ustawa o normalizacji, UCZELNIA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Dziennik Ustaw Nr 169 — 10818 — Poz. 1386 1386 USTAWA z dnia 12 wrzeÊnia 2002 r. o normalizacji. Rozdzia∏ 1 2) usuwania barier technicznych w handlu i zapobie- gania ich powstawaniu; Przepisy ogólne 3) zapewnienia ochrony ˝ycia, zdrowia, Êrodowiska i interesu konsumentów oraz bezpieczeƒstwa pra- cy; Art. 1. Ustawa okreÊla podstawowe cele i zasady normalizacji oraz jej organizacj´ i finansowanie. Art. 2. Ilekroç w ustawie jest mowa o: 4) poprawy funkcjonalnoÊci, kompatybilnoÊci i za- miennoÊci wyrobów, procesów i us∏ug oraz regu- lowania ich ró˝norodnoÊci; 1) normalizacji — rozumie si´ przez to dzia∏alnoÊç zmierzajàcà do uzyskania optymalnego, w danych okolicznoÊciach, stopnia uporzàdkowania w okre- Êlonym zakresie, poprzez ustalanie postanowieƒ przeznaczonych do powszechnego i wielokrotnego stosowania, dotyczàcych istniejàcych lub mogà- cych wystàpiç problemów; 5) zapewnienia jakoÊci i niezawodnoÊci wyrobów, procesów i us∏ug; 6) dzia∏ania na rzecz uwzgl´dnienia interesów krajo- wych w normalizacji europejskiej i mi´dzynarodo- wej; 2) normalizacji krajowej — rozumie si´ przez to nor- malizacj´ prowadzonà na szczeblu krajowym, nie- obejmujàcà dzia∏aƒ prowadzonych: w poszczegól- nych bran˝ach lub sektorach gospodarki, na szcze- blu lokalnym, na szczeblu stowarzyszeƒ lub przed- si´biorców i urz´dów; 7) u∏atwiania porozumiewania si´ przez okreÊlanie terminów, definicji, oznaczeƒ i symboli do po- wszechnego stosowania. Art. 4. W normalizacji krajowej stosuje si´ nast´pu- jàce zasady: 3) dokumencie normalizacyjnym — rozumie si´ przez to dokument ustalajàcy zasady, wytyczne lub cha- rakterystyki odnoszàce si´ do ró˝nych rodzajów dzia∏alnoÊci lub ich wyników, nieb´dàcy aktem prawnym; podstawowym dokumentem normaliza- cyjnym jest norma; 1) jawnoÊci i powszechnej dost´pnoÊci; 2) uwzgl´dniania interesu publicznego; 3) dobrowolnoÊci uczestnictwa w procesie opracowy- wania i stosowania norm; 4) normie — rozumie si´ przez to dokument przyj´ty na zasadzie konsensu i zatwierdzony przez upo- wa˝nionà jednostk´ organizacyjnà, ustalajàcy — do powszechnego i wielokrotnego stosowania — zasady, wytyczne lub charakterystyki odnoszàce si´ do ró˝nych rodzajów dzia∏alnoÊci lub ich wyni- ków i zmierzajàcy do uzyskania optymalnego stop- nia uporzàdkowania w okreÊlonym zakresie; 4) zapewnienia mo˝liwoÊci uczestnictwa wszystkich zainteresowanych w procesie opracowywania norm; 5) konsensu jako podstawy procesu uzgadniania tre- Êci norm; 6) niezale˝noÊci od administracji publicznej oraz ja- kiejkolwiek grupy interesów; 5) konsensie — rozumie si´ przez to ogólne porozu- mienie charakteryzujàce si´ brakiem trwa∏ego sprzeciwu znaczàcej cz´Êci zainteresowanych w odniesieniu do istotnych zagadnieƒ, osiàgni´te w procesie rozpatrywania poglàdów wszystkich za- interesowanych i zbli˝enia przeciwstawnych sta- nowisk. 