Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa o radzie ministrow

ustawa o radzie ministrow, [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dz.U.03.24.199
2003.07.11
zm. Dz.U.03.80.717
art. 77
2005.01.01
zm. Dz.U.04.273.2703
art. 29
2005.02.05
zm. Dz.U.04.238.2390
art. 33
2006.01.01
zm. Dz.U.05.249.2104
art. 220
2006.03.07
zm. Dz.U.05.169.1414
art. 22
2006.04.01
zm. Dz.U.06.45.319
art. 4
2006.10.27
zm. Dz.U.06.170.1217
art. 46
USTAWA
z dnia 8 sierpnia 1996 r.
o Radzie Ministrów
(tekst jednolity)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Rada Ministrów (Rząd) działa kolegialnie.
Art. 2.
1. Rada Ministrów, wykonując ustanowione dla niej w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i
ustawach zadania i kompetencje, rozpatruje sprawy i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach.
2. Rada Ministrów moŜe równieŜ rozstrzygać poszczególne sprawy w drodze korespondencyjnego
uzgodnienia stanowisk (drogą obiegową).
3. Organizację i tryb swojej pracy Rada Ministrów określa w regulaminie.
Art. 3.
Przepisy ustawy dotyczące ministrów stosuje się równieŜ do osób, o których mowa w art. 147
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 2
Członkowie Rady Ministrów
Art. 4.
(skreślony).
Art. 5.
W celu wykonania zadań i kompetencji określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i
ustawach, Prezes Rady Ministrów moŜe w szczególności:
1) wyznaczyć ministrowi zakres spraw, w których minister ten działa z upowaŜnienia Prezesa Rady
Ministrów;
2) Ŝądać informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych lub dotyczących poszczególnej sprawy albo
rodzaju spraw od ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody oraz od pracowników
urzędów organów administracji rządowej po zawiadomieniu właściwego ministra, kierownika urzędu
centralnego lub wojewody;
3) zarządzić przeprowadzenie korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk członków Rady Ministrów;
4) zwoływać, brać udział i przewodniczyć posiedzeniom organów pomocniczych Rady Ministrów lub
Prezesa Rady Ministrów, bez względu na ich skład i zakres działania;
5) zwoływać posiedzenia, z udziałem właściwych ministrów, kierowników urzędów centralnych lub
wojewodów i im przewodniczyć;
6) przekazać, z urzędu lub na wniosek właściwego organu albo na wniosek strony, sprawę naleŜącą do
właściwości więcej niŜ jednego ministra lub kierownika centralnego urzędu do załatwienia
wskazanemu przez siebie ministrowi, zawiadamiając o tym wszystkie inne właściwe organy oraz
strony;
7) rozstrzygać o zakresie działania ministrów w razie sporu kompetencyjnego między ministrami.
orzeczenia sądów
Art. 6.
1. W razie nieobecności Prezesa Rady Ministrów lub w innym wypadku czasowej niemoŜności
wykonywania przez niego obowiązków w Radzie Ministrów, pracami Rady Ministrów kieruje wiceprezes
Rady Ministrów wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów lub jeden z ministrów, jeŜeli wiceprezes Rady
Ministrów nie został powołany.
2. Wiceprezes Rady Ministrów wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, zadania i kompetencje
w zakresie powierzonym przez Prezesa Rady Ministrów.
3. (skreślony).
Art. 7.
1. Członek Rady Ministrów uczestniczy, na zasadach określonych w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, w ustalaniu polityki państwa, ponosząc za treść i za realizację działań Rządu
odpowiedzialność w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Członek Rady Ministrów jest obowiązany do inicjowania i opracowywania, w zakresie swojego
działania, polityki Rządu, przedkładania inicjatyw i odpowiednich projektów aktów normatywnych na
posiedzenia Rady Ministrów.
