Vademecum maturalne MACMILLAN, filopolo
[ Pobierz całość w formacie PDF ] vademecum maturalne VADEMECUM MATURALNE TYPY ZADAŃ, KRYTERIA OCENIANIA I ZASADY PUNKTACJI NOWEJ MATURY USTNEJ Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO Szanowni Państwo Już tylko 9 miesięcy dzieli nas od egzaminu maturalnego z języka angielskiego w nowej formule. Jak wiadomo, istotnym zmianom od wiosny 2012 r. ulegnie część ustna egzaminu (rekonstrukcja części pisemnej planowana jest na wiosnę 2015 r.). Na zapoznanie się ze zmianami pozostało bardzo niewiele czasu, zwłaszcza że jak dotąd (czyli do początku sierpnia 2011 r., gdy kończymy prace redakcyjne nad „Vademecum”) nie zostały przeprowadzone ogólnopolskie szkolenia dla przyszłych egzaminatorów. Z licznych rozmów i spotkań z nauczycielami w całym kraju w ostatnich miesiącach wynika jednoznacznie, że czekają Państwo z wielką niecierpliwością na wszelkie wiarygodne, rzeczowe informacje i szczegóły, zwłaszcza dotyczące zasad i kryteriów oceniania. Szczególnie pilnie potrzebują Państwo „przetłumaczenia” zapisów znanego od wielu już miesięcy „Informatora o egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego od roku szkolnego 2011/2012” na rzeczywistość codziennej pracy w klasie, w tym zwłaszcza ukierunkowania wysiłków uczniów i przekazywania im przydatnych informacji zwrotnych na temat jakości ich wypowiedzi ustnych. Mówiąc wprost, i dla ucznia, i dla nauczyciela, najciekawsze jest zawsze to, ile punktów na nowej maturze ustnej przyznano by odpowiedzi X lub Y i dlaczego. Odpowiedzią na tę pilną potrzebę informacji jest tegoroczny sierpniowy cykl szko- leń metodycznych oraz towarzyszące mu materiały informacyjne, przygotowane przez wydawnictwo Macmillan Education. Hasło przewodnie tego cyklu – Exam rescue: practice & evaluation – mówi samo za siebie. Chcemy wyjść naprzeciw Państwa oczekiwaniom i, na tyle, na ile pozwoli ograniczony czas naszych sesji i objętość niniejszego „Vademecum”, przyjrzeć się wspólnie „od kuchni” logice kryteriów oceniania. Co być może jeszcze waż- niejsze, chcemy dać Państwu okazję praktycznego sprawdzenia, na ile jasne są poszcze- gólne kryteria, dzięki specjalnie przygotowanym próbkom wypowiedzi ustnych, które będą Państwo mieli okazję sami ocenić podczas naszych sesji metodycznych. Mamy nadzieję, że informacje zawarte w „Vademecum” okażą się dla Państwa swego rodzaju kołem ratunkowym tuż przed początkiem roku szkolnego, gdy trzeba przecież podejmować bardzo ważne decyzje o doborze treści nauczania i planować pracę z uczniami na najbliższe, kluczowe dla nich miesiące. Gorąco zachęcamy Państwa jednocześnie do wzięcia udziału w pełnowymiarowych szkoleniach dla egzaminatorów, które zostaną przeprowadzone przez okręgowe komisje egzaminacyjne, a także do uważnej lektury „Informatora o egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego od roku szkolnego 2011/2012” (Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010), który stanowi podstawę i rozszerzenie wszystkich materiałów i informacji zawartych w „Vademecum”. NA KOLEJNYCH STRONACH DOWIEDZĄ SIĘ PAŃSTWO: • jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny BLOK A str. 3 • jak oceniać przykładowe wypowiedzi kandydatów BLOK B str. 7 • jak pomóc uczniom w procesie przygotowania do egzaminu BLOK C str. 12 Wyciąg z najważniejszych informacji o nowej maturze ustnej, zawartych w „Informatorze” publikujemy w specjalnym dodatku BLOK D str. 18 W ostatniej części „Vademecum” znajdą Państwo 5 przykładowych zestawów egzaminacyjnych w wersji dla egzaminującego i oddzielne karty dla zdających ZESTAWY str. 22 Pełny klucz odpowiedzi do ćwiczeń w Bloku A i B publikujemy na stronie internetowej www.macmillan.pl w sekcji szkolenia/materiały konferencyjne. 2 BLOK A: Jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny BLOK A: JAK INTERPRETOWAĆ NOWE ZASADY EGZAMINU I KRYTERIA OCENY NOWA MATURA Z ZEGARKIEM W RĘKU Ćwiczenie 1. Uzupełnij informacje poniżej, dobierając odpowiednie liczby spośród podanych w ramce. 