Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
VAG- how to

VAG- how to, #mechanika samochodowa#, DiAgNoStYkA [ Pobierz całość w formacie PDF ]
OBD 2 - EOBD – grupa VW AUDI SEAT SKODA
Wstęp
OBD - II On-Board Diagnostics, II generation Centralny Układ Diagnostyczny II
generacji w europie przyjęto nazwę EOBD European On-Board Diagnostics
Obowiązek stosowania systemów diagnostyki pokładowej OBD II i EOBD został
wprowadzony w Europie od 01.01.2000 roku ( DYREKTYWA UE98/69 ), w USA był już
stosowany od 1996 roku.
Zgodnie z tym każdy zainteresowany ma prawnie zagwarantowany dostęp do informacji
diagnostycznej każdego pojazdu homologowanego w Unii Europejskiej oraz w Polsce, na
poziomie który do tej pory było dostępny tylko w autoryzowanych serwisach.
Informacje te zawierają kody usterek oraz warunki pracy wszystkich układów elektroniki
występujących w danym modelu samochodu w których uszkodzenia te zostały po raz
pierwszy zaobserwowane. Ponadto aktualne wartości wszystkich parametrów samochodu
badane na postoju jak i podczas jazdy, szczegółowe dane o pojeździe oraz systemie
sterowania , w tym także numer VIN.
Informacje te możemy odczytać poprzez standardowe złącze diagnostyczne DLC stosując
czytnik informacji diagnostycznej spełniający podstawowe standardy amerykańskie i
europejskie (SAE i ISO)
W wyniku takich prawnych rozwiązań mamy możliwość diagnostyki i naprawy samochodów
bez udziału autoryzowanych stacji naprawy. Daje to też możliwość kontroli stanu pojazdu
indywidualnym użytkownikom bez konieczności płacenia za diagnozę warsztatom
naprawczym czy autoryzowanym serwisom.
Indywidualny użytkownik pojazdu może też ocenić jakość usługi po odebraniu swojego
samochody z warsztatu naprawczego.
Pod względem kontroli emisji substancji toksycznych EOBD poddaje ciągłej diagnozie:
? katalizator, który redukuje zawartość substancji szkodliwych;
? sondy lambda, które muszą kontrolować skład gazów wylotowych, aby dostarczyć
informacji centralnemu komputerowi dla prawidłowego dozowania proporcji mieszanki
powietrzno-paliwowej;
? spalanie, które musi być zawsze spalaniem całkowitym, z uwagi na fakt, że jedna niespalona
cząsteczka benzyny (misfiring), która trafiłaby do układu wydechowego zakłóciłaby pracę
katalizatora, a w najpoważniejszych przypadkach spowodowałaby jego uszkodzenie.
Jedno złącze powie ci wszystko
Poprzez złącze EOBD uzyskujemy dostęp do pamięci centralnego komputera (Body
Computer) i uzyskujemy kody błędów, to znaczy wszelkie nieprawidłowości w
funkcjonowaniu, które miały miejsce w przypadku którejkolwiek funkcji samochodu
poddawanej diagnozowaniu:
? emisje, jak już wcześniej wspomniano;
? kontrola dynamiczna samochodu, czyli kontrola silnika, hamowania, skrzyni biegów itp.
? funkcje nadwozia, czyli widoczność, dostęp, informacje na pokładzie, komfort,
teleinformatyka, itp.
Innymi słowy, kiedy samochód trafia do warsztatu, jedno złącze opowiada nam wszystko.
W ten sposób osoba dokonująca przeglądu takiego samochodu posiada nie tylko
natychmiastowy, ale i pełny obraz sytuacji w sposób wiarygodny oddający aktualny stan
samochodu i ewentualnie występujące w nim problemy.
Wszystkie samochody i małe samochody dostawcze produkowane i wprowadzone do
sprzedaży w USA po 1996 r. w UE po 2000 r. ( z silnikiem diesla po 2003 r.) muszą być
wyposażone w gniazdo diagnostyczne OBD II.
W samochodach tych może być stosowany jeden z trzech protokołów komunikacji
określanych jako : OBD II ISO, PWM , VPW.
Protokoły komunikacji?
