Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
Ustawa-o-planowaniu-i-zagospodarowaniu-przestrzennym

Ustawa-o-planowaniu-i-zagospodarowaniu-przestrzennym, Geodezja i Kartografia, II rok, PPPiPU [ Pobierz całość w formacie PDF ]
USTAWA
z dnia 27 marca 2003 r.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. z dnia 10 maja 2003 r.)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa okre
Ļ
la:
1) zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorz
Ģ
du terytorialnego i organy administracji rz
Ģ
dowej,
2) zakres i sposoby post
ħ
powania w sprawach przeznaczania terenów na okre
Ļ
lone cele oraz ustalania zasad ich
zagospodarowania i zabudowy
- przyjmuj
Ģ
c ład przestrzenny i zrównowa
Ň
ony rozwój za podstaw
ħ
tych działa
ı
.
2. W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzgl
ħ
dnia si
ħ
zwłaszcza:
1) wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury;
2) walory architektoniczne i krajobrazowe;
3) wymagania ochrony
Ļ
rodowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i le
Ļ
nych;
4) wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
5) wymagania ochrony zdrowia oraz bezpiecze
ı
stwa ludzi i mienia, a tak
Ň
e potrzeby osób niepełnosprawnych;
6) walory ekonomiczne przestrzeni;
7) prawo własno
Ļ
ci;
8) potrzeby obronno
Ļ
ci i bezpiecze
ı
stwa pa
ı
stwa;
9) potrzeby interesu publicznego.
Art. 2.
Ilekro
ę
w ustawie jest mowa o:
1) "ładzie przestrzennym" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijn
Ģ
cało
Ļę
oraz
uwzgl
ħ
dnia w uporz
Ģ
dkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze,
Ļ
rodowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne;
2) "zrównowa
Ň
onym rozwoju" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
rozwój, o którym mowa w art. 3 pkt 50 ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. - Prawo ochrony
Ļ
rodowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz.
984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 233, poz. 1957 oraz z 2003 r. Nr 46, poz. 392);
3) "
Ļ
rodowisku" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
Ļ
rodowisko, o którym mowa w art. 3 pkt 39 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. -
Prawo ochrony
Ļ
rodowiska;
4) "interesie publicznym" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
uogólniony cel d
ĢŇ
e
ı
i działa
ı
, uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
cych zobiektywizowane
potrzeby ogółu społecze
ı
stwa lub lokalnych społeczno
Ļ
ci, zwi
Ģ
zanych z zagospodarowaniem przestrzennym;
5) "inwestycji celu publicznego" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
działania o znaczeniu lokalnym (gminnym) i ponadlokalnym
(powiatowym, wojewódzkim i krajowym), stanowi
Ģ
ce realizacj
ħ
celów, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomo
Ļ
ciami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, z 2001 r. Nr 129, poz. 1447 i Nr 154, poz.
1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 126, poz. 1070, Nr 130, poz. 1112, Nr 153, poz.
1271, Nr 200, poz. 1682 i Nr 240, poz. 2058 oraz z 2003 r. Nr 1, poz. 15);
6) "obszarze przestrzeni publicznej" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
obszar o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb
mieszka
ı
ców, poprawy jako
Ļ
ci ich
Ň
ycia i sprzyjaj
Ģ
cy nawi
Ģ
zywaniu kontaktów społecznych ze wzgl
ħ
du na jego
poło
Ň
enie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne, okre
Ļ
lony w studium uwarunkowa
ı
i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy;
7) "obszarze problemowym" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
obszar szczególnego zjawiska z zakresu gospodarki przestrzennej lub
wyst
ħ
powania konfliktów przestrzennych wskazany w planie zagospodarowania przestrzennego województwa lub
okre
Ļ
lony w studium uwarunkowa
ı
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
8) "obszarze wsparcia" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
obszar okre
Ļ
lony w ustawie z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania
rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100,
poz. 1085, Nr 111, poz. 1197 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 230, poz. 1921);
9) "obszarze metropolitalnym" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
obszar wielkiego miasta oraz powi
Ģ
zanego z nim funkcjonalnie
bezpo
Ļ
redniego otoczenia, ustalony w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju;
10) "dobrach kultury współczesnej" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
nieb
ħ
d
Ģ
ce zabytkami dobra kultury, takie jak pomniki, miejsca
pami
ħ
ci, budynki, ich wn
ħ
trza i detale, zespoły budynków, zało
Ň
enia urbanistyczne i krajobrazowe, b
ħ
d
Ģ
ce uznanym
dorobkiem współcze
Ļ
nie
Ň
yj
Ģ
cych pokole
ı
, je
Ň
eli cechuje je wysoka warto
Ļę
artystyczna lub historyczna;
11) "terenie zamkni
ħ
