Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawaOPP

ustawaOPP, Studia, Bezpieczeństwo Państwa, organizacje pozarządowe [ Pobierz całość w formacie PDF ]
USTAWA O DZIAŁALNOŚCI
POŻYTKU PUBLICZNEGO
I O WOLONTARIACIE
Autor: Radosław Skiba
3w* 006, stan prawny 1.09.2007
I. WSTĘP
3
II. ORGANIZACJA POZARZĄDOWA
5
© Stowarzyszenie Klon/Jawor
Przedruki lub przenoszenie całości lub części tej publikacji na inne nośniki możliwe wyłącznie za zgodą
właścicieli praw autorskich.
III. DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO
7
1. Działalność nieodpłatna i odpłatna pożytku publicznego
8
2. Inwestowanie środków finansowych organizacji pozarządowych
11
Autor:
Radosław Skiba
IV. WSPÓŁPRACA ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
12
V. ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO
14
Aktualizacja VI wydania:
Renata Niecikowska, Aneta Krawczyk
1. Wymagane formularze w KRS
15
2. Opłaty i zwolnienie z opłat w KRS
16
3. Jakie są obowiązki organizacji pożytku publicznego
(składanie sprawozdań i audyt)?
Niniejsza publikacja powstała z zachowaniem wszelkiej staranności o rzetelność, jednak wydawca
nie ponosi odpowiedzialności za skutki zastosowania się do porad zamieszczonych w broszurze lub
posłużenia się wzorami udostępnionych dokumentów.
17
4. Kto sprawuje nadzór nad organizacjami pożytku publicznego?
19
5. Jakie przywileje ma organizacja pożytku publicznego?
20
Broszura powstała dzięki wsparciu

nansowemu:
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu
VI. RADA DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO
24
VII. WOLONTARIAT
26
1. Kto może być wolontariuszem i kto może korzystać
z jego świadczeń?
26
2. Prawa i obowiązki wolontariusza oraz organizacji
27
Unia Europejska w ramach Programu Środki Przejściowe 2004
3. Ubezpieczenie wolontariusza
28
VIII. TEKST USTAWY
29
Niniejszy dokument został opublikowany dzięki pomocy

nansowej Unii Europejskiej. Za treść tego
dokumentu odpowiada Stowarzyszenie Klon/Jawor, poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają w
żadnym razie o

cjalnego stanowiska Unii Europejskiej.
IX. GDZIE MOŻNA UZYSKAĆ INFORMACJE O USTAWIE
I DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO?
46
X. NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY DOTYCZĄCE USTAWY
47
ISBN 83-60337-50-0
978-83-60337-50-9
Warszawa, 2007
3w*: USTAWA O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO
3w*, stan prawny 1.09.2007
PODSTAWA PRAWNA:
I. WSTĘP

Ustawa z dn. 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wo-
lontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)
– w dalszej części opracowania na-
zywana ustawą
Przekazujemy Państwu publikację z serii 3w* poświęconą ustawie o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie. Uchwalona w dniu 24 kwietnia 2003 r.
ustawa jest niezwykle istotnym aktem prawnym, ponieważ wprowadziła kom-
pleksowe rozwiązania dotyczące podstawowych dziedzin działalności organizacji
pozarządowych w Polsce. Znaczna część wprowadzonych przez nią regulacji (np.
dotyczące prowadzenia działalności pożytku publicznego oraz związane z uzyski-
waniem statusu organizacji pożytku publicznego), zaczęła obowiązywać od dnia
1 stycznia 2004 r., a mimo to ich znajomość ciągle nie jest wystarczająca.
• Ustawa z dn. 24 kwietnia 2003 r. Przepisy wprowadzające ustawę o działal-
ności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 874 z późn. zm.)
• Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 sierp-
nia 2003 r. w sprawie Rady Działalności Pożytku Publicznego (Dz. U. Nr 147, poz.
1431)
O znaczeniu tej ustawy mogą świadczyć słowa wicepremiera Jerzego Hausnera,
który powiedział: „To, co się stało (uchwalenie ustawy – przypis autora), traktu-
ję bowiem jako pierwszą fazę wielkiej zmiany społecznej. Uważam, może z ja-
kąś dozą przesady, że ta ustawa ma taką wagę, jak kiedyś pierwsze ustawy libe-
ralizujące gospodarkę, wprowadzające przestrzeń dla prywatnego biznesu. Tak,
jak kiedyś do gospodarki państwowej wprowadzono przestrzeń dla gospodar-
ki liberalnej, rynkowej, tak my dzisiaj, do gospodarki rynkowej otwieramy prze-
strzeń dla ruchu obywatelskiego, ruchu zorientowanego na oddziaływanie na
państwo, a nie bycie obok państwa.”
• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r.
w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umo-
wy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego
zadania (Dz. U. Nr 264, poz. 2207)
• Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
(Dz. U. Nr 167, poz. 1398 z późn. zm. )
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie obejmuje swoim
zakresem wszystkie organizacje pozarządowe (w definicji jako najważniejsze
zostały wymienione fundacje i stowarzyszenia), jak również inne podmioty pro-
wadzące działalność pożytku publicznego. Należy jednak zauważyć, że przepisy
działu II ustawy, dotyczące działalności pożytku publicznego, stosuje się nie do
wszystkich organizacji pozarządowych (wyłączone zostały m.in. fundacje two-
rzone przez partie polityczne i fundacje utworzone przez samorząd terytorialny
i Skarb Państwa) oraz kościelnych (wyznaniowych) jednostek organizacyjnych
i osób prawnych, a jedynie do takich, których cele statutowe obejmują prowa-
dzenie działalności pożytku publicznego.
Ustawa reguluje zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez or-
ganizacje pozarządowe, tryb, reguły i formy zlecania realizacji zadań publicznych
przez administrację publiczną organizacjom pozarządowym, uzyskiwanie przez
organizacje statusu organizacji pożytku publicznego oraz nadzór nad działalno-
ścią organizacji pożytku publicznego, a także warunki wykonywania świadczeń
przez wolontariuszy oraz korzystania z tych świadczeń.
Omawiana ustawa została napisana w duchu realizacji konstytucyjnej zasady
pomocniczości. Intencją osób nad nią pracujących było finansowe, instytucjo-
nalne i organizacyjne wzmocnienie sektora organizacji pozarządowych. Założe-
nie jest bowiem takie, że tylko silne i niezależne organizacje obywatelskie mogą
być partnerem dla administracji publicznej. Idea subsydiarności zakłada przecież,
2
3
3w*: USTAWA O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO
3w*, stan prawny 1.09.2007
że wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, kompetencje i zdolność do działania po-
winny zostać przypisane w pierwszej kolejności obywatelom i ich organizacjom.
Dopiero w wypadku, gdy ich działania okazują się niewystarczające do realizacji
określonych zadań społecznych i rozwiązania określonych problemów, kompe-
tencje przechodzą na bardziej złożone struktury społeczne, aby w ostateczno-
ści, jeżeli inne instytucje społeczne okażą się nieskuteczne, przejść w gestię pań-
stwa (Monografie i Studia „Subsydiarność” Centrum Europejskie U.W., Warszawa
1996). Dlatego też w ustawie wprowadzono nowy model współpracy organizacji
pozarządowych z organami administracji publicznej polegający na nałożeniu na
te organy obowiązku współdziałania z organizacjami pozarządowymi.
Z zasadą pomocniczości silnie związana jest koncepcja prywatyzacji usług pu-
blicznych. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie założyła
daleko idące zmiany w zasadach przekazywania organizacjom pozarządowym re-
alizacji zadań publicznych oraz środków finansowych na ich realizację przez ad-
ministrację publiczną. Wprowadzone zmiany mają na celu wzmocnienie pozycji
organizacji wobec administracji oraz umożliwienie jak najszerszego wykonywa-
nia usług publicznych przez organizacje obywatelskie poprzez zapewnienie tym
organizacjom równego prawa realizacji zadań publicznych z administracją rzą-
dową i samorządową.
II. ORGANIZACJA POZARZĄDOWA
Ustawa po raz pierwszy w Polsce podaje ustrojową definicję organizacji pozarzą-
dowej. Przed wejściem w życie ustawy o działalności pożytku publicznego po-
jęcie organizacji pozarządowej było zdefiniowane jedynie w ustawie z dnia 27
sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych, wyłącznie na potrzeby tej ustawy. Definicja ta była niepeł-
na, nie obejmowała m.in. fundacji.
instytucja (a więc zarówno osoba prawna, jak i jednostka
nieposiadająca osobowości prawnej) utworzona na
podstawie ustaw, która nie jest jednostką sektora

nansów publicznych oraz działająca w celu innym niż
osiągnięcie zysku.
