vademecum konsumenta[1], Zarządzanie kryzysowe, bezpieczeństwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ] REKLAMA A DZIECI VADEMECUM PRAW KONSUMENCKICH DZIECI I M¸ODZIE˚Y PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ DZIECKO JAKO KONSUMENT CZYLI DROBNE ZAKUPY Dyrektywa z 3.10.1989 o telewizji bez granic (89/552/EWG) zabrania reklamy: • zagra˝ajàcej fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci; • wykorzystujàcej ∏atwowiernoÊç, naturalnà ufnoÊç dzieci; • sk∏aniajàcej bezpoÊrednio dzieci do kupna produktów lub us∏ug; • zach´cajàcej dzieci do wywierania presji na rodziców, nauczycieli, opiekunów, by sk∏oniç ich do zakupu reklamowanych produktów lub us∏ug; • w nieuzasadniony sposób ukazujàcej dzieci w niebezpiecznych sytuacjach Zgodnie z kodeksem cywilnym, dzieci poni˝ej 13 roku ˝ycia, nie majà zdolnoÊci do czynnoÊci prawnych czyli w ogóle nie powinny zawieraç umów. Je˝eli jednak dziecko zawar∏o umow´ nale˝àcà do umów powszechnie zawieranych w drobnych bie˝àcych sprawach ˝ycia codziennego, to umowa taka jest wa˝na , o ile dziecko nie zosta∏o pokrzywdzone (np. poprzez za˝àdanie ra˝àco wygórowanej ceny za towar, niewydanie reszty lub sprzedanie towaru z∏ej jakoÊci). Dzieci pomi´dzy 13 a 18 rokiem ˝ycia majà ograniczonà zdolnoÊç do czynnoÊci prawnych , co oznacza, ˝e mogà zawieraç umowy powszechne (zwyk∏e i cz´sto zawierane), jeÊli dotyczà one drobnych, bie˝àcych spraw ˝ycia codziennego. Mogà wi´c kupowaç np. czasopisma, artyku∏y papiernicze, ˝ywnoÊç czy s∏odycze. Transakcja kupna towaru o wy˝szej wartoÊci j, niepotrzebnej do codziennego ˝ycia (np. rower, odtwarzacz MP3, mikroskop) powinna byç zawarta w towarzystwie i za zgodà osoby pe∏noletniej: rodzica lub opiekuna prawnego. Gdy zatem dziecko dokona zakupu drogiego towaru bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych, to majà oni prawo przyjÊç do sklepu i za˝àdaç zwrotu pieni´dzy oraz oddaç towar. POLSKIE PRAWO O REKLAMIE Ustawa z 29.12.1992 o radiofonii i telewizji zakazuje reklam: • bezpoÊrednio nawo∏ujàcych niepe∏noletnich do kupowania, • wywierania presji na rodziców, by sk∏oniç ich do kupienia towaru lub us∏ugi, • pokazujàcych dzieci w sytuacjach niebezpiecznych • w ukryty sposób oddzia∏ujàcych na podÊwiadomoÊç Ustawa z 26.10.1982 o wychowaniu w trzeêwoÊci zabrania: • Zabrania kierowania do niepe∏noletnich reklamy i promocji napojów alkoholowych w tym piwa OBOWIÑZKI SPRZEDAWCY • podaç cen´ • udzieliç prawdziwych informacji nt. towaru • zapewniç warunki umo˝liwiajàce wybór i sprawdzenie jakoÊci towaru • wydaç kompletny towar i instrukcj´ obs∏ugi Ustawa z 9.11.1995 o ochronie zdrowia przed nast´pstwami u˝ywania tytoniu zabrania: • Zabrania reklamowania i promocji wyrobów i rekwizytów tytoniowych w szko∏ach, placówkach oÊwiatowo-wychowawczych, w prasie dzieci´cej i m∏odzie˝owej, w obiektach sportowych i rekreacyjnych CENA • w widocznym miejscu i wyraênie napisana • w przypadku ˝ywnoÊci obowiàzek podania dwóch cen – konkretnego towaru i za jednostk´ miary (np. kilogram) Ustawa z 16.04.1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazuje: • reklamy sprzecznej