tym" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
teren zamkni
ħ
ty, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja
1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr
110, poz. 1189, Nr 115, poz. 1229 i Nr 125, poz. 1363);
12) "działce budowlanej" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
nieruchomo
Ļę
gruntow
Ģ
lub działk
ħ
gruntu, której wielko
Ļę
, cechy
geometryczne, dost
ħ
p do drogi publicznej oraz wyposa
Ň
enie w urz
Ģ
dzenia infrastruktury technicznej spełniaj
Ģ
wymogi
realizacji obiektów budowlanych wynikaj
Ģ
ce z odr
ħ
bnych przepisów i aktów prawa miejscowego;
13) "uzbrojeniu terenu" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
urz
Ģ
dzenia, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomo
Ļ
ciami;
14) "dost
ħ
pie do drogi publicznej" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
bezpo
Ļ
redni dost
ħ
p do tej drogi albo dost
ħ
p do niej przez drog
ħ
wewn
ħ
trzn
Ģ
lub przez ustanowienie odpowiedniej słu
Ň
ebno
Ļ
ci drogowej;
15) "standardach" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
zbiory i zakresy wymaga
ı
dotycz
Ģ
cych opracowa
ı
i dokumentów planistycznych
oraz zasady stosowania w nich parametrów dotycz
Ģ
cych zagospodarowania przestrzennego;
16) "parametrach i wska
Ņ
nikach urbanistycznych" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
parametry i wska
Ņ
niki ustanawiane w
dokumentach planistycznych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 4, art. 16 ust. 2 i art. 40;
17) "walorach ekonomicznych przestrzeni" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
te cechy przestrzeni, które mo
Ň
na okre
Ļ
li
ę
w kategoriach
ekonomicznych;
18) "warto
Ļ
ci nieruchomo
Ļ
ci" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
warto
Ļę
rynkow
Ģ
nieruchomo
Ļ
ci;
19) "powierzchni sprzeda
Ň
y" - nale
Ň
y przez to rozumie
ę
t
ħ
cz
ħĻę
ogólnodost
ħ
pnej powierzchni obiektu handlowego
stanowi
Ģ
cego cało
Ļę
techniczno-u
Ň
ytkow
Ģ
, przeznaczonego do sprzeda
Ň
y detalicznej, w której odbywa si
ħ
bezpo
Ļ
rednia
sprzeda
Ň
towarów (bez wliczania do niej powierzchni usług i gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza
si
ħ
powierzchnie magazynów, biur, komunikacji, ekspozycji wystawowej itp.).
Art. 3.
1. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowa
ı
i
kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyj
Ģ
tkiem
morskich wód wewn
ħ
trznych, morza terytorialnego i wył
Ģ
cznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkni
ħ
tych, nale
Ň
y do zada
ı
własnych gminy.
2. Prowadzenie, w granicach swojej wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci rzeczowej, analiz i studiów z zakresu zagospodarowania
przestrzennego, odnosz
Ģ
cych si
ħ
do obszaru powiatu i zagadnie
ı
jego rozwoju, nale
Ň
y do zada
ı
samorz
Ģ
du powiatu.
3. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania
przestrzennego województwa, nale
Ň
y do zada
ı
samorz
Ģ
du województwa.
4. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej pa
ı
stwa, wyra
Ň
onej w koncepcji przestrzennego
zagospodarowania kraju, nale
Ň
y do zada
ı
Rady Ministrów.
Art. 4.
1. Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz okre
Ļ
lenie sposobów
zagospodarowania i warunków zabudowy terenu nast
ħ
puje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego okre
Ļ
lenie sposobów zagospodarowania i
warunków zabudowy terenu nast
ħ
puje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizacj
ħ
inwestycji celu publicznego ustala si
ħ
w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala si
ħ
w drodze decyzji o warunkach
zabudowy.
3. W odniesieniu do terenów zamkni
ħ
tych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ustala si
ħ
tylko
granice tych terenów oraz granice ich stref ochronnych. W strefach ochronnych ustala si
ħ
ograniczenia w zagospodarowaniu i
korzystaniu z terenów, w tym zakaz zabudowy.
Art. 5.
Opracowywanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowa
ı
i
kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest
projektowaniem zagospodarowania przestrzennego, odpowiednio w skali regionalnej i lokalnej, w rozumieniu art. 2 ust. 3 oraz
art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorz
Ģ
dach zawodowych architektów, in
Ň
ynierów budownictwa oraz
urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 221, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052).
Art. 6.
1. Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtuj
Ģ
, wraz z innymi przepisami, sposób
wykonywania prawa własno
Ļ
ci nieruchomo
Ļ
ci.
2. Ka
Ň
dy ma prawo, w granicach okre
Ļ
lonych ustaw
Ģ
, do:
1) zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, je
Ň
eli nie narusza to
chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich;
2) ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów nale
ŇĢ
cych do innych osób lub jednostek
organizacyjnych.
