Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa o sc

ustawa o sc, III Rok Administracja(1) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/39
USTAWA
z dnia 24 sierpnia 2006 r.
o służbie cywilnej
1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutral-
nego wykonywania zadań państwa ustanawia się służbę cywilną oraz określa zasa-
dy dostępu do tej służby, zasady jej organizacji, funkcjonowania i rozwoju.
Art. 2.
1. Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzęd-
niczych: średniego szczebla zarządzania, koordynujących, samodzielnych, spe-
cjalistycznych i wspomagających w:
1) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
2) urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład
Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządo-
wej,
3) urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat po-
mocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych mini-
strom lub centralnym organom administracji rządowej,
4) komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stano-
wiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i
straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i
straży, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej,
5) Głównym Inspektoracie Inspekcji Handlowej,
6) Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i
Produktów Biobójczych,
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2006
r. Nr 170, poz. 1218,
Nr 218, poz. 1592, Nr
249, poz. 1832.
1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, usta-
wę z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, ustawę z dnia 22 marca
1990 r. o pracownikach samorządowych, ustawę z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicz-
nej, ustawę z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli, ustawę z dnia 11 kwietnia 1997
r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w la-
tach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne, ustawę z dnia 4 września 1997 r. o działach
administracji rządowej, ustawę z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej, ustawę z dnia 30 czerwca
2000 r. - Prawo własności przemysłowej, ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej,
ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o
finansach publicznych.
2007-01-22
©Kancelaria Sejmu
s. 2/39
7) Biurze Nasiennictwa Leśnego
- zwanych dalej „urzędami”.
2. Korpus służby cywilnej tworzą także powiatowi i graniczni lekarze weterynarii
oraz ich zastępcy.
3. Stanowiska urzędnicze w urzędach mogą zajmować także osoby oddelegowane
lub przeniesione na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania zadań
poza jednostką organizacyjną, w której są zatrudnione.
4. Stanowiska urzędnicze mogą zajmować pracownicy w rozumieniu ustawy z
dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001
r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.
2)
), z wyłączeniem stanowisk, o których mowa w
art. 47
1
ust. 1, ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli
(Dz.U. z 2001 r. Nr 85, poz. 937, z późn. zm.
3)
) oraz ustawy z dnia 22 marca
1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z
późn. zm.
4)
), na zasadach określonych w rozdziale 4.
5. Prawa i obowiązki członków korpusu służby zagranicznej oraz zasady organi-
zacji i funkcjonowania tej służby określają przepisy o służbie zagranicznej.
Art. 3.
W rozumieniu ustawy:
1) pracownik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie umo-
wy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie;
2) urzędnik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie miano-
wania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie;
3) członek korpusu służby cywilnej oznacza osobę, o której mowa w pkt 1 i
2.
Art. 4.
W służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która:
1) jest obywatelem polskim;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skar-
bowe;
4) posiada kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej;
5) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 123, poz.
1353 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r.
Nr 228, poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71 i Nr 169, poz. 1417 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 154, poz.
1800, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 123, poz. 1291, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 14,
poz. 114 i Nr 169, poz. 1417 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 549.
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002 r. Nr 113, poz.
984 i Nr 214, poz. 1806, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 23, poz. 192 i Nr 122, poz. 1020 oraz z 2006
r. Nr 79, poz. 549 i Nr 169, poz. 1201.
2007-01-22
©Kancelaria Sejmu
s. 3/39
Art. 5.
Każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie
cywilnej, a nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny.
Art. 6.
1. Limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy oraz
limity i środki finansowe na wynagrodzenia, w tym wynagrodzenie zasadnicze,
dodatki specjalne, dodatki służby cywilnej i dodatki zadaniowe oraz szkolenia
członków korpusu służby cywilnej określa ustawa budżetowa.
2. Rada Ministrów ustala corocznie trzyletni plan limitu mianowań urzędników w
służbie cywilnej i przedkłada go do wiadomości Sejmowi równocześnie z pro-
jektem ustawy budżetowej.
Art. 7.
1. W sprawach wynikających ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej,
nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy Kodeksu pracy i inne przepi-
sy prawa pracy.