7) jednolitoÊci i spójnoÊci postanowieƒ norm; 8) wykorzystywania sprawdzonych osiàgni´ç nauki i techniki; 9) zgodnoÊci z zasadami normalizacji europejskiej i mi´dzynarodowej. Rozdzia∏ 2 Cele i zasady normalizacji krajowej Rozdzia∏ 3 Art. 3. Normalizacja krajowa prowadzona jest w celu: Polskie Normy i inne dokumenty normalizacyjne Art. 5. 1. Polska Norma jest normà krajowà, przyj´- tà w drodze konsensu i zatwierdzonà przez krajowà jed- nostk´ normalizacyjnà, powszechnie dost´pnà, ozna- czonà — na zasadzie wy∏àcznoÊci — symbolem PN. 1) racjonalizacji produkcji i us∏ug poprzez stosowanie uznanych regu∏ technicznych lub rozwiàzaƒ orga- nizacyjnych; Dziennik Ustaw Nr 169 — 10819 — Poz. 1386 2. Polska Norma mo˝e byç wprowadzeniem normy europejskiej lub mi´dzynarodowej. Wprowadzenie to mo˝e nastàpiç w j´zyku orygina∏u. 7. Deklaracja zgodnoÊci nie upowa˝nia do oznacze- nia wyrobu znakiem zgodnoÊci, o którym mowa w ust. 1. 3. Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne. 8. Sprawy sporne wynikajàce z oceny zgodnoÊci z Polskà Normà, dotyczàce interpretacji postanowieƒ Polskich Norm, rozstrzyga Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, po zasi´gni´ciu opinii w∏aÊciwego komitetu technicznego. 4. Polskie Normy mogà byç powo∏ywane w przepi- sach prawnych po ich opublikowaniu w j´zyku pol- skim. 5. Polskie Normy korzystajà z ochrony jak utwory li- terackie, a autorskie prawa majàtkowe do nich przys∏u- gujà krajowej jednostce normalizacyjnej. Art. 8. 1. W celu zapewnienia w obszarze normali- zacji ochrony interesów paƒstwa w zakresie obronno- Êci i bezpieczeƒstwa mogà byç opracowywane, za- twierdzane i wycofywane, przez inne ni˝ Polski Komi- tet Normalizacyjny jednostki, dokumenty normaliza- cyjne, w tym Normy Obronne, co do których nie jest wymagane spe∏nienie zasad normalizacji wymienio- nych w art. 4 oraz art. 5 ust. 3 i 5—7. 6. Przepis ust. 5 stosuje si´ odpowiednio do norm europejskich i mi´dzynarodowych, z zachowaniem po- rozumieƒ mi´dzynarodowych. 7. Ochrony Polskich Norm, o której mowa w ust. 5, nie narusza ustawa z dnia 6 wrzeÊnia 2001 r. o dost´pie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271). 2. Rada Ministrów okreÊli, w drodze rozporzàdze- nia, w celu zapewnienia w obszarze normalizacji ochrony interesów paƒstwa w zakresie obronnoÊci i bezpieczeƒstwa: Art. 6. Przepisy art. 5 ust. 3 i 5—7 odnoszà si´ rów- nie˝ do innych ni˝ Polskie Normy dokumentów norma- lizacyjnych zatwierdzonych przez krajowà jednostk´ normalizacyjnà, przy czym dokumenty takie mogà zo- staç zachowane w j´zyku orygina∏u. 1) sposób organizacji i prowadzenia przez Polski Ko- mitet Normalizacyjny oraz Ministra Obrony Naro- dowej i ministra w∏aÊciwego do spraw wewn´trz- nych normalizacji zwiàzanej z obronnoÊcià i bez- pieczeƒstwem paƒstwa; Art. 7. 1. Wyroby spe∏niajàce wymagania Polskich Norm oznaczane sà na zasadzie dobrowolnoÊci zna- kiem zgodnoÊci z Polskà Normà pod warunkiem uzy- skania certyfikatu zgodnoÊci upowa˝niajàcego do ta- kiego oznaczenia. 