uzasad przestrz, Prawo
[ Pobierz całość w formacie PDF ] U Z A S A D N I E N I E Obowizujca od dnia 11 lipca 2003 r. ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym reguluje zagadnienia gospodarki przestrzennej i planowania prze- strzennego w wymiarze lokalnym i ponadlokalnym. Ponad roczny okres obowizy- wania tej ustawy pozwala na sformułowanie tezy, e nie stworzyła ona wystarczaj- cych mechanizmów umoliwiajcych obnienie kosztów i ryzyka inwestycji budowlanej. Nie mona te uzna, e wpłynła w oczekiwanym stopniu na kształto- wanie ładu przestrzennego, w tym na przejrzysto procesu przeznaczania terenów na okrelone cele i ustalanie zasad ich zagospodarowania i zabudowy. Rada Ministrów w dniu 9 marca 2004 r. przyjła raport Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej – „Inwestycyjny proces budowlany – bariery inwestycyjne oraz propozycje działa usprawniajcych”. Stwierdzono w nim brak systemowego podej- cia do problematyki gospodarki przestrzennej, czyli nierozwizanie podstawowego dylematu, jak tworzy dogodne warunki dla inwestycji, ale nie kosztem ładu prze- strzennego. Przez blisko 10 lat funkcjonowało przekonanie, e tereny pod inwestycje objte zostan planami miejscowymi. Niestety planów takich powstało stosunkowo niewiele i dotycz one nieznacznej powierzchni kraju. Ponadto, wyej wymienion ustaw, przewidziano pozostawienie w mocy jedynie planów miejscowych uchwalo- nych po dniu 1 stycznia 1995 r. Tym samym wygasły plany miejscowe uchwalone przed t dat. Analiza problemów planowania i zagospodarowania przestrzennego wykazała, e osigniecie podanych, z punktu widzenia efektywnoci gospodarczej, celów wy- maga zasadniczej zmiany dotychczasowej koncepcji gospodarki przestrzennej, zwłaszcza na poziomie gminy. W tym celu koniecznym stało si opracowanie propo- zycji nowej regulacji ustawowej w sposób kompleksowy normujcej problematyk zagospodarowania przestrzennego gmin. Projekt ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym gmin został przygotowany w oparciu o nastpujce generalne załoenia: 1) gospodarka przestrzenna w gminie jest jej suwerenn i wyłczn kompetencj, ale nawet nieracjonalna gospodarka przestrzenna gminy (niewykonywanie zada- 1 nia własnego) nie powinna generowa barier formalnych dla inwestycji budowla- nych, 2) wykonywanie prawa własnoci moe podlega ograniczeniom wynikajcym wy- łcznie z przepisów powszechnie obowizujcych, w tym aktów prawa miejsco- wego, a nie – jak dotychczas – take z indywidualnych aktów administracyjnych (decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu), 3) kształtowanie ładu przestrzennego wymaga przywrócenia podstawowej zasady planowania od ogółu do szczegółu. Naley wic zapewni, w miar moliwoci, na całym obszarze gminy, a nie jedynie na wybranych fragmentach – odpowied- nim aktem prawa miejscowego (plan przeznaczenia terenów) okrelenie prze- znaczenia wszystkich terenów w granicach administracyjnych gminy. W przypad- ku gdy rada gminy uzna za niecelowe sporzdzanie planu przeznaczenia terenów dla wszystkich terenów gminy, to w drodze odrbnej uchwały (wchodz- cej w ycie wraz z uchwał o palnie przeznaczenia terenów), bdzie zobowiza- na wskaza tereny, dla których planu si nie sporzdza. Tereny te bd wów- czas wyłczone spod zabudowy – moliwe bdzie na nich realizowanie jedynie – innych ni budowa – robót budowlanych (w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 7 ustawy – Prawo budowlane). W takim przypadku pozwolenia na wykonywanie tych robót bd wydawane bezporednio i wyłcznie na podstawie przepisów powszechnie obowizujcych (zob. stosown zmian do ustawy – Prawo budow- lane – art. 37 pkt 1 projektu ustawy). Realizacja tego załoenia uczyni przejrzyst polityk przestrzenn gminy, a tym samym ułatwi, a czstokro wrcz umoliwi, potencjalnym inwestorom podejmowanie decyzji inwestycyjnych, 4) funkcja terenu wie si z danym terenem, a nie z inwestorem, czy jego przed- siwziciem inwestycyjnym; oznacza to, e ograniczenia wykorzystania terenu znane s, zanim jeszcze pojawi si inwestor, 5) plan