VAG- how to, #mechanika samochodowa#, DiAgNoStYkA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] OBD 2 - EOBD – grupa VW AUDI SEAT SKODA Wstęp OBD - II On-Board Diagnostics, II generation Centralny Układ Diagnostyczny II generacji w europie przyjęto nazwę EOBD European On-Board Diagnostics Obowiązek stosowania systemów diagnostyki pokładowej OBD II i EOBD został wprowadzony w Europie od 01.01.2000 roku ( DYREKTYWA UE98/69 ), w USA był już stosowany od 1996 roku. Zgodnie z tym każdy zainteresowany ma prawnie zagwarantowany dostęp do informacji diagnostycznej każdego pojazdu homologowanego w Unii Europejskiej oraz w Polsce, na poziomie który do tej pory było dostępny tylko w autoryzowanych serwisach. Informacje te zawierają kody usterek oraz warunki pracy wszystkich układów elektroniki występujących w danym modelu samochodu w których uszkodzenia te zostały po raz pierwszy zaobserwowane. Ponadto aktualne wartości wszystkich parametrów samochodu badane na postoju jak i podczas jazdy, szczegółowe dane o pojeździe oraz systemie sterowania , w tym także numer VIN. Informacje te możemy odczytać poprzez standardowe złącze diagnostyczne DLC stosując czytnik informacji diagnostycznej spełniający podstawowe standardy amerykańskie i europejskie (SAE i ISO) W wyniku takich prawnych rozwiązań mamy możliwość diagnostyki i naprawy samochodów bez udziału autoryzowanych stacji naprawy. Daje to też możliwość kontroli stanu pojazdu indywidualnym użytkownikom bez konieczności płacenia za diagnozę warsztatom naprawczym czy autoryzowanym serwisom. Indywidualny użytkownik pojazdu może też ocenić jakość usługi po odebraniu swojego samochody z warsztatu naprawczego. Pod względem kontroli emisji substancji toksycznych EOBD poddaje ciągłej diagnozie: ? katalizator, który redukuje zawartość substancji szkodliwych; ? sondy lambda, które muszą kontrolować skład gazów wylotowych, aby dostarczyć informacji centralnemu komputerowi dla prawidłowego dozowania proporcji mieszanki powietrzno-paliwowej; ? spalanie, które musi być zawsze spalaniem całkowitym, z uwagi na fakt, że jedna niespalona cząsteczka benzyny (misfiring), która trafiłaby do układu wydechowego zakłóciłaby pracę katalizatora, a w najpoważniejszych przypadkach spowodowałaby jego uszkodzenie. Jedno złącze powie ci wszystko Poprzez złącze EOBD uzyskujemy dostęp do pamięci centralnego komputera (Body Computer) i uzyskujemy kody błędów, to znaczy wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu, które miały miejsce w przypadku którejkolwiek funkcji samochodu poddawanej diagnozowaniu: ? emisje, jak już wcześniej wspomniano; ? kontrola dynamiczna samochodu, czyli kontrola silnika, hamowania, skrzyni biegów itp. ? funkcje nadwozia, czyli widoczność, dostęp, informacje na pokładzie, komfort, teleinformatyka, itp. Innymi słowy, kiedy samochód trafia do warsztatu, jedno złącze opowiada nam wszystko. W ten sposób osoba dokonująca przeglądu takiego samochodu posiada nie tylko natychmiastowy, ale i pełny obraz sytuacji w sposób wiarygodny oddający aktualny stan samochodu i ewentualnie występujące w nim problemy. Wszystkie samochody i małe samochody dostawcze produkowane i wprowadzone do sprzedaży w USA po 1996 r. w UE po 2000 r. ( z silnikiem diesla po 2003 r.) muszą być wyposażone w gniazdo diagnostyczne OBD II. W samochodach tych może być stosowany jeden z trzech