2) rodzaje dokumentów normalizacyjnych dotyczà- cych obronnoÊci i bezpieczeƒstwa paƒstwa; 3) tryb opracowywania, zatwierdzania i stosowania dokumentów normalizacyjnych dotyczàcych obronnoÊci i bezpieczeƒstwa paƒstwa, w tym Norm Obronnych, w zakresie, który nie mo˝e byç uj´ty w Polskich Normach; 2. Wy∏àczne prawo do wyra˝enia zgody na ozna- czenie wyrobu znakiem zgodnoÊci z Polskà Normà przys∏uguje krajowej jednostce normalizacyjnej. 3. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego mo˝e upowa˝niç jednostki certyfikujàce, powo∏ane na mocy odr´bnych przepisów, do wydawania certyfikatu zgodnoÊci z Polskà Normà. 4) tryb zatwierdzania i wprowadzania do stosowania zagranicznych dokumentów normalizacyjnych do- tyczàcych obronnoÊci i bezpieczeƒstwa paƒstwa. 4. Uzyskanie certyfikatu, o którym mowa w ust. 3, jest równoznaczne z uzyskaniem prawa do oznaczenia wyrobu znakiem zgodnoÊci z Polskà Normà. Rozdzia∏ 4 Polski Komitet Normalizacyjny 5. Rada Ministrów okreÊli, w drodze rozporzàdze- nia, sposób nadawania i wykorzystywania znaku zgod- noÊci z Polska Normà, majàc na wzgl´dzie u∏atwienie producentom i dystrybutorom oznaczania wyrobów znakiem zgodnoÊci z Polskà Normà oraz uwzgl´dnia- jàc: Art. 9. 1. Tworzy si´ Polski Komitet Normalizacyjny, zwany dalej „PKN”, jako krajowà jednostk´ normaliza- cyjnà zapewniajàcà realizacj´ celów wymienionych w art. 3, zgodnie z zasadami wymienionymi w art. 4. 2. PKN jest paƒstwowà jednostkà organizacyjnà. 1) cele systemu stosowania znaku zgodnoÊci; 3. PKN ma wy∏àczne prawo u˝ywania skrótu „PKN” i zastrze˝onego znaku graficznego. 2) wymagania stawiane wyrobom, które majà byç oznaczone znakiem zgodnoÊci; 4. Organizacj´, zakres i sposób dzia∏ania PKN okre- Êla statut nadany przez Prezesa Rady Ministrów w dro- dze zarzàdzenia. 3) zasady wydawania certyfikatu zgodnoÊci. 6. Producent lub osoba wprowadzajàca wyroby do obrotu mo˝e zadeklarowaç ich zgodnoÊç z Polskimi Normami deklaracjà zgodnoÊci wydanà na w∏asnà od- powiedzialnoÊç, przy czym wymagania stawiane takiej deklaracji okreÊlajà Polskie Normy. Art. 10. 1. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad PKN w zakresie spraw dotyczàcych: 1) obronnoÊci i bezpieczeƒstwa paƒstwa; Dziennik Ustaw Nr 169 — 10820 — Poz. 1386 2) realizacji zadaƒ wynikajàcych z podj´tej wspó∏pra- cy z organami administracji rzàdowej; 3) realizacji zadaƒ wynikajàcych z zawartych przez Rzeczpospolità Polskà umów mi´dzynarodowych. wia, Êrodowiska, mienia oraz bezpieczeƒstwa pra- cy i u˝ytkowania, wprowadzonych do Polskich Norm w j´zyku orygina∏u; 3) uzgadnianie potrzeb sporzàdzania dokumentów za- wierajàcych wymagania techniczne w procesie opracowywania projektów aktów normatywnych. 2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Prezes Ra- dy Ministrów sprawuje nadzór, wydajàc Prezesowi PKN wià˝àce wytyczne i polecenia. 