Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa bor

ustawa bor, III semestr bezpieczeństwo narodowe [ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Dz.U.2014.1702014-05-012014-06-012014-07-01zm. przen.zm.zm.Dz.U.2013.1270Dz.U.2014.502Dz.U.2014.616USTAWAart. 1art. 4art. 44z dnia 16 marca 2001 r.o Biurze Ochrony Rządu(tekst jednolity)Rozdział 1Przepisy ogólneArt. 1.1. Tworzy się Biuro Ochrony Rządu jako jednolitą, umundurowaną, uzbrojoną formację, zwaną dalej"BOR", wykonującą zadania z zakresu ochrony osób, obiektów i urządzeń.2. Nazwa Biuro Ochrony Rządu i jej skrót BOR przysługuje wyłącznie formacji, o której mowa w ust. 1.Art. 2.1. Do zadań BOR, z zastrzeżeniem ust. 2, należy ochrona:1) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, Prezesa Rady Ministrów,wiceprezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz ministra właściwego do sprawzagranicznych;2) innych osób ze względu na dobro państwa;3) byłych prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o uposażeniu byłegoPrezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 75, poz. 356, z późn. zm.);4) delegacji państw obcych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;5) polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz przedstawicielstw przy organizacjachmiędzynarodowych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;6) obiektów i urządzeń o szczególnym znaczeniu oraz zapewnienie ich funkcjonowania;7) prowadzenie rozpoznania pirotechniczno-radiologicznego obiektów Sejmu i Senatu;8) obiektów służących Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów, ministrowiwłaściwemu do spraw wewnętrznych oraz ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych,podejmuje decyzję o objęciu ochroną osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2.3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych,podejmuje decyzję o zakresie działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 6-8.4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych,podejmuje decyzję o prowadzeniu rozpoznania pirotechniczno-radiologicznego obiektów, o których mowa w ust. 1pkt 7, na wniosek lub po porozumieniu z Szefem Kancelarii Sejmu i Szefem Kancelarii Senatu.5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do sprawzagranicznych, określi, w drodze rozporządzenia, zakres, warunki i tryb wykonywania zadań, o których mowa w ust.1 pkt 5, przez funkcjonariuszy BOR, uwzględniając w szczególności:1) tryb kierowania funkcjonariuszy BOR do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 5, orazodwoływania ich z tych zadań;2) wymogi, jakie powinni spełniać funkcjonariusze BOR wykonujący zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 5;3) należności i świadczenia związane z wykonywaniem przez funkcjonariuszy BOR zadań, o których mowa w ust.1 pkt 5.Art. 3.Organy administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz państwowe i inne jednostkiorganizacyjne zapewniają BOR niezbędne warunki do wykonywania zadań określonych w ustawie.Art. 4.Dzień 12 czerwca ustanawia się świętem BOR.Art. 5.Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze zarządzenia, nadaje BOR sztandar oraz określajego wzór.Rozdział 2Organizacja BORArt. 6.1. Szef BOR podlega ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.2. Szef BOR jest przełożonym funkcjonariuszy BOR, zwanych dalej "funkcjonariuszami", oraz pracownikówzatrudnionych w BOR.3. Szefa BOR powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do sprawwewnętrznych.4. Zastępców Szefa BOR, na wniosek Szefa BOR, powołuje i odwołuje minister właściwy do sprawwewnętrznych.5. W razie opróżnienia stanowiska Szefa BOR, minister właściwy do spraw wewnętrznych, do czasu powołanianowego szefa, powierza pełnienie obowiązków Szefa BOR jednemu z jego zastępców, na okres nie dłuższy niż 3miesiące.6. W razie czasowej niemożności sprawowania funkcji przez Szefa BOR, minister właściwy do sprawwewnętrznych, do czasu ustania przeszkody w sprawowaniu tej funkcji przez dotychczasowego szefa, nie dłużejjednak niż na 6 miesięcy, powierza pełnienie obowiązków Szefa BOR jednemu z jego zastępców.Art. 7.Szef BOR kieruje BOR i zapewnia sprawne oraz efektywne wykonywanie jego zadań, w szczególnościpoprzez:1) organizowanie ochrony;2) prowadzenie polityki kadrowej;3) określanie oraz wykonywanie programu szkolenia funkcjonariuszy i doskonalenia zawodowego pracowników,a także zapewnianie im właściwych warunków i trybu szkolenia;4) współdziałanie z centralnymi organami administracji rządowej podległymi ministrowi właściwemu do sprawwewnętrznych, jednostkami organizacyjnymi podporządkowanymi, podległymi oraz nadzorowanymi przezministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Ministra