Art. 7.
Rozstrzygni
ħ
cia wójta, burmistrza, prezydenta miasta albo marszałka województwa o nieuwzgl
ħ
dnieniu
odpowiednio wniosków dotycz
Ģ
cych studium uwarunkowa
ı
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, uwag
dotycz
Ģ
cych projektu tego studium, wniosków dotycz
Ģ
cych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uwag
dotycz
Ģ
cych projektu tego planu albo wniosków dotycz
Ģ
cych planu zagospodarowania przestrzennego województwa - nie
podlegaj
Ģ
zaskar
Ň
eniu do s
Ģ
du administracyjnego.
Art. 8.
1. Organem doradczym ministra wła
Ļ
ciwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w
sprawach planowania i zagospodarowania przestrzennego jest Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna.
2. Minister wła
Ļ
ciwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej powołuje i odwołuje
przewodnicz
Ģ
cego i członków komisji, o której mowa w ust. 1, oraz ustala, w drodze zarz
Ģ
dzenia, regulamin okre
Ļ
laj
Ģ
cy
organizacj
ħ
i tryb jej działania.
3. Marszałek województwa, wójt, burmistrz albo prezydent miasta powołuje, z zastrze
Ň
eniem ust. 4 i 5, odpowiednio
wojewódzk
Ģ
albo gminn
Ģ
komisj
ħ
urbanistyczno-architektoniczn
Ģ
, jako organ doradczy, oraz ustala, w drodze regulaminu, jej
organizacj
ħ
i tryb działania.
4. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta mo
Ň
e powierzy
ę
gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej powołanej w
innej gminie pełnienie funkcji organu doradczego, na mocy porozumienia zawartego z odpowiednim wójtem, burmistrzem lub
prezydentem miasta.
5. Przy starostach powiatów mog
Ģ
by
ę
powoływane powiatowe komisje urbanistyczno-architektoniczne jako organy
doradcze starostów powiatów oraz, na podstawie stosownych porozumie
ı
, wójtów, burmistrzów gmin albo prezydentów miast
wchodz
Ģ
cych w skład tych powiatów, które nie powołały gminnych komisji lub nie powierzyły funkcji pełnienia organu
doradczego komisji powołanej w innej gminie, w trybie okre
Ļ
lonym w ust. 4.
6. Organy doradcze, o których mowa w ust. 1 oraz w ust. 3 i 5, składaj
Ģ
si
ħ
z osób o wykształceniu i przygotowaniu
fachowym zwi
Ģ
zanym bezpo
Ļ
rednio z teori
Ģ
i praktyk
Ģ
planowania przestrzennego, w tym co najmniej w połowie z osób
rekomendowanych przez bran
Ň
owe stowarzyszenia i samorz
Ģ
dy zawodowe.
Rozdział 2
Planowanie przestrzenne w gminie
Art. 9.
1. W celu okre
Ļ
lenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada
gminy podejmuje uchwał
ħ
o przyst
Ģ
pieniu do sporz
Ģ
dzania studium uwarunkowa
ı
i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium".
2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporz
Ģ
dza studium zawieraj
Ģ
ce cz
ħĻę
tekstow
Ģ
i graficzn
Ģ
, uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c
zasady okre
Ļ
lone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania
przestrzennego województwa oraz strategii rozwoju gminy, o ile gmina dysponuje takim opracowaniem.
3. Studium sporz
Ģ
dza si
ħ
dla obszaru w granicach administracyjnych gminy.
4. Ustalenia studium s
Ģ
wi
ĢŇĢ
ce dla organów gminy przy sporz
Ģ
dzaniu planów miejscowych.
5. Studium nie jest aktem prawa miejscowego.
Art. 10.
1. W studium uwzgl
ħ
dnia si
ħ
uwarunkowania wynikaj
Ģ
ce w szczególno
Ļ
ci z:
1) dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu;
2) stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony;
3) stanu
Ļ
rodowiska, w tym stanu rolniczej i le
Ļ
nej przestrzeni produkcyjnej, wielko
Ļ
ci i jako
Ļ
ci zasobów wodnych oraz
wymogów ochrony
Ļ
rodowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;
4) stanu dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
5) warunków i jako
Ļ
ci
Ň
ycia mieszka
ı
ców, w tym ochrony ich zdrowia;
6) zagro
Ň
enia bezpiecze
ı
stwa ludno
Ļ
ci i jej mienia;
7) potrzeb i mo
Ň
liwo
Ļ
ci rozwoju gminy;
8) stanu prawnego gruntów;
9) wyst
ħ
powania obiektów i terenów chronionych na podstawie przepisów odr
ħ
bnych;
10) wyst
ħ
powania obszarów naturalnych zagro
Ň
e
ı
geologicznych;
11) wyst
ħ
powania udokumentowanych złó
Ň
kopalin oraz zasobów wód podziemnych;
12) wyst
ħ
powania terenów górniczych wyznaczonych na podstawie przepisów odr
ħ
bnych;
13) stanu systemów komunikacji i infrastruktury technicznej, w tym stopnia uporz
Ģ
dkowania gospodarki wodno-
Ļ
ciekowej,
energetycznej oraz gospodarki odpadami;
14) zada
ı
słu
ŇĢ
cych realizacji ponadlokalnych celów publicznych.
