ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, USTAWY,KODEKSY
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ©Kancelaria Sejmu s. 1/7 USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych Opracowano na pod- stawie: Dz.U. z 1991 r. Nr 55, poz. 236, z 1997 r. Nr 82, poz. 518, Nr 88, poz. 554, z 1999 r. Nr 72, poz. 802, z 2000 r. Nr 107, poz. 1127, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Spór zbiorowy pracowników z pracodawcą lub pracodawcami może dotyczyć wa- runków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związ- kach zawodowych. Art. 2. 1. Prawa i interesy zbiorowe pracowników wskazane w art. 1 są reprezentowane przez związki zawodowe. 2. Prawa i interesy pracodawców w sporach zbiorowych mogą być reprezentowane przez właściwe organizacje pracodawców. Art. 3. 1. W zakładzie pracy, w którym działa więcej niż jedna organizacja związkowa, każda z nich może reprezentować w sporze zbiorowym interesy stanowiące przedmiot tego sporu. 2. Jeżeli działające w zakładzie pracy organizacje związkowe tak postanowią, w sporze zbiorowym występuje wspólna reprezentacja związkowa. 3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do reprezentacji interesów zbiorowych w sporach wielozakładowych. 4. W imieniu pracowników zakładu pracy, w którym nie działa związek zawodowy, spór zbiorowy może prowadzić organizacja związkowa, do której pracownicy zwrócili się o reprezentowanie ich interesów zbiorowych. Art. 4. 1. Nie jest dopuszczalne prowadzenie sporu zbiorowego w celu poparcia indywidu- alnych żądań pracowniczych, jeżeli ich rozstrzygnięcie jest możliwe w postępo- waniu przed organem rozstrzygającym spory o roszczenia pracowników. 2006-07-05 ©Kancelaria Sejmu s. 2/7 2. Jeżeli spór dotyczy treści układu zbiorowego pracy lub innego porozumienia, którego stroną jest organizacja związkowa, wszczęcie i prowadzenie sporu o zmianę układu lub porozumienia może nastąpić nie wcześniej niż z dniem ich wypowiedzenia. Art. 5. Pracodawcą w rozumieniu ustawy jest podmiot, o którym mowa w art. 3 Kodeksu pracy. Art. 6. Przepisy ustawy, w których jest mowa o pracownikach, mają odpowiednie zastoso- wanie do osób, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. Nr 55, poz. 234). Rozdział 2 Rokowania Art. 7. 1. Spór zbiorowy istnieje od dnia wystąpienia przez podmiot reprezentujący intere- sy pracownicze do pracodawcy z żądaniami w sprawach wskazanych w art. 1, jeżeli pracodawca nie uwzględnił wszystkich żądań w terminie określonym w wystąpieniu, nie krótszym niż 3 dni. 2. W zgłoszeniu sporu określa się przedmiot żądań objętych sporem. Podmiot zgła- szający spór może uprzedzić, że w razie nieuwzględnienia wysuniętych żądań zostanie ogłoszony strajk. Dzień zapowiedzianego strajku nie może przypadać przed upływem 14 dni od dnia zgłoszenia sporu. Art. 8. Pracodawca podejmuje niezwłocznie rokowania w celu rozwiązania sporu w drodze porozumienia, zawiadamiając równocześnie o powstaniu sporu właściwego okręgo- wego inspektora pracy. Art. 9. Rokowania kończą się podpisaniem przez strony porozumienia, a w razie nieosią- gnięcia porozumienia - sporządzeniem protokołu rozbieżności ze wskazaniem sta- nowisk stron. Rozdział 3 Mediacja i arbitraż Art. 10. Jeżeli strona, która wszczęła spór, podtrzymuje zgłoszone żądania, spór ten prowa- dzony jest przez strony z udziałem osoby dającej gwarancję bezstronności, zwanej dalej mediatorem. 2006-07-05 ©Kancelaria Sejmu s. 3/7 Art. 11. 1. Mediatora ustalają wspólnie strony sporu zbiorowego. Mediatorem może być osoba z listy ustalonej przez ministra właściwego do spraw pracy w uzgodnieniu z organizacjami związkowymi oraz organizacjami pracodawców reprezentatyw- nymi, w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecz- nego (Dz.U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm. 1) ). 