uzywanie substancji psychoaktywnych, AWFiS, Psychologia i Psychiatria
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Używanie substancji psychoaktywnych. Profilaktyka uzależnień. Jednym z najbardzxiej bolesnych zjawisk na przełomie drugiego i trzeciego tysiąclecia jest fakt, że współczesny człowiek stał się niemal synonimem kogoś uzależnionego. Dotyczy to zwłaszcza milionów ludzi młodych, którzy w spektakularny sposób aspirują do życia w wolności, a jednocześnie wchodzą na drogę uzależnień od alkoholu, nikotyny, narkotyków i innych substancji, które oszukują, uzależniają i zabijają. Niniejsza praca porusza temat profilaktyki uzależnień. Z uwagi jednak na jego ogrom- ną złożoność i odgórnie narzuconą wymaganą objętość pracy, ograniczę się tylko do opisania polskich koncepcji profilaktyki uzależnień. Zdaniem C. Cekiery działania zapobiegawcze przede wszystkim powinny mieć cha- rakter oświatowo-wychowawczy i obejmować: Ograniczanie i kontrolę produkcji i dystrybucji środków farmakologicznych i innych mogących powodować uzależnienia, Udostępnianie pracownikom służby zdrowia i wychowawcom publikacji z zakresu uzależnień, aby w ten sposób zapoznać ich ze szkodliwością środków odurzających i podstawowymi problemami osób uzależnionych, Organizowanie konferencji, prelekcji i szkolenia pracowników oświaty i służby zdro- wia, Wykorzystywanie zebrań wychowawczych i konferencji pedagogicznych dla rodzi- ców w celu uświadamiania ich o istnieniu różnych subkul;tur młodzieżowych i niebez- pieczeństwach płynących z faktu uczestnictwa w nich, Prowadzenie działalności wychowawczo-oświatowej dla młodzieży o szkodliwości środków odurzających, Zainteresowanie różnych organizacji społecznych, sportowych i harcerstwa problema- mi młodzieży niedostosowanej i zagrożonej uzależnieniami Ukazywanie ideałów, kształtowanie celu i poczucia sensu życia przez kształtowanie sysytemu wartości i budzenie zaufania do siebie i do innych. Nieco inaczej problematykę profilaktyki uzależnień w swoich pracach przedstawia Z. Thille. Jego zdaniem działalność związaną z profilaktyką należy podzielić na dwa rodzaje ak- tywności: aktywność mającą na celu ograniczanie podaży środków odurzających oraz aktyw- ność mającą na celu ograniczenie popytu na środki odurzające. W ramach pierwszego z nich należy przeciwdziałać zarówno podaży nielegalnej, jak i legalnej. Podaż nielegalna jest związana przede wszystkim z przemytem środków psychoak- tywnych , ich nielegalnym przerobem lub produkcją, handlem, a także kradzieżami środków lub fałszowaniem recept i udostępnianiem substancji odurzających bez zezwolenia osobom do tego nieupoważnionym. W tej sferze aktywności szczególna rola przypada organom ścigania i wymiaru sprawiedliwości. Z kolei podaż legalna, polegajaca na wprowadzaniu na rynek far- maceutyczny różnorodnych środków o działaniu psychoaktywnym (przeciwbólowe, nasenne, uspokajające czy pobudzające), powinna być ograniczana przede wszystkim przez zapobiega- nie zbyt pochopnemu przepisywaniu tych środków pacjentom przez lekarzy, przez ogranicza- nie i kontrolowanie reklamy środków farmaceutycznych rzekomo powodującycch wręcz cu- downe rozwiązywanie problemów psychicznych. Działania z powyższej płaszczyzny mogą być skuteczne tylko wówczas, gdy będą im towarzyszyły zabiegi zmniejszające popyt na środki odurzające. Początkowo Z. Thille uwa- żał, że aktywność społeczna w tym zakresie powinna iść w trzech kierunkach: Szerokiego rozwijania systemu informacji, Rozwoju działalności w dziedzinie higieny psychicznej, zwłaszcza w odniesieniu do młodzieży, Zwiększania wysiłków w kierunku rozwijania postaw ideowych, zainteresowań i sys- temu wartości. Przedstawiając taką koncepcję działań profilaktycznych, Z.Thille podkreśla, że jego celem nie jest proponowanie szczegółowo opracowanego programu profilaktycznego, ale je- dynie jego ramowych wyznaczników. Opiera się bowiem na założeniu, że programy należy tworzyć w kontekście lokalnych warunków i sytuacji. W latach osiemdziesiątych szczególny rozgłos w Polsce zyskała koncepcjas profilak- tyki wypracowana na gruncie stowarzyszenia MONAR. Zwerbalizowana została przez M. Kotańskiego w następujący sposób: ” Polityka społeczna w zakresie profilaktyki antynarko- tycznej musi być jednolita w swoich treściach merytorycznych zarówno na terenie na przy- kład szkoły, jak i w środkach masowego przekazu. Program profilaktyczny powinien być wy- pracowany wspólnie przez młodzież i specjalistów, a nie wpływać, jak to