Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa o komercjalizacji i ...

ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji, administracja [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
Dz.U. 1996 Nr 118 poz. 561
USTAWA
z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji
Opracowano na pod-
stawie: t.j. Dz.U. z
2002 r. Nr 171, poz.
1397, Nr 240, poz.
2055, z 2003 r. Nr 60,
poz. 535, Nr 90, poz.
844, z 2004 r. Nr 6,
poz. 39, Nr 116, poz.
1207, Nr 123, poz.
1291, Nr 238, poz.
2390, Nr 273, poz.
2703 i 2722, z 2005 r.
Nr 167, poz. 1400,
Nr 169, poz. 1418, Nr
178, poz. 1479, Nr
184, poz. 1539, z 2006
r. Nr 107, poz. 721,
Nr 208, poz. 1532.
Dział I
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Komercjalizacja, w rozumieniu ustawy, polega na przekształceniu przedsiębior-
stwa państwowego w spółkę; jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka
ta wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przedsię-
biorstwo państwowe, bez względu na charakter prawny tych stosunków.
2. Prywatyzacja, w rozumieniu ustawy, polega na:
1) obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych
spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmio-
ty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne w rozumie-
niu ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz.
775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998
r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26 oraz z
2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 240, poz. 2055);
1a) zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach;
2) rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi ma-
jątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komer-
cjalizacji na zasadach określonych ustawą przez:
a) sprzedaż przedsiębiorstwa,
b) wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,
c) oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.
3. (skreślony).
Art. 1a.
1. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, przedsiębiorstwa państwowe
oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospo-
darki państwa.
2006-12-05
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
2. Prywatyzacja przedsiębiorstw i spółek, o których mowa w ust. 1, wymaga zgody
Rady Ministrów.
3. Do spółek, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu spółek han-
dlowych. Oświadczenia woli składane spółce przez Skarb Państwa wymagają
zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. Przepisów art. 173 § 1 i
art. 303 § 2 Kodeksu spółek handlowych nie stosuje się.
3a. W spółkach, o których mowa w ust. 1, rada nadzorcza może liczyć do 9 osób.
4. Rady nadzorcze spółek, o których mowa w ust. 1, powoływane są przez walne
zgromadzenie po zasięgnięciu opinii ministra właściwego ze względu na przed-
miot działania spółki. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wła-
ściwość poszczególnych ministrów. Do członków rad nadzorczych spółek, o
których mowa w ust. 1, stosuje się art. 12 ust. 2.
5. Walne zgromadzenie może powoływać zarząd w spółkach, o których mowa w
ust. 1.
6. Przepisy ust. 4 nie naruszają wynikających z ustawy uprawnień pracowników do
wyboru członków rady nadzorczej lub członka zarządu spółki powstałej w wy-
niku komercjalizacji.
Art. 1b.
Przepisów ustawy nie stosuje się do innych niż określone w art. 1, art. 1a i art. 69a
ust. 1 spółek i należącego do nich mienia - w czasie trwania przewłaszczenia akcji
lub mienia tych spółek - na zabezpieczenie roszczeń przysługujących Skarbowi Pań-
stwa reprezentowanemu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
z tytułu udzielonych poręczeń lub gwarancji.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) spółce – rozumie się przez to spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną odpo-
wiedzialnością,
2) statucie, akcjach, akcjonariuszach i walnym zgromadzeniu – rozumie się
przez to odpowiednio umowę lub akt założycielski, udziały, wspólników i
zgromadzenie wspólników,
3) przedsiębiorstwie – rozumie się przez to przedsiębiorstwo w znaczeniu okre-
ślonym w art. 55
1
Kodeksu cywilnego,
4) dyrektorze – rozumie się przez to również osobę sprawującą zarząd komisa-
ryczny lub tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa państwowego,