2. Rada Ministrów okreÊli, w drodze rozporzàdze- nia, sposoby wspó∏dzia∏ania PKN z organami admini- stracji rzàdowej, uwzgl´dniajàc koniecznoÊç zapewnie- nia udzia∏u organów administracji rzàdowej w proce- sie opiniowania projektów Polskich Norm i innych do- kumentów normalizacyjnych. Art. 11. Do zadaƒ PKN nale˝y organizowanie i pro- wadzenie normalizacji krajowej zgodnie z potrzebami kraju, w tym: 1) okreÊlanie stanu i kierunków rozwoju normalizacji; 2) organizowanie i nadzorowanie dzia∏aƒ zwiàzanych z opracowywaniem i rozpowszechnianiem Pol- skich Norm i innych dokumentów normalizacyj- nych, w szczególnoÊci przez ankiet´ powszechnà projektów norm; ankieta powszechna jest realizo- wana przez podawanie do publicznej wiadomoÊci tytu∏ów, terminów zakoƒczenia ankiety oraz miej- sca i sposobu udost´pniania zainteresowanym tre- Êci projektów; Art. 14. 1. PKN jest jednostkà bud˝etowà. 2. Tworzy si´ Êrodek specjalny PKN, zwany dalej „Êrodkiem specjalnym”. 3. Ârodek specjalny mo˝e byç tworzony z nast´pu- jàcych êróde∏: 1) wp∏ywów od zamawiajàcych prace zwiàzane z opracowywaniem Polskich Norm i innych doku- mentów normalizacyjnych; 2) wp∏ywów ze sprzeda˝y norm i innych materia∏ów zwiàzanych z normalizacjà; 3) zatwierdzanie i wycofywanie Polskich Norm oraz innych dokumentów normalizacyjnych; 4) reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w mi´- dzynarodowych i regionalnych organizacjach nor- malizacyjnych, uczestnictwo w ich pracach oraz wyst´powanie za granicà w sprawach dotyczàcych normalizacji; 3) wp∏ywów ze szkoleƒ normalizacyjnych; 4) odsetek bankowych od Êrodka specjalnego, o któ- rym mowa w ust. 2. 5) inicjowanie i organizowanie pracy komitetów tech- nicznych do realizacji zadaƒ zwiàzanych z opraco- wywaniem dokumentów normalizacyjnych; 6) organizowanie i prowadzenie dzia∏alnoÊci szkole- niowej, wydawniczej, promocyjnej i informacyjnej dotyczàcej normalizacji i dziedzin pokrewnych; 4. Ze Êrodka specjalnego sà finansowane: 1) prace zwiàzane z opracowywaniem Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych wykony- wane na zamówienie jednostek pozabud˝etowych; 2) przygotowania do sprzeda˝y i rozpowszechniania norm i innych materia∏ów zwiàzanych z normaliza- cjà, w szczególnoÊci: 7) opiniowanie projektów aktów prawnych zwiàza- nych z normalizacjà. a) przygotowanie do druku oraz druk norm i innych materia∏ów zwiàzanych z normalizacjà, b) zapisywanie norm i innych materia∏ów zwiàza- nych z normalizacjà na noÊnikach elektronicz- nych, c) zakup zabezpieczeƒ przed nielegalnym kopiowa- niem, d) reklama i kolporta˝, e) zakup gotowych do sprzeda˝y norm i innych ma- teria∏ów zwiàzanych z normalizacjà od innych wydawnictw; 3) szkolenia normalizacyjne, w szczególnoÊci: Art. 12. 1. PKN uczestniczy w krajowym systemie notyfikacji norm i aktów prawnych, w szczególnoÊci prowadzàc krajowy punkt informacyjny. 2. Rada Ministrów okreÊli, w drodze rozporzàdze- nia, sposób funkcjonowania krajowego systemu noty- fikacji norm i aktów prawnych, majàc na wzgl´dzie ko- niecznoÊç precyzyjnego podzia∏u zadaƒ w tym zakresie mi´dzy w∏aÊciwe organy administracji rzàdowej oraz paƒstwowe jednostki organizacyjne w celu realizacji zobowiàzaƒ wynikajàcych z wià˝àcych Rzeczpospolità Polskà umów mi´dzynarodowych. Art. 13. 