ustnik oddech zadecie, PUZON
[ Pobierz całość w formacie PDF ] USTNIK , ZADĘCIE, ODDECH W ustniku wyróżnia się kielich-kociołek, brzeg kielicha, średnicę kielicha, przepust kielicha, otwór wewnętrzny, szyjkę. Kielich ustnika może być głęboki lub płytki. Głęboki kielich pozwala osiągnąć okrągłe miękkie brzmienie w niskim rejestrze instrumentu, natomiast górne dźwięki mogą być wtedy za niskie. Płytki kielich daje jasną barwę, ułatwia wydobycie wyższych dźwięków, natomiast utrudnia grę w niskim rejestrze. Brzeg kielicha musi mieć odpowiednio zaokrągloną krawędź, aby nie kaleczył warg. Zbyt mały przepust ustnika powoduje tłumienie dźwięków i trudności w graniu forte zwłaszcza w dolnym rejestrze. Zbyt wielki przepust może utrudniać utrzymywanie dźwięków w piano (szczególnie dźwięków wyższych). Dążąc do możliwej doskonałości, stworzono ustnik z wymiennym kociołkiem (wykręcanym). Ustnik powinien być ułożony na środku warg, przy czym dwie trzecie powierzchni kielicha winna zajmować górna warga. Ułożenie ustnika w większej części na górnej wardze pozwala osiągnąć swobodniejsze drgania warg. Niżej lub za wysoko ułożony ustnik ogranicza powierzchnie ich drgania. Ustnik powinien szczelnie przylegać do warg grającego tak, aby kącikami ust nie uchodziło powietrze. Styk warg powinien stanowić linie prosta. Zadaniem warg jest nadanie odpowiedniej wibracji powietrzu przepływającemu z płuc do ustnika. Ćwiczenie warg ma na celu uzyskanie ich odpowiedniej wytrzymałości oraz elastyczności i swobodnego drgania we wszystkich rejestrach. Praca warg polega na ich skupianiu oraz rozluźnianiu. Wargi w czasie gry powinny być wilgotne (nie jest to regułą). Suche wargi powodują urywanie dźwięku. Język przed zadęciem powinien przylegać do krawędzi górnych zębów zamykając szczelinę wargową. Uderzając dźwięk językiem wymawiamy zgłoskę „ta” lub „tu”. Język energicznie cofa się do tyłu. Powietrze przechodzące z płuc do ustnika powoduje drganie warg i następnie drganie słupa powietrza będącego źródłem dźwięku. Należy zwrócić uwagę, aby nie cofając języka zbyt głęboko. Przed przystąpieniem do grania z nut polecam ćwiczyć długie dźwięki w szczególności kładąc nacisk na dźwięki w dolnym rejestrze instrumentu gdyż, jeżeli opanujemy czysto dół z górą nie będzie problemu, kontrolujemy prace języka przy uderzaniu dźwięków i obserwując układ ustnika w lustrze. Przez ćwiczenie długich dźwięków uzyskujemy ładny ton, łatwość w trafianie dźwięków, czystość intonacji oraz umiejętność rozłożenia oddechu na dłuższym odcinku czasu. Najważniejsze jest żeby ćwiczyć piano gdyż usta wtedy „nabijają” się i nie ma w późniejszym okresie problemu w grze forte. Ustnik jest łącznikiem pomiędzy wargami a instrumentem, trzeba, zatem dobrać odpowiednią jego wielkość do warg grającego. Zmian ustnika należy unikać, ponieważ wargi z trudnością przystosowują się do nowego o innym rozmiarze, poza tym po zmianie trzeba znowu dostosować zadęcie. Często w śród dęciaków zwłaszcza starszego pokolenia można usłyszeć określenia „ambażur” lub „anzac”. Słowo ambażur pochodzi z francuskiego i dosłownie znaczy położyć usta, a niemieckie słowo „ANSATZ” oznacza dopasowanie czegoś, nałożenie. Terminy te przetrwały w orkiestrach jeszcze z okresu zaborów a dotyczą ustalenia, w którym miejscu należy przyłożyć ustnik, sposobu kształtowania dźwięku, pracy mięśni warg i języka podczas gry. Polskim odpowiednikiem tych terminów jest zadęcie. Technika oddychania jest ważnym czynnikiem gry na instrumencie. Polega na prawidłowym pobieraniu i wydychaniu powietrza, umiejętnym przyspieszeniu, zwolnieniu i równomiernym wydechu. Oddech powinien być właściwy i swobodny tzn. winien być brany kącikami warg lub jednocześnie kącikami warg i nosem, bez odrywania ustnika od warg. Powinien następować szybko i cicho przy maksymalnym rozluźnieniu. Kategorycznym błędem przy wdechu jest unoszenie ramion oraz garbienie się przy grze na instrumencie. W zależności od pracy mięsni klatki piersiowej i przepony rozróżniamy oddechy: żebrowo-piersiowy i przeponowo-brzuszny. Głęboki wdech uzyskujemy przez połączenie oby dwu rodzajów oddychania, ponieważ żebra i przepona nie tylko regulują zapas powietrza w płucach, lecz decydują także o sile strumienia powietrza przechodzącego przez wargi i ustnik a więc o jakości i sile dźwięku. Nie należy brać powietrza ani za dużo ani za mało, lecz tyle ile potrzeba do swobodnego zagrania określonego motywu lub frazy. Oddech należy brać w ustalonych miejscach, pauzach, np. po długich nutach. W odcinku o dłuższym przebiegu rytmicznym, w którym nie ma miejsca na oddech wypuszczamy jedną z nut na słabszej części taktu, ale oddech brany w złym miejscu może zniekształcić muzyczny sens utworu. Zebranie materiałów i opracowanie – Łukasz Kadłubowski Wszelkie uwagi proszę kierować - mauser4@go2.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startunprotected-Derren Brown Tricks (3 Tricks Bonus) - Password Magicseduction, Podrywuntitled - Cymbals & Bass Drum - 2012-09-09 1724VASCOFILTERSCATALOGUE 2009, warsztatowe, KATALOGI PDFuptodate spam plan, Languages, English, Learning, bbc, BBC Radio Learning, words in the news, keep ypur english up to dateustawa 1992, Odznaczenia PRLustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - 07, Ustawyustawa o ABW i AW, ustawy - bezp wewnust o biurze ochrony rządu, ustawy - bezp wewnUstawa z 27.04.2001 prawo ochrony środowiska, BUDOWNICTWO, USTAWYusta, Haft krzyżykowy, Wzory, Miłość
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkucharkazen.opx.pl
|