Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa o sł.cywilnej

ustawa o sł.cywilnej, Prawo (www.administracja-rp.blogspot.com) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
USTAWA
z dnia 21 listopada 2008 r.
o służbie cywilnej1)
(Dz. U. z dnia 23 grudnia 2008 r.)
komentarze
monografie
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania
zadań państwa ustanawia się służbę cywilną oraz określa zasady dostępu do tej służby, zasady jej
organizacji, funkcjonowania i rozwoju.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 2. 1. Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych w:
1) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
2) urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz
urzędach centralnych organów administracji rządowej,
3) urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów
administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,
4) komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy
kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb,
inspekcji i straży, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej,
5) Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
6) Biurze Nasiennictwa Leśnego,
7) (1) jednostkach budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe, których dysponentami są
organy administracji rządowej
- zwanych dalej "urzędami".
2. Korpus służby cywilnej tworzą także powiatowi i graniczni lekarze weterynarii oraz ich zastępcy.
3. Stanowiska urzędnicze w urzędach mogą zajmować także osoby oddelegowane na podstawie odrębnych
przepisów do wykonywania zadań poza jednostką organizacyjną, w której są zatrudnione.
4. Prawa i obowiązki członków korpusu służby zagranicznej oraz zasady organizacji i funkcjonowania tej
służby określają przepisy o służbie zagranicznej.
informacje o jednostce
tezy z piśmiennictwa
projekty ustaw
komentarze
Art. 3. W rozumieniu ustawy:
1) pracownik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę zgodnie z
zasadami określonymi w ustawie;
2) urzędnik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie mianowania zgodnie z zasadami
określonymi w ustawie;
3) członek korpusu służby cywilnej oznacza osobę, o której mowa w pkt 1 i 2.
informacje o jednostce
pisma urzędowe
komentarze
Art. 4. W służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która:
1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 5;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo
skarbowe;
4) posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy;
5) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 5. 1. Dyrektor generalny urzędu, upowszechniając informacje o wolnych stanowiskach pracy, wskazuje,
za zgodą Szefa Służby Cywilnej, stanowiska, o które, poza obywatelami polskimi, mogą ubiegać się
obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych
lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo podjęcia zatrudnienia na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na stanowisku pracy, na którym
wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i
funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa, jeżeli posiada znajomość języka polskiego
potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.
3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje dokumentów potwierdzających
znajomość języka polskiego, kierując się charakterem pracy wykonywanej przez członków korpusu służby
cywilnej i potrzebą zapewnienia odpowiedniego poziomu wykonywania przez nich zadań.
informacje o jednostce
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
tezy z piśmiennictwa
komentarze
Art. 6. Każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór
do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 7. 1. Limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy i środki finansowe na
wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej określa ustawa budżetowa.
2. Rada Ministrów ustala corocznie trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej i
przedkłada go do wiadomości Sejmowi równocześnie z projektem ustawy budżetowej.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 8. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych współdziała z Szefem Służby Cywilnej w
zakresie przygotowywania oraz wykonywania budżetu państwa w części dotyczącej wynagrodzeń i szkoleń
członków korpusu służby cywilnej.
2. Szef Służby Cywilnej przedstawia Radzie Ministrów stanowisko odnośnie do projektu ustawy
budżetowej, w części dotyczącej środków finansowych na wynagrodzenia i szkolenia członków korpusu
służby cywilnej.
informacje o jednostce
projekty ustaw
komentarze
Art. 9. 1. W sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje
się przepisy Kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy.
2. Spory o roszczenia dotyczące stosunku pracy w służbie cywilnej rozpatrywane są przez sądy pracy.
informacje o jednostce
tezy z piśmiennictwa
komentarze
Rozdział 2
Organizacja służby cywilnej
Art. 10. 1. Szef Służby Cywilnej jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach
służby cywilnej.
2. Szef Służby Cywilnej podlega bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów.
3. Szefa Służby Cywilnej powołuje Prezes Rady Ministrów spośród urzędników służby cywilnej, po
zasięgnięciu opinii Rady Służby Cywilnej.
4. Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Szef Służby Cywilnej składa przed Prezesem Rady
Ministrów następujące ślubowanie:
"Obejmując stanowisko Szefa Służby Cywilnej, uroczyście ślubuję dochować wierności postanowieniom
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności strzec zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i
politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa w urzędach administracji rządowej przez korpus
służby cywilnej, a powierzone mi obowiązki wypełniać sumiennie i bezstronnie.". Ślubowanie może być
złożone z dodaniem słów "Tak mi dopomóż Bóg".
5. Szef Służby Cywilnej niezwłocznie wyznacza, w uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów, zastępującą go
osobę spośród urzędników służby cywilnej. O ustanowieniu zastępstwa Szef Służby Cywilnej informuje
Radę Służby Cywilnej, przedstawiając uzasadnienie wyznaczenia określonej osoby.
6. Osoba zastępująca Szefa Służby Cywilnej wykonuje zadania Szefa Służby Cywilnej podczas jego
nieobecności oraz w razie nieobsadzenia stanowiska Szefa Służby Cywilnej - do czasu jego obsadzenia.
informacje o jednostce
tezy z piśmiennictwa
komentarze
Art. 11. 1. Szefem Służby Cywilnej może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo
skarbowe;
4) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
5) zna co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych Unii Europejskiej;
6) cieszy się nieposzlakowaną opinią;
7) nie była karana zakazem zajmowania stanowisk kierowniczych w urzędach organów władzy publicznej
lub pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi;
8) posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w administracji rządowej
lub co najmniej siedmioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w jednostkach sektora finansów
publicznych;
9) nie jest i w okresie ostatnich 5 lat nie była członkiem partii politycznej.
2. Osoba zastępująca Szefa Służby Cywilnej, o której mowa w art. 10 ust. 5, powinna spełniać warunki, o
których mowa w ust. 1 pkt 1-7 i 9, oraz posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku
kierowniczym w administracji rządowej.
informacje o jednostce
tezy z piśmiennictwa
komentarze
Art. 12. Prezes Rady Ministrów odwołuje Szefa Służby Cywilnej z zajmowanego stanowiska w przypadku:
1) złożenia rezygnacji;
2) jeżeli przestanie spełniać którykolwiek z warunków określonych w art. 11 ust. 1 pkt 1-4, 7 lub 9;
3) niewypełniania obowiązków na skutek długotrwałej choroby, stwierdzonej orzeczeniem lekarskim.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 13. 1. Prezes Rady Ministrów może odwołać Szefa Służby Cywilnej, po zasięgnięciu opinii Rady
Służby Cywilnej, w przypadku:
1) odrzucenia sprawozdania, o którym mowa w art. 15 ust. 7, w terminie 3 miesięcy od dnia jego złożenia;
2) sprzeniewierzenia się złożonemu ślubowaniu;
3) gdy przestał spełniać warunek określony w art. 11 ust. 1 pkt 6.
2. Zwracając się do Rady Służby Cywilnej z pisemnym wnioskiem o zaopiniowanie, Prezes Rady Ministrów
wskazuje przyczyny uzasadniające odwołanie Szefa Służby Cywilnej. Przyczyny odwołania oraz opinia
Rady Służby Cywilnej stanowią informację publiczną.
3. Rada Służby Cywilnej przedstawia opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie 14 dni. Niewyrażenie opinii
w tym terminie nie wstrzymuje możliwości odwołania Szefa Służby Cywilnej.
informacje o jednostce
tezy z piśmiennictwa
komentarze
Art. 14. Obsługę Szefa Służby Cywilnej zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 15. 1. Szef Służby Cywilnej realizuje zadania określone w ustawie, w szczególności:
1) czuwa nad przestrzeganiem zasad służby cywilnej;
2) kieruje procesem zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej;
3) gromadzi informacje o korpusie służby cywilnej;
4) przygotowuje projekty aktów normatywnych dotyczących służby cywilnej;
5) monitoruje i nadzoruje wykorzystanie środków, o których mowa w art. 7 ust. 1;
6) planuje, organizuje i nadzoruje szkolenia centralne w służbie cywilnej;
7) upowszechnia informacje o służbie cywilnej;
8) zapewnia warunki upowszechniania informacji o wolnych stanowiskach pracy;
9) prowadzi współpracę międzynarodową w sprawach dotyczących służby cywilnej.
2. Szef Służby Cywilnej przygotowuje i przedstawia Radzie Ministrów projekt strategii zarządzania
zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, która zawiera diagnozę służby cywilnej, określenie celów
strategicznych, systemu realizacji oraz ram finansowych.
