ustawa o wychowaniu w trzezwosci z dnia 26 paz 1982,
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ©Kancelaria Sejmu s. 1/32 USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Opracowano na pod- stawie: t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298, Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 171, 1225, Nr 220, poz. 1600. Uznając życie obywateli w trzeźwości za niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra Narodu, stanowi się, co następuje: Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowią- zane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spoży- wania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciw- działania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pra- cy. 2. Organy, o których mowa w ust. 1, popierają także tworzenie i rozwój organizacji społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji, oddziały- wanie na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom, jak również zapewniają warunki sprzyjające działaniom tych organizacji. 3. Organy, o których mowa w ust. 1, współdziałają również z Kościołem Katolic- kim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie wychowa- nia w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi. Art. 2. 1. Zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpo- wiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: 1) tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu, 2) działalność wychowawczą i informacyjną, 3) ustalanie odpowiedniego poziomu i właściwej struktury produkcji napojów alkoholowych przeznaczanych do spożycia w kraju, 4) ograniczanie dostępności alkoholu, 2006-12-20 ©Kancelaria Sejmu s. 2/32 5) leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu, 6) zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwa- nie, 7) przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. 2. Zadania, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się w założeniach polityki spo- łeczno-gospodarczej w postaci Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązy- wania Problemów Alkoholowych, zatwierdzanego przez Radę Ministrów. Art. 2 1 . Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) najbliższa okolica punktu sprzedaży napojów alkoholowych - obszar mierzo- ny od granicy obiektu, zamknięty trwałą przeszkodą o charakterze faktycz- nym, taką jak krawędź jezdni, zabudowa, która ze względu na swój charakter uniemożliwia dostęp oraz kontakt wzrokowy i głosowy, mur bez przejść oraz ciek wodny bez bliskich przepraw, 2) promocja napojów alkoholowych - publiczną degustację napojów alkoholo- wych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, orga- nizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne for- my publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych, 3) reklama napojów alkoholowych - publiczne rozpowszechnianie znaków to- warowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związa- nych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napo- jów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi, 4) sponsorowanie - bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinanso- wanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organiza- cyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla upowszechniania, utrwa- lania lub podniesienia renomy nazwy, producenta lub dystrybutora, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego działalność, towar lub usługę, w zamian za informowanie o sponsorowaniu, 5) informowanie o sponsorowaniu - prezentowanie informacji zawierającej na- zwę sponsora lub jego znak towarowy w związku ze sponsorowaniem, 6) wydzielone stoisko - oddzielone od pozostałej powierzchni punktu sprzedaży, ciąg handlowy lub lada, zamknięte własną kasą fiskalną, rejestrującą prowa- dzoną sprzedaż, 7) obrót hurtowy napojami alkoholowymi - zakup napojów alkoholowych w ce- lu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwo- lenia, 8) wartość sprzedaży - kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoho- lowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzo- wego, 2006-12-20 ©Kancelaria Sejmu s. 3/32 9) sklep branżowy ze sprzedażą napojów alkoholowych - placówka, w której roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych stanowi nie mniej niż 70% wartości sprzedaży ogółu towarów w tym punkcie, 10) reintegracja - oznacza reintegrację zawodową i społeczną w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu socjalnym. Art. 3. 1. Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych jest celem działania Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwanej dalej „Agencją”. 2. Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia. 3. Do zadań Agencji należy w szczególności: 1) przygotowywanie projektu Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązy- wania Problemów Alkoholowych oraz projektu podziału środków na jego re- alizację, 2) opiniowanie i przygotowywanie projektów aktów prawnych oraz planów działań w zakresie polityki dotyczącej alkoholu i problemów alkoholowych, 3) prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej, opracowywanie eksper- tyz oraz opracowywanie i wdrażanie nowych metod profilaktyki i rozwiązy- wania problemów alkoholowych, 4) udzielanie merytorycznej pomocy samorządom, instytucjom, stowarzysze- niom i osobom fizycznym, realizującym zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, oraz zlecanie i finansowanie re- alizacji tych zadań, 5) współpraca z organami samorządu województw i pełnomocnikami, o których mowa w art. 4 ust. 3, 6) koordynacja i inicjowanie działań zwiększających skuteczność i dostępność lecznictwa odwykowego, 7) zlecanie i finansowanie zadań związanych z rozwiązywaniem problemów al- koholowych, 8) współpraca z organizacjami i instytucjami międzynarodowymi prowadzącymi działalność w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, 9) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 1 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskar- życiela publicznego. 