Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
USTAWA O WYCHOWANIU W TRZE

USTAWA O WYCHOWANIU W TRZE , kurs wychowawcy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu s. 1/29
Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 230
USTAWA
z dnia 26 października 1982 r.
Opracowano na pod-
stawie: t.j. Dz.U. z
2002 r. Nr 147, poz.
1231, Nr 167, poz.
1372, z 2003 r. Nr 80,
poz. 719, Nr 122, poz.
1143.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Uznając życie obywateli w trzeźwości za niezbędny warunek moralnego i
materialnego dobra Narodu, stanowi się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowią-
zane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów
alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania
przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spoży-
wania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciw-
działania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także
wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pra-
cy.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, popierają także tworzenie i rozwój organizacji
społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji, oddziały-
wanie na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom,
jak również zapewniają warunki sprzyjające działaniom tych organizacji.
3. Organy, o których mowa w ust. 1, współdziałają również z Kościołem Katolic-
kim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie wychowa-
nia w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Art. 2.
1. Zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpo-
wiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności:
1) tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie
motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu,
2) działalność wychowawczą i informacyjną,
3) ustalanie odpowiedniego poziomu i właściwej struktury produkcji napojów
alkoholowych przeznaczanych do spożycia w kraju,
4) ograniczanie dostępności alkoholu,
03-10-08
©Kancelaria Sejmu s. 2/29
5) leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu,
6) zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwa-
nie,
7) przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się w założeniach polityki spo-
łeczno-gospodarczej w postaci Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązy-
wania Problemów Alkoholowych, zatwierdzanego przez Radę Ministrów.
Art. 2
1
.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) najbliższa okolica punktu sprzedaży napojów alkoholowych - obszar mierzo-
ny od granicy obiektu, zamknięty trwałą przeszkodą o charakterze faktycz-
nym, taką jak krawędź jezdni, zabudowa, która ze względu na swój charakter
uniemożliwia dostęp oraz kontakt wzrokowy i głosowy, mur bez przejść oraz
ciek wodny bez bliskich przepraw,
2) promocja napojów alkoholowych - publiczną degustację napojów alkoholo-
wych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, orga-
nizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne for-
my publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych,
3) reklama napojów alkoholowych - publiczne rozpowszechnianie znaków to-
warowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związa-
nych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących
napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napo-
jów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów
alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów
handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem
hurtowym i handlem napojami alkoholowymi,
4) sponsorowanie - bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinanso-
wanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organiza-
cyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla upowszechniania, utrwa-
lania lub podniesienia renomy nazwy, producenta lub dystrybutora, znaku
towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego
działalność, towar lub usługę, w zamian za informowanie o sponsorowaniu,
5) informowanie o sponsorowaniu - prezentowanie informacji zawierającej na-
zwę sponsora lub jego znak towarowy w związku ze sponsorowaniem,
6) wydzielone stoisko - oddzielone od pozostałej powierzchni punktu sprzedaży,
ciąg handlowy lub lada, zamknięte własną kasą fiskalną, rejestrującą prowa-
dzoną sprzedaż,
7) obrót hurtowy napojami alkoholowymi - zakup napojów alkoholowych w
celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe ze-
zwolenia,
8) wartość sprzedaży - kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoho-
lowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzo-
wego,
03-10-08
©Kancelaria Sejmu s. 3/29
9) sklep branżowy ze sprzedażą napojów alkoholowych - placówka, w której
roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych stanowi nie mniej niż 70%
wartości sprzedaży ogółu towarów w tym punkcie
,
10) reintegracja - oznacza reintegrację zawodową i społeczną w rozumieniu
przepisów o zatrudnieniu socjalnym.
Art. 3.
1. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych jest celem działania
Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej dalej
„Agencją”.
2. Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
3. Do zadań Agencji należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektu Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązy-
wania Problemów Alkoholowych oraz projektu podziału środków na jego re-
alizację,
2) opiniowanie i przygotowywanie projektów aktów prawnych oraz planów
działań w zakresie polityki dotyczącej alkoholu i problemów alkoholowych,
3) prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, opracowywanie eks-
pertyz oraz opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwią-
zywania problemów alkoholowych,
4) udzielanie merytorycznej pomocy samorządom, instytucjom, stowarzysze-
niom i osobom fizycznym, realizującym zadania związane z profilaktyką i
rozwiązywaniem problemów alkoholowych, oraz zlecanie i finansowanie re-
alizacji tych zadań,
5) współpraca z organami samorządu województw i pełnomocnikami, o któ-
rych mowa w art. 4 ust. 3,
6) koordynacja i inicjowanie działań zwiększających skuteczność i dostępność
lecznictwa odwykowego,
7) zlecanie i finansowanie zadań związanych z rozwiązywaniem problemów al-
koholowych,
8) współpraca z organizacjami i instytucjami międzynarodowymi prowadzącymi
działalność w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych,
9) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych
w art. 13
1
i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskar-
życiela publicznego.
