzyjny. W art. 15 ust. 3 określa się termin, w którym kierownik jednostki jest obowiązany utworzyć wewnętrzną służbę ochrony na podstawie zezwolenia Policji. Proponuje się skreślenie ust. 3 w obecnym art. 11 ustawy, w którym wskazuje się organ II instancji rozpatrujący odwołania od decyzji w sprawie wydania zezwolenia na utworzenie wewnętrznej służby ochrony (WSO), jako przepis zbędny ze względu na regulacje tej materii w kpa. Art. 17 (obecny art. 12) precyzuje podmiotowo współpracę WSO z Policją i innymi służbami, wskazując na kierowników jednostek lub osoby przez kierowników upoważnione. Delegacje do wydania rozporządzeń przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej, szczegółowo określają zakres projektowanych regulacji dot. trybu i warunków tworzenia WSO, struktury organizacji, uzbrojenia, sposób prowadzenia dokumentacji itp. V. Rozdział 4. Zasady wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia oraz kontrola tej działalności (art. 20-32). Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wiąże się z obowiązkiem przedsiębiorcy uzyskiwania koncesji ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W przypadku usług ochrony osób i mienia ustawą z 1988r. o działalności gospodarczej i kolejnymi wprowadzono koncesjonowanie tej działalności uznając, że inne formy reglamentacji byłyby niewystarczające ze względu na ważność tej działalności dla bezpieczeństwa obywateli i państwa oraz związane z nią zagrożenia. Rozdział ten w przedstawionym projekcie został zasadniczo rozbudowany, zawiera nowe regulacje w zakresie uzyskiwania koncesji jak i wykonywania tej działalności, m.in. proponuje się zmianę opiniowania wniosków, rozszerzono przesłanki odmowy i cofnięcia koncesji, proponuje się wzór wniosku o udzielenie koncesji, zmiany dot. upoważnień do kontroli. W art. 20 ust. 2 zawarto wyłączenia z zakresu koncesjonowania usług powszechnych. Reglamentacja tej działalności nie ma uzasadnienia merytorycznego. Proponowana regulacja jest podyktowana przede wszystkim ze względu na potrzebę stworzenia podstaw do zwolnienia z reglamentacji już wcześniej zwolnionych z koncesjonowania usług związanych z przechowaniem, np. prowadzenie parkingów i szatni. Uregulowanie to istniało w przepisach wydanych do nie obowiązującej już ustawy z 1988r. o działalności gospodarczej. Art. 21 zmienia obecny art. 16 poprzez propozycję fakultatywnego zasięgania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych opinii komendanta wojewódzkiego Policji przy zmianie, ograniczeniu zakresu lub cofaniu koncesji. Obowiązek zasięgania opinii pozostaje przy udzielaniu koncesji. Modyfikacja tego przepisu ma na celu ekonomikę postępowania i wyeliminowanie sytuacji pozornego opiniowania, bo jaki wpływ na wydanie decyzji może mieć np. opinia przy zawiadomieniu przez przedsiębiorcę o zaprzestaniu działalności, zmianie adresu siedziby firmy albo gdy przedsiębiorca uniemożliwia organowi koncesyjnemu kontrolę, itp. 4 Kopie wszystkich decyzji wydawanych przez organ koncesyjny są przekazywane do wiadomości właściwym komendantom wojewódzkim Policji, zatem mają oni pełną wiedzę w zakresie dokonywanych zmian. Nowym przepisem jest art. 21 ust. 3 , w którym określono, że w stosunku do pewnej kategorii osób, ze względu na ich uprzednią służbę lub pracę, organ koncesyjny jest obowiązany zasięgać o tych osobach opinii właściwych służb w przypadku, gdy osoby te ubiegają się o koncesję, reprezentują przedsiębiorcę lub są wspólnikami albo udziałowcami przedsiębiorcy ubiegającego się o koncesję. Proponuje się ograniczenie pełnienia funkcji pełnomocnika ustanowionego do kierowania działalnością koncesjonowaną u przedsiębiorcy innego niż osoba fizyczna – do jednego przedsiębiorcy (art. 22 ust. 2) . Regulacja ta ma na celu przeciwdziałać fikcyjnej roli pełnomocnika i zapewnić faktyczne