3. Rada Ministrów przyjmuje, w drodze uchwały, strategię zarządzania zasobami ludzkimi w służbie
cywilnej.
4. Szef Służby Cywilnej może zwrócić się do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o przeprowadzenie
kontroli, o której mowa w art. 29 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r.
Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)), w zakresie zadań wynikających z ustawy we wskazanych urzędach
administracji rządowej.
5. Szef Służby Cywilnej może zbierać i wykorzystywać w celu realizacji ustawowych zadań informacje, w
tym dane osobowe członków korpusu służby cywilnej, z wyłączeniem danych, o których mowa w art. 27 ust.
1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn.
zm.3)), oraz przetwarzać je w rozumieniu przepisów tej ustawy.
6. Szef Służby Cywilnej zbiera i przetwarza szczegółowe dane o stanie zatrudnienia i wynagrodzeniach
członków korpusu służby cywilnej.
7. Szef Służby Cywilnej przedstawia Prezesowi Rady Ministrów, do końca marca każdego roku,
sprawozdanie o stanie służby cywilnej i o realizacji zadań tej służby za rok poprzedni. Prezes Rady
Ministrów w terminie 3 miesięcy przyjmuje albo odrzuca sprawozdanie.
8. Szef Służby Cywilnej może tworzyć zespoły jako organy opiniodawcze lub doradcze w sprawach
należących do zakresu działania Szefa Służby Cywilnej.
9. Szef Służby Cywilnej określi, w drodze zarządzenia, standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie
cywilnej.
10. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze zarządzenia, wytyczne w zakresie przestrzegania zasad służby
cywilnej oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 16. 1. (2) W ramach realizacji strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej oraz w celu
wdrożenia standardów, wytycznych i zasad, o których mowa w art. 15 ust. 9 i 10, Szef Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów, na wniosek Szefa Służby Cywilnej, dysponuje, w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), środkami z rezerwy budżetowej na
modernizację służby cywilnej, utworzonej w ustawie budżetowej.
2. Szef Służby Cywilnej, w porozumieniu z Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, określi, w drodze
zarządzenia, warunki przyznawania urzędom administracji rządowej dofinansowania na realizację strategii
zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej oraz w celu wdrożenia standardów, wytycznych i zasad, o
których mowa w art. 15 ust. 9 i 10.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 17. 1. Szef Służby Cywilnej realizuje zadania określone w ustawie przy pomocy dyrektorów
generalnych urzędów.
2. Szef Służby Cywilnej określi, w drodze zarządzenia, warunki i tryb współdziałania z dyrektorami
generalnymi urzędów w sprawach dotyczących zapewnienia przez korpus służby cywilnej zawodowego,
rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa oraz kierowania procesem
zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej.
3. Szef Służby Cywilnej może żądać od dyrektora generalnego urzędu informacji, dokumentów i sprawozdań
okresowych w zakresie zadań wynikających z ustawy.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 18. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Szefa Służby Cywilnej, zleca
wykonanie audytu wewnętrznego w zakresie zadań wynikających z ustawy.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 19. 1. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rada Służby Cywilnej, zwana dalej "Radą".
2. Do zakresu działania Rady, jako organu opiniodawczo-doradczego, należy w szczególności wyrażanie
opinii w sprawach:
1) dotyczących służby cywilnej przedstawianych jej przez Prezesa Rady Ministrów lub Szefa Służby
Cywilnej oraz z własnej inicjatywy;
2) projektu strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej;
3) projektu ustawy budżetowej w części dotyczącej służby cywilnej oraz corocznego wykonania budżetu
państwa w tym zakresie;
4) proponowanego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w zakresie służby
cywilnej;
5) projektów aktów normatywnych dotyczących służby cywilnej;
6) planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej;
7) etyki korpusu służby cywilnej;
8) dotyczących powołania i odwołania Szefa Służby Cywilnej, w zakresie określonym w ustawie;
9) projektu regulaminu określającego tryb pracy Wyższej Komisji Dyscyplinarnej Służby Cywilnej;
10) sprawozdania Szefa Służby Cywilnej, o którym mowa w art. 15 ust. 7.
