Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
vademecum konsumenta[1]

vademecum konsumenta[1], Zarządzanie kryzysowe, bezpieczeństwo [ Pobierz całość w formacie PDF ]
REKLAMA A DZIECI
VADEMECUM PRAW KONSUMENCKICH
DZIECI I M¸ODZIE˚Y
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ
DZIECKO JAKO KONSUMENT CZYLI DROBNE ZAKUPY
Dyrektywa z 3.10.1989 o telewizji bez granic (89/552/EWG) zabrania reklamy:
• zagra˝ajàcej fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci;
• wykorzystujàcej ∏atwowiernoÊç, naturalnà ufnoÊç dzieci;
• sk∏aniajàcej bezpoÊrednio dzieci do kupna produktów lub us∏ug;
• zach´cajàcej dzieci do wywierania presji na rodziców, nauczycieli,
opiekunów, by sk∏oniç ich do zakupu reklamowanych produktów lub us∏ug;
• w nieuzasadniony sposób ukazujàcej dzieci w niebezpiecznych sytuacjach
Zgodnie z kodeksem cywilnym, dzieci poni˝ej 13 roku ˝ycia, nie majà zdolnoÊci
do czynnoÊci prawnych czyli w ogóle nie powinny zawieraç umów. Je˝eli jednak
dziecko zawar∏o umow´ nale˝àcà do umów powszechnie zawieranych w drobnych
bie˝àcych sprawach ˝ycia codziennego, to umowa taka jest wa˝na , o ile dziecko
nie zosta∏o pokrzywdzone (np. poprzez za˝àdanie ra˝àco wygórowanej ceny
za towar, niewydanie reszty lub sprzedanie towaru z∏ej jakoÊci).
Dzieci pomi´dzy 13 a 18 rokiem ˝ycia majà ograniczonà zdolnoÊç do czynnoÊci
prawnych , co oznacza, ˝e mogà zawieraç umowy powszechne (zwyk∏e i cz´sto
zawierane), jeÊli dotyczà one drobnych, bie˝àcych spraw ˝ycia codziennego.
Mogà wi´c kupowaç np. czasopisma, artyku∏y papiernicze, ˝ywnoÊç czy s∏odycze.
Transakcja kupna towaru o wy˝szej wartoÊci j, niepotrzebnej do codziennego ˝ycia
(np. rower, odtwarzacz MP3, mikroskop) powinna byç zawarta w towarzystwie
i za zgodà osoby pe∏noletniej: rodzica lub opiekuna prawnego.
Gdy zatem dziecko dokona zakupu drogiego towaru bez zgody rodziców
lub opiekunów prawnych, to majà oni prawo przyjÊç do sklepu i za˝àdaç zwrotu
pieni´dzy oraz oddaç towar.
POLSKIE PRAWO O REKLAMIE
Ustawa z 29.12.1992 o radiofonii i telewizji zakazuje reklam:
• bezpoÊrednio nawo∏ujàcych niepe∏noletnich do kupowania,
• wywierania presji na rodziców, by sk∏oniç ich do kupienia towaru lub us∏ugi,
• pokazujàcych dzieci w sytuacjach niebezpiecznych
• w ukryty sposób oddzia∏ujàcych na podÊwiadomoÊç
Ustawa z 26.10.1982 o wychowaniu w trzeêwoÊci zabrania:
• Zabrania kierowania do niepe∏noletnich reklamy i promocji napojów
alkoholowych w tym piwa
OBOWIÑZKI SPRZEDAWCY
• podaç cen´
• udzieliç prawdziwych informacji nt. towaru
• zapewniç warunki umo˝liwiajàce wybór i sprawdzenie jakoÊci towaru
• wydaç kompletny towar i instrukcj´ obs∏ugi
Ustawa z 9.11.1995 o ochronie zdrowia przed nast´pstwami u˝ywania tytoniu
zabrania:
• Zabrania reklamowania i promocji wyrobów i rekwizytów tytoniowych
w szko∏ach, placówkach oÊwiatowo-wychowawczych, w prasie dzieci´cej
i m∏odzie˝owej, w obiektach sportowych i rekreacyjnych
CENA
• w widocznym miejscu i wyraênie napisana
• w przypadku ˝ywnoÊci obowiàzek podania dwóch cen – konkretnego
towaru i za jednostk´ miary (np. kilogram)
Ustawa z 16.04.1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazuje:
• reklamy sprzecznej z przepisami prawa, dobrymi obyczajami
lub uchybiajàcej godnoÊci cz∏owieka;
• reklamy wprowadzajàcej klienta w b∏àd i mogàcej przez to wp∏ynàç na jego
decyzj´ co do nabycia towaru lub us∏ugi;
• reklamy odwo∏ujàcej si´ do uczuç klientów przez wywo∏anie l´ku,
wykorzystywanie przesàdów lub ∏atwowiernoÊci dzieci;
• wypowiedzi, która, zach´cajàc do nabywania towarów lub us∏ug, sprawia
wra˝enie neutralnej informacji;
• reklamy, która stanowi istotnà ingerencj´ w sfer´ prywatnoÊci,
w szczególnoÊci przez ucià˝liwe dla klientów nagabywanie w miejscach
publicznych, przesy∏anie na koszt klienta niezamówionych towarów
lub nadu˝ywanie technicznych Êrodków przekazu informacji.
