ustawa o samorządowcach, Ustawy
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->©Kancelaria Sejmus. 1/25USTAWAz dnia 21 listopada 2008 r.o pracownikach samorządowych1)Rozdział 1Przepisy ogólneArt. 1.W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadańpublicznych przez samorząd terytorialny ustanawia się przepisy prawa pracy określa-jące status prawny pracowników samorządowych.Art. 2.Przepisy ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w:1) urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkachorganizacyjnych;2) starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;3) urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkachbudżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;4) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnegooraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;5) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samo-rządu terytorialnego.Art. 3.Przepisów ustawy nie stosuje się do pracowników zatrudnionych w jednostkachwymienionych w art. 2, których status prawny określają odrębne przepisy.Art. 4.1. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie:1) wyboru:a) w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałekoraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut woje-wództwa tak stanowi,Opracowano na pod-stawie: Dz. U. z 2008r. Nr 223, poz. 1458,z 2009 r. Nr 157, poz.1241, z 2010 r. Nr229, poz. 1494, z 2011r. Nr 134, poz. 777,Nr 201, poz. 1183, z2013 r. poz. 645.1)Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązkuobrony Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawę zdnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniuprowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, ustawę z dnia 29sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa,ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o po-mocy społecznej, ustawę z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.2013-10-01©Kancelaria Sejmub) w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali człon-kowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu tak stanowi,c) w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),d) w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący za-rządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związkutak stanowi,e) w urzędzie m.st. Warszawy: burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy, za-stępca burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostali członkowie za-rządu dzielnicy m.st. Warszawy;2) powołania – zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gmi-ny, skarbnik powiatu, skarbnik województwa;3) umowy o pracę – pozostali pracownicy samorządowi.2. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach:1) urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych;2) doradców i asystentów;3) pomocniczych i obsługi.s. 2/25Art. 5.1. W urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzysię odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa, zwane-go dalej „sekretarzem”.1a. Nabór kandydatów na wolne stanowisko sekretarza przeprowadza się nie późniejniż w ciągu 3 miesięcy od zwolnienia stanowiska.1b. Obsadzenie stanowiska sekretarza nie może nastąpić w drodze powierzenia peł-nienia obowiązków. Przepisu art. 21 nie stosuje się.2. Na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniejczteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mo-wa w art. 2, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowiskuurzędniczym w tych jednostkach lub osoba posiadająca co najmniej czteroletnistaż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2,oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczymw innych jednostkach sektora finansów publicznych.3. Sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu.4. Kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniuzadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracyurzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.5. Sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności do nich.Art. 6.1. Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 i 3;2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw pu-blicznych;3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na okre-ślonym stanowisku.2. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru lub powoła-nia może być osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 oraz nie była2013-10-01©Kancelaria Sejmuskazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane zoskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.3. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę nastanowisku urzędniczym, doradcy lub asystenta może być osoba, która spełniawymagania określone w ust. 1 oraz dodatkowo:1) posiada co najmniej wykształcenie średnie;2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwościgane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;3) cieszy się nieposzlakowaną opinią.4. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę nakierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymaga-nia określone w ust. 1 i ust. 3 pkt 2 i 3 oraz dodatkowo:1) posiada co najmniej trzyletni staż pracy lub wykonywała przez co najmniej3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami nadanym stanowisku;2) posiada wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia w rozumie-niu przepisów o szkolnictwie wyższym.s. 3/25Art. 6a.W przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ści-gane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe zastępcy wójta(burmistrza, prezydenta miasta), starosty, wicestarosty, członka zarządu powiatu,marszałka województwa, wicemarszałka województwa, członka zarządu wojewódz-twa, skarbnika gminy, skarbnika powiatu, skarbnika województwa, sekretarza gmi-ny, sekretarza powiatu, sekretarza województwa, przewodniczącego zarządu związ-ku jednostek samorządu terytorialnego, członka zarządu związku jednostek samorzą-du terytorialnego, burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy, zastępcy burmistrza dzielni-cy m.st. Warszawy, członka zarządu dzielnicy m.st. Warszawy lub pracownika sa-morządowego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędni-czym, doradcy lub asystenta właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego lubzwiązku jednostek samorządu terytorialnego albo podmiot wykonujący czynności zzakresu prawa pracy wobec pracownika samorządowego odwołuje go lub rozwiązujez nim umowę o pracę za wypowiedzeniem najpóźniej po upływie miesiąca od dnia,w którym uzyskał informację o fakcie prawomocnego skazania.Art. 7.Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za jednostki, o których mowa w art. 2,z zastrzeżeniem art. 8 ust. 2, art. 9 ust. 2 i 3 oraz art. 10 ust. 2 i 3, wykonują:1) wójt (burmistrz, prezydent miasta) – wobec zastępcy wójta (burmistrza, pre-zydenta miasta), sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz kierownikówgminnych jednostek organizacyjnych;2) przewodniczący zgromadzenia związku jednostek samorządu terytorialnego– wobec członków zarządu tego związku;3) wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa wurzędzie jednostki samorządu terytorialnego – wobec pozostałych pracow-ników urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek organi-zacyjnych innych niż wymienione w pkt 1 i 2;4) kierownik jednostki organizacyjnej – za inne niż wymienione w pkt 1–3jednostki.2013-10-01©Kancelaria Sejmus. 4/25Art. 8.1. Pracodawcą wójta jest urząd gminy.2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta),związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodni-czący rady gminy, a pozostałe czynności – wyznaczona przez wójta (burmistrza,prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz gminy, z tym że wynagro-dzenie wójta ustala rada gminy, w drodze uchwały.Art. 9.1. Pracodawcą starosty, wicestarosty i członków zarządu powiatu jest starostwopowiatowe.2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec starosty, związane z nawiązaniem irozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady powiatu, a pozo-stałe czynności – wyznaczona przez starostę osoba zastępująca lub sekretarzpowiatu, z tym że wynagrodzenie starosty ustala rada powiatu, w drodze uchwa-ły.3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pozostałych członków za-rządu powiatu wykonuje starosta powiatu.Art. 10.1. Pracodawcą marszałka, wicemarszałka i członków zarządu województwa jesturząd marszałkowski.2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec marszałka województwa, związane znawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący sejmi-ku województwa, a pozostałe czynności – wyznaczona przez marszałka osobazastępująca lub sekretarz województwa, z tym że wynagrodzenie marszałka wo-jewództwa ustala sejmik województwa, w drodze uchwały.3. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pozostałych członków za-rządu województwa wykonuje marszałek województwa.Rozdział 2Nawiązanie z pracownikiem samorządowymzatrudnianym na podstawie umowy o pracę stosunku pracyi zmiana tego stosunku pracyArt. 11.1. Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze sta-nowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny.2. Kierownik jednostki, o której mowa w art. 2, upowszechniając informacje owolnych stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzęd-niczych, wskazuje stanowiska, o które poza obywatelami polskimi mogą ubiegaćsię obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych państw, którym na pod-stawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysłu-guje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.3. Osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na sta-nowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośred-nim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu2013-10-01©Kancelaria Sejmuochronę generalnych interesów państwa, jeżeli posiada znajomość języka pol-skiego potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej.s. 5/25Art. 12.1. Wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowi-skiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albow drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy za-trudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzęd-niczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie zostałprzeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzone-go naboru nie został zatrudniony pracownik.2. Nie wymaga przeprowadzenia naboru zatrudnienie osoby na zastępstwo wzwiązku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego.Art. 13.1. Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowi-sku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się wBiuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn.zm.2)), zwanym dalej „Biuletynem”, oraz na tablicy informacyjnej w jednostce,w której jest prowadzony nabór.2. Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:1) nazwę i adres jednostki;2) określenie stanowiska;3) określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem dane-go stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatko-we;4) wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku;4a) informację o warunkach pracy na danym stanowisku;4b) informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszeniawskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniuprzepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osóbniepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%;5) wskazanie wymaganych dokumentów;6) określenie terminu i miejsca składania dokumentów.2a. Wymagania, o których mowa w ust. 2 pkt 3, określa się w sposób następujący:1) wymagania niezbędne to wymagania konieczne do podjęcia pracy na danymstanowisku;2) wymagania dodatkowe to pozostałe wymagania, pozwalające na optymalnewykonywanie zadań na danym stanowisku.2b. Kandydat, który zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 13aust. 2, jest obowiązany do złożenia wraz z dokumentami kopii dokumentu po-twierdzającego niepełnosprawność.3. Termin do składania dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze, nie możebyć krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie.2)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.2013-10-01
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiałyustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAuwolnij-pewność-siebie, PDF
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrolas.keep.pl
|