protokołów komunikacji określanych jako : OBD II ISO, PWM , VPW. Protokoły komunikacji? Normy OBDII / EOBD dopuszczają stosowanie następujących protokołów komunikacji: PWM : zdefiniowany w SAE J1850 - spotykany głównie w pojazdach firmy Ford. Prędkość transmisji danych w tym standardzie jest stosunkowo szybka i wynosi 41,6 kb/s, a dzięki zastosowanej metodzie kodowania stanów logicznych (modulacja współczynnikiem wypełnienia impulsu prostokątnego) - jej odporność na zakłócenia jest relatywnie wysoka; VPW : SAE J1850 - spotykany głównie w pojazdach firm: General Motors, oraz Chrysler . Transmisja danych w tym standardzie jest czterokrotnie mniejsza, niż w PWM i wynosi 10,4 kb/s. Zastosowany sposób kodowania danych zapewnia jeszcze większą odporność na zakłócenia, niż w przypadku standardu PWM; ISO : ISO/DIS 9141-2 - głównie samochody europejskie i azjatyckie Keyword 2000: ISO/DIS 14230-4 - stosowany głównie w pojazdach europejskich, zbliżony do standardu ISO 9141-2; inicjalizacja szybka inicjalizacja wolna CAN : ISO/DIS 15765-4 - głównie auta europejskie; standard zapewniający bardzo szybką transmisję o bardzo dużej odporności na zakłócenia - od roku 2008. ma zastąpić wszystkie pozostałe standardy stosowane obecnie. W systemach OBDII / EOBD spotykany w czterech wersjach: nagłowek 11 bitowy, prędkość 250 kb/s nagłowek 11 bitowy, prędkość 500 kb/s nagłowek 29 bitowy, prędkość 250 kb/s nagłowek 29 bitowy, prędkość 500 kb/s Z punktu widzenia diagnosty informacja o rodzaju protokołu nie ma znaczenia, gdyż ilość i rodzaj danych jakie można odczytać ze sterownika pojazdu jest taka sama i nie zależy od protokołu komunikacji. Dostępne są dwa rodzaje gniazd diagnostycznych, występujących w samochodach, uzależnione od ich daty produkcji. Pierwszy rodzaj występujący w samochodach do roku 1995 przedstawia poniższy rysunek. Kolory gniazd mogą być różne, ale podstawą identyfikacji są kolory przewodów doprowadzonych do gniazd oraz kształt gniazd. Aby przeprowadzić diagnostykę samochodu posiadającego takie złącze należy użyć kabla uniwersalnego (w zestawie) podłączając go według opisu i kolejności przedstawionej poniżej: Kabel uniwersalny Gniazdo diagnostyczne 1 przewód czarny masa (B-) 2 przewód niebieski diagnostyka (K-line) 3 przewód czerwony 12V (B+) Drugi rodzaj złącza diagnostycznego występujący w samochodach po roku 1995 to, zgodne ze standardem OBD, 16-to stykowe złącze posiadające następujące wyprowadzenia: Styk Opis 4 Masa (B-) 7 Diagnostyka (K-line) 16 12V (B+) Do przeprowadzenia diagnostyki samochodów posiadających to złącze diagnostyczne należy użyć kabla z końcówką przystosowaną do 16 stykowych złącz OBD (w zestawie). Można również użyć kabla uniwersalnego podłączając go w następujący sposób: Kabel uniwersalny Gniazdo diagnostyczne OBD 1. Przewód czarny Styk 4 2. Przewód niebieski Styk 7 3. Przewód czerwony Styk 16 Lokalizacja gniazda diagnostycznego : Nie można wyszczególnić jednego miejsca, w którym znajduje się gniazdo diagnostyczne. Standard OBD mówi, że złącze diagnostyczne powinno znajdować się w po stronie kierowcy w okolicy kolumny kierowniczej. Niestety są przypadki (Skoda Felicja) gdzie umiejscowienie złącza nie jest zgodne ze standardem. Jedyną wskazówką przy szukaniu złącza jest ten oto znaczek: To zwykle pod nim znajduje się gniazdo diagnostyczne. Poniższa tabela może pomóc w lokalizacji