Obrony Narodowej oraz innymi organamiadministracji rządowej i samorządu terytorialnego w zakresie zadań realizowanych przez BOR i te organy.Art. 7a.1. Szef BOR, w celu realizacji zadań BOR, określonych w art. 2 ust. 1, może zarządzić o zastosowaniuurządzeń uniemożliwiających telekomunikację na określonym obszarze, przez czas niezbędny do wykonywaniaczynności przez BOR, z uwzględnieniem konieczności minimalizacji skutków braku możliwości korzystania z usługtelekomunikacyjnych.2. O zastosowaniu urządzeń, o których mowa w ust. 1, Szef BOR niezwłocznie informuje Prezesa UrzęduKomunikacji Elektronicznej.Art. 8.1. Szef BOR wykonuje zadania bezpośrednio oraz przy pomocy swoich zastępców i szefów komórekorganizacyjnych.2. Szefa BOR w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego jeden z jego zastępców.3. Szef BOR może upoważnić swoich zastępców, a także innych funkcjonariuszy, do podejmowania decyzji wokreślonych sprawach.4. Zastępcy Szefa BOR oraz szefowie komórek organizacyjnych wykonują zadania zgodnie z zakresami zadańokreślonymi przez Szefa BOR.Art. 9.Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze zarządzenia, przy uwzględnieniu zasadochrony informacji niejawnych, szczegółową strukturę organizacyjną BOR.Art. 10.Wydatki związane z funkcjonowaniem BOR są pokrywane z budżetu państwa w części dotyczącejurzędu ministra właściwego do spraw wewnętrznych.Rozdział 3Formy działania i zakres uprawnień BORArt. 11.W celu zapewnienia ochrony, o której mowa w art. 2 ust. 1, BOR w szczególności:planuje zabezpieczenie osób, obiektów i urządzeń;rozpoznaje i analizuje potencjalne zagrożenia;zapobiega powstawaniu zagrożeń;koordynuje realizację działań ochronnych;wykonuje bezpośrednią ochronę;zabezpiecza obiekty i urządzenia;doskonali metody pracy.1)2)3)4)5)6)7)Art. 12.1. W zakresie swoich zadań BOR wykonuje czynności administracyjno-porządkowe oraz podejmujedziałania profilaktyczne.2. Funkcjonariusz w toku wykonywania czynności służbowych jest obowiązany do respektowania godnościludzkiej oraz przestrzegania i ochrony praw człowieka.3. BOR w zakresie koniecznym do wykonywania zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1, korzysta z pomocy iinformacji uzyskanych w szczególności przez: Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu,Straż Graniczną, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego oraz Żandarmerię Wojskową.4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres, warunki i tryb przekazywania BORinformacji uzyskanych przez podmioty, o których mowa w ust. 3, z uwzględnieniem:1) sytuacji, w których informacje są przekazywane;2) przypadków nieprzekazania informacji lub ograniczenia ich zakresu;3) sposobu udokumentowania tych informacji oraz4) podmiotów upoważnionych do ich przekazywania.Art. 13.1. Funkcjonariusz, wykonując zadania, o których mowa w art. 2 ust. 1, ma prawo:1) wydawać polecenia osobom, których zachowanie może stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa osób,obiektów i urządzeń podlegających ochronie BOR, a w szczególności wydawać polecenia:a) opuszczenia przez osoby miejsca, w którym przebywanie może stanowić zagrożenie dla realizacji zadania,b) zatrzymania pojazdu,c) usunięcia pojazdu z miejsca postoju;2) legitymować osoby w celu ustalenia ich tożsamości;3) zatrzymywać osoby stwarzające w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiegooraz dla mienia, a także osoby w sposób rażący naruszające porządek publiczny;4) dokonywać kontroli osobistej, a także przeglądać zawartość bagaży i sprawdzać ładunki i pomieszczenia, wsytuacjach, jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa ochranianych osób, obiektów i urządzeń;5) żądać niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, organów administracji rządowej i samorząduterytorialnego oraz jednostek gospodarczych prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej;wymienione instytucje, organy i jednostki są obowiązane, w zakresie swojego działania, do udzielenia tejpomocy;6) zwracać się o niezbędną pomoc do innych jednostek gospodarczych i organizacji społecznych, jak równieżzwracać się w nagłych wypadkach do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy.2. Osobie zatrzymanej na podstawie ust. 1 pkt 3 przysługują uprawnienia przewidziane w Kodeksiepostępowania karnego.3. Zatrzymanie osoby może nastąpić tylko wówczas, gdy czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,okazały się nieskuteczne.4. Osobę zatrzymaną należy niezwłocznie poddać, w przypadku uzasadnionej potrzeby lub na prośbę tej osoby,badaniu lekarskiemu lub udzielić jej pierwszej pomocy medycznej.5. Czynności, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonywane w sposób możliwie najmniej naruszającydobra osobiste osoby, wobec której zostają podjęte.6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb wykonywania czynności, o którychmowa w ust. 1, z uwzględnieniem uprawnień osób, wobec których czynności te są podejmowane.7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia,określi, w drodze rozporządzenia, tryb przeprowadzania badań lekarskich, o których mowa w ust. 4, w sposóbzapewniający ochronę zdrowia osoby zatrzymanej. Rozporządzenie powinno określić w szczególności osobywłaściwe do przeprowadzenia badań, przypadki użycia specjalnego środka transportu oraz sposób dokumentowaniaprzypadków uniemożliwienia przeprowadzenia badania.Art. 14.1. W przypadkach, o których mowa w art. 11 pkt 1-6 i 9-13 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkachprzymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628 i 1165 oraz z 2014 r. poz. 24), funkcjonariusz może użyćśrodków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 5, 7, 9, 11, pkt 12 lit. a, c id, pkt 13, 17 i 18 tej ustawy, lub wykorzystać te środki.2. W przypadkach, o których mowa w art. 45 pkt 1 lit. a-c i e, pkt 2 i pkt 3 lit. a oraz w art. 47 pkt 1, pkt 2 lit. a,pkt 3, 5 i 6 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, funkcjonariusz możeużyć broni palnej lub ją wykorzystać.3. Użycie i wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego i broni palnej oraz dokumentowanie tego użyciai wykorzystania odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusubezpośredniego i broni palnej.Art. 15.(uchylony).Art. 16.BOR w zakresie działań, o których mowa w art. 12 ust. 1:zapobiega popełnianiu przestępstw przeciwko osobom ochranianym;ujawnia osoby i zdarzenia oraz rozpoznaje miejsca i zjawiska mogące mieć związek z zagrożeniem osóbochranianych oraz bezpieczeństwa obiektów i urządzeń objętych ochroną;współdziała z Policją, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencją Wywiadu, Służbą KontrwywiaduWojskowego, Służbą Wywiadu Wojskowego, Żandarmerią Wojskową, Strażą Graniczną oraz PaństwowąStrażą Pożarną w zakresie uzyskiwania informacji o zagrożeniach dla osób lub obiektów i urządzeńchronionych;utrzymuje kontakty z osobami, które mogłyby udzielić mu pomocy.1)2)3)4)Art. 17.1. BOR prowadzi działania, o których mowa w art. 12 ust. 1, poprzez:1) gromadzenie i przetwarzanie informacji mogących wpłynąć na realizację zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1;2) planowanie i systematyczne sprawdzanie obiektów i urządzeń objętych ochroną, w celu zapewnieniabezpiecznej realizacji zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1;3) korzystanie z informacji i danych, przechowywanych w zbiorach ewidencji kryminalnej i zbioracharchiwalnych, dla wyeliminowania potencjalnego zagrożenia dla osób, obiektów i urządzeń ochranianych.2. Przetwarzanie danych osobowych BOR może prowadzić bez wiedzy i zgody osoby, której one dotyczą, o ilesłuży to realizacji zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1.3. Dane osobowe, o których mowa w ust. 2, przechowuje się przez okres niezbędny do wykonywaniaustawowych zadań przez BOR. Weryfikacji tych danych dokonuje się co 5 lat od dnia ich uzyskania.4. Zbiory danych osobowych, uzyskanych w trybie art. 16 pkt 3, nie podlegają rejestracji.Art. 18.Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze zarządzenia, szczegółowy zakres i formywykonywania działań, o których mowa w art. 17.Art. 19.1. BOR przy wykonywaniu swoich zadań w szczególnie uzasadnionych przypadkach może korzystać zpomocy osób niebędących funkcjonariuszami. Zabronione jest ujawnianie danych o osobach udzielających pomocyBOR.2. Dane o osobach, o których mowa w ust. 1, mogą być ujawnione na żądanie prokuratora, w razieuzasadnionego podejrzenia popełnienia przez te osoby przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego w związkuz podejmowaniem działań, o których mowa w art. 12 ust. 1. Ujawnienie tych danych następuje w trybie określonymw art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o niektórych uprawnieniach pracowników urzędu obsługującegoministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz funkcjonariuszy i pracowników urzędów nadzorowanych przeztego ministra (Dz. U. Nr 106, poz. 491, z późn. zm.).3. Za udzielenie pomocy, o której mowa w ust. 1, osobom niebędącym funkcjonariuszami może być przyznanejednorazowe wynagrodzenie wypłacane ze środków znajdujących się w dyspozycji BOR.4. Do wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio art. 30 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych,określi, w drodze zarządzenia, szczegółowe zasady wydatkowania i kontroli środków, o których mowa w ust. 3.Zarządzenie nie podlega ogłoszeniu.Rozdział 4Służba w BORArt. 