2. W studium okre
Ļ
la si
ħ
w szczególno
Ļ
ci:
1) kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów;
2) kierunki i wska
Ņ
niki dotycz
Ģ
ce zagospodarowania oraz u
Ň
ytkowania terenów, w tym tereny wył
Ģ
czone spod zabudowy;
3) obszary oraz zasady ochrony
Ļ
rodowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk;
4) obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
5) kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
6) obszary, na których rozmieszczone b
ħ
d
Ģ
inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym;
7) obszary, na których rozmieszczone b
ħ
d
Ģ
inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, zgodnie z ustaleniami
planu zagospodarowania przestrzennego województwa i ustaleniami programów, o których mowa w art. 48 ust. 1;
8) obszary, dla których obowi
Ģ
zkowe jest sporz
Ģ
dzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie
przepisów odr
ħ
bnych, w tym obszary wymagaj
Ģ
ce przeprowadzenia scale
ı
i podziału nieruchomo
Ļ
ci, a tak
Ň
e obszary
rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzeda
Ň
y powy
Ň
ej 2.000 m
2
oraz obszary przestrzeni publicznej;
9) obszary, dla których gmina zamierza sporz
Ģ
dzi
ę
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w tym obszary
wymagaj
Ģ
ce zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i le
Ļ
nych na cele nierolnicze i niele
Ļ
ne;
10) kierunki i zasady kształtowania rolniczej i le
Ļ
nej przestrzeni produkcyjnej;
11) obszary nara
Ň
one na niebezpiecze
ı
stwo powodzi i osuwania si
ħ
mas ziemnych;
12) obiekty lub obszary, dla których wyznacza si
ħ
w zło
Ň
u kopaliny filar ochronny;
13) obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowi
Ģ
zuj
Ģ
ce na nich ograniczenia prowadzenia działalno
Ļ
ci
gospodarczej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów
zagłady (Dz. U. Nr 41, poz. 412 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271);
14) obszary wymagaj
Ģ
ce przekształce
ı
, rehabilitacji lub rekultywacji;
15) granice terenów zamkni
ħ
tych i ich stref ochronnych;
16) inne obszary problemowe, w zale
Ň
no
Ļ
ci od uwarunkowa
ı
i potrzeb zagospodarowania wyst
ħ
puj
Ģ
cych w gminie.
3. Obowi
Ģ
zek przyst
Ģ
pienia do sporz
Ģ
dzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w przypadku, o
którym mowa w ust. 2 pkt 8, powstaje po upływie 3 miesi
ħ
cy od dnia ustanowienia tego obowi
Ģ
zku.
4. Minister wła
Ļ
ciwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej okre
Ļ
li, w drodze rozporz
Ģ
dzenia,
wymagany zakres projektu studium w cz
ħĻ
ci tekstowej i graficznej, uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c w szczególno
Ļ
ci wymogi dotycz
Ģ
ce
materiałów planistycznych, skali opracowa
ı
kartograficznych, stosowanych oznacze
ı
, nazewnictwa, standardów oraz sposobu
dokumentowania prac planistycznych.
