ustawa o żegludze śródlądowej, przepisy
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ©Kancelaria Sejmu s. 1/43 Dz.U. 2001 Nr 5 poz. 43 USTAWA z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej 1) Opracowano na pod- stawie: t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z 2007 r. Nr 123, poz. 846, Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1057, z 2009 r. Nr 98, poz. 818, z 2010 r. Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Ustawa reguluje sprawy związane z uprawianiem żeglugi na wodach śródlądo- wych uznanych za żeglowne na podstawie przepisów Prawa wodnego, zwanych dalej „śródlądowymi drogami wodnymi”. 2. Ustawa określa: 1) organy administracji żeglugi śródlądowej i ich kompetencje; 2) warunki uprawiania żeglugi; 3) zasady prowadzenia rejestru administracyjnego i wykonywania pomiaru statków; 1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspól- not Europejskich: 1) dyrektywy 76/135/EWG z dnia 20 stycznia 1976 r. w sprawie wzajemnego uznawania świadectw zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. WE L 21 z 29.01.1976), 2) dyrektywy 80/1119/EWG z dnia 17 listopada 1980 r. w sprawie sprawozdań statystycznych doty- czących przewozu rzeczy po wodnych drogach śródlądowych (Dz. Urz. WE L 339 z 15.12.1980, ze zm.), 3) dyrektywy 82/714/EWG z dnia 4 października 1982 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. WE L 301 z 28.10.1982), 4) dyrektywy 87/540/EWG z dnia 9 listopada 1987 r. w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika towarów drogą wodną w transporcie krajowym i międzynarodowym i wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji dla tego zawodu (Dz. Urz. WE L 322 z 12.11.1987), 5) dyrektywy 91/672/EWG z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie wzajemnego uznawania krajowych patentów żeglarskich uprawniających do przewozu rzeczy i osób żeglugą śródlądową (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991), 6) dyrektywy 96/35/EWG z dnia 3 czerwca 1996 r. w sprawie wyznaczania i kwalifikacji zawodo- wych doradców do spraw bezpieczeństwa w transporcie drogowym, kolejowym i żegludze śród- lądowej towarów niebezpiecznych (Dz. Urz. WE L 145 z 19.06.1996), 7) dyrektywy 96/50/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie harmonizacji warunków uzyskiwania kra- jowych patentów kapitanów łodzi do celów przewozu rzeczy towarów i pasażerów śródlądowy- mi wodnymi drogami we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 235 z 17.09.1996), 8) dyrektywy 2000/18/WE z dnia 17 kwietnia 2000 r. w sprawie minimalnych wymogów egzamina- cyjnych dla doradców do spraw bezpieczeństwa w drogowym, kolejowym i śródlądowym trans- porcie rzeczy niebezpiecznych (Dz. Urz. WE L 118 z 19.05.2000). Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie – z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej – dotyczą ogłosze- nia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – wydanie specjalne. 2010-11-22 ©Kancelaria Sejmu s. 2/43 4) wymagania bezpieczeństwa żeglugi; 5) zasady klasyfikacji i utrzymania śródlądowych dróg wodnych; 5a) zasady prowadzenia zharmonizowanego systemu usług informacji rzecznej; 6) zasady wykonywania pilotażu; 7) postępowanie w razie wypadku żeglugowego; 8) przepisy karne. 3. Przepisy ustawy stosuje się także do statków służących do przewozów między- brzegowych, zarobkowego przewozu osób lub ładunków, uprawiania sportu lub rekreacji, zarobkowego połowu ryb, wykonywania robót technicznych lub eks- ploatacji złóż kruszywa na innych wodach śródlądowych niż określone w ust. 1. Art. 2. 1. W sprawach wyposażenia statków żeglugi śródlądowej i kwalifikacji ich załóg przepisy ustawy stosuje się także na wodach morskich, z uwzględnieniem od- rębnych przepisów. 2. Granice między wodami śródlądowymi a wodami morskimi określają przepisy Prawa wodnego. Art. 3. 1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się przepisy Kodek- su cywilnego dotyczące umowy przewozu oraz przepisy Prawa przewozowego. 2. Ustawa nie narusza przepisów Prawa ochrony środowiska oraz przepisów Prawa wodnego. Art. 4. Przepisów ustawy, z wyjątkiem przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu, sy- gnalizacji i łączności oraz oznakowania dróg wodnych, nie stosuje się do statków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz statków morskich przebywających na śródlądowych drogach wodnych. Art. 5. 