4. Agencja jest państwową jednostką budżetową. 5. Agencją kieruje dyrektor powoływany przez ministra właściwego do spraw zdrowia, spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego. Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje dyrektora Agencji. 6. Organizację Agencji określa statut, nadany przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Art. 3a. 1. Nabór kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska pracy w Agencji jest otwarty i konkurencyjny. 2006-12-20 ©Kancelaria Sejmu s. 4/32 2. Ogłoszenie o naborze zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, o któ- rym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicz- nej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240 , poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565), oraz w miejscu powszechnie dostęp- nym w jednostce organizacyjnej, w której jest prowadzony nabór. Art. 3b. Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację pu- bliczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o naborze. Art. 3c. Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej. Art. 3d. 1. Po upływie terminu do składania dokumentów określonego w ogłoszeniu o nabo- rze niezwłocznie upowszechnia się listę kandydatów, którzy spełniają wymaga- nia formalne określone w ogłoszeniu o naborze, przez umieszczenie jej w miej- scu powszechnie dostępnym w jednostce organizacyjnej, w której jest prowadzo- ny nabór, a także przez opublikowanie jej w Biuletynie Informacji Publicznej. 2. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera imię i nazwisko kandydata oraz jego miej- sce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Art. 3e. 1. Sporządza się protokół przeprowadzonego naboru kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska pracy w Agencji. 2. Protokół zawiera w szczególności: 1) określenie stanowiska pracy, na które był prowadzony nabór, liczbę kandyda- tów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 5 najlepszych kandydatów uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań określo- nych w ogłoszeniu o naborze; 2) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru; 3) uzasadnienie dokonanego wyboru. Art. 3f. 1. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w terminie 14 dni od dnia zatrud- nienia wybranego kandydata albo zakończenia naboru, w przypadku, gdy w jego wyniku nie doszło do zatrudnienia żadnego kandydata. 2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera: 1) nazwę i adres urzędu; 2) określenie stanowiska pracy; 2006-12-20 ©Kancelaria Sejmu s. 5/32 3) imię i nazwisko wybranego kandydata oraz miejsce jego zamieszkania w ro- zumieniu przepisów Kodeksu cywilnego; 4) uzasadnienie dokonanego wyboru kandydata albo uzasadnienie niezatrudnie- nia żadnego kandydata. 3. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w Biuletynie Informacji Publicz- nej i w miejscu powszechnie dostępnym w jednostce organizacyjnej, w której był prowadzony nabór. Art. 3g. Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu 3 miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, można zatrudnić na tym samym stanowisku kolejną osobę spośród najlepszych kandydatów wymienionych w protokole tego naboru. Przepisy art. 3f stosuje się odpowiednio. Art. 4. 1. Samorząd województwa realizuje zadania, o których mowa w art. 1 i 2, w posta- ci wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoho- lowych stanowiącego część strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecz- nej. 2. Zarząd województwa odpowiada za koordynację przygotowania i realizację pro- gramu, o którym mowa w ust. 1, udziela pomocy merytorycznej instytucjom i osobom fizycznym realizującym zadania objęte tym programem oraz współ- działa z innymi organami administracji publicznej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych. 3. Program, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany przez regionalny ośrodek po- lityki społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej, lub inną jednostkę wskazaną w programie. W celu realizacji programu zarząd wojewódz- twa może powołać pełnomocnika. 4. Środki finansowe na prowadzenie działań, o których mowa w ust. 2, ujmuje się w budżecie województwa. Art. 4 1 . 1. Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują: 1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, 2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie, 3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w za- kresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkoma- nii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyj- nych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestni- 2006-12-20
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiałyustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAustawa o transporcie drogowym wersja obowiazujaca od 01.04.2009 r.(1), Ustawy przepisy prawne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaptekaviola.keep.pl
|