Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
Ustawa z dnia 20 lipca 1991 r. o ...

Ustawa z dnia 20 lipca 1991 r. o Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska., [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/15
Dz.U. 1991 Nr 77 poz. 335
USTAWA
z dnia 20 lipca 1991 r.
o Inspekcji Ochrony Środowiska
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz.U. z
2007 r. Nr 44, poz.
287, Nr 75, poz. 493,
Nr 88, poz. 587, Nr
124, poz. 859, z 2008
r. Nr 138, poz. 865,
Nr 199, poz. 1227.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Główny Inspektor Ochrony Środowiska jest centralnym organem administracji rzą-
dowej, powołanym do kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska oraz
badania i oceny stanu środowiska, nadzorowanym przez ministra właściwego do
spraw środowiska.
Art. 2.
1. Do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska należy:
1) kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska i racjonalnym
użytkowaniu zasobów przyrody,
2) kontrola przestrzegania decyzji ustalających warunki korzystania ze środo-
wiska oraz zakresu, częstotliwości i sposobu prowadzenia pomiarów wiel-
kości emisji,
2a) kontrola zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym stosowanym w instala-
cjach energetycznego spalania paliw oraz w oleju do silników statków że-
glugi śródlądowej,
3) udział w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji,
4) udział w przekazywaniu do użytku obiektów lub instalacji realizowanych
jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko,
5) kontrola eksploatacji instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed za-
nieczyszczeniem,
6) podejmowanie decyzji wstrzymujących działalność prowadzoną z narusze-
niem wymagań związanych z ochroną środowiska lub naruszeniem warun-
ków korzystania ze środowiska,
7) współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z innymi organami kontrol-
nymi, organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości oraz organami admini-
stracji państwowej i rządowej, samorządu terytorialnego i obrony cywilnej,
a także organizacjami społecznymi i opiekunami społecznymi,
2008-12-09
©Kancelaria Sejmu
s. 2/15
8) organizowanie i koordynowanie państwowego monitoringu środowiska,
prowadzenie badań jakości środowiska, obserwacji i oceny jego stanu oraz
zachodzących w nim zmian,
9) opracowywanie i wdrażanie metod analityczno-badawczych i kontrolno-
pomiarowych,
10) inicjowanie działań tworzących warunki zapobiegania poważnym awariom
oraz usuwania ich skutków i przywracania środowiska do stanu właściwe-
go,
11) kontrola przestrzegania przepisów o opakowaniach i odpadach opakowanio-
wych,
12) kontrola przestrzegania przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakre-
sie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opła-
cie depozytowej,
12a) nadzór i kontrola w zakresie postępowania z substancjami kontrolowanymi
oraz z produktami, urządzeniami i instalacjami zawierającymi te substancje,
13) kontrola przestrzegania przepisów i uzyskanych na ich podstawie zezwoleń,
z wyłączeniem kontroli laboratoryjnej, w zakresie postępowania z organi-
zmami genetycznie zmodyfikowanymi,
14) kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu lub oddanych do użytku, pod-
legających ocenie zgodności w zakresie spełniania przez nie zasadniczych
lub innych wymagań dotyczących ochrony środowiska, określonych w
przepisach odrębnych,
14a) weryfikacja rocznych raportów, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia
2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnia-
nych i innych substancji (Dz.U. Nr 281, poz. 2784),
15) wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 29 czerwca 2007 r.
o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. Nr 124, poz. 859),
15a) kontrola przestrzegania przepisów o recyklingu pojazdów wycofanych z
eksploatacji,
15b) kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495), z wy-
jątkiem przepisów art. 41 pkt 2 i 3,
15c) wykonywanie zadań związanych ze zbieraniem danych do Europejskiego
Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń oraz prowadzeniem Krajo-
wego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń,
15d) wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 10 lipca 2008 r. o odpa-
dach wydobywczych (Dz. U. Nr 138, poz. 865),
16) wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami.
2. Zwierzchni nadzór nad wykonywaniem zadań, o których mowa w ust. 1,
sprawuje minister właściwy do spraw środowiska.
3. Inspekcja Ochrony Środowiska współpracuje z Szefem Krajowego Centrum In-
formacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań usta-
wowych.
2008-12-09
©Kancelaria Sejmu
s. 3/15
Rozdział 2
Organy Inspekcji Ochrony Środowiska
Art. 3.
1. Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska określone w art. 2 wykonują:
1) Główny Inspektor Ochrony Środowiska,
2) wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska ja-
ko kierownika wojewódzkiej inspekcji ochrony środowiska, wchodzącej w
skład zespolonej administracji wojewódzkiej.
2. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska wykonuje w imieniu wojewody za-
dania i kompetencje Inspekcji Ochrony Środowiska określone w ustawie i prze-
pisach odrębnych.
Art. 4.
1. Główny Inspektor Ochrony Środowiska kieruje działalnością Inspekcji Ochrony
Środowiska.
2. (uchylony).
3. Głównego Inspektora Ochrony Środowiska powołuje Prezes Rady Ministrów,
spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego, na wniosek mini-
stra właściwego do spraw środowiska. Prezes Rady Ministrów odwołuje Głów-
nego Inspektora Ochrony Środowiska.
4. Zastępcę Głównego Inspektora Ochrony Środowiska powołuje minister właści-
wy do spraw środowiska, spośród osób należących do państwowego zasobu ka-
drowego, na wniosek Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Minister wła-
ściwy do spraw środowiska odwołuje Zastępcę Głównego Inspektora Ochrony
Środowiska.
5. Główny Inspektor Ochrony Środowiska wykonuje zadania przy pomocy Głów-
nego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
6. W skład Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska mogą wchodzić: departa-
menty, wydziały, zespoły terenowe, samodzielne stanowiska oraz laboratoria.