kierowanie działalnością. Rozszerzono przesłanki, które uniemożliwiają ubieganie się o koncesję, tj. gdy osoba fizyczna ubiegająca się o koncesję, osoba stanowiąca organ lub wchodząca w skład organu uprawnionego do reprezentowania przedsiębiorcy, prokurent lub wspólnik handlowej spółki pozostają w okresie próby w przypadku warunkowego umorzenia postępowania karnego lub toczy się przeciwko tym osobom postępowanie o przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe. Szanując zasadę domniemania niewinności uznaje się w tym szczególnym zakresie działalności dotyczącym bezpośrednio bezpieczeństwa obywateli i ładu powszechnego aby koncesję udzielać osobom, w stosunku do których nie ma żadnych zastrzeżeń. W art. 23 ust. 2 dopuszcza się wykonywanie działalności w zakresie usług ochrony osób i mienia w ramach umowy spółki cywilnej, jeżeli wszyscy wspólnicy posiadają koncesję w tym zakresie. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie przyznaje przymiotu przedsiębiorcy spółce cywilnej. Projekt przewiduje nowy przepis określający co powinien zawierać wniosek o udzielenie koncesji (art. 23 ust. 3) . Ponadto proponuje się określenie wzoru takiego wniosku wraz ze wskazaniem wymaganych dokumentów do ubiegania się o koncesję. Regulacja ta ułatwi przedsiębiorcom prawidłowe złożenie wniosku wraz z wymaganymi dokumentami i przyczyni się do ekonomiki postępowania administracyjnego. W art. 25 określono jakie dane zawiera koncesja, a w kolejnych artykułach określono obowiązki przedsiębiorcy. W art. 29, zmieniającym art. 22 ustawy, określono przesłanki powodujące cofnięcie koncesji. Wprowadzone ustawą o swobodzie działalności gospodarczej w 2004r. zmiany obowiązującej ustawy o ochronie osób i mienia w zakresie cofania koncesji okazały się w praktyce zbyt ogólne. Usługi ochrony osób i mienia ze względu na bardzo duży stopień wrażliwości (bezpieczeństwo i obronność) wymagają odrębnego potraktowania. W interesie przedsiębiorców powinna być przejrzystość co do przesłanek powodujących utratę koncesji, a można to osiągnąć poprzez ich możliwe precyzyjne wyliczenie. W interesie organu koncesyjnego jest zapewnienie wykonywania tych usług przez przedsiębiorców dających rękojmię należytego ich wykonywania. Koncesje muszą pozostać decyzjami wydawanymi w niektórych przypadkach w oparciu o swobodę oceny dowodów. Względy bezpieczeństwa i obronności mogą uniemożliwiać ujawnienie wszystkich informacji i dowodów, na podstawie których podejmuje się decyzje w sprawie koncesji. Art. 30 zmieniający obecny przepis art. 23 przyznający ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych możliwość upoważnienia, oprócz Komendanta Głównego Policji, także komendantów wojewódzkich Policji do przeprowadzenia kontroli działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, ma na celu – z jednej strony 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa-gosp-nieruchom, Instrukcje techniczne, Instrukcje Techniczne, Ustawy, Wytyczne techniczne, RozporządzeniaUstawa o wyrobach budowlanych dz u 04 92 881, Uprawnienia budowlane 2009, Akty prawne, normy, Ustawyustawy ubezpieczenia, Studia - Administracja Samorządowa, UbezpieczeniaUstalenie wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowa, Uprawnienia budowlane, Ustawy, akty prawne, Zagospodarowanie przestrzenneustawa o gosp. nieruch., Wycena nieruchomości, Ustawy, prawoustawa PCC 2012, Ustawy 2012 tekst jednolityustawa o podatku od czynnoĂ
Âci cywilnoprawnych, WPiA Administracja, Magisterka, Prawo podatkowe, ustawyVAT 2013 - praktyczny komentarz do zmian w rozporządzeniach wykonawczych od 1 kwietnia 2013 r, Ustawyustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków(1), Ustawyustawa budżetowa na rok 2014 - część tekstowa, ustawy 2014
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagromirex.xlx.pl
|