1. PKN wspó∏dzia∏a z organami administra- cji rzàdowej w szczególnoÊci poprzez: 1) wzajemne informowanie si´ o zdarzeniach zacho- dzàcych w gospodarce, administracji publicznej i normalizacji w kontekÊcie ich wzajemnego zwiàz- ku; a) organizowanie i prowadzenie szkoleƒ normaliza- cyjnych, b) wynagrodzenia wyk∏adowców; 4) wydatki zwiàzane z obs∏ugà Êrodka specjalnego. 2) uzgadnianie potrzeb t∏umaczenia na j´zyk polski norm europejskich z zakresu ochrony ˝ycia, zdro- 5. Ze Êrodka specjalnego nie mogà byç finansowa- ne wynagrodzenia osobowe. Dziennik Ustaw Nr 169 — 10821 — Poz. 1386 Art. 15. 1. PKN kieruje Prezes PKN, zwany dalej „Prezesem”. 3) skazania prawomocnym wyrokiem za pope∏nienie przest´pstwa z winy umyÊlnej. 2. Do zadaƒ Prezesa nale˝y w szczególnoÊci: 7. Prezes Rady Ministrów mo˝e odwo∏aç Prezesa przed up∏ywem kadencji w razie nieprzyj´cia przez Ra- d´ rocznego sprawozdania z∏o˝onego przez Prezesa PKN lub na wniosek 2/3 sk∏adu Rady Normalizacyjnej. 1) powo∏ywanie i odwo∏ywanie komitetów technicz- nych; 2) zatwierdzanie i wycofywanie, w imieniu PKN, Pol- skich Norm i innych dokumentów normalizacyj- nych na wniosek komitetów technicznych, z uwzgl´dnieniem zasad normalizacji krajowej wy- mienionych w art. 4; Art. 17. 1. Wynagrodzenie Prezesa i jego zast´pców ustala Prezes Rady Ministrów. 2. Prezesowi i jego zast´pcom przys∏uguje nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna wed∏ug zasad obowiàzujàcych pracowników PKN oraz mo˝e byç przyznana nagroda roczna wed∏ug zasad okreÊlonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujàcych nie- którymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2000 r. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984). 3) podejmowanie decyzji w sprawach dotyczàcych dzia∏alnoÊci PKN; 4) wydawanie przepisów wewn´trznych PKN; 5) wspó∏praca z Radà Normalizacyjnà, w tym zasi´ga- nie opinii Rady w sprawach, o których mowa w art. 18 ust. 4; 6) sk∏adanie rocznych sprawozdaƒ z dzia∏alnoÊci PKN Radzie Normalizacyjnej i Prezesowi Rady Mini- strów w terminie do 30 czerwca nast´pnego roku kalendarzowego; 3. Minister w∏aÊciwy do spraw pracy ustali, w dro- dze rozporzàdzenia, wysokoÊç wynagrodzeƒ pracow- ników PKN, bioràc pod uwag´ organizacj´ PKN i ko- niecznoÊç zapewnienia w∏aÊciwej realizacji jego zadaƒ. 7) reprezentowanie PKN na zewnàtrz; Art. 18. 1. Przy PKN dzia∏a Rada Normalizacyjna, zwana dalej „Radà”. 8) zarzàdzanie mieniem PKN. Art. 16. 1. Prezes Rady Ministrów powo∏uje Preze- sa na okres 5 lat spoÊród zg∏oszonych przez Rad´ Nor- malizacyjnà kandydatów wy∏onionych uprzednio w drodze konkursu. Rada Normalizacyjna mo˝e rów- nie˝ przedstawiç Prezesowi Rady Ministrów tylko jed- nego kandydata. 2. Kadencja Rady trwa 4 lata. 3. Rada akceptuje coroczne sprawozdania z dzia∏al- noÊci PKN sk∏adane przez Prezesa PKN. 4. Do zadaƒ Rady nale˝y tak˝e wydawanie opinii, w szczególnoÊci dotyczàcych: 2. Rada Normalizacyjna przeprowadza konkurs, o którym mowa w ust. 1. 