PARAGON
• dowód zawarcia umowy
• przechowuj przez 2 lata!
ETYKIETA
• zawiera obowiàzkowo nazw´ producenta lub importera i adres
• na ubraniach dodatkowo: z jakich materia∏ów, jak praç lub czyÊciç
• ˝ywnoÊç: szczególne regulacje
˚YWNOÂå – INFORMACJE NA OPAKOWANIU
• data wa˝noÊci (do kiedy spo˝yç)
• jak przechowywaç
• jak d∏ugo i gdzie przechowaç po otwarciu
• waga produktu,
• sk∏ad, u˝yte substancje smakowe, barwniki, Êrodki konserwujàce
• ew. przeznaczenie
Opracowano na podstawie materia∏ów informacyjnych kampanii edukacyjnej
„Moje konsumenckie ABC” wspó∏finansowanej z funduszy Unii Europejskiej
i Urzàdu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
OZNAKOWANIE PRODUKTÓW
Symbol CE oznacza, ˝e produkt zosta∏ wyprodukowany zgodnie
z obowiàzujàcymi przepisami.
REKLAMACJA
• Mo˝na jà z∏o˝yç w ciàgu 2 lat od zakupu.
• Zg∏oÊ si´ z paragonem i produktem do sprzedawcy lub z produktem i kartà
gwarancyjnà do gwaranta.
• Czas rozpatrywania – 14 dni (termin ten dotyczy tylko reklamacji z tytu∏u
niezgodnoÊç z umowà, GWARANCJI NIE)
• Reklamacje ˝ywnoÊci sk∏adaj w ciàgu 3 dni od zakupu, w wypadku
opakowaƒ fabrycznych, 3 dni od daty otwarcia - powinna byç rozpatrzona
niezw∏ocznie.
• W przypadku nieuwzgl´dnienia reklamacji – polubowny sàd konsumencki
przy Inspekcji Handlowej. JeÊli sprzedawca lub gwarant nie wyra˝a
na to zgody, mo˝esz wnieÊç spraw´ do sàdu powszechnego.
Znak informuje, ˝e zabawka zawiera ma∏e, ruchome elementy i ˝e w
zwiàzku z tym mo˝e byç u˝ywana tylko przez dzieci powy˝ej 3 roku ˝ycia.
Takie oznaczenie spotyka si´ na opakowaniach, które podlegajà ponowne-
mu wykorzystaniu, nadajà si´ do recyklingu.
ZAKUPY NA ODLEG¸OÂå
– sprzeda˝ wysy∏kowa, internet, telezakupy, itp.
• Masz prawo do pe∏nej informacji o towarze
• Potwierdzenie zawarcia umowy pisemne lub mailem (najpóêniej w chwili
otrzymania towaru)
• Masz 10 dni na zwrot towaru i odstàpienie od umowy (trzeba powiadomiç
na piÊmie)
• Zwrot pieni´dzy otrzymasz w ciàgu 14 dni
• Nie musisz przyjàç niezamówionego towaru ani za niego p∏aciç
• Mo˝esz p∏aciç kartà lub przy odbiorze „przesy∏ki za zaliczeniem pocztowym”
(unikasz podawania numeru karty p∏atniczej)
GWARANCJA
• Gwarancji mo˝e udzieliç producent, sprzedawca lub importer.
• Gwarancja jest dobrowolna i nieodp∏atna.
