Photo Rating Website
Start vanitas, A vat-25, uszkujnik-, v1.3, mody
ustawa o zasadach prowadzenia ...

ustawa o zasadach prowadzenia [tekst jednolity], akty prawne i orzecznictwo 2010-2011 [całkowicie darmowo na ... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/32
Dz.U. 2006 Nr 227 poz. 1658
USTAWA
z dnia 6 grudnia 2006 r.
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju
Opracowano na pod-
stawie tj. Dz.U. z
2009 r. Nr 84, poz.
712, Nr 157, poz.
1241.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa zasady prowadzenia polityki rozwoju, podmioty prowadzące tę
politykę oraz tryb współpracy między nimi.
2. Ustawy nie stosuje się do programów współfinansowanych z Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i Europejskiego
Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem przepisów rozdziałów 1, 2 i 7.
Art. 2.
Przez politykę rozwoju rozumie się zespół wzajemnie powiązanych działań po-
dejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego
rozwoju kraju, spójności społeczno-gospodarczej, regionalnej i przestrzennej,
podnoszenia konkurencyjności gospodarki oraz tworzenia nowych miejsc pracy w
skali krajowej, regionalnej lub lokalnej.
Art. 3.
Politykę rozwoju prowadzą:
1) Rada Ministrów;
2) samorząd województwa;
3) samorząd powiatowy i gminny.
Art. 3a.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego koordynuje realizację strategii
rozwoju współfinansowanych ze środków budżetu państwa lub środków rozwojo-
wych pochodzących z Unii Europejskiej lub z innych źródeł zagranicznych przez:
1) podejmowanie inicjatyw w zakresie programowania strategicznego, w
tym polityki rozwoju;
2) programowanie i realizację polityki regionalnej;
2009-10-16
©Kancelaria Sejmu
s. 2/32
3) okresową ocenę realizacji strategii, o których mowa w art. 9, w odniesie-
niu do celów i priorytetów średniookresowej strategii rozwoju kraju, oraz
przedstawianie opinii o zgodności strategii i programów ze średniookre-
sową strategią rozwoju kraju;
4) monitorowanie i ocenę rozwoju kraju w ujęciu regionalnym i przestrzen-
nym oraz przedstawianie Radzie Ministrów rekomendacji w tym zakresie;
5) opracowywanie raportu o rozwoju społeczno-gospodarczym, regionalnym
oraz przestrzennym, o którym mowa w art. 35b, wraz z rekomendacjami
dla polityki rozwoju;
6) wyznaczanie obszarów problemowych o znaczeniu krajowym i ponadre-
gionalnym wymagających interwencji państwa;
7) inne instrumenty określone w odrębnych ustawach.
Art. 4.
1. Politykę rozwoju prowadzi się na podstawie strategii rozwoju, przy pomocy
programów służących osiąganiu celów, o których mowa w art. 2, z wykorzy-
staniem środków publicznych.
2. (uchylony).
3. Polityka rozwoju może być prowadzona również na podstawie instrumentów
prawnych i finansowych określonych w odrębnych przepisach.
Art. 5.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) beneficjent – osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność
prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł
zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu;
2) instytucja zarządzająca – właściwego ministra, ministra właściwego do
spraw rozwoju regionalnego lub, w przypadku regionalnego programu
operacyjnego, zarząd województwa, odpowiedzialnych za przygotowanie
i realizację programu operacyjnego;
3) instytucja pośrednicząca – organ administracji publicznej lub inną jed-
nostkę sektora finansów publicznych, której została powierzona, w dro-
dze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą, część zadań zwią-
zanych z realizacją programu operacyjnego; instytucja pośrednicząca peł-
ni funkcje instytucji pośredniczącej w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporzą-
dzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego
przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regional-
nego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i
uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z
31.07.2006, str. 25-78);
4) instytucja wdrażająca – podmiot publiczny lub prywatny, któremu na pod-
stawie porozumienia lub umowy została powierzona, w ramach programu
operacyjnego, realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do benefi-
cjentów; instytucja wdrażająca (instytucja pośrednicząca II stopnia) pełni
2009-10-16
©Kancelaria Sejmu
s. 3/32
również funkcje instytucji pośredniczącej w rozumieniu art. 2 pkt 6 roz-
porządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawia-
jącego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Re-
gionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spój-
ności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999;
4a) instytucja audytowa – organ administracji publicznej funkcjonalnie nieza-
leżny od instytucji zarządzającej oraz instytucji certyfikującej, wyzna-
czony dla każdego programu operacyjnego i odpowiedzialny za weryfi-
kację skutecznego działania systemu zarządzania i kontroli; instytucja au-
dytowa wykonuje zadania, o których mowa w art. 62 rozporządzenia Ra-
dy (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy
ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Euro-
pejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1260/1999;
5) kontrakt wojewódzki – umowę o dofinansowanie programu operacyjnego
środkami pochodzącymi z budżetu państwa, państwowych funduszy celo-
wych lub ze źródeł zagranicznych, zawieraną przez ministra właściwego
do spraw rozwoju regionalnego z zarządem województwa, w zakresie i
na warunkach określonych przez Radę Ministrów;
6) kwalifikowalność wydatków – spełnienie przez wydatki poniesione w
ramach programów operacyjnych kryteriów:
a) spójności z postanowieniami przyjętego programu operacyjnego,
b) określonych szczegółowo przez instytucję zarządzającą zgodnie z art.