1) stanu i kierunków rozwoju normalizacji; 2) wniosków o powo∏anie i odwo∏anie komitetów technicznych; 3. Na stanowisko Prezesa mo˝e kandydowaç oby- watel polski: 3) przepisów wewn´trznych PKN dotyczàcych opra- cowywania dokumentów normalizacyjnych; 1) posiadajàcy wykszta∏cenie wy˝sze; 2) legitymujàcy si´ co najmniej czteroletnim sta˝em pracy zwiàzanym z normalizacjà; 4) projektów dokumentów normalizacyjnych, w któ- rych opracowywaniu uczestniczy PKN, na zasa- dach okreÊlonych w przepisach wewn´trznych PKN. 3) niekarany. 4. Prezes Rady Ministrów okreÊli, w drodze rozpo- rzàdzenia, organizacj´ i sposób przeprowadzenia kon- kursu, majàc na wzgl´dzie w szczególnoÊci zapewnie- nie powszechnoÊci dost´pu do konkursu i ocen´ kwa- lifikacji kandydatów. 5. Do kompetencji Rady nale˝y równie˝: 1) sk∏adanie wniosku o powo∏anie i odwo∏anie Preze- sa; 5. Prezes Rady Ministrów powo∏uje i odwo∏uje, na wniosek Prezesa, dwóch zast´pców Prezesa. 2) organizowanie konkursu, o którym mowa w art. 16 ust. 1. 6. Prezes Rady Ministrów odwo∏uje Prezesa przed up∏ywem kadencji, w przypadku: Art. 19. 1. W sk∏ad Rady wchodzà, w liczbie nie wi´- cej ni˝ po 5 osób, przedstawiciele: 1) organów administracji rzàdowej; 1) choroby trwale uniemo˝liwiajàcej wykonywanie zadaƒ; 2) ogólnopolskich organizacji gospodarczych; 2) rezygnacji ze stanowiska; 3) ogólnopolskich organizacji pracodawców; Dziennik Ustaw Nr 169 — 10822 — Poz. 1386 4) krajowych lub regionalnych organizacji, których ce- lem statutowym jest ochrona interesów konsu- mentów; 5) ogólnopolskich organizacji zawodowych i nauko- wo-technicznych; kie, zawodowe i naukowo-techniczne, szkó∏ wy˝szych i nauki oraz pracownicy PKN, z zachowaniem zasady reprezentatywnoÊci wszystkich zainteresowanych okreÊlonym zakresem tematycznym, z uwzgl´dnie- niem potrzeb gospodarki krajowej. 6) szkó∏ wy˝szych i nauki. 3. Komitety techniczne powo∏uje i odwo∏uje Prezes po zasi´gni´ciu opinii Rady. 2. Prezes Rady Ministrów wskazuje organy admini- stracji rzàdowej, które ze wzgl´du na zakres ich dzia∏a- nia powinny byç reprezentowane w Radzie. 4. Sekretariaty komitetów technicznych prowadzi PKN. 3. Cz∏onków Rady reprezentujàcych organy admi- nistracji rzàdowej powo∏uje i odwo∏uje Prezes Rady Ministrów na wniosek wskazanego organu administra- cji rzàdowej, o którym mowa w ust. 2. 5. Prowadzenie sekretariatów, o których mowa w ust. 4, PKN mo˝e powierzaç w drodze umowy innym jednostkom organizacyjnym, na koszt tych jednostek. 6. W umowach, o których mowa w ust. 5, ustala si´ szczegó∏owe zasady i warunki prowadzenia sekretaria- tów komitetów technicznych. Umowy te mogà byç równie˝ zawierane na realizacj´ okreÊlonych celów, wymienionych w art. 3. 4. Rada Ministrów okreÊli, w drodze rozporzàdze- nia, sposób przeprowadzenia wyboru pozosta∏ych cz∏onków Rady Normalizacyjnej, z uwzgl´dnieniem ko- niecznoÊci przeciwdzia∏ania dominacji któregokolwiek z podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 2—6. 