2. Spory o roszczenia ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej rozpa-
trywane są przez sądy pracy, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Rozdział 2
Organizacja służby cywilnej
Art. 8.
1. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad służbą cywilną w zakresie zawo-
dowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania za-
dań państwa.
2. Prezes Rady Ministrów, w drodze zarządzenia, może wydawać wytyczne i po-
lecenia w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej.
3. Zadania z zakresu służby cywilnej realizuje, z upoważnienia Prezesa Rady Mi-
nistrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w szczególności:
1) nadzoruje przestrzeganie zasad służby cywilnej;
2) upowszechnia informacje na temat służby cywilnej, w tym o wolnych sta-
nowiskach pracy w służbie cywilnej;
3) kieruje procesem zarządzania kadrami w służbie cywilnej;
4) gromadzi informacje o korpusie służby cywilnej;
5) planuje i nadzoruje wykorzystanie środków, o których mowa w art. 6 ust.
1;
6) planuje, organizuje i nadzoruje szkolenia centralne w służbie cywilnej.
4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organizację, zasady i
tryb wykonywania zadań określonych w ust. 3, uwzględniając konieczność za-
2007-01-22
©Kancelaria Sejmu
s. 4/39
pewnienia kadrowej i organizacyjnej obsługi Szefa Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów, w tym delegowania uprawnień.
Art. 8a.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Szefa Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów, zleca wykonanie audytu wewnętrznego w zakresie zadań
wynikających z ustawy.
Rozdział 3
Nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej
Art. 9.
1. Dyrektor generalny urzędu organizuje nabór kandydatów do korpusu służby
cywilnej.
2. Nabór, o którym mowa w ust. 1, dotyczy także absolwentów Krajowej Szkoły
Administracji Publicznej.
Art. 10.
1. Główny Lekarz Weterynarii organizuje nabór na stanowiska granicznego leka-
rza weterynarii i jego zastępcy.
2. Wojewódzki lekarz weterynarii organizuje nabór na stanowiska powiatowego
lekarza weterynarii i jego zastępcy.
3. Przepisy art. 9 i 11-17 stosuje się odpowiednio.
Art. 11.
1. Dyrektor generalny urzędu, z zastrzeżeniem art. 18, ma obowiązek upowszech-
niać informacje o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej przez za-
pewnienie umieszczenia ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostęp-
nym w siedzibie urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów, zwanym dalej „Biuletynem”.
2. Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie stanowiska pracy;
3) wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem danego sta-
nowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów.
3. Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może
być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie.
4. Umieszczenie ogłoszenia o naborze w Biuletynie jest bezpłatne.
2007-01-22
©Kancelaria Sejmu
s. 5/39
Art. 12.
Informacje o wyniku naboru stanowią informację publiczną w zakresie objętym
wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o naborze.
Art. 13.
1. Po upływie terminu do składania dokumentów określonego w ogłoszeniu o na-
borze dyrektor generalny urzędu niezwłocznie upowszechnia listę kandydatów,
którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze, przez
zapewnienie umieszczenia jej w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie
urzędu i opublikowanie jej w Biuletynie.
2. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera imię i nazwisko kandydata oraz jego
miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
3. Umieszczenie listy kandydatów w Biuletynie jest bezpłatne.
Art. 14.
1. Sporządza się protokół z przeprowadzonego naboru.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1) określenie stanowiska pracy, na które był prowadzony nabór, liczbę kan-
dydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż pięciu najlepszych
kandydatów uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wy-
magań określonych w ogłoszeniu o naborze;
2) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
3) uzasadnienie dokonanego wyboru.
Art. 15.
Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu trzech mie-
sięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, dyrektor generalny urzędu może zatrudnić
na tym samym stanowisku kolejną osobę spośród najlepszych kandydatów wymie-
nionych w protokole tego naboru.
Art. 16.
1. Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy
o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony, nie dłuższy niż trzy lata.
2. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej
umowę o pracę zawiera się na czas określony, nie dłuższy niż wskazany w ust.
1.
3. Na umotywowany wniosek bezpośredniego przełożonego dyrektor generalny
urzędu może zawrzeć z pracownikiem umowę o pracę na czas nieokreślony
przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, jednak nie wcześniej niż po
upływie roku.
2007-01-22
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org