3. Rada ponadto:
1) ocenia przebieg postępowań kwalifikacyjnych w służbie cywilnej;
2) może wystąpić do Szefa Służby Cywilnej z wnioskiem o zajęcie stanowiska w sprawach określonych
przez Radę w zakresie stosowania zasad służby cywilnej;
3) może skierować swojego przedstawiciela w celu obserwacji przebiegu procesu naboru
przeprowadzanego na wyższe stanowisko w służbie cywilnej oraz postępowania kwalifikacyjnego;
4) może skierować swojego przedstawiciela w celu obserwacji przebiegu procesu naboru
przeprowadzanego na stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez
Prezesa Rady Ministrów lub właściwego ministra, na które na podstawie odrębnych przepisów przeprowadza
się otwarty i konkurencyjny nabór.
4. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przebiegu procesu naboru przeprowadzanego na wyższe
stanowisko w służbie cywilnej, Rada może zwrócić się do Szefa Służby Cywilnej o zarządzenie
przeprowadzenia ponownego naboru.
5. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przebiegu postępowania kwalifikacyjnego, Rada może
zwrócić się do Szefa Służby Cywilnej o zarządzenie przeprowadzenia ponownego postępowania
kwalifikacyjnego.
6. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przebiegu procesu naboru na stanowisko określone w ust.
3 pkt 4, Rada może zwrócić się do Prezesa Rady Ministrów o zarządzenie przeprowadzenia ponownego
naboru.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 20. 1. Rada liczy 15 członków.
2. Prezes Rady Ministrów powołuje 8 członków Rady spośród osób odpowiadających warunkom
określonym w art. 4 pkt 1-3 i 5, których wiedza, doświadczenie i autorytet dają rękojmię prawidłowej
realizacji zadań Rady.
3. Prezes Rady Ministrów powołuje, na wniosek klubów parlamentarnych, 7 członków Rady
reprezentujących wszystkie kluby parlamentarne spośród posłów, senatorów lub osób niebędących
parlamentarzystami, odpowiadających warunkom określonym w art. 4 pkt 1-3 i 5, których wiedza,
doświadczenie i autorytet dają rękojmię prawidłowej realizacji zadań Rady.
4. Prezes Rady Ministrów powołuje przewodniczącego Rady spośród członków Rady.
5. Rada wybiera wiceprzewodniczącego Rady ze swojego grona, na wniosek przewodniczącego Rady.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 21. 1. Kadencja członków Rady powołanych na podstawie art. 20 ust. 2 trwa 6 lat, przy czym co 3 lata
kończy się kadencja połowy liczby członków.
2. Kadencja członków Rady powołanych na podstawie art. 20 ust. 3 trwa odpowiednio do kadencji Sejmu.
3. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje do czasu powołania ich następców.
informacje o jednostce
komentarze
Art. 22. 1. Członkostwo w Radzie wygasa:
1) w razie śmierci członka Rady;
2) jeżeli członek Rady przestał spełniać którykolwiek z warunków określonych w art. 4 pkt 1-3.
2. Prezes Rady Ministrów odwołuje członka Rady, na wniosek Rady, w razie:
1) niewykonywania obowiązków członka Rady;
2) niewypełniania obowiązków na skutek długotrwałej choroby, stwierdzonej orzeczeniem lekarskim.
3. Prezes Rady Ministrów odwołuje członka Rady również w razie złożenia przez niego rezygnacji.
4. Prezes Rady Ministrów odwołuje członka Rady, jeżeli przestał spełniać warunek określony w art. 4 pkt 5,
za zgodą co najmniej 2/3 składu Rady.
5. W przypadku wygaśnięcia członkostwa w Radzie lub odwołania członka Rady przed upływem kadencji,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    ustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiały
    ustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKA
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    ustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    ustawa o kosmetykach, Kosmetyka, Chemia kosmetyczna, PREPARATY KOSMETYCZNE
    ustawa o SOR, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    ustawa o chorobach zakaznych, Lekarski, Choroby zakaźne
    USTAWA O POLICJI, GALERIA, POLSKA - W KRAJU ŻLE RZĄDZONYM WSTYD BYĆ BOGATYM,W KRAJU DOBRZE RZĄDZONYM WSTYD BYĆ BIEDNYM. KONFUCJUSZ, BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE - CZY POLSKA POTRZEBUJE WOJSKA
    ustawaOPP, Studia, Bezpieczeństwo Państwa, organizacje pozarządowe
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tomekjaroslaw.htw.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org