Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa o ochronie konkurencji i ...

ustawa o ochronie konkurencji i konsumentow, E-Book's, Dokumenty [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu s. 1/39
Dz.U. 2000 Nr 122 poz. 1319
USTAWA
z dnia 15 grudnia 2000 r.
o ochronie konkurencji i konsumentów
Opracowano na pod-
stawie: t.j. Dz.U. z
2003 r. Nr 86, poz.
804
Dział I
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowa-
nej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów.
2. Ustawa reguluje zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym kon-
kurencję oraz praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów, a także
antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków, jeżeli te
praktyki lub koncentracje wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Ustawa określa także organy właściwe w sprawach ochrony konkurencji i kon-
sumentów.
Art. 2.
1. Ustawa nie narusza praw przysługujących na podstawie przepisów dotyczących
ochrony własności intelektualnej i przemysłowej, w szczególności przepisów o
ochronie wynalazków, wzorów użytkowych i przemysłowych, topografii ukła-
dów scalonych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, praw autorskich
i praw pokrewnych.
2. Ustawę stosuje się do zawieranych między przedsiębiorcami:
1) umów, w szczególności licencji, a także innych niż umowy praktyk wyko-
nywania praw, o których mowa w ust. 1;
2) umów dotyczących nieujawnionych do wiadomości publicznej:
a) informacji technicznych lub technologicznych,
b) zasad organizacji i zarządzania
– co do których podjęto działania zmierzające do zapobieżenia ich ujaw-
nieniu, jeżeli skutkiem tych umów jest nieuzasadnione ograniczenie swo-
body działalności gospodarczej stron lub istotne ograniczenie konkurencji
na rynku.
03-06-10
©Kancelaria Sejmu s. 2/39
Art. 3.
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) ograniczeń konkurencji dopuszczonych na podstawie odrębnych ustaw;
2) układów zbiorowych pracy.
Art. 4.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) „przedsiębiorcy” – rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu prze-
pisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej
(Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z
2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz.
1643 oraz z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 115, poz. 995 i Nr 130, poz. 1112), a
także:
a) osobę fizyczną, osobę prawną, a także jednostkę organizacyjną niema-
jącą osobowości prawnej, organizującą lub świadczącą usługi o cha-
rakterze użyteczności publicznej, które nie są działalnością gospodar-
czą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej,
b) osobę fizyczną wykonującą zawód we własnym imieniu i na własny ra-
chunek lub prowadzącą działalność w ramach wykonywania takiego
zawodu,
c) osobę fizyczną posiadającą akcje lub udziały zapewniające jej co naj-
mniej 25% głosów w organach co najmniej jednego przedsiębiorcy lub
posiadającą kontrolę, w rozumieniu pkt 13, nad co najmniej jednym
przedsiębiorcą, choćby nie prowadziła działalności gospodarczej w ro-
zumieniu przepisów o działalności gospodarczej, jeżeli podejmuje dal-
sze działania podlegające kontroli koncentracji, o której mowa w art.
12;
2) „związkach przedsiębiorców” – rozumie się przez to izby, zrzeszenia i inne
organizacje zrzeszające przedsiębiorców, o których mowa w pkt 1, jak rów-
nież związki tych organizacji;
3) „przedsiębiorcy dominującym” – rozumie się przez to przedsiębiorcę w
przypadku, gdy:
a) dysponuje bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgroma-
dzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, także jako zastaw-
nik albo użytkownik, bądź w zarządzie innego przedsiębiorcy (przed-
siębiorcy zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osoba-
mi, lub
b)jest uprawniony do powoływania lub odwoływania większości człon-
ków zarządu lub rady nadzorczej innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy
zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osobami, lub
c) więcej niż połowa członków zarządu spółki kapitałowej jest jednocze-
śnie członkami zarządu innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależne-
go), lub
d)dysponuje bezpośrednio lub pośrednio większością głosów w spółce
osobowej zależnej albo na walnym zgromadzeniu spółdzielni zależnej,
także na podstawie porozumień z innymi osobami, lub
03-06-10
©Kancelaria Sejmu s. 3/39
e) wywiera decydujący wpływ na działalność innego przedsiębiorcy
(przedsiębiorcy zależnego), w szczególności na podstawie umowy
przewidującej zarządzanie innym przedsiębiorcą (przedsiębiorcą zależ-
nym) lub przekazywanie zysku przez takiego przedsiębiorcę;
4) „porozumieniach” – rozumie się przez to:
a) umowy zawierane między przedsiębiorcami, między związkami przed-
siębiorców oraz między przedsiębiorcami i ich związkami albo niektóre
postanowienia tych umów,
b) uzgodnienia dokonane w jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej
przedsiębiorców lub ich związki,
c) uchwały lub inne akty związków przedsiębiorców lub ich organów sta-
tutowych;
5) „porozumieniach dystrybucyjnych” – rozumie się przez to porozumienia
zawierane między przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach ob-
rotu, których celem jest zakup towarów dokonywany z zamiarem ich dalszej
odsprzedaży;
6) „towarach” – rozumie się przez to rzeczy, jak również energię, papiery
wartościowe i inne prawa majątkowe, usługi, a także roboty budowlane;
7) „cenach” – rozumie się przez to ceny, jak również opłaty o charakterze cen,