Art. 11.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta, po podj
ħ
ciu przez rad
ħ
gminy uchwały o przyst
Ģ
pieniu do sporz
Ģ
dzania
studium, kolejno:
1) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a tak
Ň
e w sposób zwyczajowo przyj
ħ
ty w danej miejscowo
Ļ
ci, o
podj
ħ
ciu uchwały o przyst
Ģ
pieniu do sporz
Ģ
dzania studium, okre
Ļ
laj
Ģ
c form
ħ
, miejsce i termin składania wniosków
dotycz
Ģ
cych studium, nie krótszy jednak ni
Ň
21 dni od dnia ogłoszenia;
2) zawiadamia na pi
Ļ
mie o podj
ħ
ciu uchwały o przyst
Ģ
pieniu do sporz
Ģ
dzania studium instytucje i organy wła
Ļ
ciwe do
uzgadniania i opiniowania projektu studium;
3) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1;
4) sporz
Ģ
dza projekt studium, uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa; w przypadku
braku planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub niewprowadzenia do planu zagospodarowania
przestrzennego województwa zada
ı
rz
Ģ
dowych, uwzgl
ħ
dnia ustalenia programów, o których mowa w art. 48 ust. 1;
5) uzyskuje od gminnej lub innej wła
Ļ
ciwej, w rozumieniu art. 8, komisji urbanistyczno-architektonicznej opini
ħ
o projekcie
studium;
6) uzgadnia projekt studium z zarz
Ģ
dem województwa w zakresie jego zgodno
Ļ
ci z ustaleniami planu zagospodarowania
przestrzennego województwa;
7) uzgadnia projekt studium z wojewod
Ģ
w zakresie jego zgodno
Ļ
ci z ustaleniami programów, o których mowa w art. 48 ust. 1;
8) wyst
ħ
puje o opinie dotycz
Ģ
ce rozwi
Ģ
za
ı
przyj
ħ
tych w projekcie studium do:
a) starosty powiatowego,
b) gmin s
Ģ
siednich,
c) wła
Ļ
ciwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
d) wła
Ļ
ciwych organów wojskowych, ochrony granic oraz bezpiecze
ı
stwa pa
ı
stwa,
e) dyrektora wła
Ļ
ciwego urz
ħ
du morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego oraz
morskich portów i przystani,
f) wła
Ļ
ciwego organu nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,
g) wła
Ļ
ciwego organu administracji geologicznej,
h) ministra wła
Ļ
ciwego do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej;
9) wprowadza zmiany wynikaj
Ģ
ce z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnie
ı
;
10) ogłasza, w sposób okre
Ļ
lony w pkt 1, o wyło
Ň
eniu projektu studium do publicznego wgl
Ģ
du na co najmniej 14 dni przed
dniem wyło
Ň
enia i wykłada ten projekt do publicznego wgl
Ģ
du na okres co najmniej 30 dni oraz organizuje w tym czasie
dyskusj
ħ
publiczn
Ģ
nad przyj
ħ
tymi w tym projekcie studium rozwi
Ģ
zaniami;
11) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 10, termin, w którym osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne
nieposiadaj
Ģ
ce osobowo
Ļ
ci prawnej mog
Ģ
wnosi
ę
uwagi dotycz
Ģ
ce projektu studium, nie krótszy ni
Ň
21 dni od dnia
zako
ı
czenia okresu wyło
Ň
enia studium;
12) przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z list
Ģ
nieuwzgl
ħ
dnionych uwag, o których mowa w pkt 11.
Art. 12.
1. Studium uchwala rada gminy, rozstrzygaj
Ģ
c jednocze
Ļ
nie o sposobie rozpatrzenia uwag, o których mowa w
art. 11 pkt 12. Tekst i rysunek studium oraz rozstrzygni
ħ
cie o sposobie rozpatrzenia uwag stanowi
Ģ
zał
Ģ
czniki do uchwały o
uchwaleniu studium.
2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia wojewodzie uchwał
ħ
o uchwaleniu studium wraz z zał
Ģ
cznikami, o
których mowa w ust. 1, oraz dokumentacj
Ģ
prac planistycznych w celu oceny ich zgodno
Ļ
ci z przepisami prawnymi.
3. Je
Ň
eli rada gminy nie uchwaliła studium, nie przyst
Ģ
piła do jego zmiany albo, uchwalaj
Ģ
c studium, nie okre
Ļ
liła w nim
obszarów rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim, uj
ħ
tych w planie
zagospodarowania przestrzennego województwa lub w programach, o których mowa w art. 48 ust. 1, wojewoda, po podj
ħ
ciu
czynno
Ļ
ci zmierzaj
Ģ
cych do uzgodnienia terminu realizacji tych inwestycji i warunków wprowadzenia tych inwestycji do studium,
wzywa rad
ħ
gminy do uchwalenia studium lub jego zmiany w wyznaczonym terminie. Po bezskutecznym upływie tego terminu
wojewoda sporz
Ģ
dza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo jego zmian
ħ
dla obszaru, którego dotyczy
zaniechanie gminy, w zakresie koniecznym dla mo
Ň
liwo
Ļ
ci realizacji inwestycji celu publicznego oraz wydaje w tej sprawie
zarz
Ģ
dzenie zast
ħ
pcze. Przyj
ħ
ty w tym trybie plan wywołuje skutki prawne takie jak miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, koszty sporz
Ģ
dzenia planu ponosi w cało
Ļ
ci gmina, której obszaru dotyczy
zarz
Ģ
dzenie zast
ħ
pcze.
Art. 13.
1. Koszty sporz
Ģ
dzenia studium obci
ĢŇ
aj
Ģ
bud
Ň
et gminy.
2. Koszty sporz
Ģ
dzenia lub zmiany studium wynikaj
Ģ
ce z rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu
ponadlokalnym obci
ĢŇ
aj
Ģ
odpowiednio bud
Ň
et pa
ı
stwa, bud
Ň
et województwa albo bud
Ň
et powiatu.
Art. 14.