Należy tutaj wskazać, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych do sektora fi-
nansów publicznych zalicza się (w brzmieniu zgodnym z Ustawą z dnia 30 czerw-
ca 2005 r. o finansach publicznych):
1. organywładzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kon-
troli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały,
2. gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane „jednostkami samorządu
terytorialnego”, oraz ich związki,
3. jednostkibudżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jedno-
stek budżetowych,
4. państwowe i samorządowe fundusze celowe,
5. uczelniepubliczne,
6. jednostkibadawczo-rozwojowe,
7. samodzielnepublicznezakłady opieki zdrowotnej,
8. państwowe i samorządowe instytucje kultury,
9. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społeczne-
go i zarządzane przez nie fundusze,
10. Narodowy Fundusz Zdrowia,
11. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
12. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie
odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przed-
siębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
Organizacją pozarządową, zgodnie z definicją zawartą w ustawie, jest więc m.in.
każde stowarzyszenie, fundacja, partia polityczna, związek zawodowy, organiza-
cja pracodawców, samorząd zawodowy.
4
5
*
Zgodnie z ustawą organizacją pozarządową jest każda
3w*: USTAWA O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO
3w*, stan prawny 1.09.2007
Nie zostały uznane za organizacje pozarządowe osoby prawne i jednostki orga-
nizacyjne kościelne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Mogą one jednak prowadzić działalność pożytku publicznego i są objęte usta-
wą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
III. DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU
PUBLICZNEGO
Nie są organizacjami pozarządowymi podmioty tworzone i działające w celu osią-
gnięcia zysku. Dlatego też o organizacjach pozarządowych mówi się jako o orga-
nizacjach non-profit, czy też organizacjach not-for-profit. Tak więc do „trzeciego
sektora” nie zalicza się podmiotów działających na zasadach komercyjnych, któ-
rych celem jest prowadzenie działalności gospodarczej.
Ustawa wprowadza definicję działalności pożytku publicznego, zgodnie z któ-
rą jest to działalność użyteczna społecznie prowadzona w określonej sferze za-
dań publicznych (art. 4), przez organizacje pozarządowe i inne podmioty wymie-
nione w ustawie.
(stowarzyszeniom i fundacjom) prowadzić działalność
gospodarczą jako działalność uboczną, pomocniczą
wobecdziałalności statutowej. Prowadzenie takiej
działalności nie powoduje, że organizacja przestaje
być organizacją pozarządową, nie jest również
przeszkodą w uzyskaniu statusu organizacji pożytku
publicznego.
*
Działalność pożytku publicznego może być prowadzona
Za działalność pożytku publicznego uznano działalność prowadzoną
w sferze zadań publicznych obejmującą następujące zadania (art. 4):
• pomocspołeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sy-
tuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób,
• zapewnienie zorganizowanej opieki byłym żołnierzom zawodo-
wym, którzy uzyskali uprawnienie do emerytury wojskowej lub woj-
skowej renty inwalidzkiej, inwalidom wojennym i wojskowym oraz
kombatantom,
• działalność charytatywną,
• podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz
rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
• działalność na rzecz mniejszości narodowych,
• ochronę i promocję zdrowia,
• działanie na rzecz osób niepełnosprawnych,
• promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostają-
cych bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,
• upowszechnianie i ochronę praw kobiet oraz działalność na rzecz
równych praw kobiet i mężczyzn,
• działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój
przedsiębiorczości,
• działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokal-
nych,
• naukę, edukację, oświatę i wychowanie,
• krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży,
• kulturę, sztukę, ochronę dóbr kultury i tradycji,
• upowszechnianiekulturyfizycznej i sportu,
• ekologię i ochronę zwierząt oraz ochronę dziedzictwa przyrodniczego,
6
7
przez wszystkie organizacje pozarządowe, a nie tylko
przez organizacje pożytku publicznego
*
Przepisy prawa pozwalają organizacjom pozarządowym
3w*: USTAWA O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO
3w*, stan prawny 1.09.2007
III. DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO
• porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom
społecznym,
• upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa,
• upowszechnianieiochronę wolności i praw człowieka oraz swobód oby-
watelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,
• ratownictwo i ochronę ludności,
• pomocofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wo-
jen w kraju i za granicą,
• upowszechnianie i ochronę praw konsumentów,
• działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów
i współpracy między społeczeństwami,
• promocję i organizację wolontariatu,
• działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub
finansowo organizacje pozarządowe oraz jednostki kościelne ( jeżeli ich cele
statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego) w wy-
żej wymienionej działalności.