z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiajàcej godnoÊci cz∏owieka; • reklamy wprowadzajàcej klienta w b∏àd i mogàcej przez to wp∏ynàç na jego decyzj´ co do nabycia towaru lub us∏ugi; • reklamy odwo∏ujàcej si´ do uczuç klientów przez wywo∏anie l´ku, wykorzystywanie przesàdów lub ∏atwowiernoÊci dzieci; • wypowiedzi, która, zach´cajàc do nabywania towarów lub us∏ug, sprawia wra˝enie neutralnej informacji; • reklamy, która stanowi istotnà ingerencj´ w sfer´ prywatnoÊci, w szczególnoÊci przez ucià˝liwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesy∏anie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadu˝ywanie technicznych Êrodków przekazu informacji. PARAGON • dowód zawarcia umowy • przechowuj przez 2 lata! ETYKIETA • zawiera obowiàzkowo nazw´ producenta lub importera i adres • na ubraniach dodatkowo: z jakich materia∏ów, jak praç lub czyÊciç • ˝ywnoÊç: szczególne regulacje ˚YWNOÂå – INFORMACJE NA OPAKOWANIU • data wa˝noÊci (do kiedy spo˝yç) • jak przechowywaç • jak d∏ugo i gdzie przechowaç po otwarciu • waga produktu, • sk∏ad, u˝yte substancje smakowe, barwniki, Êrodki konserwujàce • ew. przeznaczenie Opracowano na podstawie materia∏ów informacyjnych kampanii edukacyjnej „Moje konsumenckie ABC” wspó∏finansowanej z funduszy Unii Europejskiej i Urzàdu Ochrony Konkurencji i Konsumentów OZNAKOWANIE PRODUKTÓW Symbol CE oznacza, ˝e produkt zosta∏ wyprodukowany zgodnie z obowiàzujàcymi przepisami. REKLAMACJA • Mo˝na jà z∏o˝yç w ciàgu 2 lat od zakupu. • Zg∏oÊ si´ z paragonem i produktem do sprzedawcy lub z produktem i kartà gwarancyjnà do gwaranta. • Czas rozpatrywania – 14 dni (termin ten dotyczy tylko reklamacji z tytu∏u niezgodnoÊç z umowà, GWARANCJI NIE) • Reklamacje ˝ywnoÊci sk∏adaj w ciàgu 3 dni od zakupu, w wypadku opakowaƒ fabrycznych, 3 dni od daty otwarcia - powinna byç rozpatrzona niezw∏ocznie. • W przypadku nieuwzgl´dnienia reklamacji – polubowny sàd konsumencki przy Inspekcji Handlowej. JeÊli sprzedawca lub gwarant nie wyra˝a na to zgody, mo˝esz wnieÊç spraw´ do sàdu powszechnego. Znak informuje, ˝e zabawka zawiera ma∏e, ruchome elementy i ˝e w zwiàzku z tym mo˝e byç u˝ywana tylko przez dzieci powy˝ej 3 roku ˝ycia. Takie oznaczenie spotyka si´ na opakowaniach, które podlegajà ponowne- mu wykorzystaniu, nadajà si´ do recyklingu. ZAKUPY NA ODLEG¸OÂå – sprzeda˝ wysy∏kowa, internet, telezakupy, itp. • Masz prawo do pe∏nej informacji o towarze • Potwierdzenie zawarcia umowy pisemne lub mailem (najpóêniej w chwili otrzymania towaru) • Masz 10 dni na zwrot towaru i odstàpienie od umowy (trzeba powiadomiç na piÊmie) • Zwrot pieni´dzy otrzymasz w ciàgu 14 dni • Nie musisz przyjàç niezamówionego towaru ani za niego p∏aciç • Mo˝esz p∏aciç kartà lub przy odbiorze „przesy∏ki za zaliczeniem pocztowym” (unikasz podawania numeru karty p∏atniczej) GWARANCJA • Gwarancji mo˝e udzieliç producent, sprzedawca lub importer. • Gwarancja jest dobrowolna i nieodp∏atna. • Dokument gwarancyjny musi zawieraç: nazw´ i adres gwaranta, czas trwania i zasi´g terytorialny ochrony gwarancyjnej, obowiàzki gwaranta i uprawnienia kupujàcego. • Gwarancja na dany