1. W celu ustalenia przeznaczenia terenów, w tym dla inwestycji celu publicznego, oraz okre
Ļ
lenia sposobów ich
zagospodarowania i zabudowy rada gminy podejmuje uchwał
ħ
o przyst
Ģ
pieniu do sporz
Ģ
dzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego, zwanego dalej "planem miejscowym", z zastrze
Ň
eniem ust. 6.
2. Integraln
Ģ
cz
ħĻ
ci
Ģ
uchwały, o której mowa w ust. 1, jest zał
Ģ
cznik graficzny przedstawiaj
Ģ
cy granice obszaru obj
ħ
tego
projektem planu.
3. Plan miejscowy, w wyniku którego nast
ħ
puje zmiana przeznaczenia gruntów rolnych i le
Ļ
nych na cele nierolnicze i
niele
Ļ
ne, sporz
Ģ
dza si
ħ
dla całego obszaru wyznaczonego w studium.
4. Uchwał
ħ
, o której mowa w ust. 1, rada gminy podejmuje z własnej inicjatywy lub na wniosek wójta, burmistrza albo
prezydenta miasta.
5. Przed podj
ħ
ciem uchwały, o której mowa w ust. 1, wójt, burmistrz albo prezydent miasta wykonuje analizy dotycz
Ģ
ce
zasadno
Ļ
ci przyst
Ģ
pienia do sporz
Ģ
dzenia planu i stopnia zgodno
Ļ
ci przewidywanych rozwi
Ģ
za
ı
z ustaleniami studium,
przygotowuje materiały geodezyjne do opracowania planu oraz ustala niezb
ħ
dny zakres prac planistycznych.
6. Planu miejscowego nie sporz
Ģ
dza si
ħ
dla terenów zamkni
ħ
tych.
7. Plan miejscowy sporz
Ģ
dza si
ħ
obowi
Ģ
zkowo, je
Ň
eli wymagaj
Ģ
tego przepisy odr
ħ
bne.
8. Plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego.
Art. 15.
1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporz
Ģ
dza projekt planu miejscowego, zawieraj
Ģ
cy cz
ħĻę
tekstow
Ģ
i
graficzn
Ģ
, zgodnie z zapisami studium oraz z przepisami odr
ħ
bnymi, odnosz
Ģ
cymi si
ħ
do obszaru obj
ħ
tego planem.
2. W planie miejscowym okre
Ļ
la si
ħ
obowi
Ģ
zkowo:
1) przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczaj
Ģ
ce tereny o ró
Ň
nym przeznaczeniu lub ró
Ň
nych zasadach
zagospodarowania;
2) zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;
3) zasady ochrony
Ļ
rodowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;
4) zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
5) wymagania wynikaj
Ģ
ce z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych;
6) parametry i wska
Ņ
niki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów i
wska
Ņ
niki intensywno
Ļ
ci zabudowy;
7) granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegaj
Ģ
cych ochronie, ustalonych na podstawie odr
ħ
bnych
przepisów, w tym terenów górniczych, a tak
Ň
e nara
Ň
onych na niebezpiecze
ı
stwo powodzi oraz zagro
Ň
onych osuwaniem
si
ħ
mas ziemnych;
8) szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomo
Ļ
ci obj
ħ
tych planem miejscowym;
9) szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich u
Ň
ytkowaniu, w tym zakaz zabudowy;
10) zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
11) sposób i termin tymczasowego zagospodarowania, urz
Ģ
dzania i u
Ň
ytkowania terenów;
12) stawki procentowe, na podstawie których ustala si
ħ
opłat
ħ
, o której mowa w art. 36 ust. 4.
3. W planie miejscowym okre
Ļ
la si
ħ
w zale
Ň
no
Ļ
ci od potrzeb:
1) granice obszarów wymagaj
Ģ
cych przeprowadzenia scale
ı
i podziałów nieruchomo
Ļ
ci;
2) granice obszarów rehabilitacji istniej
Ģ
cej zabudowy i infrastruktury technicznej;
3) granice obszarów wymagaj
Ģ
cych przekształce
ı
lub rekultywacji;
4) granice terenów pod budow
ħ
obiektów handlowych, o których mowa w art. 10 ust. 2 pkt 8;
5) granice terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz terenów słu
ŇĢ
cych organizacji imprez masowych;
6) granice pomników zagłady oraz ich stref ochronnych, a tak
Ň
e ograniczenia dotycz
Ģ
ce prowadzenia na ich terenie
działalno
Ļ
ci gospodarczej, okre
Ļ
lone w ustawie z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów
zagłady.
Art. 16.