2. Jeżeli strony sporu zbiorowego nie porozumieją się w ciągu 5 dni w sprawie wyboru mediatora, dalsze postępowanie jest prowadzone z udziałem mediatora wskazanego, na wniosek jednej ze stron, przez ministra właściwego do spraw pracy z listy, o której mowa w ust. 1. 3. Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, warunki wynagradzania mediatorów z listy, o której mowa w ust. 1, uwzględniając czas trwania mediacji. Art. 11 1 . 1. Mediatorom na czas prowadzenia mediacji przysługuje zwolnienie od pracy. Łączny wymiar tego zwolnienia w roku kalendarzowym nie może przekraczać 30 dni. 2. Wynagrodzenie należne mediatorowi oraz zwrot poniesionych kosztów przejaz- du i zakwaterowania określa umowa zawarta przez mediatora ze stronami sporu zbiorowego. 3. Wynagrodzenie mediatora nie może być niższe od ustalonego w drodze rozpo- rządzenia, o którym mowa w art. 11 ust. 3. 4. Koszty postępowania mediacyjnego, o których mowa w ust. 2, ponoszą strony sporu zbiorowego w równych częściach, chyba że uzgodnią inny ich podział. 5. W razie udokumentowanego braku środków na pokrycie kosztów, o których mowa w ust. 2 i 4, na wniosek strony sporu zbiorowego, minister właściwy do spraw pracy pokrywa koszty mediacji, z tym że wynagrodzenie mediatora jest pokrywane do wysokości określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 11 ust. 3. Art. 12. Jeżeli przebieg postępowania mediacyjnego uzasadnia ocenę, że nie doprowadzi ono do rozwiązania sporu przed upływem terminów przewidzianych w art. 7 ust.2 i art. 13 ust. 3, organizacja, która wszczęła spór, może zorganizować jednorazowo i na czas nie dłuższy niż 2 godziny strajk ostrzegawczy. Art. 13. 1. Jeżeli w toku postępowania mediator stwierdzi, że rozwiązanie sporu zbiorowe- go wymaga szczegółowych lub dodatkowych ustaleń związanych z przedmiotem sporu, zawiadamia o tym strony. 1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1793 i 1800, z 2002 r. Nr 10, poz. 89 i Nr 240, poz. 2056 oraz z 2004 r. Nr 240, poz. 2407. 2006-07-05 ©Kancelaria Sejmu s. 4/7 2. Jeżeli w związku z żądaniem objętym sporem jest konieczne ustalenie sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładu pracy, mediator może zaproponować prze- prowadzenie w tej sprawie ekspertyzy. Jeżeli strony nie postanowią inaczej koszty ekspertyzy obciążają zakład pracy. 3. Podjęcie czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, upoważnia mediatora do wy- stąpienia do organizacji związkowej z wnioskiem o przesunięcie terminu rozpo- częcia strajku na czas niezbędny do dokonania ustaleń mogących mieć wpływ na wynik rozstrzygnięcia sporu. Art. 14. Postępowanie mediacyjne kończy się podpisaniem przez strony porozumienia, a w razie nieosiągnięcia porozumienia - sporządzeniem protokołu rozbieżności ze wska- zaniem stanowisk stron. Czynności tych dokonuje się przy udziale mediatora. Art. 15. Nieosiągnięcie porozumienia rozwiązującego spór zbiorowy w postępowaniu media- cyjnym uprawnia do podjęcia akcji strajkowej. Art. 16. 1. Podmiot prowadzący spór zbiorowy w interesie pracowników może, nie korzy- stając z prawa przewidzianego w art. 15, podjąć próbę rozwiązania sporu przez poddanie go rozstrzygnięciu kolegium arbitrażu społecznego. 2. Spór zakładowy rozpoznaje kolegium arbitrażu społecznego przy sądzie woje- wódzkim, w którym utworzony jest sąd pracy i ubezpieczeń społecznych. Spór wielozakładowy rozpoznaje Kolegium Arbitrażu Społecznego przy Sądzie Naj- wyższym. 