20.1. Służbę w BOR może pełnić osoba posiadająca obywatelstwo polskie, nieposzlakowaną opinię,niekarana za popełnienie przestępstwa, korzystająca z pełni praw publicznych, posiadająca co najmniej średniewykształcenie, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacji uzbrojonej i gotowapodporządkować się dyscyplinie służbowej.2. Szef BOR może wyrazić zgodę na pełnienie służby kandydackiej w BOR przez kandydata, który nie posiadawykształcenia średniego, jeżeli w toku postępowania kwalifikacyjnego stwierdzono, że kandydat wykazujeszczególne predyspozycje do tej służby.3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy trybprzeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego do służby przygotowawczej oraz do służby kandydackiej, wsposób zapewniający spełnienie wymogów, o których mowa w ust. 1 i 2, z uwzględnieniem postępowania z osobaminieposiadającymi wykształcenia średniego oraz predyspozycji tych osób do służby, a także odrębności trybów tychpostępowań.Art. 21.1. O zdolności fizycznej i psychicznej do służby w BOR orzekają komisje lekarskie podległeministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, z zastrzeżeniem ust. 2.2. Przy określaniu zdolności fizycznej i psychicznej osoby podlegającej kwalifikacji wojskowej do służbykandydackiej w BOR orzeczenia komisji lekarskich podległych Ministrowi Obrony Narodowej są równoznaczne zorzeczeniami komisji lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób dokonywania ocenyzdolności fizycznej i psychicznej do służby, a także tryb orzekania o tej zdolności oraz właściwość i trybpostępowania komisji lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, zapewniająceprawidłowe ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej do służby oraz możliwość odwołania się od orzeczeń komisjilekarskich.Art. 22.Przed podjęciem służby funkcjonariusz składa ślubowanie według następującej roty:"Ja, obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, świadom podejmowanych obowiązków funkcjonariusza BiuraOchrony Rządu ślubuję służyć wiernie Narodowi Polskiemu, mając zawsze na względzie interes PaństwaPolskiego, nawet z narażeniem własnego życia.Ślubuję przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i obowiązującego porządku prawnego oraz ofiarniei sumiennie wykonywać powierzone mi obowiązki, przestrzegać dyscypliny służbowej, wykonywać poleceniaprzełożonych, dochować tajemnic związanych ze służbą, strzec dobrego imienia służby, honoru i godności.".Funkcjonariusz składający ślubowanie, po jego zakończeniu, może dodać wyrazy "Tak mi dopomóż Bóg.".Art. 23.1. Stosunek służbowy funkcjonariusza powstaje w drodze mianowania na podstawie dobrowolnegozgłoszenia się do służby.2. Początek służby liczy się od dnia określonego w rozkazie personalnym o mianowaniu funkcjonariusza.3. Mianowanie może nastąpić po odbyciu zasadniczej służby wojskowej albo po przeniesieniu do rezerwy.4. Warunku, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się do funkcjonariusza - kobiety w służbie przygotowawczejoraz absolwentów szkół wyższych.4a. Mianowanie może nastąpić po uzyskaniu poświadczenia bezpieczeństwa upoważniającego do dostępu doinformacji niejawnych, wymaganego na określonym stanowisku służbowym.5. Funkcjonariuszowi wydaje się legitymację służbową i identyfikator służbowy BOR.6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje i wzory legitymacjisłużbowych funkcjonariusza oraz organy właściwe do ich wydawania i dokonywania wpisów, z uwzględnienieminformacji w nich zawartych oraz postępowania w przypadku utraty lub odnalezienia legitymacji.Art. 24.1. Osobę zgłaszającą się do podjęcia służby w BOR mianuje się funkcjonariuszem w służbieprzygotowawczej na okres 3 lat.2. Po upływie okresu służby przygotowawczej i uzyskaniu pozytywnej opinii służbowej funkcjonariuszamianuje się na stałe.3. W przypadkach uzasadnionych szczególnymi kwalifikacjami funkcjonariusza, Szef BOR może skrócić okressłużby przygotowawczej funkcjonariusza albo zwolnić go od odbywania tej służby. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansowe
    ustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSW
    ustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiały
    Ustawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celne
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    ustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    utworzenie ministerstwa Administracji i cyfryzacji, GEODEZJA, Uprawnienia stopien1, ROZPORZĄDZENIA
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • codziennik.xlx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org