26 ust. 1 pkt 6,
c) dodatkowych, przewidzianych dla danego źródła finansowania, w
przypadku programów finansowanych ze źródeł zagranicznych;
7) partnerzy społeczni i gospodarczy – organizacje pracodawców i organiza-
cje związkowe reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001
r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i woje-
wódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080,
z późn. zm.
1)
),
samorządy zawodowe, izby gospodarcze, organizacje po-
zarządowe oraz jednostki naukowe w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z
dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z
2008 r. Nr 169, poz. 1049);
8) (uchylony);
9) projekt – przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego
na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między be-
neficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub
instytucją wdrażającą;
10) (uchylony);
11) system realizacji – zasady i procedury obowiązujące instytucje uczestni-
czące w realizacji strategii rozwoju oraz programów, obejmujące zarzą-
dzanie, monitoring, ewaluację, kontrolę i sprawozdawczość oraz sposób
koordynacji działań tych instytucji; system realizacji określa również
1)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1793 i 1800, z
2002 r. Nr 10, poz. 89 i Nr 240, poz. 2056 oraz z 2004 r. Nr 240, poz. 2407.
2009-10-16
 ©Kancelaria Sejmu
s. 4/32
środki odwoławcze przysługujące wnioskodawcy w trakcie naboru pro-
jektów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3.
Art. 6.
1. Projekty strategii rozwoju podlegają konsultacjom z jednostkami samorządu
terytorialnego, partnerami społecznymi i gospodarczymi oraz z Komisją
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
2. Podmiot opracowujący projekt strategii rozwoju ogłasza w dzienniku o zasię-
gu krajowym oraz na swojej stronie internetowej informację o konsultacjach,
a w szczególności zaproszenie do uczestnictwa w procesie konsultacji, miej-
sce i tematy spotkań i konferencji oraz adres strony internetowej, na której
zamieszczono projekt strategii rozwoju, z zastrzeżeniem ust. 2a.
2a. W przypadku projektu strategii rozwoju o charakterze regionalnym podmiot
ogłasza informację o konsultacjach w dzienniku o zasięgu krajowym lub re-
gionalnym oraz na swojej stronie internetowej.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 1, mogą, w terminie 35 dni od dnia ogłosze-
nia, o którym mowa w ust. 2, wyrazić opinię do projektu. Nieprzedstawienie
opinii w terminie oznacza rezygnację z prawa jej wyrażenia.
4. W terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji, o których mowa w ust. 1,
podmioty je organizujące przygotowują sprawozdanie z przebiegu i wyników
konsultacji, zawierające w szczególności ustosunkowanie się do uwag zgła-
szanych w trakcie konsultacji wraz z uzasadnieniem oraz podają je do pu-
blicznej wiadomości na swojej stronie internetowej.
Art. 6a.
Przy opracowywaniu projektu strategii rozwoju i programów uwzględnia się prze-
pisy dotyczące udziału społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocen oddziały-
wania na środowisko, przeprowadzając postępowanie w sprawie oceny oddziały-
wania na środowisko w przypadkach wymaganych przez te przepisy.
Art. 7.
(uchylony).
Art. 8.
(uchylony).
Rozdział 2
Strategie rozwoju
Art. 9.