złącza diagnostycznego w różnych modelach samochodów. Model samochodu Rok Lokalizacja łącza Typ złącza Audi A2,A4/S4 od 2000 pod kolumną kierownicy OBD Audi A6 od 1997 pod kolumną kierownicy OBD Audi A3/S3 konsola środkowa, pod popielniczką OBD Audi A4/S4 od 1994 do 2000 konsola środkowa, pod pokrywą popielniczki, pod zaślepką po lewej stronie OBD Audi A8/S8 pod popielniczką, pod zaślepką po prawej stronie OBD Audi TT pod kolumną kierowniczą, po lewej stronie, obok dźwigni do otwierania maski OBD Audi 100/A6 do 1997 pod maską, obok przekaźników 2x2 Seat Arosa, Ibiza, Cordoba od 1999 pod kolumną kierowniczą, obok skrzynki z bezpiecznikami OBD Seat Ibiza, Cordoba do 1999 pod kolumną kierowniczą, w skrytce po prawej stronie OBD Seat Toledo do 1999 po prawej stronie kierownicy, za stacyjką 2x2 Seat Toledo od 1999 konsola środkowa, pod zaślepką poniżej popielniczki OBD Seat Leon Konsola środkowa, pod zaślepką poniżej popielniczki OBD Seat Alhambra do 2000 pod konsolą środkową OBD Seat Alhambra od 2000 pod kolumną kierowniczą OBD Skoda Felicja po stronie pasażera, obok skrzynki z bezpiecznikami OBD Skoda Fabia pod kolumną kierowniczą, obok skrzynki OBD z bezpiecznikami Skoda Octavia w schowku pod kolumną kierowniczą OBD VW Lupo do 2000 w środkowej konsoli pod pokrętłami nawiewu OBD VW Lupo od 2000 pod popielniczką OBD VW Polo do 1994 w skrytce po stronie kierowcy 2x2 VW Polo od 1994 do 1997 w schowku pod kolumną kierowniczą, po prawej stronie OBD VW Polo od 1997 do 1999 pod kolumną kierowniczą, obok skrzynki z bezpiecznikami OBD VW Polo od 1999 w środkowej konsoli, pod zaślepką po lewej stronie OBD VW Caddy w skrytce pod kolumną kierowniczą, po prawej stronie OBD VW Golf, Vento do 1993 pod pokrętłami nawiewu, pod zaślepkami 2x2 VW Golf od 1993 do 1997 w środkowej konsoli pod pokrętłami nawiewu, pod zaślepką po prawej stronie OBD VW Golf od 1997 w środkowej konsoli, pod zaślepką po lewej stronie OBD VW Vento od 1993 w środkowej konsoli, po wyjęciu popielniczki, pod zaślepką po prawej stronie OBD VW Bora w środkowej konsoli, pod zaślepką po lewej stronie OBD VW Passat do 1993 w środkowej konsoli, obok lewarka 2x2 VW Passat od 1993 do 1996 po prawej stronie kierownicy, za stacyjką OBD VW Passat od 1996 pod zaślepką po prawej stronie hamulca ręcznego OBD VW Transporter pod zaślepką, po prawej stronie kierownicy OBD Objaśnienia do tabeli: Typ złącza OBD - złącze 16 stykowe standardu OBD, Typ złącza 2x2 - dwie osobne kostki po dwa styki (stare złącze).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji, STUDIA - Kierunek Transport, STOPIEŃ I, SEMESTR 7, Infrastruktura transportu samochodowegoumowa darowizny samochodu druk, umowy darowiznyustawa o drogach publicznych, STUDIA - Kierunek Transport, STOPIEŃ I, SEMESTR 7, Infrastruktura transportu samochodowegoVag com 311 pobierz, pobierzvademecum lakiernika czesc 2, Samochody osobowe.Opisy i dane technicznevademecum lakiernika czesc 1, Samochody osobowe.Opisy i dane techniczneumowa kupna samochodu wspolwlasciciel sprzedajacy, pożyteczneurządzenia elektr. diagnoza, GOLF-1998 BORA-1999 Instrukcja NaprawUrbański P - Geometryczne podstawy mechaniki analitycznej, Biologia Medycyna i nie tylko - Hasło UCZENIE !!!, Matematyka, Algebra i Geometriausterki1, AuTO MoTO, Audi A6 diagnostyka skrzyni
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plurodze-zycie.pev.pl
|