ustawa medialna, studia
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Projekt z dnia 16 września 2009 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Projekt zało Ŝ e ń do projektu ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalno ś ci kulturalnej oraz niektórych innych ustaw Wrzesień 2009 roku I. WPROWADZENIE 1. Aktualny stan stosunków społecznych oraz aktualny stan prawny Niniejszy projekt załoŜeń powstał w wyniku prowadzonych w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego prac dotyczących skatalogowania tych obecnie obowiązujących przepisów, które - z punktu widzenia osób i instytucji działających w obszarze kultury – stwarzają trudności w ich bieŜącym funkcjonowaniu, bądź to poprzez tworzenie nieuzasadnionych barier, ograniczeń, obowiązków itp., bądź poprzez wywoływanie wątpliwości interpretacyjnych. Niniejszy projekt załoŜeń ma na celu równieŜ wprowadzenie poprawionej redakcji tych przepisów, które budziły wątpliwości interpretacyjne, a takŜe wprowadzenie nowych instytucji prawnych, które będą miały pozytywny wpływ na regulowany obszar. Obszar prawa kultury jest uregulowany obecnie w następujących aktach prawnych: ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawie z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, ustawie z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych, ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii, ustawie z dnia 16 lipca 1987 r. o państwowych instytucjach filmowych, ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Nadto, w odniesieniu do podmiotów działających w sferze kultury (zwłaszcza instytucji kultury) szczególne znaczenie mają następujące akty prawne o powszechnym charakterze: ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, 2 ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawa z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, oraz następujące przepisy prawa Unii Europejskiej: dyrektywa Rady 99/70/EWG z dnia 28 czerwca 1999 r. dotycząca Porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony, zawartego przez UNICE, CEEP oraz ETUC, dyrektywa Rady 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków słuŜących wspieraniu poprawy w miejscu bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąŜy, pracownic, które niedawno rodziły i pracownic karmiących piersią, dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/18/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych. 2. Potrzeba i cel uchwalenia projektowanej ustawy Analiza obecnych przepisów z zakresu prawa kultury prowadzi do wniosku, Ŝe podmioty działające w tym obszarze napotykały szereg ograniczeń wynikających z przepisów, a wiele przepisów budziło wątpliwości interpretacyjne. Niniejszy projekt załoŜeń zawiera postanowienia, które eliminują te niekorzystne regulacje lub wprowadzają jednoznaczne przepisy w miejsce tych, które budziły wątpliwości. Nadto, projekt załoŜeń zawiera regulacje dotyczące nowych instytucji prawnych, które były od dawna postulowane przez środowiska świata kultury. 3 3. Mo Ŝ liwo ś ci podj ę cia alternatywnych w stosunku do uchwalenia projektowanej ustawy ś rodków umo Ŝ liwiaj ą cych osi ą gni ę cie celu Brak jest moŜliwości podjęcia alternatywnych – w stosunku do uchwalenia projektowanej ustawy - środków umoŜliwiających osiągnięcie celu. 4. Podmioty, na które oddziaływa ć ma projektowana ustawa Państwowe i samorządowe instytucje kultury, Pracownicy instytucji kultury (w tym ich dyrektorzy i zastępcy dyrektorów), Organizatorzy instytucji kultury, Osoby odznaczone Medalem „Gloria Artis”, MenedŜerowie kultury, Samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwany dalej „Ministrem Kultury”, Minister Finansów, Osoby uczestniczące w rynku sztuki, Wydawcy, Pracownicy państwowych instytucji filmowych, Podmioty objęte obowiązkiem stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, Podmioty starające się o uzyskanie zamówień publicznych, Podmioty uprawnione do prowadzenia audytu wewnętrznego, Osoby otrzymujące stypendia Ministra Kultury, Nabywcy usług od instytucji kultury dotyczących imprez niebiletowanych, Osoby uiszczające opłatę miejscową, Właściciele obiektów zabytkowych, Podmioty świadczące usługi w zakresie renowacji i ochrony zabytków, Podmioty zagraniczne wypoŜyczające zbiory na wystawy odbywające się w Polsce, Firmy ubezpieczeniowe, Twórcy i artyści. 4 5. Przewidywane skutki finansowe uchwalenia projektowanej ustawy i ź ródła ich pokrycia Szczegółowy opis przewidywanych skutków finansowych projektowanej ustawy jest zawarty w części III niniejszego projektu załoŜeń. MoŜna jednak przedstawić pogląd, Ŝe projektowana regulacja nie spowoduje znacznego obciąŜenia dla finansów publicznych i nie będzie wymagała wydatkowania dodatkowych środków w istotnym wymiarze. Jest to spowodowane w szczególności tym, Ŝe projekt zawiera szereg rozwiązań korzystnych dla finansów publicznych, a wiele z rozwiązań ma na celu wyeliminowanie zbędnego przepływu tych samych środków wzajemnie pomiędzy instytucjami kultury, a ich organizatorami. II. PROPOZYCJE ROZSTRZYGNI ĘĆ NIEZB Ę DNE DO OPRACOWANIA PROJEKTU USTAWY I ICH UZASADNIENIE 1. Zakres podmiotowy i przedmiotowy projektowanej ustawy Niniejszy projekt załoŜeń dotyczy zmiany ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw. Krąg podmiotów, na które będzie oddziaływać ustawa określa cześć I. 4. niniejszego projektu załoŜeń. 2. Obja ś nienie podstawowych okre ś le ń u Ŝ ytych w projektowanej ustawie Niniejsze załoŜenia wprowadzają lub zmieniają następujące pojęcia o charakterze definicyjnym: Instytucje kultury artystyczne, upowszechniania kultury i inne (zob. pkt 3.1.3.), Sezon artystyczny, pracownicy artystyczni oraz sezonowa artystyczna umowa o pracę (3.1.18.), Zamówienie publiczne (zob. pkt 3.6.1.), Opłata miejscowa związana z istnieniem obiektów zabytkowych i zabytkowych układów urbanistycznych („opłata konserwatorska”) (zob. pkt 3.9.1.). 3. Przepisy merytoryczne 3.1. Zmiany dotycz ą ce ustawy z dnia 25 pa ź dziernika 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalno ś ci kulturalnej 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiałyUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)unit test 1 a(1),
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plkucharkazen.opx.pl
|