Działalnością odpłatną pożytku publicznego
jest działalność w zakresie wyko-
nywania wyżej wymienionych zadań należących do sfery zadań publicznych,
prowadzona w ramach realizacji przez organizację pozarządową celów statuto-
wych, za którą organizacja pobiera wynagrodzenie (tj. opłaty od osób korzysta-
jących z działalności organizacji). Jednak to wynagrodzenie, w odniesieniu do
działalności danego rodzaju, nie może być wyższe od tego, jakie wynika z kalku-
lacji bezpośrednich kosztów tej działalności. Należy przyjąć, że chodzi tu o kosz-
ty, które nie obejmują utrzymania struktur innych niż bezpośrednio związane
z realizacją zadania.
PRZYKŁAD: Za bezpośrednie koszty wydania broszury można uznać: wynagrodze-
nie autora wynikające z umowy zlecenia lub umowy o dzieło, koszt składu, koszt
druku, koszty dystrybucji.
Ustawa zastrzega, że dochód z odpłatnej działalności pożytku publicznego (któ-
ry może się pojawić, w przypadku, gdy rzeczywiste koszty będą niższe od kalku-
lowanych) może służyć wyłącznie realizacji zadań należących do celów statuto-
wych organizacji.
1. Działalność nieodpłatna i odpłatna pożytku publicznego
*
Działalność pożytku publicznego nie jest działalnością
Działalnością odpłatną organizacji jest także sprzedaż towarów lub usług wytwo-
rzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności
pożytku publicznego. Oznacza to, że organizacje, których podopieczni w ramach
prowadzonej przez organizację działalności statutowej, wytwarzają różnego ro-
dzaju rzeczy lub świadczą usługi, mogą sprzedawać je i uzyskane w ten sposób
środki przeznaczać na finansowanie działalności organizacji, bez konieczności
zgłaszania działalności gospodarczej.
Organizacja pozarządowa może prowadzić trzy rodzaje działalności: działalność
gospodarczą, działalność pożytku publicznego o charakterze nieodpłatnym i dzia-
łalność pożytku publicznego o charakterze odpłatnym. Te dwa ostatnie rodzaje
działalności należy zaliczyć do działalności statutowej. Jest to bowiem działal-
ność wynikająca z celów statutowych danej organizacji.
PRZYKŁAD: W ramach zajęć rehabilitacyjnych prowadzonych przez stowarzysze-
nie, osoby niepełnosprawne wypalają różnego rodzaju wyroby ceramiczne: garn-
ki, kubki, wazony. Sprzedaż tych wyrobów na comiesięcznym kiermaszu nie wy-
maga zarejestrowania działalności gospodarczej. Jest to działalność odpłatna
pożytku publicznego.
Wprowadzenie nowej kategorii odpłatnej działalności pożytku publicznego
z praktycznego punktu widzenia oznacza, że ustawa pozwala organizacjom po-
zarządowym, pod pewnymi warunkami, pobierać opłaty za swoje usługi bez ko-
nieczności rejestrowania działalności gospodarczej.
Działalnością odpłatną organizacji jest również sprzedaż przedmiotów darowizn
na cele prowadzenia działalności pożytku publicznego. W związku z tym, jeżeli
organizacja sprzedaje otrzymane wcześniej dary rzeczowe, a następnie uzyska-
ne w ten sposób pieniądze przeznacza na cele prowadzenia działalności pożyt-
ku publicznego, to również tego typu działalność nie jest traktowana jako dzia-
łalność gospodarcza.
Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego
jest działalność statutowa or-
ganizacji (w części obejmującej działalność pożytku publicznego), za którą nie
jest pobierane wynagrodzenie (tj. opłaty od osób korzystających z działalno-
ści organizacji).
PRZYKŁAD: Fundacja otwiera sklep, w którym sprzedaje odzież uzyskaną w ramach
zbiórki publicznej. Tego typu działalność nie wymaga zarejestrowania działalno-
ści gospodarczej.
8
9
gospodarczą i może być prowadzona jako działalność
nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansowe
    ustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSW
    ustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiały
    Ustawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celne
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    ustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    Uzależnienie od internetu (siecioholizm) wśród młodzieży licealnej – konsekwencje zdrowotne i psychospołeczne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aptekaviola.keep.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org