Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa o sprzedaży konsumenckiej

ustawa o sprzedaży konsumenckiej, zobowiazania [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
USTAWA
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2002
r. Nr 141, poz. 1176,
z 2004 r. Nr 96, poz.
959.
z dnia 27 lipca 2002 r.
o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
cywilnego
1)
Rozdział 1
Sprzedaż konsumencka
Art. 1.
1. Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa
sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu nie-
związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny).
2. Ustawy nie stosuje się do sprzedaży energii elektrycznej, jak również do gazu i
wody, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objęto-
ści.
3. Ustawy nie stosuje się do sprzedaży egzekucyjnej oraz sprzedaży dokonywanej
w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.
4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581 ustawy z
dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93, z 1971 r. Nr
27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147
i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r.
Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z
1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r.
Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z
1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43,
poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr
106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz.
271, Nr 74, poz. 855 i 857, Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z 2001 r. Nr 11,
poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638 oraz z 2002 r.
Nr 113, poz. 984).
Art. 2.
1. Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowane-
go towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę mia-
ry), chyba że wyrażają się one tą samą kwotą. Przy sprzedaży towaru konsump-
1)
Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 99/44/WE z dnia 25
maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z
tym gwarancji (Dz.Urz. WE L 171 z 07.07.1999).
Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z
dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłosze-
nia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
2005-08-22
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
cyjnego oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej.
Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany w reklamie.
2. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na
próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych sprzedawca jest
obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej
umowy.
3. W pozostałych przypadkach, na żądanie kupującego, sprzedawca wydaje pisem-
ne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego
adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego ilość i
cenę.
Art. 3.
1. Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany
udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd in-
formacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedane-
go towaru konsumpcyjnego. W szczególności należy podać: nazwę towaru,
określenie producenta lub importera, znak zgodności wymagany przez odrębne
przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej
oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także
inne dane wskazane w odrębnych przepisach.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny znajdować się na towarze kon-
sumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest sprze-
dawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W pozostałych przypad-
kach sprzedawca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży towaru infor-
mację, która może zostać ograniczona do nazwy towaru i jego głównej cechy
użytkowej oraz wskazania producenta lub importera.
3. Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie wa-
runki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru kon-
sumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania
głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
4. Na żądanie kupującego sprzedawca jest obowiązany wyjaśnić znaczenie po-
szczególnych postanowień umowy.
5. Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem konsumpcyj-
nym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji
i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.
6. Informacje lub dokumenty, o których mowa w ust.1 i 5, powinny być sporządzo-
ne w języku polskim lub, o ile rodzaj informacji na to pozwala, w powszechnie
zrozumiałej formie graficznej. Wymogu używania języka polskiego nie stosuje
się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń po-
chodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i tech-
nicznej.
Art. 4.
1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili
jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności
2005-08-22
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istnia-
ła ona w chwili wydania.
2. W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego
domniemywa się, że jest on zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez
sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a
także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umo-
wy, chyba że sprzedawca zgłosił
zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towa-
ru.
3. W przypadkach nieobjętych ust. 2, domniemywa się, że towar konsumpcyjny
jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar
jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom
cechującym towar tego rodzaju. Takie samo domniemanie przyjmuje się, gdy
towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na
składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przed-
stawiciela; w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznako-
waniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także
terminu, w jakim towar ma je zachować.
4. Na równi z zapewnieniem producenta traktuje się zapewnienie osoby, która
wprowadza towar konsumpcyjny do obrotu krajowego w zakresie działalności
swojego przedsiębiorstwa, oraz osoby, która podaje się za producenta przez
umieszczenie na towarze swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznacze-
nia odróżniającego.
Art. 5.
Sprzedawca nie jest związany zapewnieniem, o którym mowa w art. 4, jeżeli wyka-
zał, że zapewnienia tego nie znał, ani, oceniając rozsądnie, znać nie mógł, albo że nie
mogło ono mieć wpływu na decyzję kupującego o zawarciu umowy, albo też że jego
treść sprostowano przed zawarciem umowy.
Art. 6.
Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również nieprawidło-
wość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane
w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on
odpowiedzialność,
albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprze-
daży.
Art. 7.
Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy
kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wie-
dzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynikła z przyczyny tkwiącej w
materiale dostarczonym przez kupującego.
Art. 8.
1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać do-
prowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo
wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymaga-
2005-08-22
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
ją nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się
wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgod-
ności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupujące-
go inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca
ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w
szczególności kosztów
demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz
ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie
ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za
uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani
wymiany, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w
odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na
znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny
albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru
konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu
naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Art. 9.
1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch
miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie
zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie za-
wiadomienia przed jego upływem.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właści-
wym do spraw rolnictwa po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Kon-
kurencji i Konsumentów określi, w drodze rozporządzenia, dla towarów żywno-
ściowych krótsze terminy zawiadomienia, mając na względzie trwałość tych to-
warów.
Art. 10.
1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedy-
nie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego to-
waru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli
przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić,
jednakże nie poniżej jednego roku.
2. Roszczenia kupującego określone w art. 8, przedawniają się z upływem roku od
stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową;
przedawnienie nie może się skończyć przed upływem terminu określonego w
ust. 1. W takim samym terminie wygasa uprawnienie do odstąpienia od umowy.
3. Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową
przerywa bieg przedawnienia. Przedawnienie nie biegnie w czasie wykonywania
naprawy lub wymiany oraz prowadzenia przez strony, nie dłużej jednak niż
przez trzy miesiące, rokowań w celu ugodowego załatwienia sprawy.
2005-08-22
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
4. Upływ powyższych terminów nie wyłącza wykonania uprawnień wynikających
z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, jeżeli sprzedawca w chwili
zawarcia umowy wiedział o niezgodności i nie zwrócił na to uwagi kupującego.
Art. 11.
Uprawnień unormowanych w niniejszej ustawie nie można wyłączyć ani ograniczyć
w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towa-
ru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez
oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową lub
przez wybór prawa obcego.
Art. 12.
1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru kon-
sumpcyjnego z umową, sprzedawca może dochodzić odszkodowania od które-
gokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub zanie-
chania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do odpowie-
dzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o skutkach
niewykonania zobowiązań.
2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1, przedawnia się z upływem sześciu
miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie później
jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić.
Art. 13.
1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświad-
czenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, od-
noszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i
uprawnienia kupującego, w przypadku gdy właściwość sprzedanego towaru nie
odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwa-
rancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem doku-
ment gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na to-
warze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan
plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
3. Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane zgodnie z wymaganiami
określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze. Jednakże uchybienie tym wymaga-
niom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego
wynikających z niej uprawnień.
4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do
dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwa-
ranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania
i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawar-
te stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza,
nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgod-
ności towaru z umową.
2005-08-22
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansowe
    ustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o sądzie najwyższym, Administracja UKSW Ist, Organy Ochrony Prawnej, Organy ochrony prawnej UKSW
    ustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiały
    ustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKA
    Ustawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celne
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    VAT 2013 - praktyczny komentarz do zmian w rozporządzeniach wykonawczych od 1 kwietnia 2013 r, Ustawy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kucharkazen.opx.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org