5) uprawnionych pracownikach – rozumie się przez to:
a) osoby będące w dniu wykreślenia z rejestru komercjalizowanego przed-
siębiorstwa państwowego pracownikami tego przedsiębiorstwa lub
osoby będące pracownikami przedsiębiorstwa państwowego w dniu
zawarcia umowy rozporządzającej przedsiębiorstwem poprzez jego
wniesienie do spółki,
b) osoby fizyczne, które w dniu wykreślenia komercjalizowanego przed-
siębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorców, lub osoby fizycz-
ne, które w dniu zawarcia umowy rozporządzającej przedsiębiorstwem
poprzez jego wniesienie do spółki były stroną umowy o zarządzanie
2006-12-05
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
przedsiębiorstwem państwowym, zawartej na podstawie przepisów
rozdziału 8a ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach
państwowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981),
c) osoby, które przepracowały co najmniej dziesięć lat w
komercjalizowanym przedsiębiorstwie państwowym lub
w przedsiębiorstwie, które zostało sprywatyzowane przez wniesienie do
spółki, a rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło wskutek przejścia na
emeryturę lub rentę albo z przyczyn niedotyczących pracowników,
d) osoby, które po przepracowaniu dziesięciu lat w przedsiębiorstwie pań-
stwowym podlegającym prywatyzacji zostały przejęte przez inne za-
kłady pracy w trybie art. 23
1
Kodeksu pracy,
6) rolnikach lub rybakach – rozumie się przez to osoby fizyczne prowadzące go-
spodarstwo rolne lub rybackie, z którego w okresie pięciu lat przed wykreśle-
niem przedsiębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorców dostarczono
bezpośrednio lub pośrednio do tego przedsiębiorstwa surowce o wartości co
najmniej 100q żyta według cen przyjmowanych do obliczania podatku rolne-
go w ostatnim roku przed wykreśleniem przedsiębiorstwa państwowego z re-
jestru przedsiębiorców.
7) (skreślony).
Dział II
Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych
Art. 3.
1. Komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa.
2. (uchylony).
3. Z zastrzeżeniem ust. 4 komercjalizacji mogą podlegać przedsiębiorstwa pań-
stwowe, z wyjątkiem:
1) postawionych w stan likwidacji,
2) postawionych w stan upadłości,
3) wykonujących prawomocną decyzję o podziale lub łączeniu przedsiębiorstwa
państwowego,
4) przedsiębiorstw, w stosunku do których toczy się postępowanie układowe –
do chwili uprawomocnienia się układu,
5) przedsiębiorstw, w stosunku do których toczy się bankowe postępowanie
ugodowe – do chwili uprawomocnienia się ugody,
6) zarządzanych na podstawie umowy o zarządzaniu przedsiębiorstwem, chyba
że zarządca wystąpi z wnioskiem o komercjalizację przedsiębiorstwa pań-
stwowego,
7) działających na podstawie ustaw innych niż ustawa o przedsiębiorstwach pań-
stwowych, chyba że przedsiębiorstwa te podlegają komercjalizacji w drodze
odrębnych ustaw,
8) przedsiębiorstw, których uprawnione organy złożyły wniosek o dokonanie
prywatyzacji bezpośredniej – do czasu rozpatrzenia wniosku,
2006-12-05
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
9) w stosunku do których wydane zostało zarządzenie o prywatyzacji bezpo-
średniej,
10) państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”,
11) przedsiębiorstw wykonujących w dniu 1 stycznia 2006 r. działalność gospo-
darczą w zakresie międzynarodowego transportu morskiego.
3a. Umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym, o których mowa w roz-
dziale 8a ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych,
wygasają z dniem wpisania spółki do rejestru.
4. (skreślony).
4a. W przypadku komercjalizacji, o której mowa w art. 4 ust. 2 lub art. 4a ust. 1,
przepisów ust. 3 pkt 6 i 8 nie stosuje się.
Art. 4.
1. Komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa:
1) na wniosek organu założycielskiego,
2) na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa państwowego i rady pracowniczej,
3) z własnej inicjatywy.
2. W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister właściwy do spraw
Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora przedsiębior-
stwa państwowego, radę pracowniczą oraz organ założycielski przedsiębiorstwa
państwowego.
