Ustawa o finansach,
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->DZIAŁ IZasady finansów publicznychRozdział 1Przepisy ogólneArt. 9.Sektor finansów publicznych tworzą:1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organykontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;3) jednostki budżetowe;4) samorządowe zakłady budżetowe;5) agencje wykonawcze;6) instytucje gospodarki budżetowej;7) państwowe fundusze celowe;8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz KasaRolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez PrezesaKasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;9) Narodowy Fundusz Zdrowia;10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;11) uczelnie publiczne;12) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;13) państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucjefilmowe;14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawieodrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniemprzedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.DZIAŁ IIPaństwowy dług publicznyRozdział 1Przepisy ogólneArt. 72.1. Państwowy dług publiczny obejmuje zobowiązania sektorafinansów publicznych z następujących tytułów:1) wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelnościpieniężne;2) zaciągniętych kredytów i pożyczek;3) przyjętych depozytów;4) wymagalnych zobowiązań:a) wynikających z odrębnych ustaw oraz prawomocnych orzeczeń sądów lubostatecznych decyzji administracyjnych,b) uznanych za bezsporne przez właściwą jednostkę sektora finansówpublicznych będącą dłużnikiem.2. Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposóbklasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, wtym rodzaje zobowiązań zaliczanych do tytułów dłużnych, uwzględniającpodstawowe kategorie przedmiotowe i podmiotowe zadłużenia oraz okresyzapadalności.Art. 73.1. Państwowy dług publiczny oblicza się jako wartość nominalnązobowiązań jednostek sektora finansów publicznych po wyeliminowaniuwzajemnych zobowiązań między jednostkami tego sektora.2. Przez wartość nominalną zobowiązania rozumie się wartość nominalną:1) wyemitowanych papierów wartościowych;2) zaciągniętej pożyczki, kredytu lub innego zobowiązania, to jest kwotęświadczenia głównego, należną do zapłaty w dniu wymagalności zobowiązania.3. Wartość nominalna zobowiązań indeksowanych lub kapitalizowanychodpowiada początkowej wartości nominalnej z uwzględnieniem przyrostu kapitału,wynikającego z indeksacji lub kapitalizacji, naliczonego na koniec okresusprawozdawczego.4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się do obliczania kwot niewymagalnych zobowiązańz tytułu poręczeń i gwarancji niezaliczanych do państwowego długu publicznego, atakże odpowiednio do obliczania długu Skarbu Państwa oraz kwotniewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji niezaliczanych dodługu Skarbu Państwa.5. Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposóbustalania:1) wartości zobowiązań zaliczanych do:a) państwowego długu publicznego,b) długu Skarbu Państwa,2) wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji- uwzględniając klasyfikację tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długupublicznego oraz konieczność prawidłowego obliczenia relacji państwowego długupublicznego do produktu krajowego brutto.Rozdział 3Procedury ostrożnościowe i sanacyjneArt. 86.1. W przypadku, gdy wartość relacji kwoty państwowego długupublicznego do produktu krajowego brutto, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a,ogłoszonej zgodnie z art. 38:1) jest większa od 50 %, a nie większa od 55 %, to na kolejny rok Rada Ministrówuchwala projekt ustawy budżetowej, w którym relacja deficytu budżetu państwado dochodów budżetu państwa nie może być wyższa niż relacja deficytubudżetu państwa do dochodów budżetu państwa z roku bieżącego wynikająca zustawy budżetowej;2) jest większa od 55 %, a mniejsza od 60 %, to:a) na kolejny rok Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej, wktórym:– nie przewiduje się deficytu budżetu państwa lub przyjmuje się poziomróżnicy dochodów i wydatków budżetu państwa, zapewniający, że relacjadługu Skarbu Państwa do produktu krajowego brutto przewidywana nakoniec roku budżetowego, którego dotyczy projekt ustawy, będzie niższaod relacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. b, ogłoszonej zgodnie z art. 38,– nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń pracowników państwowej sferybudżetowej, w tym pracowników jednostek, o których mowa w art. 139ust. 2,– waloryzacja rent i emerytur nie może przekroczyć poziomuodpowiadającego wzrostowi cen towarów i usług konsumpcyjnych,ogłoszonego przez Główny Urząd Statystyczny za poprzedni rokbudżetowy,– wprowadza się zakaz udzielania pożyczek i kredytów z budżetu państwa zwyjątkiem rat kredytów i pożyczek udzielonych w latach poprzednich,– nie przewiduje się wzrostu wydatków w jednostkach, o których mowa wart. 139 ust. 2, na poziomie wyższym niż w administracji rządowej,b) Rada Ministrów dokonuje przeglądu wydatków budżetu państwafinansowanych środkami pochodzącymi z kredytów zagranicznych orazprzeglądu programów wieloletnich,c) Rada Ministrów przedstawia Sejmowi program sanacyjny mający na celuobniżenie relacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a,d) wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego określone w uchwalebudżetowej na kolejny rok mogą być wyższe niż dochody tego budżetupowiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, jedynie okwotę związaną z realizacją zadań ze środków, o których mowa w art. 5 ust.3,e) Rada Ministrów dokonuje przeglądu obowiązujących przepisów w celuprzedstawienia propozycji rozwiązań prawnych mających wpływ na poziomdochodów budżetu państwa, w tym dotyczących stosowania stawek podatkuod towarów i usług,f) Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otrzymujedotację celową z budżetu państwa na realizację zadania, o którym mowa wart. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej ispołecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr214, poz. 1407, Nr 217, poz. 1427 i Nr 226, poz. 1475), w wysokości do 30% środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok,g) organy administracji rządowej mogą zaciągać nowe zobowiązania naprzygotowanie inwestycji, jeżeli mają zapewnione finansowanie z udziałemśrodków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, namaksymalnym dopuszczalnym poziomie, określonym w przepisach lubprocedurach dotyczących danego rodzaju inwestycji, nie mniejszym niż 50 %całości kosztów, z tym że ograniczenia te nie dotyczą:– odbudowy lub przebudowy dróg krajowych w celu usunięcia zagrożenianaruszenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym,– inwestycji, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2010r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutkówpowodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 123, poz. 835 i Nr 148, poz. 993),– przygotowania, wdrożenia, budowy lub eksploatacji systemówelektronicznego poboru opłat, o których mowa w art. 13i ustawy z dnia 21marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, zpóźn. zm.),– zobowiązania z tytułu odszkodowań za nieruchomości przejęte w trybieustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowaniai realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr193, poz. 1194 i Nr 199, poz. 1227 oraz z 2009 r. Nr 72, poz. 620);3) jest równa lub większa od 60 %, to:a) stosuje się odpowiednio postanowienia pkt 2 lit. a, b oraz e-g,b) Rada Ministrów, najpóźniej w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia relacji, októrej mowa w art. 38 pkt 1 lit. a, przedstawia Sejmowi program sanacyjnymający na celu ograniczenie tej relacji do poziomu poniżej 60 %,c) wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego określone w uchwalebudżetowej na kolejny rok nie mogą być wyższe niż dochody tego budżetu,d) poczynając od siódmego dnia po dniu ogłoszenia relacji, o której mowa wart. 38 pkt 1 lit. a, jednostki sektora finansów publicznych nie mogą udzielaćnowych poręczeń i gwarancji.2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 2 i 3 Rada Ministrów, w drodzeuchwały, może wyrazić zgodę na realizację inwestycji przewidzianych dofinansowania ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, które niespełniają wymagań określonych w ust. 1 pkt 2 lit. g.Art. 87.Program sanacyjny obejmuje:1) wskazanie przyczyn kształtowania się relacji państwowego długu publicznego,o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a;2) program przedsięwzięć mających na celu doprowadzenie do ograniczeniarelacji, o której mowa w art. 38 pkt 1 lit. a, uwzględniający w szczególnościpropozycje rozwiązań prawnych mających wpływ na poziom wydatków irozchodów w sektorze finansów publicznych;3) trzyletnią prognozę dotyczącą relacji państwowego długu publicznego doproduktu krajowego brutto, wraz z przewidywanym rozwojem sytuacjimakroekonomicznej kraju.Rozdział 2Ustawa budżetowaArt. 109.1. Ustawa budżetowa jest podstawą gospodarki finansowej państwaw danym roku budżetowym.2. Ustawa budżetowa składa się z:1) budżetu państwa;2) załączników;3) postanowień, których obowiązek zamieszczenia i w ustawie budżetowej wynikaz niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw.3. Ustawa budżetowa jest uchwalana na okres roku budżetowego.4. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy.5. Ustawa budżetowa nie może zawierać przepisów zmieniających inne ustawy.1)2)3)4)5)6)7)8)Art. 110.Budżet państwa określa:łączną kwotę prognozowanych podatkowych i niepodatkowych dochodówbudżetu państwa;łączną kwotę planowanych wydatków budżetu państwa;kwotę planowanego deficytu budżetu państwa wraz ze źródłami jego pokrycia;łączną kwotę prognozowanych dochodów budżetu środków europejskich;łączną kwotę planowanych wydatków budżetu środków europejskich;wynik budżetu środków europejskich;łączną kwotę planowanych przychodów budżetu państwa;łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu państwa;
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
StartUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiałyustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)ustawa o kosmetykach, Kosmetyka, Chemia kosmetyczna, PREPARATY KOSMETYCZNEustawa o SOR, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)ustawa o chorobach zakaznych, Lekarski, Choroby zakaźne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pltomekjaroslaw.htw.pl
|