7. Organizację Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska określa statut nadany,
w drodze rozporządzenia, przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra
właściwego do spraw środowiska.
Art. 5.
1. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska działa na obszarze województwa.
2. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska jest powoływany przez wojewodę
spośród co najmniej trzech kandydatów wskazanych przez Głównego Inspektora
Ochrony Środowiska. Jeżeli wojewoda nie powoła wojewódzkiego inspektora
ochrony środowiska w terminie 30 dni od dnia przedstawienia kandydatów,
Główny Inspektor Ochrony Środowiska wskazuje spośród nich kandydata, któ-
rego wojewoda powołuje na stanowisko wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska.
2a. Wojewoda odwołuje wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska na wniosek
albo za zgodą Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
2008-12-09
©Kancelaria Sejmu
s. 4/15
3. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska wykonuje zadania przy pomocy wo-
jewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.
4. Zastępcę wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska powołuje i odwołuje
wojewoda na wniosek wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.
5. Wojewoda, na wniosek wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, może
tworzyć delegatury wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska. Kierow-
nik delegatury może, z upoważnienia wojewódzkiego inspektora ochrony śro-
dowiska, prowadzić sprawy i wydawać na terenie swojego działania decyzje
administracyjne.
6. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właści-
wym do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, zasa-
dy organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich dele-
gatur.
Art. 6.
Do pracowników Inspekcji Ochrony Środowiska stosuje się przepisy ustawy z dnia
16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 86,
poz. 953, z późn. zm.
1)
)
Art. 7.
Wojewoda, na wniosek wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska lub za jego
zgodą, może powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie spraw z zakresu wła-
ściwości wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, w tym wydawanie w jego
imieniu decyzji administracyjnych, powiatom położonym na terenie województwa.
Art. 8.
W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach związanych z
wykonywaniem zadań i kompetencji Inspekcji Ochrony Środowiska organem wła-
ściwym jest, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, wojewódzki inspektor ochrony śro-
dowiska i jako organ wyższego stopnia - Główny Inspektor Ochrony Środowiska.
Art. 8a.
1. Główny Inspektor Ochrony Środowiska ustala ogólne kierunki działania orga-
nów Inspekcji lub – w przypadku poważnej awarii w zakresie należącym do
właściwości Inspekcji Ochrony Środowiska – szczegółowe zasady postępowania
inspektorów, a także zasady ich współdziałania z innymi organami administracji
publicznej.
2. Rada gminy, rada powiatu i sejmik województwa przynajmniej raz w roku roz-
patrują informację wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o stanie śro-
dowiska na obszarze województwa. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska
informuje wójta, burmistrza (prezydenta miasta), zarząd powiatu i zarząd woje-
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 98, poz.
1071, Nr 123, poz. 1353 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240,
poz. 2052, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71 i Nr 169, poz. 1417 oraz z 2006 r.
Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600.
2008-12-09
 ©Kancelaria Sejmu
s. 5/15
wództwa o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla danego
terenu.
3. W związku z przedłożoną informacją, o której mowa w ust. 2, radzie powiatu
służy prawo do określania, w drodze uchwały, kierunków działania właściwego
organu Inspekcji Ochrony Środowiska, w celu zapewnienia na danym obszarze
należytej ochrony środowiska.
4. W przypadkach bezpośredniego zagrożenia środowiska starosta, wójt, burmistrz
(prezydent miasta) może wydać właściwemu organowi Inspekcji Ochrony Śro-
dowiska polecenie podjęcia działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.
5. Uchwała podjęta na podstawie ust. 3 lub polecenie wydane na podstawie ust. 4
nie mogą dotyczyć wykonania konkretnych czynności służbowych ani określać
sposobu wykonania zadania przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska, lecz
powinny ustalać przedmiot działania lub wskazywać stan niezgodny z prawem,
o którego usunięcie chodzi.
6. Organ jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie informuje wojewódz-
kiego inspektora ochrony środowiska o podjęciu uchwały lub wydaniu polece-
nia, o których mowa w ust. 3-5.
Art. 8b.
1. Starosta, wójt, burmistrz (prezydent miasta) ponoszą wyłączną odpowiedzial-
ność za treść polecenia wydanego na podstawie art. 8a ust. 4.
2. Polecenie przekazane ustnie wymaga potwierdzenia na piśmie.
3. Polecenie podlega niezwłocznemu wykonaniu. Właściwy wojewódzki inspektor
ochrony środowiska natychmiast przedkłada sprawę Głównemu Inspektorowi
Ochrony Środowiska, jeżeli nie jest w stanie wykonać polecenia albo jeżeli po-
lecenie narusza prawo.
4. Polecenie naruszające prawo jest nieważne. O nieważności polecenia rozstrzyga
wojewoda.
Art. 8c.
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska przedkłada Głównemu Inspektorowi
Ochrony Środowiska informacje o realizacji zadań Inspekcji za dany rok w terminie
do 15 lutego roku następnego.
Rozdział 3
Wykonywanie zadań kontrolnych przez Inspekcję Ochrony Środowiska
Art. 9.
1. Kontrolę wykonują Główny Inspektor Ochrony Środowiska, wojewódzcy in-
spektorzy ochrony środowiska oraz upoważnieni przez nich pracownicy Inspek-
cji Ochrony Środowiska, zwani dalej "inspektorami".
2. Przy wykonywaniu kontroli przestrzegania wymagań ochrony środowiska in-
spektor uprawniony jest do:
1) wstępu wraz z pracownikami pomocniczymi, rzeczoznawcami i z niezbęd-
nym sprzętem:
2008-12-09
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org