marże handlowe, prowizje i narzuty do cen;
8) „rynku właściwym” – rozumie się przez to rynek towarów, które ze względu
na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane
przez ich nabywców za substytuty oraz są oferowane na obszarze, na któ-
rym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do
rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu,
panują zbliżone warunki konkurencji;
9) „pozycji dominującej” – rozumie się przez to pozycję przedsiębiorcy, która
umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym
przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie
od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że
przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku przekra-
cza 40%;
10) „konkurentach” – rozumie się przez to przedsiębiorców, którzy wprowa-
dzają lub mogą wprowadzać albo nabywają lub mogą nabywać, w tym sa-
mym czasie, towary na rynku właściwym;
11) „konsumencie” – rozumie się przez to osobę, która zawiera umowę z przed-
siębiorcą w celu bezpośrednio niezwiązanym z działalnością gospodarczą;
12) „organizacjach konsumenckich” – rozumie się przez to niezależne od przed-
siębiorców i ich związków organizacje społeczne, do których zadań statu-
towych należy ochrona interesów konsumentów, o ile ich zadanie nie pole-
ga na prowadzeniu działalności gospodarczej;
13) „przejęciu kontroli” – rozumie się przez to wszelkie formy bezpośredniego
lub pośredniego uzyskania uprawnień, które osobno albo łącznie, przy
uwzględnieniu wszystkich okoliczności prawnych lub faktycznych, umoż-
liwiają wywieranie decydującego wpływu na określonego przedsiębiorcę
lub przedsiębiorców; uprawnienia takie tworzą w szczególności:
03-06-10
©Kancelaria Sejmu s. 4/39
a) prawo do całego albo do części mienia przedsiębiorcy,
b) prawa lub umowy przyznające decydujący wpływ na skład, wynik gło-
sowania lub decyzje organów przedsiębiorcy;
14) „grupie kapitałowej” – rozumie się przez to wszystkich przedsiębiorców,
którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego
przedsiębiorcę;
15) „przychodzie” – rozumie się przez to przychód uzyskany w roku podatko-
wym poprzedzającym dzień wszczęcia postępowania na podstawie ustawy,
w rozumieniu obowiązujących przedsiębiorcę przepisów o podatku docho-
dowym;
16) „przeciętnym wynagrodzeniu” – rozumie się przez to przeciętne miesięczne
wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw za ostatni miesiąc kwartału po-
przedzającego dzień wydania decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
na podstawie odrębnych przepisów.
Dział II
Zakaz praktyk ograniczających konkurencję
Rozdział 1
Zakaz porozumień ograniczających konkurencję
Art. 5.
1. Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie,
ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym,
polegające w szczególności na:
1) ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub
sprzedaży towarów;
2) ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicz-
nego lub inwestycji;
3) podziale rynków zbytu lub zakupu;
4) stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub
niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane
warunki konkurencji;
5) uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę
innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z
przedmiotem umowy;
6) ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców
nieobjętych porozumieniem;
7) uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków
składanych ofert, w szczególności dotyczących zakresu prac lub ceny.
2. Porozumienia, o których mowa w ust. 1, są w całości lub w odpowiedniej części
nieważne, z zastrzeżeniem art. 6 i 7.
03-06-10
©Kancelaria Sejmu s. 5/39
Art. 6.
1. Zakazu, o którym mowa w art. 5, nie stosuje się do:
1) porozumień zawieranych między konkurentami, których łączny udział w
rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie
przekracza 5%;
2) porozumień zawieranych między przedsiębiorcami działającymi na różnych
szczeblach obrotu, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym
poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10%.
2. W przypadku porozumień dystrybucyjnych zawieranych przez przedsiębiorcę co
najmniej z dwoma innymi przedsiębiorcami łączny udział w rynku tych przed-
siębiorców, o którym mowa w ust. 1, podlega sumowaniu.
Art. 7.
1. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć spod zakazu, o któ-
rym mowa w art. 5, porozumienia, które przyczyniają się do polepszenia pro-
dukcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego,
zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających stąd
korzyści i które:
1) nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są
niezbędne do osiągnięcia tych celów;
2) nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji
na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów określi:
1) warunki, jakie muszą być spełnione, aby porozumienie mogło być uznane za
wyłączone spod zakazu;
2) klauzule, których występowania w porozumieniu nie uznaje się za narusze-
nie
art. 5;
3) klauzule, których występowanie w porozumieniu stanowi naruszenie art. 5;
4) okres obowiązywania wyłączenia.
Rozdział 2
Zakaz nadużywania pozycji dominującej
Art. 8.
1. Zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jed-
nego lub kilku przedsiębiorców.
2. Nadużywanie pozycji dominującej polega w szczególności na:
1) bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nad-
miernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności
lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów;
03-06-10
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org