1 Całkowita liczba zadań do wykonania przez zdającego to _____ 2 Na Rozmowę wstępną przewidziano około _____ min. 3 Czas na wykonanie Zadania 1. to maksymalnie _____ min. 4 Czas na wykonanie Zadania 2. to maksymalnie _____ min. 5 Czas na wykonanie Zadania 3. to maksymalnie _____ min. 6 Zdający ma ok. ______ min. na zapoznanie się z poleceniem do Zadania 1. 7 Zdający ma ok. ______ min. na zapoznanie się z poleceniem i materiałem stymulującym do Zadania 3. 3 5 3 ½ 4 2 1 ½ DO POMYŚLENIA: • Na co wskazuje rosnąca ilość czasu między Zadaniem 1., 2., a 3.? • Czy czas przewidziany na przygotowanie to mało czy dużo dla przeciętnego maturzysty? więcej informacji: BLOK D, Tabela 1. str. 18 JAKOŚĆ JĘZYKOWA WYPOWIEDZI Ćwiczenie 2. Uzupełnij informacje lub wybierz poprawną odpowiedź. KOMENTARZ/ NOTATKI 1. Wypowiedzi zdających oceniane są według ____ zasadniczych kryteriów. 2. Punkty za „Umiejętności językowe” przyznawane są: [a] osobno za każde zadanie [b] łącznie za cały egzamin ustny. 3. Maksymalna liczba punktów w kryterium „Umiejętności językowe” to _____ . 4. W ocenie umiejętności językowych bierze się pod uwagę ____ różne aspekty. 5. Wszystkim parametrom „Umiejętności językowych” odpowiada taka sama liczba punktów. Prawda/ Fałsz DO POMYŚLENIA: • Czy w nowej formule matury ustnej jakość językowa wypowiedzi kandydatów liczy się bardziej czy mniej niż dotychczas? • Z czego wynika ta różnica? więcej informacji: BLOK D, Tabela 6. str. 20 © Macmillan Polska 2011 3 vademecum maturalne BLOK A: Jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny ZAWARTOŚĆ TREŚCIOWA WYPOWIEDZI Ćwiczenie 3. Uzupełnij informacje lub wybierz poprawną odpowiedź. KOMENTARZ/ NOTATKI 1. Oceniając „Sprawność komunikacyjną” bierze się pod uwagę stopnień / poziom wykonania ___ kluczowych elementów w każdym zadaniu. [a] 3 [b] 4 [c] 3 lub 4 2. „Sprawności komunikacyjnej” nie ocenia się w „Rozmowie wstępnej”. Prawda/ Fałsz 3. Maksymalna liczba punktów do uzyskania za „Sprawność komunikacyjną” to _____, po ____ pkt za każde Zadanie od 1. do 3. 4. Aby uzyskać maksymalną liczbę punktów za „Sprawność komunikacyjną”, uczeń musi ___________ się do wszystkich kluczowych elementów oraz ___________ wszystkie kluczowe elementy. 5. Uczeń, który „odniesie się” do wszystkich kluczowych elementów danego zadania, „nie rozwijając” żadnego z nich, może uzyskać maksymalnie ____ pkt za „Sprawność komunikacyjną”. DO POMYŚLENIA: • Co zdający ma zrobić, by jej/jego wypowiedź uznano za „rozwiniętą”? Czy ma po prostu mówić więcej? więcej informacji: BLOK D, Tabele 2. i 4. str. 19 TREŚĆ POD LUPĄ Ćwiczenie 4. Wybierz dowolny zestaw egzaminacyjny. Dla każdego z Zadań 1 – 3 określ cztery kluczowe elementy, które powinny zostać zrealizowane. ZADANIE EGZAMINACYJNE 1 ZADANIE EGZAMINACYJNE 2 ZADANIE EGZAMINACYJNE 3 Element 1 Element 2 Element 3 Element 4 DO POMYŚLENIA: • Dlaczego w tabeli powyżej w ogóle nie wpisano „Rozmowy wstępnej”? Czy kandydat może w niej mówić nie na temat? więcej informacji: BLOK D, Tabela 3. str. 19 4 BLOK A: Jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny EGZAMINACYJNY SAVOIR-VIVRE Ćwiczenie 5. Które z podanych poniżej zachowań są zgodne, a które niezgodne z wytycznymi „Informa- tora”? Podaj krótkie uzasadnienie. OPIS ZACHOWANIA ZGODNE/ NIEZGODNE Z WYTYCZNYMI UZASADNIENIE 1. Zdający prosi egzaminującego o powtórzenie pytania. Z/ NZ 2. Zdający prosi o uproszczenie pytania egzaminującego za każdym razem, gdy czegoś nie rozumie. Z/ NZ 3. Zdający powinien dostosować wypowiedzi ze skryptu do możliwości zdającego Z/ NZ 4. Zdający używa od czasu do czasu wyrazu w języku polskim. Z/ NZ 5. Zdający odpowiada jednym wyrazem typu Yes / No . Z/ NZ 6. Zdający rezygnuje po pierwszym zadaniu z wykonywania pozostałych. Z/ NZ DO POMYŚLENIA: • Aby uzyskać minimum niezbędne do zaliczenia egzaminu ustnego (a jest to nadal 30% ogółu punktów), należy w pełni prawidłowo wykonać [a] co najmniej 1 zadanie [b] co najmniej 2 zadania [c] wszystkie zadania od 1. do 3. • Czy należy zachęcać zdających do korzystania z pomocy egzaminującego? więcej informacji: BLOK D, Tabele 2. i 7. str. 19 i 21 ROLA EGZAMINUJĄCEGO Ćwiczenie 6. Zapoznaj się z przykładowym zadaniem egzaminacyjnym poniżej i z zapisem jego wykonania. Sprawdź: • ile kluczowych elementów realizuje zdający (Z)? • czy i ewentualnie w jaki sposób egzaminujący (E) pomaga zdającemu (Z) w realizacji zadania? Zadanie 1. = 3 min. Gościsz u siebie znajomą / znajomego ze Szkocji. Wspólnie wybieracie się na kilka dni do Zakopanego. On / Ona wolałaby pojechać pociągiem, Ty jednak namawiasz go / ją na podróż samochodem. Poniżej podane są 4 kwestie, które musisz omówić w rozmowie z egzaminującym. Dodatkowe uwagi dla egzaminującego Jest Pan / Pani znajomym / znajomą zdającego. Podczas pobytu w Polsce planuje Pan / Pani wspólną wycieczkę do Zakopanego. Zdający proponuje podróż samochodem, jednak Pan / Pani woli jechać pociągiem. Proszę uzgodnić ze zdającym, jakim środkiem transportu będzie najlepiej dotrzeć na miejsce. Pan / Pani rozpoczyna rozmowę. W zależności od tego, jak potoczy się rozmowa, proszę włączyć do rozmowy wszystkie / wybrane punkty. • Proszę poprosić zdającego o dokładniejsze objaśnienie jakiejś kwestii. • Proszę grzecznie nie zgodzić się ze zdającym, tak aby musiał podać kolejne argumenty lub zaproponować inne rozwiązanie. • Źle znosi Pan / Pani jazdę samochodem na dłuższej trasie. • Proszę zapytać zdającego, czy planuje postój na trasie, np. zatrzymanie się na obiad. • Proszę wyrazić obawę o warunki panujące na drodze, np. korki uliczne. Komfort Koszty Niezależność Twoje doświadczenia z podróży koleją Rozmowę rozpoczyna egzaminujący . © Macmillan Polska 2011 5 vademecum maturalne BLOK A: Jak interpretować nowe zasady egzaminu i kryteria oceny DIALOG – ZAPIS WYKONANIA ZADANIA EGZAMINACYJNEGO E: I’m really excited about this trip to the mountains, you know. Z: Me too! And you know what? I got my driving licence two months ago and my Dad’s agreed to lend us his new Toyota. It’s going to be a great trip. E: That would be great, but I get terribly sick in the car. Can we go by train instead? Z: Don’t worry, we can stop as much as you like, and you can always take a pill before we go. And Dad’s car is much more comfortable than Polish trains, you know, leather seats, air conditioning, all that. E: Are you planning a longer stopover? Z: That’s what I mean: we’re totally free in the car. So, I’m thinking of taking you somewhere nice on the way, but it’s a surprise. I can only tell you we’d never get there if we went by train. E: Isn’t it going to be too expensive? Z: No, it’s a diesel, and it’s really economical. Oh, and if we decide to leave at 7am, we’ll leave at 7am. When we went by train in the past, 7am meant something like 7.30, and when the train fi nally arrived it was always so crowded. I don’t think I’ll ever use the train again. E: Seems like you know a lot about travelling in this country. Z: I do, believe me. DO POMYŚLENIA: • Na jaki rodzaj pomocy ze strony egzaminującego może liczyć zdający bez utraty punktów? Czy zdający może „bezkarnie” prosić egzaminującego o powtórzenie wypowiedzi? więcej informacji: BLOK D, Tabela 5. str. 19 NOTATKI 6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startvademecum gimnazjalisty - fizyka i astronomia [2009], Gimnazjum, Fizyka w GimnazjumVademecum maturzysty - Geografia, Geografiavademecum, Technik górnictwa podziemnego, Górnictwovademecum gimnazjalisty - język polski, nauka, gimnazjumvademecum 2012 08 03, Prawo medyczne, Medycznevademecum skauta(1), Gitara-Nauka -(haslo-gitara), tabyvademecum gimnazjalisty - matematyka - OPERON - fragment, nauka; szkoła; edukacja; kształcenie, MatematykaVademecum Trenera MATRIK, NLP, 2014-07-10 Treneruniwersytet donalda trumpa. przedsiębiorczość helion, ebookiurzadzenia zewnetrzne, INSTRUKCJE OBSŁUGI, pavilion dv6000
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmarja35.pev.pl
|