4. Agencja jest państwową jednostką budżetową.
5. Agencją kieruje dyrektor, powoływany i odwoływany przez ministra właściwego
do spraw zdrowia.
6. Organizację Agencji określa statut, nadany przez ministra właściwego do spraw
zdrowia.
Art. 4.
1. Samorząd województwa realizuje zadania, o których mowa w art. 1 i 2, w posta-
ci wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoho-
03-10-08
©Kancelaria Sejmu s. 4/29
lowych stanowiącego część wojewódzkiej strategii integracji i polityki społecz-
nej.
2. Zarząd województwa odpowiada za koordynację przygotowania i realizację pro-
gramu, o którym mowa w ust. 1, udziela pomocy merytorycznej instytucjom
i osobom fizycznym realizującym zadania objęte tym programem oraz współ-
działa z innymi organami administracji publicznej w zakresie rozwiązywania
problemów alkoholowych.
3. Program, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany przez regionalny ośrodek
polityki społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub inną
jednostkę wskazaną w programie. W celu realizacji programu zarząd woje-
wództwa może powołać pełnomocnika.
4. Środki finansowe na prowadzenie działań, o których mowa w ust. 2, ujmuje się
w budżecie województwa.
Art. 4
1
.
1. Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów
alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy
do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują:
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu,
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w
rodzinie,
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w za-
kresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkoma-
nii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyj-
nych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestni-
czących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i so-
cjoterapeutycznych,
5) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służą-
cej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
6) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych
w art. 13
1
i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskar-
życiela publicznego,
7) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie
centrów integracji społecznej.
2. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, jest prowadzona w postaci gminnego
programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego
część strategii integracji i polityki społecznej, uchwalanego corocznie przez radę
gminy. Program jest realizowany przez ośrodek pomocy społecznej, o którym
mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub inną jednostkę wskazaną w pro-
gramie. W celu realizacji programu wójt (burmistrz, prezydent miasta) może
powołać pełnomocnika.
3. Wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwią-
zywania problemów alkoholowych, w szczególności inicjujące działania w za-
kresie określonym w ust. 1 oraz podejmujące czynności zmierzające do orzecze-
w art. 4
1
w ust. 1 pkt
4 skreślony
03-10-08
©Kancelaria Sejmu s. 5/29
nia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania
się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
4. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą
osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alko-
holowych.
5. Zasady wynagradzania członków gminnych komisji rozwiązywania problemów
alkoholowych określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania pro-
blemów alkoholowych.
Art. 5.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania uwzględnia problem trzeźwości i
abstynencji wśród celów wychowania oraz zapewnia w programach nauczania wie-
dzę o szkodliwości alkoholizmu dla jednostki oraz w życiu rodzinnym i społecznym.
Art. 6.
Minister właściwy do spraw zdrowia oraz minister właściwy do spraw szkolnictwa
wyższego, a także minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zapewniają
kształcenie niezbędnej liczby specjalistów z zakresu działalności profilaktycznej i
leczniczej oraz podejmowanie badań nad alkoholem i związanymi z nim problema-
mi.
art. 8 skreślony
Art. 7.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, minister
właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, jednostki publicznej radiofonii i telewizji
oraz inne właściwe organy i instytucje podejmują odpowiednie działania w zakresie
rozwijania i popierania różnorodnych form działalności informacyjnej, kulturalnej i
naukowej, mających na celu uświadamianie o szkodliwości nadużywania alkoholu
dla jednostki oraz życia rodzinnego i społecznego, krzewienia trzeźwości i abstynen-
cji oraz wykorzeniania szkodliwych zwyczajów i sposobów picia alkoholu.
Art. 9.
1. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alko-
holu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez mi-
nistra właściwego do spraw gospodarki.
2. Obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu
może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka
województwa.
3. Organ, o którym mowa w ust. 2, wydaje zezwolenie na obrót hurtowy przedsię-
biorcom posiadającym siedziby na terenie województwa.
3a. Zezwolenia, o których mowa w ust. 1 i 2, wydaje się na podstawie pisemnego
wniosku przedsiębiorcy.
3b. Wniosek o wydanie zezwolenia zawiera:
1) oznaczenie przedsiębiorcy,
2) siedzibę i adres przedsiębiorcy,
03-10-08
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansowe
    ustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSW
    ustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiały
    ustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKA
    Ustawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celne
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    ustawa o nieletnich, II rok, karne materialne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aptekaviola.keep.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org