ustawa o zasadach prowadzenia [tekst jednolity], akty prawne i orzecznictwo 2010-2011 [całkowicie darmowo na ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ©Kancelaria Sejmu s. 1/32 Dz.U. 2006 Nr 227 poz. 1658 USTAWA z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Opracowano na pod- stawie tj. Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, Nr 157, poz. 1241. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. 1. Ustawa określa zasady prowadzenia polityki rozwoju, podmioty prowadzące tę politykę oraz tryb współpracy między nimi. 2. Ustawy nie stosuje się do programów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem przepisów rozdziałów 1, 2 i 7. Art. 2. Przez politykę rozwoju rozumie się zespół wzajemnie powiązanych działań po- dejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju, spójności społeczno-gospodarczej, regionalnej i przestrzennej, podnoszenia konkurencyjności gospodarki oraz tworzenia nowych miejsc pracy w skali krajowej, regionalnej lub lokalnej. Art. 3. Politykę rozwoju prowadzą: 1) Rada Ministrów; 2) samorząd województwa; 3) samorząd powiatowy i gminny. Art. 3a. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego koordynuje realizację strategii rozwoju współfinansowanych ze środków budżetu państwa lub środków rozwojo- wych pochodzących z Unii Europejskiej lub z innych źródeł zagranicznych przez: 1) podejmowanie inicjatyw w zakresie programowania strategicznego, w tym polityki rozwoju; 2) programowanie i realizację polityki regionalnej; 2009-10-16 ©Kancelaria Sejmu s. 2/32 3) okresową ocenę realizacji strategii, o których mowa w art. 9, w odniesie- niu do celów i priorytetów średniookresowej strategii rozwoju kraju, oraz przedstawianie opinii o zgodności strategii i programów ze średniookre- sową strategią rozwoju kraju; 4) monitorowanie i ocenę rozwoju kraju w ujęciu regionalnym i przestrzen- nym oraz przedstawianie Radzie Ministrów rekomendacji w tym zakresie; 5) opracowywanie raportu o rozwoju społeczno-gospodarczym, regionalnym oraz przestrzennym, o którym mowa w art. 35b, wraz z rekomendacjami dla polityki rozwoju; 6) wyznaczanie obszarów problemowych o znaczeniu krajowym i ponadre- gionalnym wymagających interwencji państwa; 7) inne instrumenty określone w odrębnych ustawach. Art. 4. 1. Politykę rozwoju prowadzi się na podstawie strategii rozwoju, przy pomocy programów służących osiąganiu celów, o których mowa w art. 2, z wykorzy- staniem środków publicznych. 2. (uchylony). 3. Polityka rozwoju może być prowadzona również na podstawie instrumentów prawnych i finansowych określonych w odrębnych przepisach. Art. 5. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) beneficjent – osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu; 2) instytucja zarządzająca – właściwego ministra, ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego lub, w przypadku regionalnego programu operacyjnego, zarząd województwa, odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację programu operacyjnego; 3) instytucja pośrednicząca – organ administracji publicznej lub inną jed- nostkę sektora finansów publicznych, której została powierzona, w dro- dze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą, część zadań zwią- zanych z realizacją programu operacyjnego; instytucja pośrednicząca peł- ni funkcje instytucji pośredniczącej w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporzą- dzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regional- nego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25-78); 4) instytucja wdrażająca – podmiot publiczny lub prywatny, któremu na pod- stawie porozumienia lub umowy została powierzona, w ramach programu operacyjnego, realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do benefi- cjentów; instytucja wdrażająca (instytucja pośrednicząca II stopnia) pełni 2009-10-16 ©Kancelaria Sejmu s. 3/32 również funkcje instytucji pośredniczącej w rozumieniu art. 2 pkt 6 roz- porządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawia- jącego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Re- gionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spój- ności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999; 4a) instytucja audytowa – organ administracji publicznej funkcjonalnie nieza- leżny od instytucji zarządzającej oraz instytucji certyfikującej, wyzna- czony dla każdego programu operacyjnego i odpowiedzialny za weryfi- kację skutecznego działania systemu zarządzania i kontroli; instytucja au- dytowa wykonuje zadania, o których mowa w art. 62 rozporządzenia Ra- dy (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Euro- pejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999; 5) kontrakt wojewódzki – umowę o dofinansowanie programu operacyjnego środkami pochodzącymi z budżetu państwa, państwowych funduszy celo- wych lub ze źródeł zagranicznych, zawieraną przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego z zarządem województwa, w zakresie i na warunkach określonych przez Radę Ministrów; 6) kwalifikowalność wydatków – spełnienie przez wydatki poniesione w ramach programów operacyjnych kryteriów: a) spójności z postanowieniami przyjętego programu operacyjnego, b) określonych szczegółowo przez instytucję zarządzającą zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6, c) dodatkowych, przewidzianych dla danego źródła finansowania, w przypadku programów finansowanych ze źródeł zagranicznych; 7) partnerzy społeczni i gospodarczy – organizacje pracodawców i organiza- cje związkowe reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i woje- wódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm. 1) ), samorządy zawodowe, izby gospodarcze, organizacje po- zarządowe oraz jednostki naukowe w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049); 8) (uchylony); 9) projekt – przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między be- neficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą; 10) (uchylony); 11) system realizacji – zasady i procedury obowiązujące instytucje uczestni- czące w realizacji strategii rozwoju oraz programów, obejmujące zarzą- dzanie, monitoring, ewaluację, kontrolę i sprawozdawczość oraz sposób koordynacji działań tych instytucji; system realizacji określa również 1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1793 i 1800, z 2002 r. Nr 10, poz. 89 i Nr 240, poz. 2056 oraz z 2004 r. Nr 240, poz. 2407. 