1. Plan miejscowy sporz
Ģ
dza si
ħ
w skali 1:1.000, z wykorzystaniem urz
ħ
dowych kopii map zasadniczych albo w
przypadku ich braku map katastralnych, gromadzonych w pa
ı
stwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym. W szczególnie
uzasadnionych przypadkach dopuszcza si
ħ
stosowanie map w skali 1:500 lub 1:2.000, a w przypadkach planów miejscowych,
które sporz
Ģ
dza si
ħ
wył
Ģ
cznie w celu przeznaczenia gruntów do zalesienia lub wprowadzenia zakazu zabudowy, dopuszcza si
ħ
stosowanie map w skali 1:5.000.
2. Minister wła
Ļ
ciwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej okre
Ļ
li, w drodze rozporz
Ģ
dzenia,
wymagany zakres projektu planu miejscowego w cz
ħĻ
ci tekstowej i graficznej, uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c w szczególno
Ļ
ci wymogi
dotycz
Ģ
ce materiałów planistycznych, skali opracowa
ı
kartograficznych, stosowanych oznacze
ı
, nazewnictwa, standardów
oraz sposobu dokumentowania prac planistycznych.
3. Minister wła
Ļ
ciwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w porozumieniu z Ministrem
Obrony Narodowej, okre
Ļ
li, w drodze rozporz
Ģ
dzenia, sposób uwzgl
ħ
dniania w zagospodarowaniu przestrzennym potrzeb
obronno
Ļ
ci i bezpiecze
ı
stwa pa
ı
stwa, uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c w szczególno
Ļ
ci problematyk
ħ
zwi
Ģ
zan
Ģ
z:
1) przygotowaniem i przeciwdziałaniem zagro
Ň
eniom zewn
ħ
trznym, a zwłaszcza agresji militarnej;
2) przygotowaniem i przeciwdziałaniem zagro
Ň
eniom wewn
ħ
trznym, a zwłaszcza zagro
Ň
eniom bezpiecze
ı
stwa i porz
Ģ
dku
publicznego, katastrofom i kl
ħ
skom
Ň
ywiołowym oraz zagro
Ň
eniom gospodarczym i ekonomicznym.
Art. 17.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podj
ħ
ciu przez rad
ħ
gminy uchwały o przyst
Ģ
pieniu do sporz
Ģ
dzania
planu miejscowego kolejno:
1) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a tak
Ň
e w sposób zwyczajowo przyj
ħ
ty w danej miejscowo
Ļ
ci, o
podj
ħ
ciu uchwały o przyst
Ģ
pieniu do sporz
Ģ
dzania planu, okre
Ļ
laj
Ģ
c form
ħ
, miejsce i termin składania wniosków do
planu, nie krótszy ni
Ň
21 dni od dnia ogłoszenia;
2) zawiadamia, na pi
Ļ
mie, o podj
ħ
ciu uchwały o przyst
Ģ
pieniu do sporz
Ģ
dzania planu instytucje i organy wła
Ļ
ciwe do
uzgadniania i opiniowania planu;
3) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1, w terminie nie dłu
Ň
szym ni
Ň
21 dni od dnia upływu terminu ich składania;
4) sporz
Ģ
dza projekt planu miejscowego wraz z prognoz
Ģ
oddziaływania na
Ļ
rodowisko, uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c ustalenia studium
uwarunkowa
ı
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
5) sporz
Ģ
dza prognoz
ħ
skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego, z uwzgl
ħ
dnieniem art. 36;
6) uzyskuje opinie o projekcie planu:
a) gminnej lub innej wła
Ļ
ciwej, w rozumieniu art. 8, komisji urbanistyczno-architektonicznej,
b) wójtów, burmistrzów gmin albo prezydentów miast, granicz
Ģ
cych z obszarem obj
ħ
tym planem, w zakresie
rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym;
7) uzgadnia projekt planu z:
a) wojewod
Ģ
, zarz
Ģ
dem województwa, zarz
Ģ
dem powiatu w zakresie odpowiednich zada
ı
rz
Ģ
dowych i samorz
Ģ
dowych,
b) wła
Ļ
ciwym wojewódzkim konserwatorem zabytków,
c) organami wła
Ļ
ciwymi do uzgadniania projektu planu na podstawie przepisów odr
ħ
bnych,
d) wła
Ļ
ciwym zarz
Ģ
dc
Ģ
drogi, je
Ň
eli sposób zagospodarowania gruntów przyległych do pasa drogowego lub zmiana tego
sposobu mog
Ģ
mie
ę
wpływ na ruch drogowy lub sam
Ģ
drog
ħ
,
e) wła
Ļ
ciwymi organami wojskowymi, ochrony granic oraz bezpiecze
ı
stwa pa
ı
stwa,
f) dyrektorem wła
Ļ
ciwego urz
ħ
du morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego oraz
morskich portów i przystani,
g) wła
Ļ
ciwym organem nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,
h) wła
Ļ
ciwym organem administracji geologicznej w zakresie terenów zagro
Ň
onych osuwaniem si
ħ
mas ziemnych,