7. Szczegó∏owe zasady dzia∏ania komitetów tech- nicznych okreÊlajà przepisy wewn´trzne PKN. Art. 20. 1. Co najmniej na dwa miesiàce przed up∏y- wem kadencji Rady Prezes PKN og∏asza wybory do Ra- dy Normalizacyjnej, które przeprowadza komisja wy- borcza. Rozdzia∏ 6 OdpowiedzialnoÊç karna 2. W celu przeprowadzenia wyborów Prezes PKN powo∏uje pi´cioosobowà komisj´ spoÊród osób, któ- rych wiedza i doÊwiadczenie zawodowe oraz autorytet dajà r´kojmi´ prawid∏owego wykonania zadaƒ komisji. Art. 24. 1. Kto oznacza wyroby znakiem zgodnoÊci z Polskà Normà bez uzyskania certyfikatu zgodnoÊci upowa˝niajàcego do takiego oznaczenia 3. W sk∏ad komisji nie mo˝e zostaç powo∏ana oso- ba pozostajàca wobec Prezesa PKN w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który mo˝e budziç uzasad- nione wàtpliwoÊci co do jej bezstronnoÊci. podlega karze grzywny. 2. Tej samej karze podlega, kto oznacza znakiem zgodnoÊci z Polskà Normà wyroby niespe∏niajàce od- powiednich wymagaƒ Polskiej Normy lub deklaruje zgodnoÊç z Polskà Normà wyrobów niespe∏niajàcych tych wymagaƒ. Art. 21. 1. Prezes zwo∏uje pierwsze posiedzenie Ra- dy nie póêniej ni˝ miesiàc od dnia og∏oszenia wyniku wyborów i przewodniczy mu do czasu wyboru prze- wodniczàcego Rady. 3. Post´powanie w sprawach okreÊlonych w ust. 1 i 2 nast´puje w trybie przepisów Kodeksu post´powa- nia w sprawach o wykroczenia. 2. Rada konstytuuje si´ na pierwszym posiedzeniu. 3. Organizacj´ i tryb pracy Rady okreÊla regulamin uchwalony przez Rad´. Rozdzia∏ 7 Przepisy przejÊciowe i koƒcowe Art. 22. Prezes i jego zast´pcy uczestniczà w posie- dzeniach Rady z g∏osem doradczym. Art. 25. 1. Do czasu powo∏ania Rady jej obowiàzki pe∏ni dotychczasowy „Polski Komitet Normalizacyj- ny”. Rozdzia∏ 5 Komitety techniczne PKN 2. Do czasu powo∏ania Prezesa obowiàzki pe∏ni do- tychczasowy Prezes „Polskiego Komitetu Normaliza- cyjnego”. Art. 23. 1. Komitety techniczne realizujà cele wy- mienione w art. 3 poprzez opracowywanie Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych w okre- Êlonych zakresach tematycznych, mi´dzy innymi po- przez udzia∏ przedstawicieli komitetów technicznych uczestniczàcych w pracach regionalnych i mi´dzynaro- dowych organizacji normalizacyjnych. Art. 26. 1. Pierwsze wybory Rady przeprowadza si´ wed∏ug tymczasowego regulaminu wyborów, przyj´- tego przez Polski Komitet Normalizacyjny w uzgodnie- niu z Prezesem „Polskiego Komitetu Normalizacyjne- go”. 2. Prezes „Polskiego Komitetu Normalizacyjnego” og∏asza wybory do pierwszej Rady na podstawie regu- laminu, o którym mowa w ust. 1, nie póêniej ni˝ w ter- minie 3 miesi´cy od dnia wejÊcia w ˝ycie ustawy. 2. W sk∏ad komitetu technicznego wchodzà specja- liÊci delegowani przez organy administracji rzàdowej, organizacje: gospodarcze, pracodawców, konsumenc-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiałyustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAustawa o ochronia baz danych, Ochrona Własności Intelektualnej
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaptekaviola.keep.pl
|