2009-10-16 ©Kancelaria Sejmu s. 4/32 środki odwoławcze przysługujące wnioskodawcy w trakcie naboru pro- jektów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3. Art. 6. 1. Projekty strategii rozwoju podlegają konsultacjom z jednostkami samorządu terytorialnego, partnerami społecznymi i gospodarczymi oraz z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. 2. Podmiot opracowujący projekt strategii rozwoju ogłasza w dzienniku o zasię- gu krajowym oraz na swojej stronie internetowej informację o konsultacjach, a w szczególności zaproszenie do uczestnictwa w procesie konsultacji, miej- sce i tematy spotkań i konferencji oraz adres strony internetowej, na której zamieszczono projekt strategii rozwoju, z zastrzeżeniem ust. 2a. 2a. W przypadku projektu strategii rozwoju o charakterze regionalnym podmiot ogłasza informację o konsultacjach w dzienniku o zasięgu krajowym lub re- gionalnym oraz na swojej stronie internetowej. 3. Podmioty, o których mowa w ust. 1, mogą, w terminie 35 dni od dnia ogłosze- nia, o którym mowa w ust. 2, wyrazić opinię do projektu. Nieprzedstawienie opinii w terminie oznacza rezygnację z prawa jej wyrażenia. 4. W terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji, o których mowa w ust. 1, podmioty je organizujące przygotowują sprawozdanie z przebiegu i wyników konsultacji, zawierające w szczególności ustosunkowanie się do uwag zgła- szanych w trakcie konsultacji wraz z uzasadnieniem oraz podają je do pu- blicznej wiadomości na swojej stronie internetowej. Art. 6a. Przy opracowywaniu projektu strategii rozwoju i programów uwzględnia się prze- pisy dotyczące udziału społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocen oddziały- wania na środowisko, przeprowadzając postępowanie w sprawie oceny oddziały- wania na środowisko w przypadkach wymaganych przez te przepisy. Art. 7. (uchylony). Art. 8. (uchylony). Rozdział 2 Strategie rozwoju Art. 9. Strategiami rozwoju są: 1) długookresowa strategia rozwoju kraju – dokument określający główne trendy, wyzwania, i scenariusze rozwoju społeczno-gospodarczego kraju oraz kierunki przestrzennego zagospodarowania kraju, z uwzględnieniem zasady zrównoważonego rozwoju, obejmujący okres co najmniej 15 lat; 2009-10-16 ©Kancelaria Sejmu s. 5/32 2) średniookresowa strategia rozwoju kraju – dokument określający podsta- wowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze spo- łecznym, gospodarczym, regionalnym i przestrzennym, obejmujący okres 4-10 lat, realizowany przez strategie rozwoju oraz przy pomocy progra- mów, z uwzględnieniem okresu programowania Unii Europejskiej; 3) inne strategie rozwoju – dokumenty określające podstawowe uwarunko- wania, cele i kierunki rozwoju w danych obszarach wskazanych w śred- niookresowej strategii rozwoju kraju, odnoszące się do rozwoju regio- nów, rozwoju przestrzennego, sektorów lub dziedzin, realizowane przy pomocy programów. Art. 10. 1. Długookresowa strategia rozwoju kraju zawiera w szczególności: 1) główne trendy i wyzwania, wynikające zarówno z rozwoju wewnętrznego kraju, jak i zmian w jego otoczeniu zewnętrznym; 2) kompleksową społeczno-gospodarczą koncepcję rozwoju kraju w per- spektywie długookresowej z uwzględnieniem wymiaru społecznego, go- spodarczego, środowiskowego, terytorialnego i instytucjonalnego; 3) scenariusze rozwoju społeczno-gospodarczego, uwzględniające cele i za- sady zrównoważonego rozwoju; 4) uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne przestrzennego rozwoju kraju; 5) cele, kierunki i priorytety przestrzennego rozwoju i zagospodarowania kraju oraz sposoby ich realizacji. 2. Długookresowa strategia rozwoju kraju w zakresie rozwoju przestrzennego określa również w szczególności: 1) podstawowe elementy struktury przestrzennej kraju; 2) zasady realizacji i koordynacji polityk zmierzających do zapewnienia ła- du przestrzennego; 3) rekomendacje do uwzględnienia w średniookresowej strategii rozwoju kraju, w tym wskazania obszarów problemowych o znaczeniu krajowym. 3. Długookresowa strategia rozwoju kraju uwzględnia uwarunkowania wynikają- ce z członkostwa w Unii Europejskiej. Art. 11. 1. Przygotowanie i uzgadnianie projektu długookresowej strategii rozwoju kraju koordynuje Prezes Rady Ministrów lub wyznaczony przez niego przedstawi- ciel. 2. Rada Ministrów przyjmuje, w drodze uchwały, projekt długookresowej strate- gii rozwoju kraju na kolejny okres, co najmniej 12 miesięcy przed upływem okresu objętego poprzednią długookresową strategią rozwoju kraju. 3. W czasie trwania procedury opracowywania i uzgadniania długookresowej strategii rozwoju kraju Sejm i Senat mogą przeprowadzić debatę na temat po- lityki rozwoju. 2009-10-16
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansoweustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNEUstawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczneustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiałyustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKAUstawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celneustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKAustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)utw wydz st ALuminum, Elektrotechnika, dc pobierane, pnom wimir, PNOM, Laborki
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrolas.keep.pl
|