Upośledzenie lekkie, PEDAGOGIKA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->Uczniowie z upośledzeniem umysłowymUpośledzenie umysłoweIstotnie niższy niż przeciętny poziom funkcjonowania intelektualnego z jednocześniewystępującym ograniczeniem w zakresie dwóch lub więcej spośród następującychumiejętności przystosowawczych:Porozumiewania sięSamoobsługiTrybu życia domowegoUspołecznieniaKorzystania z dóbr społeczno-kulturowychSamodzielnościTroski o zdrowie i bezpieczeństwoUmiejętności szkolnychOrganizowania czasu wolnego i pracyUczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkimGrupa najliczniejszaUczniowie z u.u. oraz uczniowie, u których u.u. współwystępuje jako jeden z symptomówniepełnosprawności ruchowej (mpd) lub autyzmu.Zaburzenia o charakterze globalnym›Funkcje instrumentalne;›PercepcjaPamięćUwagaMyślenieMowaSprawności motoryczneSprawności manualneFunkcje kierunkoweMotywacja uczenia sięKontrola emocjiPotrzeba osiagnięćProcesy poznawczeMyślenie – konkretno-obrazowe (11-12 r.ż); sztywność, wolne tempo, mało samodzielne;brak możliwości abstrahowania, syntezy, uogólniania, wyciągania wniosków, samodzielnegoposzukiwania rozwiązań›Stosowanie czynności konkretnych (doświadczeń, obserwacji) przed przejściem doschematu, symbolu, kodu. Poznanie bezpośrednieStosowanie zasady poglądowościOdwoływanie się do wydarzeń w których uczestniczyliWykorzystywanie ilustracji, modeli, zdjęć, symulacji, inscenizacji›››Zaburzenia koncentracji uwagi; dominuje dowolna, rozproszona, mała podzielnośćUbogi zasób słów, przewaga słownika biernego nad czynnym, nie różni się pod względemformy i składni od mowy dzieci w normieNiejasne, niedokładne wrażenia zmysłowe; spostrzeganie – wąskie, globalne (związek zzaburzeniami analizy i syntezy)Zaburzenia pamięci logicznej – zaburzenia zapamiętywania i odtwarzania, koniecznośćlicznych powtórzeń, lepsza pamięć mechanicznaEmocjeSztywnośćMałe zróżnicowanieMała zdolność opanowywaniaNiedorozwój uczuć wyższych (brak rozumienia pojęć abstrakcyjnych)Brak przeżyć emocjonalnych związanych z zainteresowaniami i działalnością poznawcząNieadekwatność emocji (brak umiejętności odróżniania spraw istotnych i nieistotnych)ZachowanieImpulsywneNieprzemyślaneBrak konsekwencjiBrak przewidywaniaZależne od temperamentuBrak inicjatywy, samodzielnościUleganie sugestiiBiernośćSłaby krytycyzmNajczęstsze trudnościBrak samodzielności, pomysłowości, inicjatywy, przemyślanego planu działaniaTrudności w zakresie analizy, syntezy, abstrahowania, wnioskowaniaZaburzenia orientacji przestrzennejNiski poziom sprawności grafomotorycznejNiedorozwój uczuć wyższych (społecznych, moralnych, patriotycznych, estetycznych)Niestałość emocjonalna, impulsywnośćNieadekwatna samoocenaGorsza samokontrolaMniejsze poczucie samokontroliTrudności w wiązaniu nowych wiadomości ze starszymiTrudności w stosowaniu zdobytej wiedzy w działaniuWolniejsze tempo pracyZaniżona samoocenaTrudności w:Przyswajaniu pojęć, definiowaniu, budowaniu systemu pojęćWydawaniu opinii, argumentowaniu, wartościowaniu (uzewnętrznianiu myśli gdy treśćwypowiedzi oderwana jest od społecznego kontekstu)Wnioskowaniu nawet na materiale konkretnym, zwłaszcza abstrakcyjnym, symbolicznymOpanowaniu podstawowych technik szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie, mowa)Odpowiednim odbiorze intencji i rozumieniu innych osóbTrwałym zapamiętywaniu treści,Uwadze (jej koncentracji, selekcji)Znaczące zróżnicowanie zdolności uczniów w nabywaniu wiedzy i umiejętności z różnychprzedmiotów.Rozwój poznawczy nieharmonijny (efekty nauczania są zależne od poziomu intelektualnego,zainteresowań, motywacji, niekiedy zdolności)Wpływ warunków rozwojowych dzieckaNa co powinien zwrócić uwagę nauczyciel:Indywidualne tempo uczenia sięWyznaczanie indywidualnych celów dostosowanych do możliwości uczniaOgraniczenie instrukcji słownych na rzecz oddziaływania słowno-pokazowego,wielozmysłowego (uczenie się przez ogląd, przeżywanie)Stosowanie powtórzeń, utrwalanie treściStały nadzór jako zapobieganie znużeniu, rezygnacji gdy pojawiają się trudnościStosowanie pochwał, zachęt, nagród, stałe motywacjiOkazywanie aprobaty, akceptacji (dla budowania pozytywnego obrazu siebie)Wsparcie rodziców, psychoedukację, pomoc ze strony placówki w trudnościachwychowawczychWzmacnianie uczenia się, stosowanie metod aktywizującychWdrażanie do samodzielnościSystematyczna ocena (konkursy, zabawy, gry ; uwzględnienie wkładu pracy własnej ucznia)Poczucie sukcesu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startup krakow komety, fizyka, Uniwersytet Pedagogiczny - KrakówUSTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY 1991, PEDAGOGIKA, PRAWO OŚWIATOWE RODZINNE I OPIEKUŃCZEUstawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dn. 9 czerwca 2011r, Pedagogika społeczna, przepisy prawneUposledzenie umyslowe - obraz-DH, Niepełnosprawność, Niepełnosprawność intelektualnaUPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE A INTELETK, STUDIA -PRYWATNE, seminarium, seminariumustawa o rynku pracy, pedagogika psychologia coaching doradztwovademekum 3tom wlasnosc intelektualna i przemyslowa, PEDAGOGIKA- (lic.)ustawa o kulturze fizycznej, STUDIA PEDAGOGIKAUposledzenie umyslowe, AWFiS, Psychologia i Psychiatriauposledzenie umyslowe [tryb zgodnosci],
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pljaciekrece.xlx.pl
|