Normy OBDII / EOBD dopuszczają stosowanie następujących protokołów komunikacji:
PWM
: zdefiniowany w SAE J1850 - spotykany głównie w pojazdach firmy Ford. Prędkość
transmisji danych w tym standardzie jest stosunkowo szybka i wynosi 41,6 kb/s, a dzięki
zastosowanej metodzie kodowania stanów logicznych (modulacja współczynnikiem
wypełnienia impulsu prostokątnego) - jej odporność na zakłócenia jest relatywnie wysoka;
VPW
: SAE J1850 - spotykany głównie w pojazdach firm: General Motors, oraz Chrysler .
Transmisja danych w tym standardzie jest czterokrotnie mniejsza, niż w PWM i wynosi 10,4
kb/s. Zastosowany sposób kodowania danych zapewnia jeszcze większą odporność na
zakłócenia, niż w przypadku standardu PWM;
ISO
: ISO/DIS 9141-2 - głównie samochody europejskie i azjatyckie
Keyword 2000: ISO/DIS 14230-4 - stosowany głównie w pojazdach europejskich, zbliżony
do standardu ISO 9141-2;
inicjalizacja szybka
inicjalizacja wolna
CAN
: ISO/DIS 15765-4 - głównie auta europejskie; standard zapewniający bardzo szybką
transmisję o bardzo dużej odporności na zakłócenia - od roku 2008. ma zastąpić wszystkie
pozostałe standardy stosowane obecnie. W systemach OBDII / EOBD spotykany w czterech
wersjach:
nagłowek 11 bitowy, prędkość 250 kb/s
nagłowek 11 bitowy, prędkość 500 kb/s
nagłowek 29 bitowy, prędkość 250 kb/s
nagłowek 29 bitowy, prędkość 500 kb/s
Z punktu widzenia diagnosty informacja o rodzaju protokołu nie ma znaczenia, gdyż ilość i
rodzaj danych jakie można odczytać ze sterownika pojazdu jest taka sama i nie zależy od
protokołu komunikacji.
Dostępne są dwa rodzaje gniazd diagnostycznych, występujących w samochodach,
uzależnione od ich daty produkcji. Pierwszy rodzaj występujący w samochodach do roku
1995 przedstawia poniższy rysunek. Kolory gniazd mogą być różne, ale podstawą
identyfikacji są kolory przewodów doprowadzonych do gniazd oraz kształt gniazd.
Aby przeprowadzić diagnostykę samochodu posiadającego takie złącze należy użyć kabla
uniwersalnego (w zestawie) podłączając go według opisu i kolejności przedstawionej poniżej:
Kabel uniwersalny
Gniazdo diagnostyczne
1
przewód czarny
masa (B-)
2
przewód niebieski
diagnostyka (K-line)
3 przewód czerwony
12V (B+)
Drugi rodzaj złącza diagnostycznego występujący w samochodach po roku 1995 to, zgodne
ze standardem OBD, 16-to stykowe złącze posiadające następujące wyprowadzenia:
Styk Opis
4
Masa (B-)
7
Diagnostyka (K-line)
16
12V (B+)
Do przeprowadzenia diagnostyki samochodów posiadających to złącze diagnostyczne należy
użyć kabla z końcówką przystosowaną do 16 stykowych złącz OBD (w zestawie). Można
również użyć kabla uniwersalnego podłączając go w następujący sposób:
Kabel uniwersalny Gniazdo diagnostyczne OBD
1. Przewód czarny Styk 4
2. Przewód niebieski Styk 7
3. Przewód czerwony Styk 16
Lokalizacja gniazda diagnostycznego
:
Nie można wyszczególnić jednego miejsca, w którym znajduje się gniazdo diagnostyczne.
Standard OBD mówi, że złącze diagnostyczne powinno znajdować się w po stronie kierowcy
w okolicy kolumny kierowniczej. Niestety są przypadki (Skoda Felicja) gdzie umiejscowienie
złącza nie jest zgodne ze standardem. Jedyną wskazówką przy szukaniu złącza jest ten oto
znaczek:
To zwykle pod nim znajduje się gniazdo diagnostyczne.
Poniższa tabela może pomóc w lokalizacji złącza diagnostycznego w różnych modelach
samochodów.