i) ministrem wła
Ļ
ciwym do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej;
8) uzyskuje zgody na zmian
ħ
przeznaczenia gruntów rolnych i le
Ļ
nych na cele nierolnicze i niele
Ļ
ne;
9) wprowadza zmiany wynikaj
Ģ
ce z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnie
ı
;
10) ogłasza, w sposób okre
Ļ
lony w pkt 1, o wyło
Ň
eniu projektu planu do publicznego wgl
Ģ
du na co najmniej 7 dni przed dniem
wyło
Ň
enia i wykłada ten projekt wraz z prognoz
Ģ
oddziaływania na
Ļ
rodowisko do publicznego wgl
Ģ
du na okres co
najmniej 21 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusj
ħ
publiczn
Ģ
nad przyj
ħ
tymi w projekcie planu rozwi
Ģ
zaniami;
11) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 10, termin, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne
nieposiadaj
Ģ
ce osobowo
Ļ
ci prawnej mog
Ģ
wnosi
ę
uwagi dotycz
Ģ
ce projektu planu, nie krótszy ni
Ň
14 dni od dnia
zako
ı
czenia okresu wyło
Ň
enia planu;
12) rozpatruje uwagi, o których mowa w pkt 11, w terminie nie dłu
Ň
szym ni
Ň
21 dni od dnia upływu terminu ich składania;
13) wprowadza zmiany do projektu planu miejscowego wynikaj
Ģ
ce z rozpatrzenia uwag, o których mowa w pkt 11, a nast
ħ
pnie
w niezb
ħ
dnym zakresie ponawia uzgodnienia;
14) przedstawia radzie gminy projekt planu miejscowego wraz z list
Ģ
nieuwzgl
ħ
dnionych uwag, o których mowa w pkt 11.
Art. 18.
1. Uwagi do projektu planu miejscowego mo
Ň
e wnie
Ļę
ka
Ň
dy, kto kwestionuje ustalenia przyj
ħ
te w projekcie
planu, wyło
Ň
onym do publicznego wgl
Ģ
du, o którym mowa w art. 17 pkt 10.
2. Uwagi do projektu planu nale
Ň
y wnie
Ļę
na pi
Ļ
mie w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 17 pkt
11.
3. Jako wniesione na pi
Ļ
mie uznaje si
ħ
równie
Ň
uwagi wniesione w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym
podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy wa
Ň
nego kwalifikowanego certyfikatu.
Art. 19.
1. Je
Ň
eli rada gminy stwierdzi konieczno
Ļę
dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu
miejscowego, w tym tak
Ň
e w wyniku uwzgl
ħ
dnienia uwag do projektu planu - czynno
Ļ
ci, o których mowa w art. 17, ponawia si
ħ
w zakresie niezb
ħ
dnym do dokonania tych zmian.
2. Przedmiotem ponowionych czynno
Ļ
ci mo
Ň
e by
ę
jedynie cz
ħĻę
projektu planu obj
ħ
ta zmian
Ģ
.
Art. 20.
1. Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu jego zgodno
Ļ
ci z ustaleniami studium, rozstrzygaj
Ģ
c
jednocze
Ļ
nie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z
zakresu infrastruktury technicznej, które nale
ŇĢ
do zada
ı
własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z
przepisami o finansach publicznych. Cz
ħĻę
tekstowa planu stanowi tre
Ļę
uchwały, cz
ħĻę
graficzna oraz wymagane
rozstrzygni
ħ
cia stanowi
Ģ
zał
Ģ
czniki do uchwały.
2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia wojewodzie uchwał
ħ
, o której mowa w ust. 1, wraz z zał
Ģ
cznikami
oraz dokumentacj
Ģ
prac planistycznych w celu oceny ich zgodno
Ļ
ci z przepisami prawnymi.
Art. 21.
1. Koszty sporz
Ģ
dzenia planu miejscowego obci
ĢŇ
aj
Ģ
bud
Ň
et gminy, z zastrze
Ň
eniem ust. 2.
2. Koszty sporz
Ģ
dzenia planu miejscowego obci
ĢŇ
aj
Ģ
:
1) bud
Ň
et pa
ı
stwa - je
Ň
eli jest on w cało
Ļ
ci lub w cz
ħĻ
ci bezpo
Ļ
redni
Ģ
konsekwencj
Ģ
zamiaru realizacji inwestycji celu
publicznego o znaczeniu krajowym;
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansowe
    ustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSW
    Ustawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celne
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    ustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    ustawa o kosmetykach, Kosmetyka, Chemia kosmetyczna, PREPARATY KOSMETYCZNE
    Ustawa z 10.04.2003 o zasadach przygotowania irealizacji inwest. w zakrsie DK, BUDOWNICTWO, USTAWY
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • codziennik.xlx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org