3. Członek Rady Ministrów realizuje politykę ustaloną przez Radę Ministrów.
4. Członek Rady Ministrów, realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrów, w szczególności:
1) współdziała z innymi członkami Rady Ministrów;
2) nadzoruje działalność terenowych organów administracji rządowej;
3) współdziała z samorządem terytorialnym, organizacjami społecznymi i przedstawicielstwami
środowisk zawodowych i twórczych;
4) występuje do Prezesa Rady Ministrów o powołanie zespołów międzyresortowych do wykonywania
zadań wykraczających poza zakres jego działania;
5) po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministrów powołuje rady i zespoły, jako organy pomocnicze w
sprawach naleŜących do zakresu jego działania.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
akty wykonawcze z dzienników resortowych
Art. 8.
Członek Rady Ministrów reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z
ustaleniami przyjętymi przez Radę Ministrów.
Art. 9.
1. Członek Rady Ministrów, upowaŜniony przez Radę Ministrów, reprezentuje Rząd przed
Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach rozpatrywanych z inicjatywy Rady Ministrów. W takim
wypadku minister składa, po porozumieniu się z Prezesem Rady Ministrów, wszelkie oświadczenia w
imieniu Rządu.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do reprezentowania Rządu w innych sprawach
rozpatrywanych przez Sejm. W takim wypadku upowaŜnienia do reprezentowania Rządu moŜe, w
uzasadnionych wypadkach, udzielić ministrowi Prezes Rady Ministrów.
3. Prezes Rady Ministrów moŜe, na wniosek ministra:
1) udzielić upowaŜnienia do reprezentowania Rządu przed Sejmem sekretarzowi stanu lub
podsekretarzowi stanu w danym ministerstwie, pełnomocnikowi Rządu lub kierownikowi urzędu
centralnego;
2) udzielić upowaŜnienia do reprezentowania Rządu w Sejmie, poza posiedzeniem plenarnym, innej
osobie czynnej w danym dziale administracji rządowej.
4. Zasady określone w ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do wszystkich innych sytuacji wymagających
upowaŜnienia do reprezentowania Rządu przed innymi organami państwowymi, w szczególności przed
Senatem Rzeczypospolitej Polskiej i Trybunałem Konstytucyjnym.
5. Zasady i tryb udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie regulują odrębne
przepisy.
Art. 10.
1. Rada Ministrów moŜe ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw, których
przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe.
2. Pełnomocnikiem Rządu moŜe być sekretarz stanu lub podsekretarz stanu, a w szczególnie
uzasadnionych wypadkach, w zakresie zadań o zasięgu regionalnym - wojewoda.
3. Pełnomocnika Rządu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zakres udzielonych pełnomocnikowi
upowaŜnień, sposób sprawowania nadzoru nad jego działalnością oraz sposób zapewnienia
pełnomocnikowi obsługi merytorycznej, organizacyjno-prawnej, technicznej i kancelaryjno-biurowej.
5. W celu sfinansowania działalności ustanowionego pełnomocnika Rządu, Prezes Rady Ministrów
moŜe, w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia planowanych dochodów i wydatków
budŜetowych między częściami budŜetu państwa, z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych,
wynikającego z ustawy budŜetowej.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
Rozdział 3
Organy wewn
ę
trzne Rady Ministrów
Art. 11.
(skreślony).
Art. 12.
1. Prezes Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady Ministrów,
moŜe, w drodze zarządzenia, tworzyć organy pomocnicze Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, a
w szczególności:
1) stały komitet lub komitety Rady Ministrów w celu inicjowania, przygotowania i uzgadniania
rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w sprawach naleŜących do
zadań i kompetencji tych organów;
2) komitety do rozpatrywania określonych kategorii spraw lub określonej sprawy;
3) rady i zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach naleŜących do zadań i kompetencji Rady
Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów.
2. Prezes Rady Ministrów, tworząc organy pomocnicze, o których mowa w ust. 1, określi ich nazwę,
skład, zakres działania oraz tryb postępowania.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
Art. 12a.
