ustawa o stanie wojennym, Studia, Bezpieczeństwo narodowe, Zarządzanie kryzysowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ©Kancelaria Sejmu s. 1/20 USTAWA z dnia 29 sierpnia 2002 r. Opracowano na pod- stawie: Dz.U. z 2002 r. Nr 156, poz. 1301, z 2003 r. Nr 228, poz. 2261, z 2004 r. Nr 107, poz. 1135. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Ustawa określa tryb wprowadzenia i zniesienia stanu wojennego, zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu wojennego, a także kompetencje Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Pol- skiej. Art. 2. 1. W razie zewnętrznego zagrożenia państwa, w tym spowodowanego działaniami terrorystycznymi, zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony prze- ciwko agresji, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej może, na wniosek Rady Mi- nistrów, wprowadzić stan wojenny na części albo na całym terytorium państwa. 2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów określa przyczyny i ob- szar, na którym ma być wprowadzony stan wojenny, a także odpowiednie do stopnia i charakteru zagrożenia, w zakresie dopuszczonym niniejszą ustawą, ro- dzaje ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela. Art. 3. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej niezwłocznie rozpatruje wniosek, o którym mowa w art. 2 ust. 1, a następnie wydaje rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego albo postanawia odmówić wydania takiego rozporządzenia. Rozpo- rządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego Prezydent Rzeczypospolitej Pol- skiej przedstawia Sejmowi w ciągu 48 godzin od jego podpisania. 2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, określa się przyczyny wprowadze- nia oraz obszar, na którym wprowadza się stan wojenny, a także - w zakresie 04-06-02 ©Kancelaria Sejmu s. 2/20 dopuszczonym niniejszą ustawą - rodzaje ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela. Art. 4. 1. Stan wojenny obowiązuje od dnia ogłoszenia rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 ust. 1, w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. 2. W przypadku uchylenia rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwałę Sejmu w tej sprawie niezwłocznie ogłasza się w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. 3. Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o wprowadzeniu stanu wojennego oraz inne akty prawne dotyczące tego stanu podaje się do publicznej wiadomości, w drodze obwieszczenia właściwego wojewody, przez rozplakato- wanie w miejscach publicznych, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na da- nym obszarze. Art. 5. Redaktorzy naczelni dzienników oraz nadawcy programów radiowych i telewizyj- nych są obowiązani do niezwłocznego, nieodpłatnego podania do publicznej wiado- mości rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o wprowadzeniu stanu wojennego i innych aktów prawnych dotyczących tego stanu przekazanych im przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę redakcji lub nadawcy. Art. 6. Minister właściwy do spraw zagranicznych notyfikuje Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych i Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy wprowadzenie i przyczyny wprowadzenia stanu wojennego, a także jego zniesienie. Art. 7. 1. Wprowadzenie stanu wojennego wywołuje skutki określone w niniejszej ustawie i w innych przepisach dotyczących stanu wojennego w stosunku do organów władzy publicznej, obywateli polskich zamieszkałych lub czasowo przebywają- cych na obszarze, na którym został wprowadzony stan wojenny, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej mających siedzibę lub prowadzących działalność gospodarczą na obszarze objętym stanem wojennym. 2. W przypadku gdy niniejsza ustawa, a także inne ustawy albo ratyfikowane umo- wy międzynarodowe nie stanowią inaczej oraz nie zabrania tego powszechnie uznany zwyczaj międzynarodowy, przepis ust. 1 stosuje się również do cudzo- ziemców przebywających na obszarze, na którym został wprowadzony stan wo- jenny, oraz do ich mienia, jak również mienia innych państw. Art. 8. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, znosi stan wojenny, jeżeli ustaną przyczyny, dla których stan 04-06-02 ©Kancelaria Sejmu s. 3/20 wojenny został wprowadzony oraz zostanie przywrócone normalne funkcjono- wanie państwa. 2. Przepisy art. 4 ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1. Rozdział 2 Zasady działania organów władzy publicznej Art. 9. W czasie stanu wojennego organy władzy publicznej działają w dotychczasowych strukturach organizacyjnych państwa i w ramach przysługujących im kompetencji, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy. Art. 10. 1. Jeżeli w czasie stanu wojennego wystąpi konieczność obrony państwa, obroną tą kieruje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej we współdziałaniu z Radą Mini- strów. 2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w czasie stanu wojennego w szczególności: 1) postanawia, na wniosek Rady Ministrów, o przejściu organów władzy pu- blicznej na określone stanowiska kierowania, 2) postanawia, na wniosek Rady Ministrów, o stanach gotowości bojowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi”, 3) określa, na wniosek Rady Ministrów, zadania Sił Zbrojnych w czasie stanu wojennego, 4) może mianować, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, Naczelnego Dowód- cę Sił Zbrojnych, 5) zatwierdza, na wniosek Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, plany opera- cyjnego użycia Sił Zbrojnych, 6) uznaje, na wniosek Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, określone obszary Rzeczypospolitej Polskiej jako strefy bezpośrednich działań wojennych. Art. 11. 