towar nie ogranicza, nie wy∏àcza i nie zawiesza uprawnieƒ kupujàcego z tytu∏u niezgodnoÊci towaru z umowà! • Dokument gwarancyjny musi byç wydany przez sprzedawc´ wraz z towarem. • Sprzedawca sprawdza zgodnoÊç oznaczeƒ na towarze z danymi w dokumencie gwarancyjnym, stan plomb i zabezpieczeƒ. BEZPIECZNE ZAKUPY W INTERNECIE • Sprawdê sklep (adres pocztowy), system zabezpieczeƒ transakcji i informacji (unikasz ofert reklamowych, czyli tzw. spamu) • Sprawdê ca∏kowity koszt zakupu (cena, koszt przesy∏ki, podatek VAT) • Zachowaj w pami´ci komputera dane producenta i kopi´ zamówienia • Masz 10 dni na zwrot towaru i odstàpienie od umowy (zrób to na piÊmie) • W ciàgu 14 dni zwrot pieni´dzy (jeÊli nie – szukaj pomocy rzecznika konsumentów) • Prawo do oddania towaru nie obejmuje zakupów na portalach aukcyjnych, w sytuacji, gdy dokonujemy zakupu od innej osoby, a nie przedsi´biorcy KTO POMAGA KONSUMENTOM? W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH: • miejski lub powiatowy RZECZNIK KONSUMENTÓW adresy na: www.uokik.gov.pl • Federacja Konsumentów adresy biur: www.federacja-konsumentow.org.pl NIEZGODNOÂå TOWARU Z UMOWÑ Towar jest niezgodny z umowà, gdy: • jest uszkodzony • jest niekompletny • nie nadaje si´ do celu, do jakiego zwykle jest u˝ywany • nie ma cech deklarowanych przez sprzedawc´ W takiej sytuacji sprzedawca powinien: • nieodp∏atnie naprawiç go • wymieniç na inny A w szczególnych przypadkach: • obni˝yç cen´ • zwróciç pieniàdze JEÂLI PROBLEM DOTYCZY ZBIOROWYCH INTERESÓW KONSUMENTÓW • Skarga do URZ¢DU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW (wniesiona pisemnie, faksem, telegraficznie, pocztà elektronicznà lub podczas rozmowy z urz´dnikiem) • Skarga podpisana (anonimowe nie sà rozpatrywane) • Po otrzymaniu sygna∏u od konsumenta UOKiK mo˝e wszczàç post´powanie administracyjne; jeÊli przedsi´biorca postàpi∏ nieuczciwie wobec konsumentów, nakazuje mu post´powanie zgodnie z prawem • UOKiK nie interweniuje w sprawach indywidualnych klientów • Urzàd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Pl. Powstaƒców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startvademecum gimnazjalisty - fizyka i astronomia [2009], Gimnazjum, Fizyka w GimnazjumUSTAWA O POLICJI, GALERIA, POLSKA - W KRAJU ŻLE RZĄDZONYM WSTYD BYĆ BOGATYM,W KRAJU DOBRZE RZĄDZONYM WSTYD BYĆ BIEDNYM. KONFUCJUSZ, BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE - CZY POLSKA POTRZEBUJE WOJSKAVademecum maturzysty - Geografia, Geografiavademecum, Technik górnictwa podziemnego, Górnictwovademecum gimnazjalisty - język polski, nauka, gimnazjumvademecum 2012 08 03, Prawo medyczne, Medycznevademecum skauta(1), Gitara-Nauka -(haslo-gitara), tabyvademecum gimnazjalisty - matematyka - OPERON - fragment, nauka; szkoła; edukacja; kształcenie, Matematykauptodate3 innit transcript, Languages, English, Learning, bbc, BBC Radio Learning, words in the news, keep ypur english up to dateuptodate3 manky plan, Languages, English, Learning, bbc, BBC Radio Learning, words in the news, keep ypur english up to date
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plurodze-zycie.pev.pl
|