Rada Ministrów moŜe, w drodze rozporządzenia, tworzyć komisje do opracowania
projektów kodyfikacji określonych dziedzin prawa, uwzględniając dorobek nauki i doświadczenia praktyki.
Rada Ministrów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania komisji oraz jej skład i tryb
postępowania.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
Art. 13.
1. Rada Ministrów w uzgodnieniu z zainteresowaną instytucją lub środowiskiem społecznym
moŜe powoływać, w drodze rozporządzenia, komisje wspólne, składające się z przedstawicieli Rządu oraz
tej instytucji lub środowiska. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania
komisji wspólnej oraz jej skład i tryb postępowania.
2. Celem komisji, o których mowa w ust. 1, jest wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawach
waŜnych dla polityki Rządu oraz interesów reprezentowanej w komisji instytucji lub środowiska.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
Art. 14.
1. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rada Legislacyjna.
2. Prezes Rady Ministrów powołuje członków Rady Legislacyjnej.
3. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zadania oraz szczegółowe zasady i tryb
funkcjonowania Rady Legislacyjnej.
4. Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii Rady Legislacyjnej ustala, w drodze rozporządzenia:
1) zasady techniki prawodawczej;
2) zasady rejestrowania normatywnych aktów prawnych wydawanych przez organy administracji
rządowej oraz zasady ogłaszania tych aktów, chyba Ŝe zostały one uregulowane w przepisach
odrębnych.
5. Prezes Rady Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, określi w
szczególności elementy metodyki przygotowania i sposób redagowania projektów ustaw i rozporządzeń
oraz innych normatywnych aktów prawnych, a takŜe warunki, jakim powinny odpowiadać uzasadnienia
projektów normatywnych aktów prawnych, jak równieŜ reguły przeprowadzania zmian w systemie prawa.
Stosowanie zasad techniki prawodawczej powinno zapewnić w szczególności spójność i kompletność
systemu prawa oraz przejrzystość tekstów normatywnych aktów prawnych, z uwzględnieniem dorobku
nauki i doświadczeń praktyki.
6. Prezes Rady Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, określi
normatywne akty prawne podlegające rejestracji, organ prowadzący rejestr oraz sposób jego
prowadzenia, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświadczeń praktyki.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
projekty ustaw
Art. 14a.
Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rządowe Centrum Legislacji jako państwowa
jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrów.
Art. 14b.
Rządowe Centrum Legislacji, zwane dalej "Centrum", zapewnia koordynację działalności
legislacyjnej Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i innych organów administracji rządowej.
Art. 14c.
Centrum zapewnia obsługę prawną Rady Ministrów, a w szczególności:
1) opracowuje stanowiska prawno-legislacyjne do rządowych projektów aktów prawnych;
2) koordynuje przebieg uzgodnień rządowych projektów aktów prawnych, w tym sporządzania ocen
skutków społeczno-gospodarczych projektowanych regulacji;
3) opracowuje pod względem legislacyjnym rządowe projekty aktów prawnych skierowane do
rozpatrzenia przez Radę Ministrów, w tym poprzez ich ocenę pod względem prawnym i redakcyjnym
przez Komisję Prawniczą prowadzoną przez Centrum;
4) opracowuje rządowe projekty aktów prawnych w zakresie ustalonym przez Prezesa Rady Ministrów;
5) redaguje Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej
Polskiej "Monitor Polski";
6) współdziała z Komitetem Integracji Europejskiej w sprawie harmonizacji prawa polskiego z
wymogami prawa Wspólnot Europejskich;
7) współdziała z Radą Legislacyjną w zakresie opiniowania rządowych projektów aktów normatywnych
pod względem ich zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej oraz spójności z systemem
prawa;
8) kontroluje wydawanie przez organy administracji rządowej przepisów wykonawczych do ustaw;
9) wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach lub wskazane przez Prezesa Rady
Ministrów.
Art. 14d.
(1)
Centrum współdziała z jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 8
października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390) oraz innymi jednostkami
organizacyjnymi prowadzącymi działalność związaną z zadaniami Centrum.