1. Rada Ministrów w czasie stanu wojennego w szczególności: 1) zarządza uruchomienie systemu kierowania obroną państwa, 2) zarządza przejście na wojenne, określone w odrębnych przepisach, zasady działania organów władzy publicznej, 3) określa, na wniosek Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, zasady działania organów władzy publicznej w strefie bezpośrednich działań wojennych, 4) może zawiesić funkcjonowanie organów władzy publicznej w strefie bezpo- średnich działań wojennych, 04-06-02 ©Kancelaria Sejmu s. 4/20 5) może przekazać organom wojskowym określone kompetencje organów wła- dzy publicznej w strefie bezpośrednich działań wojennych. 2. Jeżeli w czasie stanu wojennego Rada Ministrów nie może zebrać się na posie- dzenie, konstytucyjne kompetencje Rady Ministrów wykonuje Prezes Rady Mi- nistrów. Art. 12. Minister Obrony Narodowej w czasie stanu wojennego w szczególności: 1) dokonuje oceny zagrożeń wojennych i możliwości obronnych oraz formu- łuje i przedstawia właściwym organom propozycje dotyczące obrony pań- stwa, 2) koordynuje realizację zadań organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego wynikających z zadań dotyczących obrony pań- stwa, 3) przedstawia właściwym organom potrzeby w zakresie świadczeń organów państwowych i jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców i in- nych jednostek organizacyjnych oraz osób fizycznych, na rzecz Sił Zbroj- nych i obrony państwa, 4) sprawuje ogólny nadzór nad realizacją zadań obronnych wykonywanych przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego, 5) organizuje mobilizacyjne rozwinięcie, uzupełnianie i wyposażanie Sił Zbrojnych, 6) współdziała z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych w zakresie świadczeń, o których mowa w pkt 3, 7) koordynuje realizację zadań państwa-gospodarza wynikających z umów międzynarodowych. Art. 13. 1. W czasie stanu wojennego wojewoda kieruje realizacją zadań obronnych i obro- ną cywilną na terenie województwa. 2. Wojewoda w czasie stanu wojennego w szczególności: 1) ocenia zagrożenia, 2) wprowadza, w zakresie nienależącym do właściwości innych organów, ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela oraz łagodzi i uchyla te ograniczenia, 3) występuje z wnioskami do właściwych organów o wprowadzenie ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela, jak również o ich złagodzenie lub uchylenie, 4) określa zadania wynikające z przepisów stanu wojennego, 5) koordynuje i kontroluje działalność organów władzy publicznej, przedsię- biorców oraz innych jednostek organizacyjnych działających na obszarze województwa, 04-06-02 ©Kancelaria Sejmu s. 5/20 6) może nakładać zadania i nakazywać jednostkom samorządu terytorialnego dokonywanie określonych wydatków, na zasadach określonych w odręb- nych przepisach. 3. W zakresie działań, o których mowa w ust. 2, wojewodzie są podporządkowane wszystkie jednostki organizacyjne administracji rządowej i samorządowej dzia- łające na obszarze województwa oraz inne siły i środki wydzielone do jego dys- pozycji i skierowane do wykonywania zadań związanych z obroną państwa i województwa, a także związanych z obroną cywilną. Art. 14. 1. Jeżeli organy gminy, powiatu lub samorządu województwa nie wykazują dosta- tecznej skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych lub w realizacji działań wynikających z przepisów o wprowadzeniu stanu wojennego, Prezes Rady Mi- nistrów, na wniosek właściwego wojewody, może zawiesić te organy do czasu zniesienia stanu wojennego lub na czas określony i ustanowić w ich miejsce za- rząd komisaryczny sprawowany przez komisarza rządowego. 2. Komisarza rządowego powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody. 3. Komisarz rządowy z dniem powołania przejmuje wykonywanie zadań i kompe- tencji zawieszonych organów gminy, powiatu lub samorządu województwa. 4. Stan zawieszenia organów gminy, powiatu lub samorządu województwa ustaje z upływem czasu określonego przez Prezesa Rady Ministrów oraz z mocy prawa z dniem zniesienia stanu wojennego. Art. 15. Decyzje wydane przez organy władzy publicznej na podstawie niniejszej ustawy lub przepisów wykonawczych podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Przepisy o po- stępowaniu egzekucyjnym w administracji stosuje się odpowiednio. Rozdział 3 Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych Art. 16. 1. Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych podlega Prezydentowi Rzeczypospolitej Pol- skiej. 2. Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych dowodzi Siłami Zbrojnymi oraz innymi pod- porządkowanymi jednostkami organizacyjnymi. 3. Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych w szczególności: 1) dowodzi siłami, o których mowa w ust. 2, w celu odparcia zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 2) zapewnia współdziałanie podległych mu Sił Zbrojnych z siłami sojuszni- czymi w planowaniu i prowadzeniu działań wojennych, 04-06-02
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)ustawa o kosmetykach, Kosmetyka, Chemia kosmetyczna, PREPARATY KOSMETYCZNEuprawnienia prezydenta, WSA, konstytucyjny system organów państwowych, materiały
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcodziennik.xlx.pl
|