miejscowy, z zastrzeeniem przedstawionym w pkt 3, obejmujcy obszar całej gminy – plan przeznaczenia terenów – ma ustala przeznaczenie terenów, natomiast szczegółowe zasady ich zagospodarowania, w tym zabudowy, powin- ny okrela uchwalone na jego podstawie plany zabudowy oraz gminne przepisy urbanistyczno-architektoniczne, 2 6) plan przeznaczenia ma by uchwalony jednorazowo i niedopuszczalne jest jego uchylenie w całoci – konieczne zmiany w gospodarce przestrzennej gminy bd mogły by zrealizowane przez odpowiednie zmiany planów przeznaczenia tere- nów, 7) inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym wymagaj wprowadze- nia do planu miejscowego, przy czym warunkiem ich wprowadzenia jest zapew- nienie przez wnioskujcego odpowiednich rodków finansowych na pokrycie kosztów sporzdzenia planu w tej czci oraz ewentualnych roszcze odszko- dowawczych, 8) decyzje planistyczne gminy wpływajce na zmian wartoci nieruchomoci po- winny uwzgldnia ewentualne roszczenia odszkodowawcze bd te ustala wysoko tzw. renty planistycznej; przewidziano przy tym mechanizmy prawne przeciwdziałajce spitrzeniu wydatków gmin z tytułu odszkodowa. Naley zauway, e przedstawione powyej załoenia realizuj konstytucyjne zasa- dy, zgodnie z którymi „własno moe by ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie w jakim nie narusza ona istoty prawa własnoci” (art. 64 ust. 3 Konstytucji RP), a jednostki samorzdu terytorialnego powinny mie swobod w okrelaniu spo- sobu wykonywania zada własnych (a contrario – art. 166 ust. 2 zd. 2 Konstytucji RP). Przyjcie odmiennego modelu, przy jednoczesnym poszanowaniu ww. zasad konstytucyjnych, musiałoby oznacza, e w stosunku do terenów nieobjtych pra- wem miejscowym (planami miejscowymi albo uchwałami, o których mowa powyej w pkt 3) ograniczenia prawa własnoci mogłyby wynika wyłcznie z rozstrzygni ustawowych. Właciciele nieruchomoci mieliby wówczas bardzo szeroki zakres swobody w zagospodarowywaniu, w tym zabudowie, takich nieruchomoci, co nieko- niecznie odbywałoby si z korzyci dla ładu przestrzennego. Rozwizania szczegółowe W rozdziale 1 projektu ustawy zostały zawarte przepisy ogólne, formułujce cel regu- lacji oraz sposoby jego realizacji. Podstaw postpowania gminy w sprawach zago- spodarowania przestrzennego powinien by ład przestrzenny oraz zrównowaony rozwój (art. 1 ust. 1), przy czym gminy zobowizane s do uwzgldniania prawa wła- snoci oraz interesu publicznego (art. 1 ust. 2). Cel ustawy, tj. przeznaczanie trenów na okrelone cele i okrelanie zasad ich zagospodarowania, bdzie realizowany wy- łcznie przez akty prawa miejscowego. Aktami tymi s trzy rodzaje miejscowych pla- 3 nów zagospodarowania przestrzennego – plan przeznaczenia terenów sporzdzany dla obszaru gminy oraz sporzdzane na jego podstawie: plan zabudowy i gminne przepisy urbanistyczno-architektoniczne, a take uchwały wyłczajce okrelone te- reny spod zabudowy, dla których to terenów nie bdzie sporzdzany plan miejscowy. W rozdziale 2 projektu ustawy zawarte zostały przepisy okrelajce zawarto po- szczególnych planów miejscowych, procedury ich uchwalania i konsekwencje wpro- wadzenia w ycie ustale tych planów. Naley w tym miejscu zauway, e konse- kwencja przyjcia zasady, e plan przeznaczenia terenów sporzdzany jest jednorazowo, jest zamieszczenie szczególnych przepisów proceduralnych dotycz- cych sporzdzania tego planu w okrelonym terminie w przepisach przejciowych (rozdział 6 art. 50-55). W art. 8 zawarto regulacje odnoszce si do planu przeznaczenia terenów. Plan ten obejmuje obszar gminy. Jego zawarto to okrelenie przeznaczenia terenów i loka- lizacji (przebiegu) podstawowej infrastruktury technicznej i komunikacyjnej. W planie tym okrelone zostan obszary przeznaczone pod zabudow, dla których gmina uchwali plany zabudowy albo gminne przepisy urbanistyczne. Dla obszarów przewi- dzianych pod zabudow, dla których gmina nie zamierza uchwali planu zabudowy lub gminnych przepisów urbanistycznych, w samym planie przeznaczenia naley ustali rodzaje dopuszczalnej zabudowy