robiono dotychczas, z narzuconych przez dorosłych odgórnie treści programowych, które budzą sprzeciw młodzie- ży i rodzą postawy pozornie dostosowane. Jedynie partnerska postawa przy tworzeniu pro- gramu profilaktyki daje rękojmię praktycznej realizacji postulatów wynikających z właściwej polityki profilaktycznej. Profilaktyka musi stworzyć wzorzec kodeksu postępowania zarówno wobec ludzi chorych, jak i wypracować model działania młodego człowieka, który wszelkie pokusy popadnięcia w nałóg umie zracjonalizować i dysponuje arsenałem, innych od narko- tyków, sposobów rozwiązywania sytuacji stresowych. Informacje na temat narkotyków, lecze- nia czy opisu przypadków powinny być konsultowane przez organ opiniodawczy MONARU, zajmujący się umiejętnym upowszechnianiem wiedzy na ten temat. (...) System działań szkol- nych kół MONAR może przyczynić się do poszukiwań skutecznych i dostosowanych do środo- wiska młodzieży, bo wykształconych przez nią samą sposobów przeciwdziałania narkomanii i innych niekorzystnych zjawisk występujących u ludzi młodych”. MONAR nie jest jedynym stowarzyszeniem, które za cel stawia sobie zapobieganie uzależnieniom. Podobne zamierzenia mają również Katolicki Ruch Antynarkotyczny KA- RAN, stowarzyszenie „Powrót z U” i Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii. To ostatnie swoje zadania programowe grupuje w dwóch kategoriach: 1. w dziedzinie naukowo-badawczej i oświatowej: inicjowanie i prowadzenie badań epidemiologicznych dotyczących stanu nar- komanii, opracowywanie wyników badań i przedstawianie wniosków zainteresowanym instytucjom, zabieganie o zorganizowanie studiów podyplomowych i organizowanie, a tak- że dotowanie konkursów na prace naukowe z zakresu narkomanii, opracowywanie programów szkoleniowych dla nauczycieli i ich organizacja w celu szerzenia wiedzy profilaktycznej, działalność oświatowa oraz propagandowa we wszystkich środowiskach zawo- dowych i społecznych. 2. W dziedzinie działalności organizatorskiej: Kształtowanie pożądanych postaw społecznych (m.in. dzięki szerokiej działal- ności wydawniczej i propagandowej), Popularyzowanie prawa dotyczącego zapobiegania i zwalczania narkomanii, Konsultowanie aktów prawnych, Ograniczanie podaży i popytu na środki odurzające, Ułatwianie korzystania z pomocy profesjonalnej osobom uzależnionym i ich otoczeniu, Prowadzenie własnego ośrodka resocjalizacyjnego, Zapewnienie właściwego wsparcia osobom po leczeniu odwykowym, Tworzenie nowych miejsc pracy z młodzieżą zagrożoną i uzależnioną, Zbieranie materiałów i informacji dotyczących realizacji ustawy o zapobiega- niu narkomanii i innych aktów prawnych. Polska wzorem wielu innych krajów prowadzi zapisy ustawowe zobo- wiązujące poszczególne resorty do działalności profilaktycznej. Dotyczy to w szczególności placówek podległych Ministerstwu Edukacji Narodowej, które realizują resortowy program zapobiegania uzależnieniom. Opieramy się na trzech rodzajach działań kierowanych do różnych grup odbiorców: Działania informacyjne kierowane do rodziców, na- uczycieli i ogółu młodzieży, Działania kompensacyjno – wyrównawcze kierowa- ne do dzieci i młodzieży z grup wysokiego ryzyka, działania profilaktyczno-wychowawcze i terapeu- tyczne kierowane do młodzieży zagrożonej uzależ- nieniem w rozumieniu ustawy. Wszystkie te działania zmierzają do stworzenia wewnątrz resortowego systemu pomopcy młodzieży odurzającej się, polegającego na uzupełniających się działaniach wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, poradni wychowaw- czo-zawodowej oraz wyspecjalizowanej placówki profilaktyczno – wycho- wawczej. 3.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.planette.xlx.pl
|
|
|
Tematy
Startustawa o ochronie zdrowia psychicznego, Studia Pedagogika Specjalna mgr, Aspekty prawne w pedagogice specjalnejUV and IR Spectra Pharmaceutical Substances and Pharmaceutical and Cosmetic Excipients (IR), ANALITYCZNAustawa o ochronie zdrowia psychicznego1, Medycyna, Etykauzależnienia, Medycyna, Psychiatriauzywanie radia dla paralotniarzy, paralotniaustawa o systemie zarzadzania emisjami gazow cieplarnianych i innych substancji, Ochrona środowiskaustawa substancja i preparat, Akty prawne, Ochrona środowiskauzaleznienia-testy, ★ DIETY i spółka, Terapia, Psychoterapia, Uzależnienia, Alkohol, Testyustawa ochrona zdrowia psychicznego, Psychiatria UMPuzależnienie od technologicznych nowinek, PSYCHOLOGIA, UZALEŻNIENIA
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plagromirex.xlx.pl
|