3. W skład kolegium wchodzą przewodniczący wyznaczony spośród sędziów sądu przez prezesa sądu oraz sześciu członków wyznaczonych po trzech członków przez każdą ze stron. Strony powinny dążyć do wskazania osób bezpośrednio nie zainteresowanych rozstrzygnięciem sprawy. 4. Prezes sądu wyznacza niezwłocznie termin posiedzenia, zawiadamiając o nim strony sporu lub ich przedstawicieli. 5. Jeżeli rozstrzygnięcie sporu wymaga wiadomości specjalnych, kolegium może zasięgnąć opinii ekspertów. Przepis art. 13 ust. 2 zdanie drugie stosuje się od- powiednio. 6. Orzeczenie kolegium zapada większością głosów. Jeżeli żadna ze stron przed poddaniem sporu rozstrzygnięciu kolegium nie postanowi inaczej, orzeczenie to wiąże strony. 7. Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia szczegółowy tryb postępowa- nia przed kolegiami arbitrażu społecznego. 2006-07-05 ©Kancelaria Sejmu s. 5/7 Rozdział 4 Strajk Art. 17. 1. Strajk polega na zbiorowym powstrzymywaniu się pracowników od wykonywa- nia pracy w celu rozwiązania sporu dotyczącego interesów wskazanych w art. 1. 2. Strajk jest środkiem ostatecznym i nie może być ogłoszony bez uprzedniego wy- czerpania możliwości rozwiązania sporu według zasad określonych w art. 7-14. Strajk może być zorganizowany bez zachowania tych zasad, jeżeli bezprawne działanie pracodawcy uniemożliwiło przeprowadzenie rokowań lub mediacji, a także w wypadku, gdy pracodawca rozwiązał stosunek pracy z gromadzącym spór działaczem związkowym. 3. Przy podejmowaniu decyzji o ogłoszeniu strajku podmiot reprezentujący interesy pracowników powinien wziąć pod uwagę współmierność żądań do strat związa- nych ze strajkiem. Art. 18. Udział w strajku jest dobrowolny. Art. 19. 1. Niedopuszczalne jest zaprzestanie pracy w wyniku akcji strajkowych na stano- wiskach pracy, urządzeniach i instalacjach, na których zaniechanie pracy zagra- ża życiu lub zdrowiu ludzkiemu lub bezpieczeństwu państwa. [2. Niedopuszczalne jest organizowanie strajku w Agencji Bezpieczeństwa We- wnętrznego, Agencji Wywiadu, w jednostkach Policji i Sił Zbrojnych Rzeczypo- spolitej Polskiej, Służby Więziennej, Straży Granicznej, Służby Celnej oraz jed- nostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej.] [ <2. Niedopuszczalne jest organizowanie strajku w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, w jednostkach Policji i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Więzien- nej, Straży Granicznej, służby Celnej oraz jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej.> ] <2. Niedopuszczalne jest organizowanie strajku w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, w jednostkach Policji i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Wię- ziennej, Straży Granicznej, Służby Celnej oraz jednostkach organizacyj- nych ochrony przeciwpożarowej.> 3. Prawo do strajku nie przysługuje pracownikom zatrudnionym w organach wła- dzy państwowej, administracji rządowej i samorządowej, sądach oraz prokura- turze. nowe brzmienie ust. 2 w art. 19 wchodzi w życie z dn. 24.07.2006 r. (Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708) nowe brzmienie ust. 2 w art. 19 wchodzi w życie z dn. 1.10.2006 r. (Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 711) Art. 20. 1. Strajk zakładowy ogłasza organizacja związkowa po uzyskaniu zgody większo- ści głosujących pracowników, jeżeli w głosowaniu wzięło udział co najmniej 50% pracowników zakładu pracy. 2006-07-05
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSWustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiałyustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAustawa o prawach pacjenta, Prawo medyczne, Medyczne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrolas.keep.pl
|