3. W przypadku komercjalizacji na wniosek organu założycielskiego, zawiadomie-
nia dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz rady pracowniczej o zamiarze
komercjalizacji dokonuje organ założycielski.
4. Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć ministrowi
właściwemu do spraw Skarbu Państwa, w terminie nieprzekraczającym trzech
miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, kwestionariusz przedsiębiorstwa
państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określo-
nymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. O niedoręczeniu dokumentów
przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego minister właściwy do spraw
Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa obowią-
zek doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia zawiadomienia.
5. W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora i rady pracowniczej przed-
siębiorstwa państwowego, do wniosku należy dołączyć kwestionariusz przedsię-
biorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami
określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6.
6. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzór kwestionariusza przed-
siębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji oraz wykaz do-
kumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji.
Art. 4a.
1. Z uzasadnionym wnioskiem dokonania komercjalizacji przedsiębiorstwa pań-
stwowego w celu komunalizacji może wystąpić do ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego,
2006-12-05
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
na obszarze której znajduje się siedziba tego przedsiębiorstwa, na podstawie
uchwały organu stanowiącego tej jednostki.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepis art. 4 ust. 2. W przy-
padku nieuwzględnienia wniosku minister informuje organ wykonawczy jed-
nostki samorządu terytorialnego, podając jednocześnie uzasadnienie odmowy.
3. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, na wniosek organu wykonawcze-
go jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której znajduje się siedziba
jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, lub na wniosek organu wykonawczego
związku jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze którego spółka pro-
wadzi działalność, może zbyć nieodpłatnie pakiet akcji tej spółki na
rzecz tej
jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorial-
nego, jeżeli:
1) podstawowy wykonywany przedmiot działalności spółki służy realizacji za-
dań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek
samorządu terytorialnego i spółka wykonuje działalność gospodarczą na ob-
szarze składającej wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku
jednostek samorządu terytorialnego,
2) spółka nie jest wpisana na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla gospo-
darki państwa lub inne listy spółek o znaczeniu państwowym tworzone na
podstawie odrębnych przepisów.
4. Uprawnieni pracownicy zachowują w tej spółce uprawnienia do nieodpłatnego
nabycia akcji.
5. W okresie co najmniej 5 lat od dnia nieodpłatnego nabycia akcji od Skarbu Pań-
stwa, jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu te-
rytorialnego ma obowiązek zachować w spółce, o której mowa w ust. 3, co naj-
mniej 51% sumy głosów służących całemu kapitałowi zakładowemu oraz prawo
do powoływania większości członków zarządu i rady nadzorczej tej spółki.
6. Na wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorzą-
du terytorialnego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może, w drodze
decyzji administracyjnej, skrócić termin, o którym mowa w ust. 5, uwzględnia-
jąc sytuację ekonomiczną spółki, o której mowa w ust. 3, oraz aktualne potrzeby
jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorial-
nego.
7. W przypadku:
1) odpłatnego zbycia akcji spółki, o której mowa w ust. 3, należących do jed-
nostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorial-
nego,
2) odpłatnego wniesienia do innego podmiotu należących do jednostki samorzą-
du terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego akcji spół-
ki, o której mowa w ust. 3,
3) odpłatnego zbycia przez spółkę, o której mowa w ust. 3, przedsiębiorstwa,
składników aktywów trwałych lub praw do nieruchomości, na rzecz innych
podmiotów niż jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek
samorządu terytorialnego,
4) odpłatnego wniesienia należących do spółki, o której mowa w ust. 3, przed-
siębiorstwa, składników aktywów trwałych lub praw do nieruchomości, na
rzecz innych podmiotów niż jednostka samorządu terytorialnego lub związek
jednostek samorządu terytorialnego
2006-12-05
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiały
    ustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKA
    Ustawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celne
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    ustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    ustawa o kosmetykach, Kosmetyka, Chemia kosmetyczna, PREPARATY KOSMETYCZNE
    ustawa o radiofonii i telewizji, Politologia UMCS - materiały, IV Semestr letni, Prawne podstawy komunikowania
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tomekjaroslaw.htw.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org