Art. 14e.
1. Centrum kieruje Prezes Centrum przy pomocy wiceprezesów Centrum oraz dyrektorów
komórek organizacyjnych Centrum.
2.
(2)
Prezesa Centrum powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób naleŜących do państwowego
zasobu kadrowego. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa Centrum.
3. Prezes Centrum wykonuje czynności ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Centrum
oraz inne czynności przewidziane w obowiązujących ustawach dla kierownika urzędu.
4.
(3)
Wiceprezesów Centrum powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób naleŜących do
państwowego zasobu kadrowego, na wniosek Prezesa Centrum. Prezes Rady Ministrów odwołuje
Wiceprezesów Centrum.
Art. 14f.
1.
(4)
(uchylony).
2. (skreślony).
Art. 14g.
1. Wymagania kwalifikacyjne dotyczące legislatorów określają odrębne przepisy.
2. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zasady wynagradzania oraz wymagania
kwalifikacyjne pracowników Centrum, z uwzględnieniem ust. 1.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
Art. 14h.
1. Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach o
finansach publicznych dla jednostek budŜetowych.
2. Prezes Centrum dysponuje środkami budŜetu państwa przeznaczonymi na finansowanie Centrum.
Art. 14i.
1. Prezes Rady Ministrów, w drodze zarządzenia, nadaje Centrum statut, w którym określa
jego organizację wewnętrzną.
2. Prezes Centrum nadaje Centrum regulamin organizacyjny, który określa zakres zadań i tryb pracy
jego komórek organizacyjnych.
3. Prezes Centrum moŜe tworzyć i znosić stałe lub doraźne komisje oraz rady i zespoły opiniodawcze
lub doradcze w sprawach naleŜących do zakresu działania Centrum, określając ich nazwę, cel
utworzenia, zakres zadań, skład i tryb pracy.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
Art. 14j.
(5)
(uchylony).
Art. 14k.
(6)
(uchylony).
Art. 14l.
(7)
(uchylony).
Art. 14m.
(8)
(uchylony).
Art. 14n.
(9)
(uchylony).
Art. 14o.
(10)
(uchylony).
Art. 15.
1. W celu sfinansowania działalności organów pomocniczych, komisji i komisji wspólnych, o
których mowa w art. 12, 12a i 13, Prezes Rady Ministrów moŜe, w drodze rozporządzenia, dokonywać
przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budŜetowych między częściami budŜetu państwa, z
zachowaniem przeznaczenia środków publicznych, wynikającego z ustawy budŜetowej.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób finansowania i obsługi organów
pomocniczych, komisji i komisji wspólnych, o których mowa w art. 12, 12a i 13.
akty wykonawcze z Dz.U. i M.P.
tezy z piśmiennictwa
Art. 16.
(skreślony).
Rozdział 4
Posiedzenia Rady Ministrów
Art. 17.
Prezes Rady Ministrów zwołuje posiedzenia Rady Ministrów, ustala ich porządek i im
przewodniczy.
Art. 18.
1. Posiedzenie Rady Ministrów przygotowuje i obsługuje sekretarz Rady Ministrów, do
którego naleŜą równieŜ sprawy związane z:
1) przyjmowaniem od wnioskodawców oraz przekazywaniem członkom Rady Ministrów projektów
dokumentów rządowych;
2) opracowywaniem protokołu ustaleń przyjętych przez Radę Ministrów;
3) przygotowywaniem dokumentów rozpatrywanych przez Radę Ministrów oraz przedkładanych do
podpisu Prezesowi Rady Ministrów;
4) koordynowaniem działalności legislacyjnej Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
2. Sekretarz Rady Ministrów uczestniczy w rozpatrywaniu spraw przez Radę Ministrów.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansowe
    ustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSW
    ustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiały
    ustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKA
    Ustawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celne
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    Ustawa o księgach wieczystych i hipotece, ☟ → Dokumenty, akty prawne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rolas.keep.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org