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) statek – urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu mechanicznego, w tym również prom, wodolot i poduszkowiec, przezna- czone lub używane na śródlądowych drogach wodnych do: a) przewozu osób lub rzeczy, b) pchania lub holowania, c) inspekcji, nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu żeglugowego lub szko- lenia, d) ratowania życia lub mienia, e) połowu ryb, f) wykonywania prac technicznych, utrzymania szlaków żeglugowych lub eksploatacji złóż kruszyw, g) uprawiania sportu lub rekreacji, 2010-11-22 ©Kancelaria Sejmu s. 3/43 h) celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych lub warsztatowych, a także jako przystanie pływające, doki lub zakłady ką- pielowe; 2) armator – właściciela statku lub osobę, która uzyskała od właściciela tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu; 3) port lub przystań – akwen i grunt oraz związaną z nimi infrastrukturę, znaj- dującą się w granicach portu lub przystani; 4) port macierzysty – port, który armator wskazał jako miejsce stałego postoju statku; 5) szlak żeglowny – pas wody przeznaczony do żeglugi; 6) głębokość tranzytowa – najmniejszą głębokość szlaku żeglownego określo- nego odcinka drogi wodnej; 7) wypadek żeglugowy – zdarzenie związane z ruchem lub postojem statku, w wyniku którego nastąpiło uszkodzenie ciała powodujące rozstrój zdrowia lub śmierć człowieka, uszkodzenie mienia znacznej wartości albo poważną awarię w rozumieniu przepisów Prawa ochrony środowiska; 8) państwo członkowskie – państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederację Szwajcarską; 9) państwo trzecie – państwo niebędące państwem członkowskim; 10) dokument bezpieczeństwa statku – wspólnotowe świadectwo zdolności że- glugowej, wspólnotowe tymczasowe świadectwo zdolności żeglugowej, świadectwo zdolności żeglugowej albo uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej; 11) dokument dopuszczający statek do żeglugi – dokument bezpieczeństwa stat- ku albo inny dokument wydany przez właściwy organ państwa członkow- skiego albo państwa trzeciego, potwierdzający dopuszczenie statku do że- glugi po wodach śródlądowych tego państwa. 2. Statkiem o napędzie mechanicznym jest statek posiadający mechaniczne urzą- dzenia napędowe, niezależnie od sposobu ich zamocowania. 3. Statkiem polskim jest statek, który stanowi własność: 1) Skarbu Państwa; 2) osoby prawnej mającej siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej; 3) obywatela polskiego zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej. Rozdział 2 Organy administracji żeglugi śródlądowej Art. 6. 1. Organami administracji żeglugi śródlądowej są: 1) minister właściwy do spraw transportu – jako naczelny organ administracji żeglugi śródlądowej; 2) dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej – jako terenowe organy admini- stracji żeglugi śródlądowej. 2010-11-22 ©Kancelaria Sejmu s. 4/43 1a. Minister właściwy do spraw transportu sprawuje nadzór nad działalnością dyrek- torów urzędów żeglugi śródlądowej w zakresie uregulowanym w niniejszej ustawie. 2. Dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej podlegają ministrowi właściwemu do spraw transportu. 3. Obsługę finansowo-księgową urzędów żeglugi śródlądowej sprawuje główny księgowy urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu. Art. 7. Dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw transportu spośród kandydatów posiadających wiedzę, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie w zakresie żeglugi śródlądowej i funkcjonowania administracji rzą- dowej. Art. 8. 1. Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu żeglugi śródlądowej. 2. Urzędy żeglugi śródlądowej tworzy i znosi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, kierując się kryteriami ekonomicznymi i intensywno- ścią ruchu żeglugowego. 3. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, teryto- rialny zakres działania dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej i siedziby urzę- dów, uwzględniając kryteria, o których mowa w ust. 2. 