Model samochodu
Rok
Lokalizacja łącza
Typ
złącza
Audi A2,A4/S4
od 2000
pod kolumną kierownicy
OBD
Audi A6
od 1997
pod kolumną kierownicy
OBD
Audi A3/S3
konsola środkowa, pod popielniczką
OBD
Audi A4/S4
od 1994 do
2000
konsola środkowa, pod pokrywą
popielniczki, pod zaślepką po lewej
stronie
OBD
Audi A8/S8
pod popielniczką, pod zaślepką po prawej
stronie
OBD
Audi TT
pod kolumną kierowniczą, po lewej
stronie, obok dźwigni do otwierania
maski
OBD
Audi 100/A6
do 1997
pod maską, obok przekaźników
2x2
Seat Arosa, Ibiza,
Cordoba
od 1999
pod kolumną kierowniczą, obok skrzynki
z bezpiecznikami
OBD
Seat Ibiza, Cordoba do 1999
pod kolumną kierowniczą, w skrytce po
prawej stronie
OBD
Seat Toledo
do 1999
po prawej stronie kierownicy, za stacyjką 2x2
Seat Toledo
od 1999
konsola środkowa, pod zaślepką poniżej
popielniczki
OBD
Seat Leon
Konsola środkowa, pod zaślepką poniżej
popielniczki
OBD
Seat Alhambra
do 2000
pod konsolą środkową
OBD
Seat Alhambra
od 2000
pod kolumną kierowniczą
OBD
Skoda Felicja
po stronie pasażera, obok skrzynki z
bezpiecznikami
OBD
Skoda Fabia
pod kolumną kierowniczą, obok skrzynki OBD
z bezpiecznikami
Skoda Octavia
w schowku pod kolumną kierowniczą
OBD
VW Lupo
do 2000
w środkowej konsoli pod pokrętłami
nawiewu
OBD
VW Lupo
od 2000
pod popielniczką
OBD
VW Polo
do 1994
w skrytce po stronie kierowcy
2x2
VW Polo
od 1994 do
1997
w schowku pod kolumną kierowniczą, po
prawej stronie
OBD
VW Polo
od 1997 do
1999
pod kolumną kierowniczą, obok skrzynki
z bezpiecznikami
OBD
VW Polo
od 1999
w środkowej konsoli, pod zaślepką po
lewej stronie
OBD
VW Caddy
w skrytce pod kolumną kierowniczą, po
prawej stronie
OBD
VW Golf, Vento
do 1993
pod pokrętłami nawiewu, pod zaślepkami 2x2
VW Golf
od 1993 do
1997
w środkowej konsoli pod pokrętłami
nawiewu, pod zaślepką po prawej stronie
OBD
VW Golf
od 1997
w środkowej konsoli, pod zaślepką po
lewej stronie
OBD
VW Vento
od 1993
w środkowej konsoli, po wyjęciu
popielniczki, pod zaślepką po prawej
stronie
OBD
VW Bora
w środkowej konsoli, pod zaślepką po
lewej stronie
OBD
VW Passat
do 1993
w środkowej konsoli, obok lewarka
2x2
VW Passat
od 1993 do
1996
po prawej stronie kierownicy, za stacyjką OBD
VW Passat
od 1996
pod zaślepką po prawej stronie hamulca
ręcznego
OBD
VW Transporter
pod zaślepką, po prawej stronie
kierownicy
OBD
Objaśnienia do tabeli:
Typ złącza OBD - złącze 16 stykowe standardu OBD,
Typ złącza 2x2 - dwie osobne kostki po dwa styki (stare złącze).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji, STUDIA - Kierunek Transport, STOPIEŃ I, SEMESTR 7, Infrastruktura transportu samochodowego
    umowa darowizny samochodu druk, umowy darowizny
    ustawa o drogach publicznych, STUDIA - Kierunek Transport, STOPIEŃ I, SEMESTR 7, Infrastruktura transportu samochodowego
    Vag com 311 pobierz, pobierz
    vademecum lakiernika czesc 2, Samochody osobowe.Opisy i dane techniczne
    vademecum lakiernika czesc 1, Samochody osobowe.Opisy i dane techniczne
    umowa kupna samochodu wspolwlasciciel sprzedajacy, pożyteczne
    urządzenia elektr. diagnoza, GOLF-1998 BORA-1999 Instrukcja Napraw
    Urbański P - Geometryczne podstawy mechaniki analitycznej, Biologia Medycyna i nie tylko - Hasło UCZENIE !!!, Matematyka, Algebra i Geometria
    usterki1, AuTO MoTO, Audi A6 diagnostyka skrzyni
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • urodze-zycie.pev.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org