• Dokument gwarancyjny musi zawieraç: nazw´ i adres gwaranta,
czas trwania i zasi´g terytorialny ochrony gwarancyjnej, obowiàzki gwaranta
i uprawnienia kupujàcego.
• Gwarancja na dany towar nie ogranicza, nie wy∏àcza i nie zawiesza
uprawnieƒ kupujàcego z tytu∏u niezgodnoÊci towaru z umowà!
• Dokument gwarancyjny musi byç wydany przez sprzedawc´ wraz
z towarem.
• Sprzedawca sprawdza zgodnoÊç oznaczeƒ na towarze z danymi
w dokumencie gwarancyjnym, stan plomb i zabezpieczeƒ.
BEZPIECZNE ZAKUPY W INTERNECIE
• Sprawdê sklep (adres pocztowy), system zabezpieczeƒ transakcji
i informacji (unikasz ofert reklamowych, czyli tzw. spamu)
• Sprawdê ca∏kowity koszt zakupu (cena, koszt przesy∏ki, podatek VAT)
• Zachowaj w pami´ci komputera dane producenta i kopi´ zamówienia
• Masz 10 dni na zwrot towaru i odstàpienie od umowy
(zrób to na piÊmie)
• W ciàgu 14 dni zwrot pieni´dzy (jeÊli nie – szukaj pomocy rzecznika
konsumentów)
• Prawo do oddania towaru nie obejmuje zakupów na portalach aukcyjnych,
w sytuacji, gdy dokonujemy zakupu od innej osoby, a nie przedsi´biorcy
KTO POMAGA KONSUMENTOM?
W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH:
• miejski lub powiatowy RZECZNIK KONSUMENTÓW
adresy na: www.uokik.gov.pl
• Federacja Konsumentów
adresy biur: www.federacja-konsumentow.org.pl
NIEZGODNOÂå TOWARU Z UMOWÑ
Towar jest niezgodny z umowà, gdy:
• jest uszkodzony
• jest niekompletny
• nie nadaje si´ do celu, do jakiego zwykle jest u˝ywany
• nie ma cech deklarowanych przez sprzedawc´
W takiej sytuacji sprzedawca powinien:
• nieodp∏atnie naprawiç go
• wymieniç na inny
A w szczególnych przypadkach:
• obni˝yç cen´
• zwróciç pieniàdze
JEÂLI PROBLEM DOTYCZY ZBIOROWYCH INTERESÓW KONSUMENTÓW
• Skarga do URZ¢DU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
(wniesiona pisemnie, faksem, telegraficznie, pocztà elektronicznà
lub podczas rozmowy z urz´dnikiem)
• Skarga podpisana (anonimowe nie sà rozpatrywane)
• Po otrzymaniu sygna∏u od konsumenta UOKiK mo˝e wszczàç post´powanie
administracyjne; jeÊli przedsi´biorca postàpi∏ nieuczciwie wobec
konsumentów, nakazuje mu post´powanie zgodnie z prawem
• UOKiK nie interweniuje w sprawach indywidualnych klientów
• Urzàd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
Pl. Powstaƒców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    vademecum gimnazjalisty - fizyka i astronomia [2009], Gimnazjum, Fizyka w Gimnazjum
    USTAWA O POLICJI, GALERIA, POLSKA - W KRAJU ŻLE RZĄDZONYM WSTYD BYĆ BOGATYM,W KRAJU DOBRZE RZĄDZONYM WSTYD BYĆ BIEDNYM. KONFUCJUSZ, BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE - CZY POLSKA POTRZEBUJE WOJSKA
    Vademecum maturzysty - Geografia, Geografia
    vademecum, Technik górnictwa podziemnego, Górnictwo
    vademecum gimnazjalisty - język polski, nauka, gimnazjum
    vademecum 2012 08 03, Prawo medyczne, Medyczne
    vademecum skauta(1), Gitara-Nauka -(haslo-gitara), taby
    vademecum gimnazjalisty - matematyka - OPERON - fragment, nauka; szkoła; edukacja; kształcenie, Matematyka
    uptodate3 innit transcript, Languages, English, Learning, bbc, BBC Radio Learning, words in the news, keep ypur english up to date
    uptodate3 manky plan, Languages, English, Learning, bbc, BBC Radio Learning, words in the news, keep ypur english up to date
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • urodze-zycie.pev.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org