i zagospodarowania terenu, a take mak- symalne i minimalne rozmiary obiektów budowlanych. W tej czci plany przezna- czenia bd stanowiły podstaw wydawania decyzji o pozwolenie na budow. W planie przeznaczenia terenów ustalana bdzie równie wysoko renty planistycz- nej (od 10% do 30% wzrostu wartoci nieruchomoci) oraz bdzie mógł by okrelo- ny sposób i okres tymczasowego lub dopuszczalnego dotychczasowego zagospoda- rowania i uytkowania terenów (co jest szczególnie istotne dla okrelenia terminu wymagalnoci i realizacji roszcze odszkodowawczych z tytułu obnienia wartoci nieruchomoci). Plany zabudowy maj dokonywa szczegółowych rozstrzygni dotyczcych inwe- stycji, w tym i obsługi komunikacyjno-technicznej. Plany zabudowy bd stanowiły podstaw do wydawania decyzji o pozwoleniu na budow. Gminne przepisy urbanistyczne bd uchwalane przez gmin dla terenów nieobj- tych planami zabudowy. Mog one zawiera ograniczenia wysokoci i intensywnoci 4 zabudowy, wielkoci powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni działki, sze- rokoci elewacji frontowej, geometrii dachu, kolorystyki cian zewntrznych. Gminne przepisy urbanistyczne bd stanowiły podstaw do wydawania decyzji o pozwoleniu na budow. Projekt ustawy szczegółowo okrela procedur sporzdzania planów miejscowych (art. 14), wskazujc przy tym konsekwencje jej naruszenia (art. 19). Wymaga pod- krelenia, e te wady proceduralne, które dotycz czynnoci zwizanych z udziałem społeczestwa w procesie planistycznym, skutkuj utrat wanoci całego planu miejscowego, pozostałe za – utrat wanoci planu miejscowego w czci, której dotycz. Proponowane przepisy art. 23-27 zawieraj regulacje odnoszce si do konsekwen- cji finansowych uchwalenia planów miejscowych bd te podjcia uchwał o niespo- rzdzaniu planów miejscowych dla okrelonych terenów. Naley w tym miejscu zwróci uwag na norm zawart w art. 23, stanowic, e tereny, których przezna- czenie lub sposób zagospodarowania zostały zmienione w planie miejscowym mog by wykorzystywane w dotychczasowy sposób do czasu ich zagospodarowania zgodnie z tym planem, chyba e w tym planie postanowiono inaczej. Przepis ten ma szczególnie istotne znaczenie do okrelania terminu realizacji ewentualnych rosz- cze odszkodowawczych (zob. art. 24 ust. 1 – „korzystanie z nieruchomoci lub jej czci w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem sta- ło si niemoliwe bd istotnie ograniczone”). W projekcie ustawy sformułowano zasad w art. 24 ust. 1, art. 25 ust. 1 oraz art. 26 ust. 1, zgodnie z któr konsekwencje finansowe ustale planu miejscowego bd podjcia uchwały o niesporzdzaniu planu miejscowego dla okrelonych terenów zwizane s z konkretnym zdarzeniem (niemono korzystania z nieruchomoci w dotychczasowy sposób – patrz wyej) lub czynnoci prawnej (przeniesienie wła- snoci nieruchomoci – art. 25 ust. 1 oraz art. 26 ust. 1). Wystpienie tych zdarze, a nie wejcie w ycie uchwalonego planu miejscowego, stanowi bdzie podstaw do ewentualnych roszcze odszkodowawczych bd te naliczenia renty planistycznej. Tym samym projekt ustawy zawiera regulacje przeciwdziałajce spitrzeniu si wy- datków gmin z tytułu odszkodowa w okresie bezporednio po wejciu planu miej- scowego w ycie. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)Ustawa o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, Prawo cywilneustawa o finansach, prawo finansoweustawa prawo zamowien publicznych, Studia Administracja, DWSSP Asesor, semestr 5, zamówienia publiczneustawa z dnia o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, ADMINISTRACJA, I rok II semestr, Prawo urzędnicze i etyka urzędniczaustawa o uslugach turystycznych, TURYSTYKA, PRAWOUSTAWA z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy STAN na 18.01.2009 r, Studia, Prawo pracy i ubezpieczeń społecznychUSTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane stan prawny 28.04.2009, BUDOWNICTWO, Uprawnienia budowlaneUstawa z 21.03.1985 o drogach publicznych, BUDOWNICTWO, USTAWY
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagromirex.xlx.pl
|