4. Organizację urzędu żeglugi śródlądowej określi statut nadany, w drodze zarzą- dzenia, przez ministra właściwego do spraw transportu. Art. 9. 1. Do właściwości dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej należą sprawy z za- kresu administracji rządowej związane z uprawianiem żeglugi na śródlądowych drogach wodnych w zakresie unormowanym niniejszą ustawą. 2. Do właściwości dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej należy: 1) nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi śródlądowej; 2) przeprowadzanie inspekcji statków; 3) weryfikacja ustalonej głębokości tranzytowej na szlaku żeglownym; 4) kontrola przestrzegania przepisów dotyczących żeglugi na śródlądowych drogach wodnych, w portach, przystaniach i zimowiskach; 5) kontrola stanu oznakowania szlaku żeglownego, śluz, pochylni, mostów, urządzeń nad wodami i wejść do portów; 6) przeprowadzanie postępowania w sprawach wypadków żeglugowych; 7) kontrola dokumentów przewozowych i zgodności przewożonego przez sta- tek ładunku z tymi dokumentami; 8) kontrola obcych statków w zakresie zgodności wykonywanych przewozów z postanowieniami umów międzynarodowych oraz pozwoleń na te przewo- zy; 9) współdziałanie z innymi organami w zakresie bezpieczeństwa żeglugi, ochrony środowiska, ochrony portów lub przystani, w tym wykonywania 2010-11-22 ©Kancelaria Sejmu s. 5/43 zadań obronnych i zadań o charakterze niemilitarnym, w szczególności za- pobiegania aktom terroru i likwidacji ich skutków; 10) kontrola dokumentów armatorów dotyczących Funduszu Żeglugi Śródlądo- wej i Funduszu Rezerwowego. 2a. Do właściwości dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej, określonych w prze- pisach wydanych na podstawie ust. 2b, należy także przeprowadzanie: 1) pomiaru statku; 2) inspekcji technicznej statku. 2b. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, dyrek- torów urzędów żeglugi śródlądowej właściwych do przeprowadzania pomiaru statku i inspekcji technicznej statku, kierując się kryteriami ekonomicznymi i in- tensywnością ruchu żeglugowego. 2c. Dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej, o których mowa w ust. 2a, działają jako organ inspekcyjny. 3. Szczegółowy zakres działania dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej określa sta- tut, o którym mowa w art. 8 ust. 4. Art. 10. 1. Zadania, o których mowa w art. 9 ust. 2 pkt 2–8 i 10, wykonują uprawnieni do inspekcji pracownicy urzędów żeglugi śródlądowej, zwani dalej „inspektorami”. 2. Inspektor ma prawo wejścia i przebywania na statku, na budowli wodnej służącej żegludze, w porcie, przystani i zimowisku, a także podpływania i cumowania statku inspekcyjnego do tych obiektów. 3. Inspekcję przeprowadza się w miarę możliwości bez uszczerbku dla eksploatacji statku. 4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, katego- rie pracowników uprawnionych do wykonywania zadań inspekcyjnych, mając na względzie w szczególności charakter tych zadań. 5. W czasie wykonywania zadań służbowych inspektor ma prawo do: 1) kontrolowania, czy statek jest uprawniony do działalności, jaką uprawia, i czy żegluga wykonywana jest zgodnie z przepisami prawa i umowami mię- dzynarodowymi; 2) kontroli dokumentów dotyczących statku i załogi oraz przewozowych; 3) żądania wyjaśnień i podejmowania wszelkich czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli na pokładzie, w ładowniach i innych pomieszcze- niach statku; 4) dokonywania wpisów dotyczących przeprowadzonej kontroli w dzienniku pokładowym statku; 5) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia w żegludze śródlądowej. 6. Kierownik statku lub inna osoba odpowiedzialna za statek są obowiązani stoso- wać się do doraźnych zaleceń w zakresie bezpieczeństwa żeglugi wydanych przez inspektora. Art. 10a. 1. Zadania organu inspekcyjnego, o którym mowa w art. 9 ust. 2a, wykonuje powo- ływana i odwoływana przez ten organ techniczna komisja inspekcyjna, zwana dalej „komisją inspekcyjną”. 2010-11-22
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiałyustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAvademekum 3tom wlasnosc intelektualna i przemyslowa, PEDAGOGIKA- (lic.)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plangela90.opx.pl
|