Strategiami rozwoju są:
1) długookresowa strategia rozwoju kraju – dokument określający główne
trendy, wyzwania, i scenariusze rozwoju społeczno-gospodarczego kraju
oraz kierunki przestrzennego zagospodarowania kraju, z uwzględnieniem
zasady zrównoważonego rozwoju, obejmujący okres co najmniej 15 lat;
2009-10-16
©Kancelaria Sejmu
s. 5/32
2) średniookresowa strategia rozwoju kraju – dokument określający podsta-
wowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze spo-
łecznym, gospodarczym, regionalnym i przestrzennym, obejmujący okres
4-10 lat, realizowany przez strategie rozwoju oraz przy pomocy progra-
mów, z uwzględnieniem okresu programowania Unii Europejskiej;
3) inne strategie rozwoju – dokumenty określające podstawowe uwarunko-
wania, cele i kierunki rozwoju w danych obszarach wskazanych w śred-
niookresowej strategii rozwoju kraju, odnoszące się do rozwoju regio-
nów, rozwoju przestrzennego, sektorów lub dziedzin, realizowane przy
pomocy programów.
Art. 10.
1. Długookresowa strategia rozwoju kraju zawiera w szczególności:
1) główne trendy i wyzwania, wynikające zarówno z rozwoju wewnętrznego
kraju, jak i zmian w jego otoczeniu zewnętrznym;
2) kompleksową społeczno-gospodarczą koncepcję rozwoju kraju w per-
spektywie długookresowej z uwzględnieniem wymiaru społecznego, go-
spodarczego, środowiskowego, terytorialnego i instytucjonalnego;
3) scenariusze rozwoju społeczno-gospodarczego, uwzględniające cele i za-
sady zrównoważonego rozwoju;
4) uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne przestrzennego rozwoju kraju;
5) cele, kierunki i priorytety przestrzennego rozwoju i zagospodarowania
kraju oraz sposoby ich realizacji.
2. Długookresowa strategia rozwoju kraju w zakresie rozwoju przestrzennego
określa również w szczególności:
1) podstawowe elementy struktury przestrzennej kraju;
2) zasady realizacji i koordynacji polityk zmierzających do zapewnienia ła-
du przestrzennego;
3) rekomendacje do uwzględnienia w średniookresowej strategii rozwoju
kraju, w tym wskazania obszarów problemowych o znaczeniu krajowym.
3. Długookresowa strategia rozwoju kraju uwzględnia uwarunkowania wynikają-
ce z członkostwa w Unii Europejskiej.
Art. 11.
1. Przygotowanie i uzgadnianie projektu długookresowej strategii rozwoju kraju
koordynuje Prezes Rady Ministrów lub wyznaczony przez niego przedstawi-
ciel.
2. Rada Ministrów przyjmuje, w drodze uchwały, projekt długookresowej strate-
gii rozwoju kraju na kolejny okres, co najmniej 12 miesięcy przed upływem
okresu objętego poprzednią długookresową strategią rozwoju kraju.
3. W czasie trwania procedury opracowywania i uzgadniania długookresowej
strategii rozwoju kraju Sejm i Senat mogą przeprowadzić debatę na temat po-
lityki rozwoju.
2009-10-16
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Tematy
    Start
    ustawa o finansach publicznych, administracja publiczna, finanse publiczne i prawo finansowe
    ustawa o finansach publicznych(1), finanse publiczne(prawo finansowe)(1)
    ustawa o finansach publicznych, FINANSE PUBLICZNE
    Ustawa Prawo Farmaceutyczne, prawo farmaceutyczne
    ustawa o ochronie konkurencji, Zarządzanie UE Katowice - licencjat - materiały, zarządzanie UE Katowice - 2 rok - materiały
    ustawa o GN, Studia, 3 rok, semestr 5, semestr 5 SPRAWKA, GN SPRAWKA
    Ustawa Prawo Celne 2012, Materiały naukowe, Materiały - prawo celne
    ustawa o ochronie przyrody, ►► UMK TORUŃ - wydziały w Toruniu, ► WYDZIAŁ Biologii, WYDZIAŁ Chemii, Biotechnologia UMK (BiNOZ, WCh, WBIOŚ, Biotech), OCHRONA ŚRODOWISKA
    ustawa o PRM, Ratownictwo medyczne, ratownictwo medyczne(1)
    utw wydz st ALuminum, Elektrotechnika, dc pobierane, pnom wimir, PNOM, Laborki
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rolas.keep.pl
  • Jak łatwo nam poczuć się tą jedyną i jakież zdziwienie, kiedy się nią być przestaje.

    Designed By Royalty-Free.Org